МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Поняття дипломатичного права та його джерелаДипломатичне право — це галузь міжнародного публічного права, що складається з принципів і норм, які регламентують і регулюють офіційні зносини і зв'язки між державами й іншими суб'єктами міжнародного права, здійснювані за допомогою органів зовнішніх зносин. Початок становлення цієї галузі пов'язаний з розвитком людської цивілізації, тому вона вважається однією з найбільш давніх у міжнародному публічному праві. її початки можна виявити вже в період родоплемінного розвитку людської цивілізації, коли сусідні племена вели переговори з питань війни і миру через своїх представників. Пізніше такі представники в ході переговорів почали вирішувати долю полонених одноплемінників, визначення меж територій і т.п. У такий спосіб укладався певний звичай, що привів до створення в період виникнення держав інституту недоторканності посла, а потім дипломатичного і консульського права. Зі створенням держав стали виникати звичаї, що знаходили вираження й у договорах, які регулювали офіційні зносини між державами. Ці звичаї визначали режим і діяльність посла як тимчасового представника суверена. Вже в Давній Індії в першому тисячоріччі до нашої ери Закони Ману говорили про те, що дипломатичне мистецтво полягає в умінні запобігати війні і зміцнювати мир. У розділі «Цар» записано, що мир і його протилежність — війна — залежать від послів, у їхній владі знаходяться справи, через які відбуваються мир або війна. «Той, хто піднімає руку на посла, йде до загибелі і знищення», — говорили Закони Ману, тому що здавна вважалося, що посол перебуває під заступництвом божества. Значні міжнародні зв'язки в Давній Греції привели до виникнення класу особливих осіб — «вісників» (ангелос, керюкос) і «старійшин» (плесбейс), що уповноважувалися відати зовнішніми зносинами і забезпечувалися відповідними грамотами (дипломами) — здвоєними дощечками з відповідними написами, що надавали права виконання офіційних представницьких функцій за кордоном. Суттєвий внесок у становлення дипломатичного права зробила цивілізація Давнього Риму. Тут було вироблене поняття святості посольства і договорів (jus et legationis), були створені спеціальні органи зовнішніх зносин, особлива жрецька комісія — феціали. У республіканському Римі посольства в зарубіжні країни призначалися спеціальною постановою Сенату. До їх складу входили, як правило, декілька послів, один із яких був главою (princeps legationis). Вже тоді вдипломатичній практиці Риму різнилися: посли (legatio caduceatores), оратори (oratores) і вісники (nuntii). Посли у своїй діяльності були підзвітні Сенату, вони мали особливі знаки відмінності (особливого вигляду золотий перстень, що виконував функцію вірчих грамот і надавав права на привілеї і пільги). В імператорську епоху в Римі був створений особливий апарат, що займався зовнішніми зносинами і був підлеглим імператору. Посли призначалися вже імператором. У рабовласницький період почав формуватися інститут привілеїв та імунітетів послів, головним елементом якого була особиста недоторканність. У феодальну епоху дипломатичні зносини існували в основному між державами визначеного регіону — у Європі, на Ближньому і Далекому Сході, в Африці і т.д. Хоча окремі зв'язки встановлювалися і між дуже віддаленими одна від одної державами, активну роль у становленні дипломатичних зносин на той період відігравала католицька церква. У XVI-XVIII сторіччях у період переходу до капіталістичного способу виробництва виникає інститут постійного посольства й укладаються норми посольського права, затверджується принцип повного вилучення дипломатичного представника з кримінальної, цивільної й адміністративної юрисдикції держави перебування. Аж до середини XIX сторіччя дипломатичне право складалося переважно зі звичаєвих норм, хоча 19 березня 1815 року на Конгресі у Відні був прийнятий перший багатосторонній договір із дипломатичного права — Віденський протокол (регламент) про класи дипломатичних агентів. Дещо пізніше, 21 листопада 1818 року на Аахенському конгресі відповідним протоколом у нього були внесені зміни, що у дипломатичній практиці не прижилися, у той час як основні положення Віденського протоколу 1815 року згодом стали загальновизнаними нормами дипломатичного права. Після Другої світової війни норми дипломатичного права набули подальшого розвитку і були кодифіковані в ряді багатосторонніх конвенцій, насамперед у Віденській конвенції про дипломатичні зносини 1961 року. Під дипломатичним правом слід розуміти сукупність встановлюваних у результаті угоди і забезпечуваних суб'єктами міжнародного права принципів і норм, що виражають волю суб'єктів міжнародного права, які беруть участь у міжнародному спілкуванні, і регулюють діяльність цих суб'єктів з метою підтримки і зміцнення миру і мирного співіснування. Встановлення між державами дипломатичних зносин є свідченням установлення їх зносин у політичній галузі. Джерелами дипломатичного права є міжнародні норми, що містяться у звичаях і договорах міжнародного характеру (політичних, економічних, торгових), у регламентах і постановах міжнародних конференцій і організацій, що регулюють дипломатичні та інші зносини дипломатичного характеру. Особливістю системи джерел дипломатичного і консульського права є те, що до неї, поряд із такими джерелами, як міжнародний звичай і міжнародний договір, входять і акти національного законодавства. Можливість використання міжнародно-правового звичаю як одного з джерел дипломатичного права випливає, зокрема, із преамбули Віденської конвенції про дипломатичні зносини 1961 року, що містить положення, яке підтверджує, що норми міжнародного звичаєвого права продовжують регулювати питання, прямо не передбачені положеннями дійсної Конвенції. Сучасний етап кодификації дипломатичного права належить до 1949 року, коли Комісія ООН з міжнародного права серед перших питань, що підлягали кодификації, назвала питання про дипломатичні зносини між державами. У 1958 році Комісія склала проект статей конвенції «Про дипломатичні зносини й імунітети», що лягли в основу прийнятої в 1961 році на дипломатичній конференції у Відні Конвенції «Про дипломатичні зносини». Слід зазначити, що після цього кодифікаційні роботи у сфері дипломатичного права в рамках міжнародного співтовариства були продовжені. У1975 році у Відні була укладена Конвенція про представництво держав у їхніх зносинах із міжнародними організаціями універсального характеру. Незважаючи на існування і функціонування в рамках світового співтовариства зазначених конвенцій універсального характеру з дипломатичного права, у світі існує і діє цілий ряд багатосторонніх конвенцій регіонального характеру, що регулюють питання дипломатичного права, зокрема, Гаванська конвенція про дипломатичних чиновників 1928 року. У рамках міжнародних організацій універсального і регіонального характеру також укладений ряд багатосторонніх міжнародних угод з питання привілеїв та імунітетів їхнього персоналу. Щодо ООН, наприклад, слід згадати дві спеціальні конвенції — Конвенцію про привілеї та імунітети ООН 1946 року і Конвенцію про привілеї та імунітети спеціалізованих установ ООН 1947 року. Слід зазначити, що дипломатичне право не є статичною галуззю міжнародного публічного права, воно динамічно розвивається. До її сфери все більше входить регулювання не тільки звичаєвих, ординарних умов функціонування дипломатичних представництв, але й питання екстраординарного характеру. До таких належать, наприклад, проблема охорон™ життя і здоров'я дипломатичних представників. З метою її врегулювання у рамках ООН у 1973 році була прийнята Конвенція про запобігання і покарання злочинів проти осіб, що користуються міжнародним захистом, у тому числі дипломатичних агентів. Існує ряд так званих національних джерел дипломатичного і консульського права, що прийняті державами в рамках внутрішньодержавного права. Є такі джерела й в Україні. Це, насамперед, Конституція України, закони України «Про дипломатичну службу» 2001 року та «Про дипломатичні ранги» 2002 року. Сюди ж належать ряд таких нормативних актів підзаконного характеру, як, наприклад, Положення про дипломатичні представництва України за кордоном 1992 року, Положення про дипломатичні представництва і консульські установи іноземних держав на території України 1993 року, Положення про порядок призначення глав представництв України в іноземних державах і при міжнародних організаціях 1994 року, Консульський Статут України 1994 року, Положення про торгово-економічну місію в складі дипломатичного представництва України за кордоном 1994 року тощо. Варто враховувати, що вся міжнародна і внутрішньодержавна діяльність держав з регламентації дипломатичних і консульських зносин повинна відповідати таким основним принципам і нормам: — закріпленим у Конституції і законах держави (у галузі адміністративного, цивільного, карного, морського права і т.п.); — міжнародного публічного і міжнародного приватного права; — дипломатичного і консульського права; — міжнародно-правовій практиці держав. Читайте також:
|
||||||||
|