Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Законодавча влада в Україні

 

Так, за президентської і напівпрезидентської форми прав­ління важливе значення має політична належність президента і більшості депутатів парламенту. Якщо вона співпадає, то вико­навча і законодавча влада перебувають у відносинах «контролю і противаг». Якщо ж — ні, то фактично виникає ситуація, коли у відносинах опозиційності можуть перебувати президент і пар­ламентська більшість. У парламентських і парламентсько-пре­зидентських країнах, де уряд реально формується фракціями, що мають більшість місць у парламенті, парламентська опози­ція набуває принципово іншого значення: контролю за діяльніс­тю виконавчої влади.

Отже, визначаючи сутність поняття «парламентська опози­ція», слід наголошувати на тому, що її суб'єкти можуть не пого­джуватися з політичним курсом глави держави та/або виконав­чої влади. Тоді у такому визначенні будуть враховані особливос­ті функціонування парламентської опозиції залежно від форми правління, що існує у конкретній державі.

Сутність співвідношення понять «парламентська опозиція» та «парламентська меншість» полягає в тому, що за умови пар­ламентської та парламентсько-президентської республік пар­ламентська опозиція та парламентська меншість співпадають, тоді як за президентської та президентсько-парламентської рес­публік вони можуть як співпадати (коли глава держави і парла­ментська більшість є представниками однієї і тієї самої політич­ної сили), так і не співпадати (коли парламентську більшість утворюють представники не тих політичних сил, яких підтри­мує глава держави).

Одним із найважливіших прав парламентської опозиції у зарубіжних країнах є її право на утворення тіньового (опози­ційного) Кабінету Міністрів. Тіньовий (опозиційний) Кабінет Міністрів — це консультативно-дорадчий орган, сформований опозиційною депутатською фракцією (групою), що проводить постійний моніторинг діяльності чинного Кабінету Міністрів з метою найбільш ефективного здійснення державного управлін­ня у майбутньому в разі приходу до влади.

Процес законодавчої регламентації статусу парламентської опозиції на сучасному етапі характеризується пошуком опти­мальної моделі закріплення її статусу, що значно ускладнюєть-

СЯ необхідністю знаходження політичного компромісу із згада­ного питання.

Парламентська опозиція у демократичних країнах зазвичай іюяльна і має відповідальний характер критики. При цьому за нею закріплюються права: на отримання посад заступників ґо­нт або голів конкретно визначених чи частини парламентських Комітетів; на участь у встановленні порядку денного урядом; на направлення президенту петиції з вимогою відмовитися від під­писання акта і провести референдум; на ініціативу винесення конституційної поправки на всенародний референдум; на під-ішовку альтернативної доповіді комітету, на окрему думку з приводу підготовлюваних доповідей комітету; на розпоряджен­ня певною частиною бюджету комітету; на узгодження комп-пектування наукових і допоміжних служб парламенту; на отри­мання грошових субсидій за рахунок бюджету парламенту за­їк лсно від кількості членів опозиційної фракції тощо.

Потребує нагального запозичення Україною так би мовити ■•філософія» побудови стосунків між опозиційними фракціями і а урядом у демократичних країнах, яка виходить із засад нала­годження стосунків, а не конфронтації, оскільки взаємовідно­сини між правлячими і опозиційними партіями являють собою КЄ стільки протиборство, протистояння, скільки взаємодію, кон-I іруктивний діалог. І саме з огляду на ці засади слід будувати і к кунки між ними та приймати законодавство, що регламентує

і к діяльність.

Практична відсутність опозиції у латиноамериканських краї­нах є для нас яскравим прикладом того, що навіть формальне існування багатопартійної системи із закріпленням демократич­них засад її функціонування не є свідченням можливості існу-вання цивілізованої опозиції. Це також підтверджує той факт, що у країнах із недостатньо розвинутими демократичними тра­диціями діяльність парламентської опозиції має регламентува­тися на рівні законодавства, а не залишати це питання у сфері регулювання звичаїв або традицій.

Разом із тим, у багатьох демократичних державах, напри-К над західноєвропейських, діяльність опозиції практично не вре­гульована на рівні законодавства. У зв'язку з цим виникає пи-іаппя про те, чи потрібно та чи можливо врегульовувати діяль­ність опозиції законодавчо 352Глава VI

того, що функціонування опозиції не може і не повинно регу люватися нормами права, на наш погляд, можна вважати прий нятною щодо тих держав, в яких засади функціонування полі тичної опозиції, і парламентської опозиції зокрема, закріплен на рівні традицій, що глибоко вкорінилися у політичній прак тиці та свідомості суспільства, і не викликають сумнівів або за перечень. А в тих державах, для яких парламентська опозиція є новим інститутом, з огляду на законодавче забезпечення прак­тично всіх інших аспектів парламентської діяльності, не варто пускати питання функціонування парламентської опозиції на са-моплив. У цих державах норми права мають стати своєрідним «бар'єром», який покликаний відгородити парламентську опо1 зицію як новий та незміцнілий інститут від добре налагодже­них та відпрацьованих механізмів державної влади шляхом ре­гламентації тих аспектів діяльності парламентської опозиції, в яких вона взаємодіє з державною владою, а також тих, які мо­жуть стати об'єктом штучних перешкод для її діяльності з боку державної влади (до останніх, зокрема, можна віднести ство­рення низки формальних умов для формування парламентсь­кої опозиції, покликаних штучно обтяжити цей процес тощо). У таких державах інституціоналізація парламентської опозиції має розглядатися як явище необхідне, а конституціоналізація — як можливе1.

Відповідно до ст. 88 Конституції України Верховна Рада України обирає із свого складу Голову Верховної Ради Украї­ни, Першого заступника і заступника Голови Верховної Ради Українита відкликає їх з цих посад.

Регламент установлює, що Голова Верховної Ради Украї­ни обирається Верховною Радою на строк її повноважень (ч. 1 ст. 69).

Рішення щодо кандидатур на посаду Голови Верховної Ра­ди України приймається таємним голосуванням шляхом подачі бюлетенів. Обраним Головою Верховної Ради України вважа­ється кандидат на посаду, який отримав більшість голосів на­родних депутатів від конституційного складу Верховної Ради. Про обрання Голови Верховної Ради України оформляється

1 Докладніше лин.: Совгиря О. В. Правовий статус парламентської опо­зиції: Навч.посібник. — К.: Центр навчальної літератури, 2006. — 264 с

Законодавча влада в Україні______________________ 353

відповідна постанова Верховної Ради, яку підписує обраний Го­лова Верховної Ради України. Голова Верховної Ради України може бути обраний у списку одночасно з Першим заступником і заступником Голови Верховної Ради України. Повноваження Голови Верховної Ради України починаються відразу після його обрання (частини 5—9 ст. 70 Регламенту).

Відповідно до ч. 1 ст. 71 Регламенту Голова Верховної Ради України може бути в будь-який час відкликаний з посади Вер­ховною Радою на його прохання, крім випадку виконання ним обов'язків Президента України згідно із ст. 112 Конституції України, а також може бути відкликаний у зв'язку з незадовіль­ною його роботою на цій посаді, в тому числі у разі відсторонен­ня від ведення пленарних засідань три і більше разів протягом однієї чергової сесії Верховної Ради або через інші обставини, що унеможливлюють виконання ним своїх обов'язків. Достро­кове припинення депутатських повноважень Головою Верхов­ної Ради України має наслідком припинення його повноважень як Голови Верховної Ради України.

Рішення Верховної Ради про відкликання Голови Верхов­ної Ради України з посади приймається таємним голосуванням шляхом подачі бюлетенів і оформляється постановою Верхов­ної Ради (ч. 4 ст. 72 Регламенту).

Голова Верховної Ради України на виконання повноважень, визначених Конституцією України:

1) веде засідання Верховної Ради з дотриманням вимог Рег­ламенту;

2) організовує роботу Верховної Ради, координує діяльність її органів;

3) підписує акти, прийняті Верховною Радою, чим засвідчує відповідність їх змісту прийнятим рішенням;

4) забезпечує оприлюднення актів Верховної Ради, які не по­требують наступного підписання Президентом України;

5) здійснює повноваження, передбачені статтями 94, 112 Кон­ституції України;

6) представляє Верховну Раду у зносинах з іншими органа­ми державної влади України та органами влади інших держав і міжнародними організаціями;

7) вживає заходів щодо забезпечення безпеки і охорони Вер­ховної Ради відповідно до закону;

12 Конституційне право України

ГлаваШ


Читайте також:

  1. IV. Правова держава, як засіб реалізації і забезпечення прав, свобод та обов’язків людини і громадянина в Україні
  2. А) Грошова оцінка земель по Україні
  3. Авангард в Україні
  4. Автоматизація банківської діяльності в Україні
  5. Автономія в Україні. Конституційно-правовий статус Автономної Республіки Крим
  6. Аграрна реформа в Україні
  7. Аграрні відносини в Україні у ХVІ - перш. пол. ХVІІІст.
  8. Аграрні правовідносини в Україні
  9. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  10. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  11. Адвокатура в Україні
  12. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції




Переглядів: 500

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | І.іконодавча влада в Україні

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.016 сек.