Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Перелік теоретичних питань

1. Вимоги до особистості медичних працівників.

2. Поняття «лікарський обов'язок» і « лікарська таємниця».

3. Лікарські помилки: причини і види.

4. Психологічні типи лікарів.

5. Професійна деформація.

6. «Синдром емоційного вигоряння» та шляхи його попередження.

7. Спілкування, види спілкування у медичному середовищу.

Поняття “лікарського обов’язку”

Лікарський обов’язок втілює основний принцип лікарської моралі – гуманізму, згідно якого лікар ніколи не повинен відмовляти у лікарській допомозі.

Лікарський обов’язок буквально означає зобов’язання у аби якій професійній, або соціальній праці. Це особистісна зацікавленість лікаря на основі відносин, що склалися як свідома необхідність.

Виконання лікарського обов’язку пов’язане також із моральним самоусвідомленням особи, з розумінням своєї ролі у суспільстві.

“Лікарська таємниця ”

Вона включає три аспекти: відомості про хворобу, відомості щодо інтимного та подружнього життя.

Заборона розголошування даних, що складають лікарську таємницю може не виконуватися тільки у випадках загрози для суспільства (стосовно розповсюдження особливо небезпечних інфекцій), або при офіційних запитах слідчих та судових установ.

“Лікарські помилки”

Усі несприятливі наслідки, пов’язані з наслідками від діяльності лікарів, прийнято поділяти на:

1. Лікарські помилки;

2. Нещасні випадки;

3. Професійні злочини та кримінально карні недогляди;

 

На думку Н. Давидовського основним критерієм лікарської помилки є наслідки, що витікають з певних об’єктивних умов, засновані або на недосконалості сучасного стану медичної науки, або на особливому перебігу захворювання у певної особи, через брак знань і досвіду лікаря, без елементів неохайності, недбалості, професійного неуцтва.

Класифікація лікарських помилок за І. Криловим:

Діагностичні лікарські помилки (нерозпізнані, або помилково розпізнані хвороби;

Тактичні лікарські помилки;

Технічні лікарські помилки (невірно використана медична техніка, діагностичні засоби);

Необхідно доповнити цю класифікацію деонтологічними помилками, що можуть бути причиною не тільки конфліктів поміж лікарем та хворим і його рідними, але й у випадках лікарських помилок вищенаведеної класифікації.

”Психологічні типи лікарів ”

1. Співчутливий і недирективний. Це люди добрі, схильні до співчуття, викликаючи у хворого почуття довіри. Вони зазвичай мають більш вдалий спектр відносин з хворими що мають істероїдні риси характеру.

2. Співчутливий та директивний. Цей тип лікаря має бажання проникнути у внутрішній світогляд людини, але діяти по відношенню до хворого буде директиво, примушуючи хворого виконувати свою волю. Ці лікарі мають кращі відносини з хворими, у яких виражені тривожні риси характеру.

3. Емоційно-нейтральні та директивні. Їм притаманні твердість та впевненість, вміння внести ясність у справу, по відношенню до хворих це чуйна, уважна та стримана людина. Такий тип лікаря більш імпонує хворим з неврастенічними рисами, в яких є потреба збереження самоволодіння.

”Поняття про “професійну деформацію ”

Вперше у США всередині 60-х років було введено поняття "професійної деформації". Вона поступово формується поряд з процесом адаптації людини в умовах її некерованого впливу на інших. Лікар має такий вплив, бо саме від нього залежить фізичне та духовне здоров’я хворого, і навіть його життя. Виникненню “професійної деформації” сприяє поступове зниження емоційного співчуття хворому, втрата емпатії. Яскравим прикладом професійної деформації є сприймання пацієнта, як носія симптому чи синдрому, коли хворий виглядає з боку лікаря як “цікавий випадок”. Подібне явище відноситься до багатьох лікарських спеціальностей, наприклад: терапія, наркологія, психіатрія, гастроентерологія, стоматологія в яких є велика доля імовірності “ярликовості” у позначенні різноманітних станів фізичного стану хворого. Такі висловлювання сприймаються пацієнтами буквально, і мають психотравмуючі наслідки. Ці явища найчастіше супроводжуються професійною некомпетентністю лікаря у вигляді помилкового розуміння феномену, та відповідною гіпердіагностикою.

“Синдром емоційного вигоряння ” (СЕВ)

Синдром «емоційного вигоряння» у медичних працівників вперше був введений американським психологом Фрейденбергом (1974). «Вигоряння» при цьому не означає буквально втрату сил, воно означає протистояння свого емоційного “Я” виснаженню від переживань, внаслідок чого поступово й формується синдром. Преморбідно цей стан більш притаманний фахівцям з великим творчим потенціалом, гуманістично орієнтованих на іншу людину та надзвичайно люблячих свою справу.

Maslahe, Jacson S.E. (1986) виділили наступні ознаки «синдрому вигоряння»

1. Зміни в поведінці медичного працівника (небажання працювати, спілкуватися з хворими, втрата навичок відновлення здоров’я за рахунок розваг;

2. Зміни почуттів. Втрата почуття гумору, або навпаки, поява “чорного гумору”, наявність переживань невдачі та провини;

3. Зміни в мисленні. Поява думок про необхідність залишити роботу;

4. Зміни у стані здоров’я. Інверсія ритму сон-неспання, загальне зниження імунітету, виснажливість;

“Синдром вигоряння ”, як процес, має декілька типів протікання:

1. Деперсоналізація, або втрата індивідуальності. Лікар у такий період намагається уникнути емоційних контактів;

2. Недооцінка особистісного вкладу у спільну справу;

3. Ізоляція. Добровільна ізоляція від колег та виконування обов’язків;

4. Зростання фізичної виснажливості. Суб’єктивно людина відчуває неможливість продовжувати повноцінно працювати;

Високий рівень наявності синдрому відмічається у маючих справу з хронічними хворими, або перспективно невиліковними (наприклад онкологічні, пульмонологічні, психіатричні хворі).

Більш низький рівень мають особи, які працюють з відносно “перспективними”, в плані одужання пацієнтами, (акушерство, гінекологія, офтальмологія). Лікарі-спеціалісти з терапії та стоматології мають середній рівень ризику виникнення “синдрому вигоряння” відносно таких професій, як психіатри, хірурги, анестезіологи та реаніматологи, в яких відмічається найбільший ризик.

При виникненні "синдрому вигоряння" в особи спрацьовують механізми психологічного захисту, частіше у вигляді уникнення, раціоналізації, витіснення.

Інколи у медичних працівників виникає залежна поведінка з вживанням алкоголю, або інших психоативних речовин, як намагання пережити конфлікти, знизити тривогу, почуття провини, стан фрустрації.

ВООЗ (1998) рекомендує наступні шляхи попередження "синдрому вигоряння" у медичних працівників:

1. Зменшення особливо високих вимог до осіб, що надають допомогу іншим;

2. Рівномірний розподіл навантаження поміж співробітниками;

3. Навчання співробітників раціональному розподілу часу та технікам релаксації;

4. Модифікація видів робіт, що викликають досить високий стрес;

5. Заохочування працівників до формування “груп підтримки ”;

6. Забезпечення можливості працювати на частину робочої ставки;

7. Заохочування працівників до участі у прийнятті рішень, що мають вплив на умови праці;

Важливим елементом лікувального процесу є психологічні контакти і спілкування.

Спілкування – багатоплановий процес встановлення і розвитку контактів між людьми, який передбачає обмін інформацією, певну тактику і стратегію взаємодії, сприймання і розуміння суб’єктами під час спілкування один одного.

Метою спілкування є задоволення людьми своїх потреб, зокрема соціальних і духовних.

Основними мотивами спілкування є потреби у пізнанні і самопізнанні, в духовному і емоційному контакті, у безпеці, у психологічному захисті, у визнанні, у престижі тощо.


Читайте також:

  1. H) Орган з питань конкуренції
  2. IV. ПЕРЕЛІК ПИТАНЬ ДО
  3. IX. ДОКУМЕНТАЦІЯ З КАДРОВО-КОНТРАКТНИХ ПИТАНЬ
  4. V. ПРИМІРНИЙ ПЕРЕЛІК ПИТАНЬ, ЯКІ ВИНОСЯТЬСЯ НА ЗАЛІК
  5. VI. Перелік питань для підсумкового контролю знань, умінь та навичок
  6. VIІІ. ПЕРЕЛІК ЗАПИТАНЬ ДЛЯ КОНТРОЛЮ З КОЖНОГО МОДУЛЯ І ДИСЦИПЛІНИ В ЦІЛОМУ
  7. Активні форми участі територіальної громади у вирішенні питань ММС
  8. Аналітична обробка інформації вузлами інформаційно-аналітичної функціональної підсистеми МОЗ України і питань НС.
  9. Бланк питань
  10. Брифінги з проблемних питань прав людини для парламентарів
  11. В результаті розгляду теоретико - практичних питань студент повинен
  12. В результаті розгляду теоретико - практичних питань студент повинен




Переглядів: 652

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Методична розробка | Основи спілкування з колегами

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.016 сек.