Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Конституційно-правові основи ... державної влади в Україні

 

го згідно з ч. 3 ст. 115 Конституції України є відставка всього складу Кабінету Міністрів України.

Іноді в конституціях та інших нормативних актах установ­люється повна або часткова невідповідальність (не плутати з безвідповідальністю, яка не є юридичним поняттям) органу або його члена. Наприклад, в Іспанії конституція визначає, що ко­роль недоторканний і не підлягає відповідальності1.

Матеріальну основу організації і діяльності державного ор­гану складають кошти державного бюджету. Кожен державний орган має власне майно.

Важливою рисою державного органу є територіальний мас­штаб його діяльності.

Усі державні органи мають статус юридичної особи.

Отже, державний орган (громадянин чи колектив грома­дян) — це відносно відокремлена частина єдиної системи орга­нів державної влади, побудованої за конституційним принци­пом розподілу влади, який створюється у певному, визначено­му законом, порядку і здійснює завдання та функції на підставі державно-владних повноважень, власної компетенції; його осо­бовий склад об'єднується правовими зв'язками в одне ціле (як­що це не одноособовий орган) і діє на певній території за допо­могою визначених форм організації та методів діяльності2.

Різноманітність державних органів зумовлює їх класифіка­цію за багатьма критеріями, зокрема:

1) за характером:

~ первинні державні органи, що утворюються населенням і йому підзвітні. До таких органів в Україні належить, наприклад, Верховна Рада України, конституційний склад якої становить чотириста п'ятдесят народних депутатів України, що обирають­ся на основі загального, рівного і прямого виборчого права шля­хом таємного голосування;

- вторинні державні органи, що утворюються первинними органами та їм підзвітні. Наприклад, відповідно до ч. 4 ст. 114

Основою для написання даної частини параграфа є зазначена праця: Мишин Л. Л., Страшун Б. А. — С 258-260.

2 Фрицький О. Ф. Теоретичні оснопи організації і здійснення державної влади в Україні // Конституційне право України / За ред. В. Ф. Погорілка. — К.: Наукова думка, 2000. - С. 376.

Конституції України Міністр оборони України, Міністр закор­донних справ України призначаються Верховною Радою Украї­ни за поданням Президента України, інші члени Кабінету Мі­ністрів України призначаються Верховною Радою України за поданням Прем'єр-міністра України, а згідно з ч. 2 ст. 113 Кон­ституції України Кабінет Міністрів України відповідальний перед Президентом України і Верховною Радою України, під­контрольний і підзвітний Верховній Раді України у межах, пе­редбачених Конституцією;

2) за порядком утворення:

—органи, що обираються (населенням чи представницьки­ми органами) (наприклад, населенням в Україні обирається Вер­ховна Рада України);

—органи, що призначаються (главою держави чи вищестоя­щим в порядку підлеглості органом). Наприклад, відповідно до пунктів 11, 12, 13 ч. 1 ст. 106 Конституції України Президент України призначає на посаду за згодою Верховної Ради України Генерального прокурора України; призначає на посади половину складу Ради Національного банку України, половину складу На­ціональної ради України з питань телебачення і радіомовлення;

—органи, що затверджуються (наприклад, відповідно до п. 22 ч. 1 ст. 85 Конституції України до повноважень Верховної Ради України належить затвердження загальної структури, чисель­ності, визначення функцій Служби безпеки України, Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також Міністерства внутрішніх справ України);

—органи, що успадковуються (в Україні відсутні);

3) за порядком прийняття рішень:

—колегіальні, що приймають рішення після обговорення шляхом голосування (наприклад, відповідно до ч. 2 ст. 84 Кон­ституції України рішення Верховної Ради України приймають­ся виключно на її пленарних засіданнях шляхом голосування);

—єдиноначальні, рішення від імені яких приймаються керів­никами особисто (наприклад, згідно з ч. 1 ст. 41 Закону Украї­ни «Про місцеві державні адміністрації» від 09.04.1999 p., зі змі­нами і доповненнями, голови місцевих державних адміністрацій видають розпорядження одноособово і несуть за них відпові­дальність згідно із законодавством);

 

Глава VII

4) за особливістю повноважень:

—парламент, що здійснює повноваження у сфері законо­творчості;

—главу держави, що є представником інтересів суспільства та держави;

—уряд та інші органи виконавчої влади, що реалізують пов­новаження у сфері виконавчої діяльності;

—судові органи, що здійснюють діяльність у сфері право­суддя;

—контрольно-наглядові органи, що здійснюють нагляд за законністю (наприклад, прокуратура);

—правоохоронні органи, що реалізують функції у сфері охо­рони правопорядку;

—спеціальні органи, що захищають інтереси держави та створюють умови для виконання функцій держави (наприклад, Рада національної безпеки і оборони України, Рахункова пала­та тощо).

Відповідно до ч. 1 ст. 6 Конституції України державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, ви­конавчу та судову.

Стаття 75 Конституції України визначає, що єдиним орга­ном законодавчої влади в Україні є парламент — Верховна Рада України.

Систему органів виконавчої влади утворюють Кабінет Міні­стрів України як вищий орган у системі органів виконавчої вла­ди (ч. 1 ст. 113 Конституції України). До системи центральних органів виконавчої влади України входять міністерства, держав­ні комітети (державні служби) та центральні органи викойав-чої влади зі спеціальним статусом (ч. 5 п. 1 Указу Президента України «Про систему центральних органів виконавчої влади» від 15.12.1999 p., зі змінами і доповненнями). Виконавчу владу в областях та районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації (ч. 1 ст. 118 Конституції Украї­ни). Місцевий рівень виконавчої влади в Україні, відповідно до п. 5 зазначеного Указу Президента України, поряд із місцевими державними адміністраціями, також складають територіальні органи центральних органів виконавчої влади, що утворюють­ся, реорганізовуються і ліквідовуються в порядку, встановленому законодавством. Відповідно до ч. З ст. 136 Конституції України

Конституційно-правові основи ... державної влади в Україні 317

Урядом Автономної Республіки Крим є Рада міністрів Авто­номної Республіки Крим, яка згідно з ч. 1 ст. 35 Конституції Ав-Гономної Республіки Крим, затвердженої Законом України від 23 12.1998 p., як орган виконавчої влади Автономної Республі­ки Крим самостійно здійснює виконавчі функції і повноваження .і питань, віднесених до відання Автономної Республіки Крим Конституцією України, Конституцією Автономної Республіки Крим і законами України.

Судова гілка влади в Україні представлена Конституційним ( удом України та судами загальної юрисдикції, найвищим су­домим органом в системі яких є Верховний Суд України (ч. З СТ. 124, ч. 2 ст. 125 Конституції України).

Особливе місце в системі органів державної влади посідає 11 резидент України, який не входить безпосередньо до жодної з гілок влади1.

Особливим видом державних органів, який не належить до жодного виду органів державної влади, є органи прокура­тури2.

Ціла низка органів держави, що реалізують владні повнова­ження від її імені, також не належать до жодної з гілок держав­ної влади в Україні (наприклад, Центральна виборча комісія, прокуратура тощо). Це пояснюється давністю ідеї розподілу дер­жавної влади на три гілки та значним урізноманітненням функ­цій держави, на виконання яких державні органи створюються па сучасному етапі.

Контрольні питання та завдання

і. Охарактеризуйте державну владу як інститут конституцій­ного права.

2. Визначте конституційні засади організації і здійснення дер­жавної влади в Україні.

3. Визначте поняття, систему і види органів державної влади.

1 Про місце Президента України в системі органів державної влади України детально йдеться у Главі IX даної роботи.

2 Про місце прокуратури в системі органів державної влади України (ідеться у Главі XI даної роботи.

 

 
 

Глава VII


Читайте також:

  1. I. Фізичні основи механіки
  2. IV. Правова держава, як засіб реалізації і забезпечення прав, свобод та обов’язків людини і громадянина в Україні
  3. R – розрахунковий опір грунту основи, це такий тиск, при якому глибина зон пластичних деформацій (t) рівна 1/4b.
  4. VІII. Основи молекулярної фізики і термодинаміки
  5. А) Грошова оцінка земель по Україні
  6. Авангард в Україні
  7. Автоматизація банківської діяльності в Україні
  8. Автономія в Україні. Конституційно-правовий статус Автономної Республіки Крим
  9. Автономна Республіка Крим, регіональні та місцеві органи державної влади.
  10. Автор: Владимир Журавлев
  11. Аграрна реформа в Україні
  12. Аграрні відносини в Україні у ХVІ - перш. пол. ХVІІІст.




Переглядів: 482

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.