Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






ВИКОНАВЧА ВЛАДА В УКРАЇНІ

§ 1. Поняття виконавчої влади і система її органів

Відповідно до ч. 1 ст. 6 Конституції України державна влада в Україні здійснюється на засадах ЇЇ поділу на законодавчу, ви­конавчу та судову.

Вперше термін «виконавча влада» було вжито у Конститу­ції США 1787 p.1

За радянських часів поняття виконавчої влади було вилуче­но з конституційно-правового вжитку, оскільки домінувала тео­рія про поєднання у радах законодавчої і виконавчої влади2.

Виконавча влада— це одна з гілок державної влади, основ­ним призначенням якої є організація виконання законів та інших пормативно-правових актів, реалізація внутрішньої та зовніш­ньої політики держави, охорона прав та свобод людини і грома­дянина, що здійснюється через побудовану на принципі верти­кальної підпорядкованості систему спеціально створюваних і на­ділених відповідною компетенцією органів3.

Для розуміння сутності виконавчої влади необхідно визна­чити її співвідношення з поняттям «державне управління».

Державне управління— це певний вид діяльності органів держави, що має виконавчий і розпорядчий характер і полягає в організуючому впливі на суспільні відносини в економічній, со­ціально-культурній та адміністративно-політичній сферах шля­хом застосування державно-владних повноважень. Державне

1 Шаповал В. М. Конституція і виконавча влада. — К.: Юрінком Інтер, 2004. - С 4.

2 Фрицъкий О. Ф. Виконавча влада в Україні // Конституційне право Украї­ ни / За ред. В. Ф. Погорілка. — К.: Наукова думка, 2000. — С. 496.

3 Дахова І. Поняття виконавчої влади та її місце в державному механізмі України (конституційний аспект) // Право України. — 2002. — № 12. — С. 26.

Главах

Виконавча влада в Україні

 

управління — це більш широке поняття, ніж виконавча влада, оскільки державне управління здійснюється не тільки у межах виконавчої влади, а й у внутрішньорганізаційній діяльності ор­ганів інших гілок державної влади, на рівні державних підпри­ємств, установ і організацій1.

Характер виконавчої влади значною мірою зумовлений іс­нуючою у державі формою правління.

У президентських республіках виконавчу владу очолює пре­зидент. Він сприймається як її уособлення та безпосередній (іно­ді — єдиний) носій.

У державах із парламентською та парламентсько-президент­ською формою правління президент (монарх) не включені до ви­конавчої влади, бо вони наділені повноваженнями, природа яких випливає саме із статусу глави держави. З іншого боку до ком­петенції такого глави держави включені і певні повноваження, які він реалізує через уряд або з його санкції (тобто через інсти­тут контрасигнування).

У президентсько-парламентських республіках взаємовідно­сини між президентом, урядом та його главою визначаються як дуалізм виконавчої влади. Тут глава держави тією чи іншою мі­рою функціонально поєднаний зі сферою виконавчої влади, хо­ча структурно до неї здебільшого не входить2.

Систему органів виконавчої влади в Україніутворюють:

Кабінет Міністрів України, який є вищим органом у системі органів виконавчої влади (ч. 1 ст. 113 Конституції України);

до системи центральних органів виконавчої влади України входять міністерства, державні комітети (державні служби) та центральні органи виконавчої влади зі спеціальним статусом (п. 1 Указу Президента України «Про систему центральних ор­ганів виконавчої влади» від 15.12.1999 p., зі змінами і доповнен­нями);

виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Сева­стополі здійснюють місцеві державні адміністрації (ч. 1 ст. 118

1 Авер'янов В. Б. Державне управління // Юридична енциклопедія: В 6 т. / Редкол.: Ю. С Шемшученко та ін. - К.: Укр. енцикл., 2001. — Т. З - С 119-120.

2 Шаповал В. М. Виконавча влада // Юридична енциклопедія: В 6 т. / Редкол.: Ю. С. Шемшученко та ін. - К.: Укр. енцикл., 2001. - Т. 3. - С 386-387.

Конституції України) — місцевий, або територіальний рівень. Крім того, до цього рівня належать органи спеціальної (галузе-вої та функціональної компетенції), які безпосередньо підпоряд­ковані як центральним органам виконавчої влади, так і відповід­ним місцевим органам виконавчої влади (наприклад, відповід­но до п. 5 зазначеного Указу Президента України центральні органи виконавчої влади можуть мати свої територіальні орга­ни, що утворюються, реорганізовуються і ліквідовуються в по­рядку, встановленому законодавством).

Відповідно до ст. 35 Конституції Автономної Республіки Крим, затвердженої Законом України від 23.12.1998 p., Рада мі­ністрів Автономної Республіки Крим є органом виконавчої вла­ди Автономної Республіки Крим, що самостійно здійснює ви­конавчі функції і повноваження з питань, віднесених до відання Автономної Республіки Крим Конституцією України, Консти­туцією Автономної Республіки Крим і законами України.

Рада міністрів Автономної Республіки Крим виконує також державні виконавчі функції і повноваження, делеговані закона­ми України відповідно до Конституції України. З питань вико­нання державних функцій і повноважень Рада міністрів Авто­номної Республіки Крим підзвітна і підконтрольна Кабінету Мі­ністрів України.

Таким чином, Рада міністрів Автономної Республіки Крим не входить до системи органів державної виконавчої влади, од­нак може виконувати делеговані державні виконавчі функції і повноваження.

За певних умов до системи органів виконавчої влади в Украї­ні можуть бути включено й органи місцевого самоврядування, оскільки відповідно до ч. З ст. 143 Конституції України органам місцевого самоврядування можуть надаватися законом деякі пов­новаження органів виконавчої влади.

§ 2. Конституційно-правовий статус Кабінету Міністрів України

Відповідно до ст. 113 Конституції України Кабінет Міністрів України є вищим органом у системі органів виконавчої влади. Він відповідальний перед Президентом України і Верховною Ра-

Главах


Читайте також:

  1. IV. Правова держава, як засіб реалізації і забезпечення прав, свобод та обов’язків людини і громадянина в Україні
  2. А) Грошова оцінка земель по Україні
  3. Авангард в Україні
  4. Автоматизація банківської діяльності в Україні
  5. Автономія в Україні. Конституційно-правовий статус Автономної Республіки Крим
  6. Аграрна реформа в Україні
  7. Аграрні відносини в Україні у ХVІ - перш. пол. ХVІІІст.
  8. Аграрні правовідносини в Україні
  9. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  10. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  11. Адвокатура в Україні
  12. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції




Переглядів: 870

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Нормативно-правові акти | Виконавча влада в Україні

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.