Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Міжнародне економічне право


як матеріально оформлена угода двох або більше суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності та їх іноземних контраген­тів, спрямована на встановлення, зміну або припинення їх­ніх взаємних прав та обов'язків у зовнішньоекономічній діяльності (ст. 1). Слово «контрагент» латинського походжен­ня і в буквальному перекладі означає «той, хто домовляється». Отже, під контрагентом розуміється будь-яка сторона міжнарод­ного економічного договору, яка бере на себе певні зобов'я­зання.

Важливі норми, що використовуються у сфері регулюван­ня міжнародних економічних відносин, містяться і в інших законах України, зокрема, Законі «Про іноземні інвестиції» 1992 р., Митному кодексі України 1991 р., Законі «Про інве­стиційну діяльність» 1991 р. та ін.

Важливу роль у розробленні міжнародних економічних угод відіграють також Комісія ООНз права міжнародної торгівлі(нею підготовлено Конвенцію про договори міжнародної купі-влі-продажу товарів, Конвенцію про позовну давність у між­народній купівлі-продажу товарів, Акт про міжнародний ко­мерційний арбітраж та ін.); Європейська економічна комісія ООН; Міжнародна торгова палата(вона розробила Уніфікова­ні звичаї іпрактику для документарних акредитивів, Міжна­родні правила щодо тлумачення торгових термінів («Інко-термс»).

Міжнародні економічні договори можна поділити на одно­сторонні, двосторонні та багатосторонні. В односторонніх до­говорах договірні зобов'язання має тільки одна сторона, як-от в договорах дарування. 1992 р. між Україною та Канадою був підписаний договір позики, відповідно до якого Канада нада­ла Україні 44 млн дол. на закупівлю канадійських товарів, у тому числі банкноти нової української валюти - гривні. Біль­шість міжнародних економічних договорів - двосторонні.

Договори поділяються також на оплатні та безоплатні. Переважна більшість договорів укладається на взаємовигідній оплатній основі. Безоплатні договори, тобто благодійні чи до­бродійні,- це такі договори, як дарування, безвідсоткової по­зики, звільнення від оплати боргу тощо.

За своїм змістом міжнародні економічні договори поділя­ються на торгові, що встановлюють принципи торгово-еконо­мічних відносин між двома країнами; угоди про товарообіг, які обумовлюють асортимент та кількість товарів, що поста­чаються з однієї країни в іншу протягом певного періоду; кре­дитні угоди; угоди про режим інвестицій; податкові угоди, спрямовані на усунення подвійного оподаткування товарів; угоди про економічне та технічне співробітництво; науково-технічне співробітництво тощо.

РОЗДІЛ 1 7

.226


 

 
17.2.
Міжнародні економічні організації

Під міжнародними економічними органі­заціями слід розуміти такі організації, які на основі міжнародно-договірних відносин здійс­нюють діяльність, пов'язану з організацією та реалізацією міжнародного економічного співро­бітництва. Правоздатність, якою наділені між­народні економічні організації, дає їм змогу укладати різні угоди як з окремими держава­ми, так і з міжнародними організаціями в ме­жах завдань і цілей, закріплених в їхніх уста­новчих документах. Міжнародні економічні організації мають імунітет, що є дуже важли­вим для їхньої діяльності. Згідно з Конвенцією про правовий статус, привілеї та імунітет між­народних економічних організацій від 5 груд­ня 1980 р., майно і активи цих організацій мають імунітет від будь-якої форми адміні­стративного та судового втручання, за винят­ком випадків, коли сама організація відмовля­ється від імунітету.

Перші міжнародні організації (комісії, спілки, комітети, асоціації) виникли ще у XIX ст. Так, були створені комісії з питань експлуатації міжнародних річок, таких як Рейн (1814) і Дунай (1856), Всесвітня Поштова Спілка (1874), Міжнарод­ний комітет мір та ваг (1875), Міжнародна асоціація залізнич­них конгресів (1885) та ін.

Після Другої світової війни були утворені міжнародні еко­номічні організації як універсального, так і регіонального ха­рактеру. Генеральна Асамблея ООН, поряд з вирішенням ін­ших завдань, займається питаннями співробітництва держав у економічній, соціальній та інших сферах. Ще 1961 р. на 16-й сесії ГА ООН було прийнято резолюцію «Міжнародна торгівля як важливий інструмент економічного розвитку», в якій вперше було поставлене питання про скликання міжнародної економіч­ної конференції в рамках ООН. 1963 р. 18-та сесія ГА ООН роз­глянула питання нормалізації і розвитку міжнародної торгів­лі. 1964 р. у Женеві було скликано Першу конференцію ООН з торгівлі та розвитку. На 25-й сесії ГА ООН у 1970 р. було прийнято «Міжнародну стратегію розвитку», яка, зокрема, пе­редбачала важливі заходи щодо прискорення економічного становлення країн, що розвиваються. 1974 р. на 29-й сесії ГА ООН було прийнято Хартію економічних прав та обов'язків держав». Того ж року на VI спеціальній сесії приймається Де­кларація про встановлення нового міжнародного економічного порядку і Програма дій щодо встановлення нового міжнарод­ного економічного порядку. На VII спеціальній сесії ГА ООН

міжнародне О О 7
економічне право ^ .£ / ___________


у 1975 р. знову розглядалось економічне питання - про розви­ток і міжнародне економічне співробітництво.

ЕКОСОР як один з головних органів ООН безпосередньо займається питаннями міжнародного економічного співробіт­ництва. При ЕКОСОР діє п'ять регіональних економічних ко­місій ООН: Економічна і соціальна комісія ООН для Азії і Тихого океану (включає 35 країн); Економічна комісія ООН для Африки (50 країн); Економічна комісія ООН для Західної Азії; Економічна комісія ООН для Латинської Америки і Ка­рибського басейну. До Європейської економічної комісії (місце­знаходження - Женева), утвореної 1947 р. відповідно до резо­люції 1-ї сесії ГА ООН 1945 р., крім європейських держав входять також США та Канада. У складі Комісії створено га­лузеві комітети з сільського господарства, вугілля, електро­енергії, будівництва та містобудування, газу, чорної металур­гії тощо.

Важливе місце в регулюванні міжнародних економічних відносин посідає Генеральна угода про тарифи і торгівлю (ГАТТ). Це не міжнародна економічна організація в повному розумінні, але постійний характер і форми її діяльності (про­ведення конференцій, створення постійних органів) зближу­ють ГАТТ з такими організаціями. Так, один раз на рік скли­кається сесія ГАТТ, на якій кожна держава має один голос. Для вирішення оперативних питань створено Раду представ­ників сторін, яка скликається двічі-тричі на рік. У межах ГАТТ функціонує Комітет з торгівлі та розвитку.

Ця Угода була підписана 1947 р. 23 країнами світу і на сьогодні налічує понад 140 держав-учасниць. Україна є «спо­стерігачем» ГАТТ. Основними завданнями ГАТТ є лібераліза­ція зовнішньої торгівлі, застосування режиму найбільшого сприяння, знищення митних тарифів, усунення дискриміна­ції тощо.

До міжнародних економічних організацій, що займаються транснаціональними комерційними угодами, відносяться:

• Велика сімка/ вісімка (О7/О8), що відає макроекономіч-
ними питаннями, міжнародною торгівлею та зв'язками з краї­
нами, що розвиваються (її члени: Франція, США, Велика Бри­
танія, Німеччина, Японія, Італія, Канада, ЄС та Росія);

Міжнародна Торгова Палата (ІСС)має найвищий кон­
сультативний статус при ООН і сприяє міжнародній торгівлі
та інвестиціям;

Конференція ООН з торгівліта розвитку (ІЖСТАБ),утво­
рена 1964 р., є основним органом ООН у сфері торгівлі та роз­
витку. Займається питаннями торгівлі, фінансів, технологій,
інвестицій та сталого розвитку;


• Комісія у справах міжнародного торгового права (ІЛЧСГГПАЬ)

з мандатом сприяти розвиткові поступової гармонізації та уні­фікації права міжнародної торгівлі. В засіданні комісії бере участь 36 держав, що репрезентують різні географічні зони і основні економічні та правові системи світу. Комісія щорічно звітує Генеральній Асамблеї та подає свій звіт до ІЛМСТАБ. Ко­місія підготувала багато конвенцій, прийнятих конференція­ми, скликаними в рамках ООН;

Світова організація торгівлі(утворена на основі ГАТТ,
прийнятої 1947 р. як багатосторонній договір для сприяння
розвиткові торгівлі. 1993 р. Уругвайський раунд ГАТТ утво­
рив СОТ як міжнародну організацію, яка займається правила­
ми торгівлі між державами і підтримує багатосторонню систе­
му торгівлі через угоди СОТ, що торкаються торгівлі;

Міжнародна організація праці (МОП)розробляє конвенції
та рекомендації, що встановлюють стандарти права на працю.

До міжнародних фінансових організацій відносяться:

Міжнародний валютний фонд- інституція зі 182 органі­
зацій, які консультуються між собою для підтримання ста­
більної системи валютних операцій;

Організація економічного співробітництва та розвитку
(ОЕСБ),
до складу якої входить 29 країн з ринковою економі­
кою, допомагає урядам скликати форуми для обговорення та
вироблення економічної та соціальної політики. Займається
проблемами конкурентного права, корпоративного управлін­
ня, економіки, торгівлі та електронної торгівлі;

Міжнародна фінансова корпорація (ІРС)входить до гру­
пи Світового Банку. Вона є найбільшим у світі джерелом по­
зик та фінансування проектів приватного сектору в країнах,
що розвиваються;

Серед регіональних економічних організацій, які створені в Європі, можна виділити:

Європейський Союз

Ще в 1957 р. на основі Римського договору було утворено Європейське економічне співтовариство (ЄЕС), або «Спільний ринок», метою якого було створити митний союз у межах да­ної міжнародної організації, сформувати спільний ринок ро­бочої сили, послуг та капіталів, проводити єдину торгову по­літику щодо інших країн, створити економічний та валютний союз тощо. Діяльність ЄЕС регулюється так званим «правом співтовариства», в основі якого Римський договір та інші до­говори.

Зберігаючи свою самостійність, ЄЕС увійшло до складу Європейського Союзу, створеного відповідно до Маастрихт­ського договору, який набрав чинності 1993 р. Крім ЄЕС до складу


 



РОЗДІЛ 17


міжнародне економічне право


.


Європейського Союзу входять Європейське об'єднання вугіл­ля і сталі та Європейське співтовариство з атомної енергії.

Оскільки нові держави висловили своє бажання стати чле­нами ЄС, були вироблені критерії прийому нових членів, а саме: демократичність і повага до прав людини; функціонуюча рин­кова економіка; прийняття інтеграційного законодавства ЄС.

Навесні 2000 р. розпочалися переговори про вступ до ЄС шести країн - Угорщини, Польщі, Чехії, Словенії, Естонії та Кіпру. Правовою та інституційною основою взаємовідносин України з ЄС є Угода про партнерство і співробітництво між ЄС та Україною, яка набрала чинності у 1998 р. Одним з поло­жень Угоди є зобов'язання недискримінації сторін щодо вза­ємної торгівлі. Але ЄС неодноразово звинувачував Україну у порушенні цього зобов'язання, у тому, що внутрішні акцизні збори для українського виробника харчових продуктів набага­то нижчі, ніж для зарубіжного. Досить високими є реєстра­ційні збори для імпортних продуктів. Разом з тим, ЄС визнав те, що був неправий в обмеженні українського імпорту швей­них виробів ', Відбуваються саміти Україна — ЄС, на яких підписуються угоди про співробітництво між Кабінетом Міні­стрів України та європейськими співтовариствами. Однією з основних цілей зближення України з ЄС є розвиток торго­вельно-економічних відносин, доступ до європейського ринку, отримання новітніх технологій. Але економічні проблеми Укра­їни затьмарюють перспективи між Києвом та Брюсселем. Укра­їна ще й досі не може позбутися статусу-тавра держави з не-ринковою економікою в антидемпінгових розслідуваннях, що тягне за собою вкрай неприємні наслідки, передовсім обме­ження експорту українських товарів2. Попри все, антидемпін­гові розслідування поставок на європейський ринок україн­ських товарів можуть мати і позитивне для України значен­ня. Так, антидемпінгове розслідування поставок на європей­ський ринок українського карбаміду визнало горлівський концерн «Стирол» та черкаське ВАТ «Азот» ринковими під­приємствами, тобто такими, що закуповують сировину і мате­ріали та послуги за ринковими цінами, контролюються приват­ним капіталом, використовують міжнародні стандарти бухоб­ліку і відмовились від бартеру і взаємозаліків 3.

На початку 2000 р. була прийнята Спільна стратегія Євро­пейського Союзу щодо України. Ця стратегія має певні особ-

1 Олійник О. Вступ до ЄС: добра ідея, для якої ще не настав час //
Урядовий кур'єр.- 11 січ. 2000.- № 3.- С. 3.

2 Олійник О. Третій саміт Україна - ЄС // Урядовий кур'єр.- 22 лип.
1999.- № 135-136.- С. 3.

3 Малиновський Б. Нарешті Європа визнала, що в Україні є ринкові
підприємства // Урядовий кур'єр.— 14 лист. 2000.

РОЗДІЛ 17

 


ливості порівняно з Угодою. Передовсім йдеться про політич­ний діалог, наприклад, у сфері запобігання конфліктам, роз­зброєння, ліквідації наслідків балканського конфлікту. Інший важливий момент — це співпраця в галузі юстиції та внутрі­шніх справ, боротьба з незаконною іміграцією, зокрема жі­нок, відмиванням грошей, наркобізнесом, торгівлею зброєю. У квітні 2000 р. інтеграцію України до ЄС було вперше визна­но стратегічною метою урядової політики.

Європейська асоціація вільної торгівлі (ЄАВТ)Створена 1960 р. До її складу входить чотири держави — Норвегія, Ісландія, Швейцарія, Ліхтенштейн. ЄАВТ - дієвий інструмент, який дає можливість використовувати режими вільної торгівлі між різними економічними угрупованнями, ре­гіонами та окремими країнами. У свій час до цієї впливової економічної організації належало чимало сьогоднішніх членів ЄС, які із набуттям членства в ЄС вибули з ЄАВТ. Ця орга­нізація є одночасно своєрідним трампліном для вступу в ЄС, а з іншого - об'єднує й ті країни, які на певному етапі не виявляють бажання набути членства в Євросоюзі. Закономір­но, що сьогодні з асоціацією активно співпрацюють держави Центральної та Східної Європи, Середземномор'я, які усвідом­люють економічну вигідність зв'язків з цією організацією. Це підтверджує чимало прикладів: з 1993 р., відтоді як набу­ла чинності Угода про вільну торгівлю між Румунією та ЄАВТ, практично вся румунська промислова продукція, яка відван­тажується до країн — членів ЄАВТ, не обкладається митом. Те саме стосується й частки експортованої румунської сільсько­господарської продукції. Водночас до деяких товарів, які ім­портуються до Румунії з країн - членів ЄАВТ, митні тарифи застосовуються на загальних умовах, що, у свою чергу, сприяє захисту внутрішнього ринку Румунії та підтримці власного товаровиробника. Інший приклад - Латвія. Дія Угоди про віль­ну торгівлю між Латвійською республікою та ЄАВТ, що на­була чинності у 1998 р., сприяє постійному зростанню обсягів взаємної зовнішньої торгівлі. Так, якщо у 1996 р. загальний товарообіг між Латвією та країнами ЄАВТ становив 77,1 млн дол. СІЛА, то у 1998 р. він зріс до 125,8 млн. Та одним з най­більш переконливих фактів є те, що починаючи з 1992 р. з ЄАВТ формалізували свої відносини понад 20 держав. Очевид­но, що Україна не може стояти осторонь процесів, пов'язаних з ЄАВТ. У лютому 2000 р. Генеральний секретар ЄАВТ запро­понував Україні розпочати переговори щодо підписання Де­кларації про співробітництво з ЄАВТ '.

1 Петренко С. Європейський вимір вільної торгівлі // Урядовий кур'єр.— 26 лют. 2000.- № 37.- С. 3.

міжнародне лл і
економічне право ^ О І ___________


Держави визначають тільки загальний ре­жим міжнародних економічних відносин. Вони можуть виступати і як суб'єкти міжнародних

17.3.

приватноправових відносин, наприклад, при Держави придбанні власності, при укладенні договору гл/б'єкти

• Чорноморське економічне співробітництво (ЧЕС)

Утворене 1992 р., об'єднує Албанію, Азербайджан, Бол­гарію, Вірменію, Грузію, Грецію, Молдову, Румунію, Росію) Туреччину, Україну. На сьогодні має свою керівну структуру? комісії за напрямками роботи, центр Чорноморських дослі­джень для аналітичної роботи, а з червня 1999 р.- і Банк чор­номорського розвитку. Найважливішим напрямком роботи стру­ктур ЧЕС є визначення шляхів співпраці з Євросоюзом. У цьо­му аспекті важливою є роль Греції як члена ЄС. Головна мета кожної країни - залучення інвестицій для розвитку національ­них економік.

• Економічний Союз СНД

Утворений 1993 р. на основі договору про створення Еко­номічного Союзу СНД. Його постійно діючий орган - Міждер­жавний економічний комітет, що є координуючим і виконав­чим органом. Росія має 50 голосів, Україна - 14 тощо. 1992 р. було створено Економічний суд СНД. В лютому 2000 р. Кабі­нет Міністрів України затвердив із застереженням протокол про порядок взаємодії митних служб держав - учасниць СНД під час перевезення спеціальних вантажів і продукції військо­вого призначення. Уряд України залишив за собою право не виконувати ті положення документа, «що допускають розгляд спірних питань в Економічному суді СНД».

Серед азійських регіональних економічних організацій можна згадати:

• Азійсько-Тихоокеанське Економічне Співробітництво
(АРЕС)

Утворене 1989 р., до складу якого входить 18 членів і ді­яльність якого спрямована на розвиток торговельного та еко­номічного співробітництва в регіоні;

• Асоціація Південно-Східних азійських держав (А8ЕАІЧ)
Утворена 1967 р. в результаті підписання Бангкокської

декларації Індонезією, Малайзією, Філіппінами, Сінгапуром і Таїландом. Пізніше її членами стали Брунеї Даруссалам, В'є­тнам, Лаос, М'янма і Камбоджа. Було утворено зону вільної торгівлі цієї Асоціації.

Існують і міжрегіональні економічні організації, як, на­приклад, Організація країн-експортерів нафти (ОПЕК), яка об'єднує 13 основних нафтовидобувних країн Азії, Африки та Латинської Америки. На них припадає 70 % світових запасів нафти та 90 % експорту нафти.

РОЗДІЛ 17

.232


 

міжнародних економічних відносин

підряду тощо. Основна ж маса міжнародних економічних відносин здійснюється фізични­ми та юридичними особами. Регулювання їхньої діяльності здійснюється безпосередньо внутрі­шньодержавним правом і опосередковано (че­рез держави) міжнародним економічним пра­вом.

Як зазначається в Хартії економічних прав і обов'язків держав 1974 р., «кожна держава може і повинна вільно здійснювати повний постійний суверенітет над всіма своїми багат­ствами і економічною діяльністю...»

В цілому міжнародне економічне право від­повідає закономірностям ринкової економіки, але це не означає обмеження суверенних прав держав у еконо­мічній сфері. Вони мають право націоналізувати ту чи іншу приватну власність, можуть зобов'язати своїх громадян репа­тріювати свої закордонні капіталовкладення, коли цього ви­магають національні інтереси.

Планово-орієнтована ринкова економіка означає: а) ринок і держава не протистоять одне одному, а взаємодіють; б) роль держави в національній економіці і зовнішніх стосунках оп­тимальна; в) держава зберігає за собою керівну роль. Так, зо­крема, термін «планово-орієнтована ринкова економіка» за­стосовується в Японії.

Держава може безпосередньо виступати як суб'єкт приват­ноправових відносин, наприклад, у спільних підприємствах держав у сфері виробництва, транспорту, торгівлі тощо. Спіль­ні підприємства мають комерційний характер і підпорядкова­ні праву держави перебування. Тим не менше участь держави надає їх статусу певну специфіку. Власність їх має імунітет від примусового виконання судового рішення. Держави нама­гаються уникнути повного підпорядкування спільного підпри­ємства праву держави його знаходження. З цією метою під­приємство утворюється на основі міжнародного договору, який визначає особливий статус підприємства аж до позбавлення його місцевої юрисдикції.

Держави також беруть участь у міжнародному економіч­ному праві через міжнародні економічні організації, які наді­лені ширшими регулюючими функціями, ніж звичайні між­народні організації.


Читайте також:

  1. I. Загальна характеристика політичної та правової думки античної Греції.
  2. III. ГРАЖДАНСКОЕ ПРАВО
  3. IV. Відмінність злочинів від інших правопорушень
  4. IV. Правова держава, як засіб реалізації і забезпечення прав, свобод та обов’язків людини і громадянина в Україні
  5. Up тоне право
  6. V. Класифікація і внесення поправок
  7. VI. УГОЛОВНОЕ ПРАВО И УГОЛОВНЫЙ ПРОЦЕСС
  8. XII. Право на першочергове зарахування
  9. XIX. ОСОБЕННОСТИ ПРАВОВОГО РЕЖИМА ПРИРОДНЫХ РЕСУРСОВ
  10. А) Філософія православ'я
  11. А. Правобережну Україну.
  12. А/. Право власності.




Переглядів: 482

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Розділ 17 Міжнародне економічне право | Міжнародне економічне право

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.062 сек.