· фізичний розвиток, наявність стигм дизембріогенезу
· шкіра: колір, сухість, розчухи, запах сечі
· слизові оболонки ротової порожнини (стан і колір)
· наявність набряків: повіки, обличчя, кінцівки, тулуб
· форма і величина живота його симетричність в горизонтальному та вертикальному положеннях, ознаки асциту
· геніталії: чи правильно сформовані відносно статі і віку, виділення на білизні
· зміна поведінки дитини під час сечовипускання
В. Пальпація
· визначення набряків
· пальпація нирок
· пальпація сечового міхура
· болючість сечовідних точок
· визначення вільної рідини в черевній порожнині
С. Перкусія
· симптом Пастернацького
· визначення вільної рідини в черевній порожнині
· перкусія сечового міхура
D. Дослідження органів дихання та серцево-судинної системи - визначення симптомів гідротораксу, границь відносної серцевої тупості, аускультація тонів серця, вимірювання АТ
5. Інтерпретація результатів параклінічних досліджень
1. Анатомо-фізіологічні особливості сечової системи у дітей. Порушення ембріогенезу як основа природжених аномалій розвитку нирок і сечовидільних шляхів.
2. Методика клінічного обстеження сечової системи дітей.
3. Семіотика основних захворювань сечової системи у дітей
4. Семіотика основних синдромів (набряковий, гіпертензивний, дизуричних розладів, гострої та хронічної ниркової недостатності)
5. Семіотика мікроскопічних змін сечового осаду (протеїн-, еритроцит-, лейкоцит-, циліндрурія).