Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Причини виникнення зубощелепних аномалій.

ЕТІОЛОГІЯ І ПАТОГЕНЕЗ ЗУБОЩЕЛЕПНИХ АНОМАЛІЙ

Багато авторів розрізняють поняття "аномалія" і "дефор­мація". Під аномалією розвитку зубів і щелеп розуміють природжені стійкі відхилення від загальноприйнятої норми (анатомічної), що збільшуються з віком дітей і супроводжу­ються функціональними порушеннями. Під деформацією розуміють надбані стійкі зміни форми і функцій зубів і щелеп, що виникають у постнатальний (після народження) період внаслідок порушення їх росту і розвитку. Вони прогресують з роками, порушують функції жувальної системи, змінюють зовнішність дитини.

Аномалії можуть бути спадковими, природженими і набутими. Спадкові (сімейні) аномалії — це схильність до деформації жувальної системи, що її успадковує дитина. До таких аномалій відносять справжню діастему, адентію, надкомплектні зуби, справжню прогенію (мезіальний прикус), прогнатію (дистальний прикус) і глибокий перекриваючий прикус.

Природжені аномалії розвиваються в ембріональний період.Причинами їх виникнення є патологічні процеси, й з розвитком плода, неправильним його положенням, зміною тиску навколоплідної рідини, механічним тиском на плід ззовні, хворобами батьків, особливо матері (токсоплазмоз, сифіліс, алкоголізм, порушення функцій залоз внутрішньої секреції, променеве ушкодження, наркоманія, токсична дія лікарських засобів під час вагітності). Природжені аномалії виникають частіше внаслідок порушення зрощення щелепно-лицьових відростків, через що з'являються розщеплення на губі, альвеолярному відростку, твердому і м'якому піднебінні. До цієї групи аномалій належить і однобічна мікрогенія. Набуті аномалії виникають після народження дитини внаслідок несприятливих умов її розвитку, під впливом різних чинників.

Штучне вигодовування дитини.. Під час ссання дитина обхоплює губами сосок груді, утримує його, видавлює альвеолярними відростками молоко і ковтає. Сисні рухи сприяють нормальному розвиткові нижньої щелепи і прилеглих тканин, а також усувають звичайне дистальне положення нижньої щелепи у новонародженого. При ссанні із пляшечки суміш звичайно виливається, а не видавлюється альвеолярними відростками. Це може бути причиною виникнення зубощелепних аномалій (наприклад дистального прикусу).

Захворювання дитини. Однією із причин виникнення зубощелепних аномалій можуть бути захворювання, які призводять до порушення функції залоз внутрішньої секреції. Недостатняфункція щитовидної залози зумовлює затримку росту щелеп, зубів і пізнє прорізування зубів. Порушення функцій гіпофіза призводить до мікро - і макрогнатії, прищитовидних залоз — до погіршення обміну кальцію в організмі, що сприяє деформації щелеп.

 

Рахіт призводить до порушення обміну кальцію і фосфору, відкладання солей у кістковій тканині внаслідок браку в організмі ергокальциферолу. Це спричинює податливість кісткових тканин і виникнення зубощелепних аномалій під впливом звичайних чинників (тяги м'язів, тиску язика, жувального тиску) чи шкідливих звичок. З рахітом пов'язують розвиток глибокого чи відкритого прикусу, звуження зубних дуг і щелеп (мал..6), затримку прорізування зубів, гіпоплазію емалі. На деформації жувальної системи впливають і інші захворювання раннього дитячого віку: диспепсія, інфекційні хвороби, туберкульоз, токсоплазмоз, які ос­лаблюють організм дитини.

 

Мал. 6. Звуження нижньої щелепи, укорочення зубного ряду.


Аденоїдні розростання (поліпи у верхніх дихальних шляхах) утруднюють дихання через ніс, і дитина починає дихати ротом. Під час такого дихання рот постійно відкритий, напружуються м'язи щік, стискаючи бічні ділянки зубних дуг. При вдосі у порожнині рота утворюється додатковий тиск. Струмінь повітря, що вдихається, тисне на піднебінне склепіння, спричинюючи деформацію твердого піднебіння. Це призводить до утворення високого склепіння (готичне піднебіння) і звуження зубних дуг. Язик під час дихання через рот опускається, торкаючись бічними ділянками тільки нижнього зубного ряду, і не протидіє тиску м'язів щік на верхній зубний ряд і альвеолярні відростки. Таке порушення м'язової рівноваги призводить до стискання (звуження) верхнього зубного ряду і щелеп (мал. 7).

У разі збільшення язикового мигдалика для полегшення дихання дитина висовує вперед язик, а вночі — ще і нижню щелепу, що призводить до розвитку мезіального прикусу. При збільшенні горлового мигдалика дитина піднімає (закидає) голову, звільняє надгортанник від тиску язика, переміщує нижню щелепу назад, відділяючи корінь язика від м'якого піднебіння. При цьому звільняється шлях для проходження повітряного струменя. Все це призводить до розвитку дисталь­ного прикусу.

Шкідливі звички поширені серед дітей, але зубощелепні аномалії і деформації виникають тільки за наявності сприят­ливих умов, зокрема неповноцінності кісткових структур після захворювання на рахіт та ін. Набуті аномалії виникають також у разі неправильного положення дитини під час сну. Якщо узголів'я високе, голова дитини нахилена вперед, м'язи шиї ослаблюються, нижня щелепа зміщується вперед, що сприяє розвитку мезіального прикусу (див. мал. 5).

 

 

 

Мал. 7. Звуження верхнього зубного ряду, піднебінне положення премолярів і першого моляра справа

 

 


 

 

 

 

а Мал. 8. Перехресний прикус: а — співвідношення зубів; б — двобічний; в — однобічний

 


Коли дитина спить із заки­нутою назад головою, м'язи шиї нап­ружуються, нижня щелепа зміщується назад (дистальне). Це утруднює її ріст і може призвести до появи дистального прикусу. У разі постійного підкладан­ня під час сну руки під щоку можливий розвиток перехресного прикусу (мал. 8). Такий же вплив іноді справляє гра на скрипці. У виникненні деформації негативну роль відіграє неправильне положення тіла дитини за партою, письмовим столом, під час ходіння. Неправильні ковтання, артикуляція язика, губ і щік також сприяють розвитку деформацій жувальної системи. Смоктання пальців, язика, соски, різноманітних предметів, закушування губ чи язика стає іноді причиною виникнення різних видів деформацій і аномалій зубів, зубних рядів, прикусу (дистального, мезіального, відкритого, пере­хресного). Наприклад, коли дитина при смоктанні розміщує палець (пальці) похило зверху вниз, розвивається дисталь­ний прикус, при горизонтальному їх положенні — частіше відкритий прикус (мал. 9). Під час закушування нижньої губи нижня щелепа зміщується назад чи сплощується передня ділянка нижньої зубної дуги — виникає дистальний прикус.

 

 

 

9.Відкритий прикус: а — травматичний; б - на боковій ділянці зубного ряду



 

а б

 

 

 

г

 

 

Мал. 10. Глибоке різцеве перекриття (а) і глибокий прикус (б—г)

Захворювання зу­бів і щелеп. Раннє ви­далення молочних дубів затримує ріст альвеолярних відростків і щелеп. Постійні зуби через брак місця прорізуються поза зубною дугою. Ушкодження карієсом перших постійних молярів і пов'язане з цим зменшення висоти прикусу може призвести до утворення глибокого різцевого перекриття чи глибокого прикусу (мал. 10). Остеомієліт щелеп у дітей, ушкоджуючи зону росту кістки, призводить до виникнення деформацій. Так, остеомієліт кута нижньої щелепи є причиною появи одно - чи двобічної мікрогенії. Рубці після номи, опіків призводять до затримки розвитку окремих ділянок щелеп (особливо нижньої) і виникнення деформації.

7.Матеріали активізації студентів під час викладення лекції:

1.Що означає термін ортодонтія? 2.Які зміст, мета та завдання ортодонтії і "дитячого протезування"? 3. Яка етіологія і патогенез зубо-щелепних аномалій? 4.Що означають поняття "стоматологічне здоров’я","норма","патологія","профілактика"? 5.Вкажіть відмінності класифікацій зубо-щелепних аномалій за Енглем та Калвелісом?

 


8.Матеріали для самопідготовки студентів:

а) по темі, що викладена в лекції.

Література: Фліс П.С. Ортодонтія. — Київ-Вінниця: Нова книга, 2007.Власенко А.З., Стрелковський К.М. Технологія виготовлення зубних протезів з використанням керамічних і композитних матеріалів. — К.: Здоров’я, 2005.Удовицька О.В. Дитяча стоматологія. — К.: Здоров’я, 2000.Стрелковський К.М., Філіпчик Й.С., Варава Г.М. Ортодонтія і технологія виготовлення ортопедичних конструкцій для дітей. — К.: Здоров’я, 1997.Стрелковський К.М., Варава Г.М. Техніка виготовлення щелепно-лицьових протезів. — К.: Вища школа, 1992.

Рожко М.М., Неспрядько В.П. Ортопедична стоматологія. — К.: Книга плюс, 2001

б) по темі наступної лекції

Література: Фліс П.С. Ортодонтія. — Київ-Вінниця: Нова книга, 2007.Рожко М.М., Неспрядько В.П. Ортопедична стоматологія. — К.: Книга плюс, 2001.Мастеров Ю.І., Скрипнікова Т.П., Семенець В.Г. Захворювання зубів і порожнини рота. — Полтава, 2002.

Перелік основних питань:

1.Класифікація ортодонтичних апаратів. Ортодонтичні апарати за призначенням, методом фіксації, місцем розташування, принципом та направленням дії. 2. Реактивні зміни в тканинах пародонта, піднебінному шві, скронево-нижньощелепному суглобі під час дії ортодонтичних апаратів. 3. Методи діагностики в ортодонтії (біометричні методи вивчення моделей щелеп, рентгенологічна діагностика, виміри телеренгенограм, електроодонтодіагностика зубів, інші методи дослідження м’язів, скронево-нижньощелепного суглоба).

 

 

 


Читайте також:

  1. XVII ст.). Виникнення козацтва.
  2. Античний Рим: економічні причини розвитку і занепаду
  3. Банкрутство підприємства: причини, наслідки, процедура.
  4. Банкрутство підприємства: причини, оцінка ймовірності настання та наслідки
  5. Безпосередньо збутові ризики та причини їх виникнення
  6. Безробіття і зайнятість населення: причини, види та наслідки
  7. Безробіття, його суть та причини. Закон Оукена.
  8. Безробіття: суть, причини, форми та соціально-економічні наслідки
  9. Біохімічна гіпотеза виникнення життя.
  10. Біохімічні чинники виникнення втоми при виконанні короткочасних вправ максимальної і субмаксимальної потужності
  11. Бюджетний дефіцит як економічне явище та причини його виникнення
  12. Бюджетний дефіцит, його суть, причини виникнення та джерела фінансування




Переглядів: 3824

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
КЛАСИФІКАЦІЯ ЗУБОЩЕЛЕПНИХ АНОМАЛІЙ | АСФІКСІЯ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.