МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||||||
Конституційно-правові основи ... державної влади в Україні
го згідно з ч. 3 ст. 115 Конституції України є відставка всього складу Кабінету Міністрів України. Іноді в конституціях та інших нормативних актах установлюється повна або часткова невідповідальність (не плутати з безвідповідальністю, яка не є юридичним поняттям) органу або його члена. Наприклад, в Іспанії конституція визначає, що король недоторканний і не підлягає відповідальності1. Матеріальну основу організації і діяльності державного органу складають кошти державного бюджету. Кожен державний орган має власне майно. Важливою рисою державного органу є територіальний масштаб його діяльності. Усі державні органи мають статус юридичної особи. Отже, державний орган (громадянин чи колектив громадян) — це відносно відокремлена частина єдиної системи органів державної влади, побудованої за конституційним принципом розподілу влади, який створюється у певному, визначеному законом, порядку і здійснює завдання та функції на підставі державно-владних повноважень, власної компетенції; його особовий склад об'єднується правовими зв'язками в одне ціле (якщо це не одноособовий орган) і діє на певній території за допомогою визначених форм організації та методів діяльності2. Різноманітність державних органів зумовлює їх класифікацію за багатьма критеріями, зокрема: 1) за характером: ~ первинні державні органи, що утворюються населенням і йому підзвітні. До таких органів в Україні належить, наприклад, Верховна Рада України, конституційний склад якої становить чотириста п'ятдесят народних депутатів України, що обираються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування; - вторинні державні органи, що утворюються первинними органами та їм підзвітні. Наприклад, відповідно до ч. 4 ст. 114 Основою для написання даної частини параграфа є зазначена праця: Мишин Л. Л., Страшун Б. А. — С 258-260. 2 Фрицький О. Ф. Теоретичні оснопи організації і здійснення державної влади в Україні // Конституційне право України / За ред. В. Ф. Погорілка. — К.: Наукова думка, 2000. - С. 376. Конституції України Міністр оборони України, Міністр закордонних справ України призначаються Верховною Радою України за поданням Президента України, інші члени Кабінету Міністрів України призначаються Верховною Радою України за поданням Прем'єр-міністра України, а згідно з ч. 2 ст. 113 Конституції України Кабінет Міністрів України відповідальний перед Президентом України і Верховною Радою України, підконтрольний і підзвітний Верховній Раді України у межах, передбачених Конституцією; 2) за порядком утворення: —органи, що обираються (населенням чи представницькими органами) (наприклад, населенням в Україні обирається Верховна Рада України); —органи, що призначаються (главою держави чи вищестоящим в порядку підлеглості органом). Наприклад, відповідно до пунктів 11, 12, 13 ч. 1 ст. 106 Конституції України Президент України призначає на посаду за згодою Верховної Ради України Генерального прокурора України; призначає на посади половину складу Ради Національного банку України, половину складу Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення; —органи, що затверджуються (наприклад, відповідно до п. 22 ч. 1 ст. 85 Конституції України до повноважень Верховної Ради України належить затвердження загальної структури, чисельності, визначення функцій Служби безпеки України, Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також Міністерства внутрішніх справ України); —органи, що успадковуються (в Україні відсутні); 3) за порядком прийняття рішень: —колегіальні, що приймають рішення після обговорення шляхом голосування (наприклад, відповідно до ч. 2 ст. 84 Конституції України рішення Верховної Ради України приймаються виключно на її пленарних засіданнях шляхом голосування); —єдиноначальні, рішення від імені яких приймаються керівниками особисто (наприклад, згідно з ч. 1 ст. 41 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» від 09.04.1999 p., зі змінами і доповненнями, голови місцевих державних адміністрацій видають розпорядження одноособово і несуть за них відповідальність згідно із законодавством);
Глава VII 4) за особливістю повноважень: —парламент, що здійснює повноваження у сфері законотворчості; —главу держави, що є представником інтересів суспільства та держави; —уряд та інші органи виконавчої влади, що реалізують повноваження у сфері виконавчої діяльності; —судові органи, що здійснюють діяльність у сфері правосуддя; —контрольно-наглядові органи, що здійснюють нагляд за законністю (наприклад, прокуратура); —правоохоронні органи, що реалізують функції у сфері охорони правопорядку; —спеціальні органи, що захищають інтереси держави та створюють умови для виконання функцій держави (наприклад, Рада національної безпеки і оборони України, Рахункова палата тощо). Відповідно до ч. 1 ст. 6 Конституції України державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову. Стаття 75 Конституції України визначає, що єдиним органом законодавчої влади в Україні є парламент — Верховна Рада України. Систему органів виконавчої влади утворюють Кабінет Міністрів України як вищий орган у системі органів виконавчої влади (ч. 1 ст. 113 Конституції України). До системи центральних органів виконавчої влади України входять міністерства, державні комітети (державні служби) та центральні органи викойав-чої влади зі спеціальним статусом (ч. 5 п. 1 Указу Президента України «Про систему центральних органів виконавчої влади» від 15.12.1999 p., зі змінами і доповненнями). Виконавчу владу в областях та районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації (ч. 1 ст. 118 Конституції України). Місцевий рівень виконавчої влади в Україні, відповідно до п. 5 зазначеного Указу Президента України, поряд із місцевими державними адміністраціями, також складають територіальні органи центральних органів виконавчої влади, що утворюються, реорганізовуються і ліквідовуються в порядку, встановленому законодавством. Відповідно до ч. З ст. 136 Конституції України Конституційно-правові основи ... державної влади в Україні 317 Урядом Автономної Республіки Крим є Рада міністрів Автономної Республіки Крим, яка згідно з ч. 1 ст. 35 Конституції Ав-Гономної Республіки Крим, затвердженої Законом України від 23 12.1998 p., як орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим самостійно здійснює виконавчі функції і повноваження .і питань, віднесених до відання Автономної Республіки Крим Конституцією України, Конституцією Автономної Республіки Крим і законами України. Судова гілка влади в Україні представлена Конституційним ( удом України та судами загальної юрисдикції, найвищим судомим органом в системі яких є Верховний Суд України (ч. З СТ. 124, ч. 2 ст. 125 Конституції України). Особливе місце в системі органів державної влади посідає 11 резидент України, який не входить безпосередньо до жодної з гілок влади1. Особливим видом державних органів, який не належить до жодного виду органів державної влади, є органи прокуратури2. Ціла низка органів держави, що реалізують владні повноваження від її імені, також не належать до жодної з гілок державної влади в Україні (наприклад, Центральна виборча комісія, прокуратура тощо). Це пояснюється давністю ідеї розподілу державної влади на три гілки та значним урізноманітненням функцій держави, на виконання яких державні органи створюються па сучасному етапі. Контрольні питання та завдання і. Охарактеризуйте державну владу як інститут конституційного права. 2. Визначте конституційні засади організації і здійснення державної влади в Україні. 3. Визначте поняття, систему і види органів державної влади. 1 Про місце Президента України в системі органів державної влади України детально йдеться у Главі IX даної роботи. 2 Про місце прокуратури в системі органів державної влади України (ідеться у Главі XI даної роботи.
Глава VII Читайте також:
|
||||||||||||
|