Теоретична швидкість- швидкість руху агрегату по прямолінійному шляху, рівній горизонтальній недеформованій поверхні (при недеформованих ведучих колесах для колісного трактора), номінальній частоті обертання колінвала двигуна, і даній передачі, відсутності буксування:
Vт = 2πrnд/iтр = 0,377rnд/ітр(км/год)
r–радіус початкового кола ведучої зірочки або статичний радіус ведучого колеса, м;
nд - частота обертання вала двигуна, хв-1;
ітр – передавальне чесло трансмісії.
Vт ≈ 0,105rnд /і тр(м/сек.)
У реальних умовах МТА рухається з робочою (або технічною) швидкістю, яка менша за теоретичну внаслідок буксування, викривлення траєкторії, копіювання нерівностей рельєфу, деформації ведучих коліс. Ці втрати швидкості оцінюються коефіцієнтом Ev тоді:
Vp = EvVт
Фактична (робоча) швидкість руху МТА (як середня) може бути одержана діленням виміряного шляху на час його руху
Vp = Sp/Tp
На транспортних операціях застосовують середньо-технічну швидкість без урахування простоїв.
Vср.техн = (Sp +Sх)/( Tp +Tх)
Експлуатаційна швидкість враховує час усіх простоїв за даний період ( зміну і т.д.).
Vекс = ((Sp +Sх)/( Tp +Tх + Тпр)
Тпр – час простоїв за зміну
Буксування трактора.
Зважуючи на те що трактор під час руху пробуксовує, слід врахувати ту частину швидкості, яка при цьому втрачається
Vδ = Vт δ (км/год)
δ – процент буксування
Vт – теоретична швидкість
Vδ– швидкість яка втрачається при буксуванні.
Величина буксування (δ) залежить від типу ходового апарату трактора, механічного стану та вологості ґрунту тощо.
За агротехнічними вимогами щодо якості виконання технологічних операцій буксування (при номінальному тяговому зусиллі) допускається:
-колісних тракторів схеми 4х4 загального призначення – 10%