Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Обмеження засобів і методів ведення війни

Відповідно до норм міжнародного права право сторін у збройному конфлікті вибирати методи або засоби ведення війни не є необме­женим. Цей принцип, сформульований IV Гаазькою конвенцією 1907 року, знайшов своє підтвердження в І Додатковому Протоколі 1977 року до Женевських конвенцій 1949 року. Крім того, існує принцип, який забороняє застосування в збройних конфліктах зброї, снарядів і речовин і методів ведення війни, що можуть за­вдати надмірних ушкоджень або принести зайві страждання. Цей принцип у своєму початковому вигляді — недопущення зайвих страждань — був уперше сформульований Санкт-Петербурзькою декларацією 1868 року.

Таким чином, міжнародне право обмежує законні засоби іметоди ведення війни.

Під засобами ведення війни розуміються зброя й інші засоби, застосовувані збройними силами у війні для заподіяння шкоди і поразки супротивника.

Методи ведення війни — це способи застосування засобів ві­йни.

Відповідно до міжнародного права повністю заборонені такі за­соби ведення війни:

— вибухові і запальні кулі (Санкт-Петербурзька декларація про скасування використання вибухових і запальних куль 1868 року);

— кулі, що розгортаються або сплющуються в людському тілі (Гаазька декларація про заборону вживати кулі, що легко розгортаються або сплющуються в людському тілі, 1899 року);

— отрути й отруєна зброя (IV Гаазька конвенція 1907 року);

— задушливі, отруйні та інші гази, рідини і процеси (Женев­ський протокол про заборону застосування на війні задушли­вих, отруйних та інших таких газів і бактеріологічних засобів 1925 року);

— біологічна зброя (Конвенція про заборону розроблення, вироб­ництва і накопичення запасів бактеріологічної (біологічної) зброї і токсинів та їхнього знищення 1972 року і Женевський протокол 1925 року);

— засоби впливу на природне середовище, що мають широкі дов­гострокові наслідки як засоби руйнації, завдання шкоди іншій державі (Конвенція про заборону військового або будь-якого іншого ворожого використання засобів впливу на природне середовище 1977 року);


— будь-яка зброя, основна дія якої полягає в нанесенні ушко­джень осколками, що не виявляються в людському тілі за допомогою рентгенівських променів та ін.

Щодо можливості застосування ядерної зброї як у міжнародно­му праві, так і воєнній доктрині більшості держав існує така точка зору. Оскільки прямої заборони використовувати ядерну зброю в міжнародному праві немає, ядерні держави (визнаючи в цілому згубність застосування такої зброї) обґрунтовують правомірність її використання при здійсненні права на колективну й індивідуальну самооборону, при нанесенні відповідного ядерного удару. Проте, з іншого боку, у міжнародному праві є норми про заборону засобів і методів ведення війни, що спричиняють надмірні руйнації, мають невибіркову дію, норми про захист цивільного населення під час війни і т.д., положення яких непрямим чином можуть бути застосо­вані і до ядерної зброї. Тому вважається обґрунтованим віднесення ядерної зброї до заборонених засобів і методів ведення війни.

У 1981 році була підписана Конвенція про заборону або обме­ження застосування конкретних видів звичайної зброї, що можуть вважатися такими, які завдають надмірних ушкоджень або мають невибіркову дію (ратифікована СРСР у 1982 році).

До Конвенції додаються три протоколи: Протокол про осколки, які не можна знайти (Протокол І), Протокол про заборону або обме­ження застосування мін, мін-пасток та інших пристроїв (Протокол II), Технічний додаток до Протоколу про заборону або обмеження застосування мін, мін-пасток та інших пристроїв, Протокол про забо­рону або обмеження застосування запальної зброї (Протокол III).

Відповідно до Протоколу І забороняється застосовувати будь-яку зброю, основна дія якої полягає в завданні ушкоджень осколками, що не виявляються в людському тілі за допомогою рентгенівських променів.

Протокол II (у зв'язку з внесенням поправок він одержав нову назву: «Протокол про заборону або обмеження застосування мін, мін-пасток та інших пристроїв, із поправками, внесеними 3 трав­ня 1996 року») стосується застосування на суші мін, мін-пасток та інших пристроїв, визначення яких міститься в даному документі, у тому числі мін, установлюваних із метою перешкодити подо­ланню прибережних смуг, водних шляхів або рік, але не належить до застосування протикорабельних мін на морі або на внутрішніх водних шляхах.

Під мінами розуміються будь-який боєприпас, установлений під землею, на землі або поблизу землі чи іншої поверхні і призначений для детонації або вибуху від присутності, близькості або безпосеред­нього впливу людини або засобу, що рухається, термін «дистанційно

встановлювана міна» означає будь-яку в такий спосіб визначену міну, встановлену за допомогою артилерії, ракет, мінометів або аналогічних засобів або скинену з літального апарата.

«Міна-пастка» — це пристрій або матеріал, що призначений, сконструйований або пристосований для того, щоб вбивати або за­подіювати ушкодження, і який спрацьовує зненацька, коли людина доторкається або наближається до предмета, що здається нешкід­ливим, або чинить дію, що здається безпечною.

Забороняється використовувати міни, міни-пастки у разі нападу, оборони або в порядку репресалій проти цивільного населення як такого або проти окремих цивільних осіб.

Забороняється також невибіркове застосування мін, тобто:

а) не на військовому об'єкті або не з метою, спрямованою на
нього;

б) способом або засобом доставления, що не дозволяє спрямованої
дії по конкретному військовому об'єкту;

в) якщо воно може спричинити випадкові втрати життя серед
цивільного населення, поранення цивільних осіб, шкоду
цивільним об'єктам або те й інше разом, що були б надмірні
стосовно очікуваної конкретної і безпосередньої військової
переваги.

Забороняється застосування мін, що не є дистанційно встанов­люваними мінами, мін-пасток у будь-якому місті, селищі, селі або в іншому районі з аналогічним зосередженням цивільних осіб, де бойові дії між сухопутними військами не ведуться або не вважаються неминучими, крім випадків, коли:

а) вони встановлені на військовому об'єкті або в безпосередній
близькості від військового об'єкта, що належить супротивній
стороні або перебуває під її контролем;

б) вжиті заходи для захисту цивільних осіб від їхнього впливу,
наприклад, установлені попереджувальні знаки, виставлена
варта, опубліковані попередження або виставлене огоро­
дження.

Про будь-яку установку або будь-яке скидання дистанційно встановлюваних мін, що можуть мати наслідки для цивільного на­селення, провадиться ефективне завчасне оповіщення.

Забороняється за будь-яких обставин застосовувати:

а) міни-пастки у вигляді переносного предмета, що здається
нешкідливим, який призначений для поміщення в нього ви­
бухової речовини і для вибуху при дотиканні або наближенні
до нього;

б) міни-пастки, що якимось чином з'єднані або асоціюються
з міжнародно визнаними захисними сигналами; хворими,


пораненими або мертвими; місцями поховання; медичними об'єктами, устаткуванням або транспортом; дитячими іграш­ками; продуктами харчування; кухонним посудом; предметами явно релігійного характеру; історичними пам'ятниками і т.п.

Сторони в конфлікті повинні реєструвати розташування всіх попередньо запланованих мінних полів, установлених ними, і всіх районів, у яких вони в широких масштабах і відповідно до поперед­нього плану використовували міни-пастки.

Усі реєстраційні документи підлягають збереженню сторона­ми, що після припинення активних військових дій вживають усіх необхідних і відповідних заходів для захисту цивільних осіб від небезпеки мінних полів, мін і мін-пасток.

Протокол III поширюється на «запальну зброю», тобто зброю або боєприпаси, що в першу чергу призначені для підпалювання об' єктів або заподіяння людям опіків за допомогою дії полум'я, тепла або того й іншого разом, що виникають у результаті хімічної реакції речовини, доставленої до цілі (вогнемети, фугаси, снаряди, ракети, гранати, міни, бомби, ємності з запальними речовинами).

Забороняється піддавати цивільне населення або цивільні об'єкти нападу з застосуванням запальної зброї.

Забороняється також перетворювати ліси або інші види рослин­ного покриву в об'єкт нападу з застосуванням запальної зброї, за винятком випадків, коли такі природні елементи використовуються для того, щоб укрити, сховати або замаскувати комбатантів чи інші військові об'єкти, або коли вони самі є військовими об'єктами.

Використання авіації з погляду міжнародного права визнається допустимим, проте її не можна використовувати проти невоєнних об'єктів, проти мирного населення і т.п.

Відповідно до міжнародного права заборонені також такі методи ведення війни:

— зрадницьки вбивати або ранити мирне населення або супро­тивника;

— вбивати або ранити супротивника, що здався і склав зброю;

— повідомляти тому, хто обороняється, що в разі опору пощади нікому не буде;

— незаконно користуватися парламентерським прапором або прапором держави (нейтральної), що не бере участі у війні, прапором або знаками Червоного Хреста й ін.;

— примушувати громадян ворожої сторони брати участь у вій­ськових діях проти своєї держави;

— геноцид під час війни;

— убивство парламентера й осіб, які його супроводжують (тру­бача, сурмача, барабанщика);

 

— атака, бомбардування або знищення санітарних установ, госпітальних суден, транспортів, літаків, санітарного персо­налу;

— винищування або захоплення ворожої власності, крім випад­ків військової необхідності;

— бомбардування незахищених міст, портів, селищ, жител, істо­ричних пам'ятників, храмів, госпіталів, не використовуваних у воєнних цілях;

— знищення культурних цінностей, історичних та інших пам'ят­ників, місць відправлення культів, або їхнє використання для забезпечення успіху у воєнних діях;

— деякі інші дії.

Щодо заборонених методів ведення війни Додатковий Протокол І 1977 року до Женевських конвенцій 1949 року закріплює концеп­туальне положення, що стає визначальним принципом стосовно таких методів ведення війни: «Забороняється вбивати, наносити поранення або брати в полон противника за допомогою віроломства». У п. 1 статті 37 даного Протоколу віроломство визначається як «дії, спрямовані на те, щоб викликати довіру противника і змусити його повірити, що він має право на захист або зобов'язаний надати такий захист згідно з нормами міжнародного права, застосовуваного в період збройних конфліктів, з метою обману такої довіри». Отже, віроломство — це зобов'язання, що вселяють довіру противнику, але зумисно порушувані для одержання воєнної переваги.

Від віроломства слід відрізняти воєнну хитрість — дії від­вертаючого характеру, спрямовані на дезорієнтацію противника. Прикладом таких хитрощів є використання маскувань, пасток, несправжніх операцій і дезінформація (стаття 37 Додаткового Про­токолу). Воєнна хитрість у період збройних конфліктів допустима і не суперечить міжнародному праву.

17.6. Ведення морської війни

Певну специфіку має війна на морі. її комбатантами є не тільки особовий склад військово-морських сил, але й усі бойові кораблі всіх класів і типів (підводні і надводні), допоміжні судна військово-морського флоту, а також невоєнні судна, офіційно перетворені у воєнні відповідно до VII Гаазької конвенції 1907 року, і воєнні літаки та інші літальні апарати, що входять до складу морської авіації.

Не користуються правом ведення війни на морі, а отже, не є комбатантами в морській війні судна, що хоча і входять до складу військово-морських сил держави, але призначені винятково для


надання допомоги пораненим, хворим і особам, які зазнали аварії корабля (госпітальні судна, санітарні транспорти, санітарні літальні апарати). Ці судна та їхні екіпажі не можуть бути об'єктами нападу і не підлягають захопленню.

До морської війни звичайно застосовуються загальні правила сухопутної війни, у тому числі й правила щодо заборони на певні засоби і методи ведення воєнних дій. Але тут є і ряд суттєвих від­мінностей: наприклад, дозволене захоплення майна торгових суден нейтральних держав у випадках, якщо буде доведено, що вони пе­ревозили вантажі для ворожої держави; режим військового полону поширюється на ворожих торгових моряків, захоплених разом із їхнім судном, які не є комбатантами. Є особливості в правилах для підводних човнів, проведення бомбардувань, встановлення мін, морської блокади та ін.

З 1856 року міжнародним правом у Декларації про морську війну було заборонене каперство, тобто перетворення торгових суден у військові, при якому власник торгового судна одержував каперське свідоцтво і на свій страх і ризик, піднявши військовий прапор, нападав у морі на військові судна противника. Слід зазна­чити, що каперство частіше за все мало характер піратства, тому що власник торгового судна використовував каперське свідоцтво для грабування торгових суден противника і нейтральних держав, що перевозять для нього вантажі.

За сучасним міжнародним правом озброєння торгових суден допустиме тільки у воєнний час, при цьому озброєне торгове судно не перетворюється у військовий корабель і не користується правом ведення воєнних дій. Проте воно може використовувати зброю для самооборони при нападі противника.

На підводні човни поширюються загальні правила ведення війни і норми, що стосуються надводних військових кораблів. Воєнна ді­яльність підводних човнів спеціально регламентується Правилами про дії підводних човнів стосовно торгових суден у воєнний час 1936 року (Україна є учасником цієї угоди). Правила передбачають, що у своїх діях стосовно торгових суден підводні човни повинні дотримува­тися норм, що діють для надводних кораблів. Підводні човни вправі зупинити і піддати огляду вороже торгове судно, потопити його у разі відмови зупинитися, попередньо забезпечивши безпеку пасажирів і команди, захопити його як приз. Пасажири, команда і суднові папери повинні бути доставлені в безпечне місце. При цьому під безпечним місцем, з урахуванням навколишнього оточення і близькості берега або іншого судна, слід розуміти шлюпки корабля, що атакується.

Застосування морської мінної зброї VIII Гаазька конвенція 1907 року (Україна не бере участі у Конвенції) дозволяє при дотриманні таких правил. Забороняється ставити міни:

а) не закріплені на якорях (за винятком тих, що стають безпеч
ними через якийсь час після того, як той, хто їх поставить
утратить над ними контроль);

б) якірні, що залишаються небезпечними і після відриву їх від
своїх мінрепів;

в) біля берегів противника із єдиною метою — зашкодити тор
говому судноплавству.

Конвенція 1907 року зобов'язує всіх держав-учасниць вживаті заходів для забезпечення безпеки торгового судноплавства, зазна­чати в «Сповіщеннях мореплавцям» небезпечні від мін районні повідомляти про них іншим державам дипломатичним шляхом. Після закінчення будь-якої війни всі держави зобов'язуються обмі­нюватися відомостями про виставлені міни, мінні поля, передават* карти мінних полів, проводити тралення і знищення мін.

Допустимою з погляду міжнародного права є морська блокада Морська блокада — це система дій військово-морських силі авіації, що перешкоджають доступу з моря до портів і берегів про­тивника і виходу з цих портів і берегів у море.

Блокада, щоб бути законною, повинна відповідати визначення вимогам, закріпленим у Декларації про збройний нейтралітет 178) року, Паризькій декларації про морську війну 1856 року і Лондоі-ській декларації про право морської війни 1909 року (Декларації 1909 року чинності не набула, але її положення воюючі сторона беруть до відома).

Насамперед блокада має бути публічно оголошена державою, до блокує, із зазначенням дати початку блокади району, що блокуєте­ся, терміну для виходу з портів, що блокуються, суден нейтральних, держав.

Блокада повинна бути дійсною (ефективною). Покаранням ;а спробу прориву блокади можуть бути захоплення або конфіскаця судна і/або вантажу чи знищення судна-блокадопроривача.

Здійснення блокади не повинно перешкоджати таким гуманнім діям, як доставляння в порт, що блокується, посилок із лікамі, одягом і продовольством для дітей до 15 років, вагітних жінок і породілей за умови, що цим правом не зловживають. Крім цьог>, блокада повинна бути безсторонньою, тобто однаковою етосовю всіх суден. Блокада, здійснювана державою-агресором, завжді протиправна.

Блокада припиняється у випадку її зняття державою, що бло­кує, знищення сил блокуючих або неможливості забезпечитиїї ефективний характер.

У сучасних умовах блокада вважається законною, якщо во:а здійснюється в порядку самооборони згідно зі статтею 51 Стату-у

5J3


ООН або за рішенням Ради Безпеки ООН на підставі статті 42 Ста­туту ООН.

У міжнародному праві існує інститут морської (воєнної) контра­банди, пов'язаний із порушенням правил перевезення певних ван­тажів у період морської війни.

Військовою контрабандою визнаються вантажі нейтральних власників або противника на суднах нейтральних держав, які во­ююча сторона забороняє доставляти своєму противникові. Згідно з Лондонською конвенцією 1909 року воєнна контрабанда поді­ляється на:

а) абсолютну (предмети і матеріали, що використовуються ви-

нятково для воєнних цілей, наприклад, зброя, боєприпаси, військове обмундирування);

б) умовну (предмети і матеріали, що можуть використовуватися

як для воєнних, так і для мирних цілей, наприклад, медика­менти і медичне устаткування, продукти харчування).

Абсолютна контрабанда підлягає захопленню і знищенню, якщо судно, що її перевозить, прямує у ворожий порт. Умовна контрабан­да підлягає захопленню, якщо вона призначена для збройних сил противника. Якщо воєнна контрабанда складає меншу частину ван­тажу судна нейтральної держави, саме судно захопленню не підлягає. У противному разі захоплюється і судно, що перевозить його.

У війні на морі існує інститут призів, пов'язаний із морською (воєнною) контрабандою, та інститут трофеїв.

Призом є будь-яке торгове судно противника незалежно від характеру того, що перевозиться, і вантажу. Таке судно може бути захоплене. Не підлягають захопленню невеликі рибальські судна, каботажні судна, судна, що виконують наукові і філантропічні до­ручення, а також судна, що вийшли в море до оголошення війни. Це ж стосується і вантажів, перевезених на цих кораблях. Якщо на його борту знаходиться неконтрабандний вантаж нейтральної держави, власник вправі вимагати компенсації. Право захоплювати приз на­лежить тільки військовим кораблям і літальним апаратам.

Той, хто захопив приз, має доставити його у свій порт.

Законність захоплення може бути оскаржена в призовому суді, який засновується воюючими сторонами. Існують два види таких судів — портовий і вищий призовий суд. У разі визнання захоплення неправомірним судно і вантаж підлягають поверненню, а безпід­ставно знищені — компенсації.

Трофеї — це захоплені під час морської війни військові кораблі противника і цінності, що знаходяться на них. Трофеї переходять у власність держави, що захопила їх.

Бомбардування з моря військових об'єктів є законним методом ведення війни. Але бомбардування з моря незахищених об'єктів,

портів, міст, селищ або будівель забороняється за будь-яких об­ставин.

17.7. Режим військогополону

Режим військового полону регламентований IV Гаазькою кон­венцією, III Женевською конвенцією 1949 року про поводження з військовополоненими і Додатковими протоколами до Женевських конвенцій 1977 року. Відповідно до Женевської конвенції військо­вополоненими вважаються такі особи, які потрапили під владу супротивника:

а) особовий склад збройних сил, ополчення і добровольчих за­
гонів, що входять до складу збройних сил;

б) особовий склад партизанських загонів;

в) особовий склад збройних сил, який підпорядковується уряду,
не визнаному державою, що тримає в полоні;

г) воєнні кореспонденти, постачальники, інші особи, які сліду­
ють за збройними силами;

ґ) члени екіпажу торгового флоту і цивільної авіації;

д) населення неокупованої території, що стало до зброї, якщо
воно відкрито носить зброю і дотримується законів і звичаїв
війни.

Військовополонений знаходиться в полоні у держави, аке армії* що полонила його. Військовополонений не злочинець, а солдат, що виконав свій обов'язок. Ці положення повинні виключити помсту солдатові за те, що він воював проти армії, яка полонила його.

Кожний військовополонений при його допиті зобов'язаний по­відомити тільки своє прізвище, ім'я, звання, дату народження й особистий номер.

Держава, що тримає в полоні, відповідає за поводження з вій­ськовополоненими. Військовополонені не можуть бути піддані фізичному каліченню, науковим і медичним дослідам. До них не можуть застосовуватися репресалії. Військовополонені повинні бути захищені від насильства і залякування, їм забезпечується повага до особистості та гідності.

Держава, що захопила в полон, може піддати військовополоне­них інтернуванню. Військовополонені розташовуються в спеціаль­них таборах, начальниками яких повинні бути офіцери держави, що тримає вполоні, а самі табори мають забезпечити повну гарантію таким особам щодо гігієни, збереження здоров'я і попередження епідемій. Табори повинні розміщуватися далеко від районів бойових дій і мати чітко розрізнювані з повітря позначення з латинських


букв PW або PG. Військовополоненим може бути також заборонено виходити за встановлену межу табору.

Військовополонені забезпечуються помешканням, харчуван­ням, одягом, медичною допомогою. До них повинен допускатися медичний і духовний персонал. У полоні зберігається носіння зна­ків відмінності.

Військовополоненим повинна забезпечуватися можливість працювати, з оплатою за цінами, що існують в місці розташування табору. Примушувати до праці забороняється. Офіцерський склад до робіт не залучається. За унтер-офіцерами залишене право здій­снювати нагляд за веденням робіт. Заборонено використовувати військовополонених на небезпечних (наприклад, видалення мін) або принизливих роботах. У процесі роботи повинні дотримуватися ви­моги техніки безпеки. Військовополоненим повинні бути дозволені зносини з 3Ct нішнім світом. їм забезпечується також право подачі скарги владі держави, що тримає їх у полоні.

Військовополонені зобов'язані підпорядковуватися законам держави, що тримає в полоні, та має право застосовувати судові і дисциплінарні стягнення за проступки. Проте стягнення може бути накладено тільки один раз за одну провину. Забороняються колективні покарання. За втечу військовополонений може бути підданий тільки дисциплінарному покаранню.

Військовополоненим дозволено відправляти релігійні обряди.

Не пізніше тижня після прибуття в табір військовополоненому повинно бути надане право послати лист родині й у Центральне до­відкове агентство у справах військовополонених, що установлюється у нейтральній країні для збору і передачі на батьківщину відомо­стей про осіб, які утримуються в полоні. Військовополоненим слід надавати можливість одержувати листи і листівки, індивідуальні і колективні посилки.

Після закінчення воєнних дій військовополонені звільняються і репатріюються (повертаються на батьківщину). їм повинні бути повернуті гроші і цінності, взяті на збереження при полоненні.

держава зобов'язана вжити всіх заходів для забезпечення порядку на захопленій території. Населення території, що окупується, по­винно підпорядковуватися розпорядженням влади, проте його не можна примушувати до приношення присяги на вірність державі, що окупує, участі у воєнних діях, спрямованих проти їхньої країни, давати відомості про її армію. Повинні шануватися честь, життя цивільних осіб, їхня власність, релігійні переконання, родина. Держава, що окупує, зобов'язана постачати цивільне населення необхідним одягом, продовольством і санітарними матеріалами. Стосовно цивільних осіб забороняється:

а) чинити будь-які акти насильства, залякування або образи;

б) застосовувати примусові заходи фізичного або морального
порядку, зокрема із метою одержання відомостей;

в) застосовувати катування, тілесні покарання, медичні досліди
і т.п.;

г) застосовувати колективні покарання;
ґ) захоплювати заручників;

д) депортувати цивільне населення з окупованої території.
Іноземцям, які виявилися на території, що окупується, забез­
печується право її покинути в можливо короткий термін.

Таким чином, воєнна окупація — це міжнародно-правовий ре­жим, при якому:

а) збройні сили однієї держави тимчасово займають і удержують
територію ворожої держави;

б) окупант здійснює функції воєнного контролю і цивільного
управління шляхом установлення нових норм права;

в) триває стан війни між державою, що окупується, й державою,
що окупує;

г) суверенітет стосовно окупованої території не переходить до
окупанта і він не вправі цілком ліквідувати стару систему
права;

ґ) міждержавні відносини на окупованій території регулюються нормами міжнародного гуманітарного права;

д) після закінчення війни відносини з приводу окупації повинні
бути ліквідовані в договірному порядку.


 


17.8. Режим воєнної окупації

Воєнна окупація — це тимчасове захоплення території (частини території) однієї держави збройними силами іншої держави й уста­новлення військової адміністрації на захопленій території. Воєнна окупація будь-якої території не означає її переходу під суверенітет держави, що захопила.

Відповідно до положень IV Гаазької конвенції 1907 року, IV Же­невської конвенції 1949 року, Додаткового Протоколу І окупуюча

17.9. Захист цивільних об'єктів ікультурних цінностей під час збройних конфліктів

У період збройного конфлікту на території воюючих сторін роз­різняють цивільні і військові об'єкти.

Відповідно до положень міжнародних норм військові об'єкти — це ті об'єкти, які внаслідок свого розташування, призначення або


використання роблять ефективний внесок у військові дії і руйнацію, захоплення або нейтралізація яких за існуючих обставин надає явну військову перевагу.

Об'єкти, що не є військовими, вважаються цивільними. До них належать:

а) житла, споруди, засоби транспорту, використовувані цивіль­
ним населенням;

б) місця; використовувані винятково цивільним населенням
(притулки, лікарні й ін.);

в) джерела водопостачання, греблі, дамби, електростанції і т.п.
Цивільні об'єкти не повинні бути об'єктами військового нападу.
Гаазька конвенція про захист культурних цінностей у разі

збройного конфлікту 1954 року передбачає додаткові заходи із за­хисту культурних цінностей (тобто цінностей, що мають велике значення для культурної спадщини кожного народу). До них на­лежать :

а) пам'ятники архітектури, мистецтва, історії, рукописи, книги,
картини йін,;

б) музеї, бібліотеки, архіви і т.п.;

в) центри, у яких є значна кількість культурних цінностей.
Стосовно культурних цінностей забороняється: піддавати їх на-

*пяду або знищенню; робити культурні об'єкти об'єктом репресалій; вивозити їх за кордон, приводити в непридатність і т.п.

17.10. Нейтралітету війні

Нейтралітет у війні — це особливий правовий статус держа­ви, що не бере участі у війні і утримується від надання допомоги обом воюючим сторонам. Нейтралітет на практиці виявляється як принцип безсторонності, за яким нейтральна держава не повинна надавати перевагу жодній з воюючих держав і надавати кожній з них ті права і переваги, що вона надає іншій.

У міжнародному праві розрізняють:

— постійний нейтралітет (Швейцарія з 1815 року, Австрія з 1955 року йін.);

— евентуальний нейтралітет (уданій війні);

— нейтралітет за договором між відповідними державами.
Права та обов'язки нейтральних держав закріплені в нормах V

Гаазької конвенції про права й обов'язки нейтральних держав і осіб у випадку сухопутної війни 1907року.

Нейтральні держави, зберігаючи право на самооборону, мають виконувати правила нейтралітету. Так, постійно нейтральні дер­жави не повинні в мирний час входити у воєнні блоки; надавати

свою територію для іноземних військових бат або формування вій­ськових загонів воюючих; допускати передання воюючим техніки і боєприпасів. У разі порушення цих правил воюючі держави моя'утт, вважати територію нейтральної держави театром воєнних цій.

Водночас нейтральні держави мають право: відбивати силою спроби порушити статус нейтралітету; надавати грою територію для утримання поранених; дозволяти заходження у свої порти са­нітарних суден воюючих держав і т.д.

Воюючі не вправі здійснювати на нейтральній території й у ней тральних водах якісь дії, що порушують нейтралітет. Заборонено пе­ретворювати нейтральні порти і води в бази для морських операцій Прохід через територіальні води нейтральних держав воєнних суден воюючих держав не вважається порушенням нейтралітету, Але не можна користуватися територіальними водами, портами і рейдами для збільшення воєнного потенціалу збройних сил воюючих.

Разом з тим, у воєнний час може мати місце так звана ангарія — використання однією з воюючих сторін у військових цілях суден і інших транспортних засобів, включаючи рухомий склад залізниць, що належать нейтральним державам, але в цей момент перебуваю­чих на території воюючої сторони. Варто враховувати, що ангарія повинна носити обмежений характер, і згідно з Гаазькими конвенці­ями про закони й звичаї війни 1907 року: вона допускається тільки у випадку гострої потреби й за умови наступної компенсації.

Воєнні судна воюючих можуть одержати доступ у порти ней­тральної держави на термін не більше 24 годин для усунення на­слідків аварії, для поповнення запасів продовольства, але не для збільшення бойової потужності. Кількість таких кораблів не повин­на перевищувати трьох одиниць. Повторне постачання продоволь­ством і паливом не може мати місця раніше, ніж через три місяці. При цьому встановлюється інтервал між заходженнями кораблів різних воюючих держав у 24 години.

Повітряний простір над територією нейтральної держави недо­торканний для військових літаків воюючих держав.


Читайте також:

  1. B. Тип, структура, зміст уроку і методика його проведення.
  2. Cтруктура апаратних засобів ІВС
  3. H) інноваційний менеджмент – це сукупність організаційно-економічних методів управління всіма стадіями інноваційного процесу.
  4. I. Введення в розробку програмного забезпечення
  5. II. Вимоги безпеки під час проведення практичних занять у кабінеті (лабораторії) біології загальноосвітнього навчального закладу
  6. II. Організація і проведення спортивних походів
  7. II. ПОРЯДОК ПРОВЕДЕННЯ ТА ОЦІНКИ ПОТОЧНИХ ТА ПІДСУМКОВИХ ЗАНЯТЬ (ЗМІСТОВИХ МОДУЛІВ).
  8. II. ПОРЯДОК ПРОВЕДЕННЯ ТА ОЦІНКИ ПОТОЧНИХ ТА ПІДСУМКОВИХ ЗАНЯТЬ (ЗМІСТОВИХ МОДУЛІВ).
  9. III. ПОРЯДОК ПРОВЕДЕННЯ РОЗРАХУНКІВ КУРСОВОЇ РОБОТИ
  10. IV етап розвитку міжнародної міграції робочої сили розпочав ся після II світової війни і триває понині.
  11. TRichEdit - введення і відображення тексту
  12. VI. Оформлення маршрутної документації на проведення туристичних походів та експедицій




Переглядів: 2065

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Учасники збройних конфліктів | Спеціальні терміни

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.042 сек.