НАЦІОНАЛЬНІ ІНСТИТУЦІЇ З ЗАХИСТУ ПРАВ ЛЮДИНИ (НІЗПЛ)
Роль НІЗПЛ у захисті міжнародних стандартів прав людини на національному рівні надзвичайно важлива. Стосовно діяльності НІЗПЛ парламентарі можуть виконувати низку функцій. До них належать:
сприяння створенню ефективної та незалежної НІЗПЛ, яка відповідає Паризьким принципам;
забезпечення наявності у НІЗПЛ адекватних повноважень та ресурсів для реалізації їхніх мандатів;
контроль роботи НІЗПЛ та забезпечення ефективності виконання ними своїх функцій та їхньої незалежності;
моніторинг стосунків між урядом та НІЗПЛ, включаючи реагування уряду на рекомендації, напрацьовані НІЗПЛ;
привертання уваги до роботи НІЗПЛ;
реагування на рекомендації НІЗПЛ щодо внесення змін до законодавства з метою удосконалення системи захисту прав людини.
Разом з тим стосунки між парламентом та НІЗПЛ мають багатосторонній характер. Парламент взагалі діє у руслі товариської критики, виконуючи функції як нагляду, так і підтримки для того, щоб забезпечувати ефективну роботу НІЗПЛ у досягненні своїх цілей. У деяких країнах НІЗПЛ підпорядковуються безпосередньо парламенту, на який може покладатися завдання розгляду їхніх рекомендацій. Є держави, де НІЗПЛ є парламентськими органами. Є приклади, коли відповідальність за нагляд за діяльністю НІЗПЛ та за моніторинг результатів такої діяльності покладається на парламентські органи. У деяких державах ця робота доручається комітету, відповідальному за питання дотримання конституційних норм або за питання, пов’язані з правосуддям; є приклади, коли така роль доручається окремому комітету з прав людини. Парламентарі можуть привертати увагу до роботи НІЗПЛ шляхом висвітлення випадків, коли уряд не забезпечив ефективного реагування на рекомендації цієї структури, або підкреслювати необхідність внесення змін до законодавства для того, щоб усунути недоліки, які стали предметом критичних зауважень з боку НІЗПЛ.