Тест для вивчення професійно важливих здібностей персоналу в системі "людина - машина - знакова система"
Для ефективної роботи в системі "людина - машина - знакова система" важливі сенсорно - перцентивна (сприйняття і увага) та інтелектуальна (обробка інформації, прийняття рішень) складові діяльності. Для оцінки таких здібностей використовують таблиці Шульте, з допомогою яких вивчають рівень уваги.
Є два типи таблиць. У першому типі у 25 клітинках таблиці хаотично розміщені 25 послідовних чисел від 1 до 25 (див. табл. 1.2). У другому типі у 25 клітинках таблиці хаотично розміщені 25 непослідовних чисел від 1 до 99 (див. табл. 1.3).
Необхідно за 1 хвилину в кожній таблиці відшукати і записати у послідовний ряд наявні в них числа. Ніяких поміток у таблицях робити не можна. Подано два варіанти кожного типу таблиць, оскільки рівень уваги студентів неоднаковий і за 1 хвилину окремі з них можуть відшукати більше ніж 25 чисел. У цьому випадку вони продовжують шукати числа у другому варіанті таблиць до спливу часу тесту. Кількість чисел, знайдених в обох варіантах одного типу таблиць, підсумовують.
Порівняльну оцінку визначають за кількістю правильно записаних чисел. У першому типі моделюється ситуація, в якій особа почуває себе впевнено, оскільки знайшовши будь-яке число, вона знає, яке число буде наступним. У другому типі моделюється ситуація, в якій особа почуває себе невпевнено, бо, знайшовши будь-яке число вона не знає, яке число має шукати далі.
Після проведення тесту треба зробити аналіз здобутих результатів, порівнюючи рівень уваги серед студентів для першого і другого типів таблиць Шульте, і показати зв'язок уваги студентів із ситуацією, яка моделюється відповідним типом таблиць.
Таблиця 1.2 Перший тип таблиць з послідовним набором чисел
Варіант 1 Варіант 2
Таблиця 1.2 Другий тип таблиць з непослідовним набором чисел