МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
||||||||||||||||
Трактування людини в філософії Просвітництва
Характерна еволюція просвітницького світорозуміння виразилася у відношенні до людини. У полеміці з християнським догматом про початкові гріховності людської природи, згідно з яким саме людина є джерело зла в світі, французькі матеріалісти стверджували, що людина по соїй природі добра. Оскільки немає нічого поганого в прагненні людини до самозбереження, вони вважали, що не можна засуджувати і всі ті почуттєві схильності, які суть вираження цього прагнення: любити задоволення і уникати страждання – така природна суть людини, а все природне, по визначенню, добре. Така світоглядна підоснова сенсуалізму просвітників. Не випадково Гельвецій і Кондільяк, в суті, ототожнювали почуття і розум; а Дідро, не погоджуючись з повним їх ототожненням, проте вважав розум “загальним почуттям”. В захист людської природи виступив також Руссо: тільки спотворення і ущемлення цивілізацією природного початку в людині приводить до зла і несправедливості, – таке переконання французького філософа. Руссо захищає тезу, що люди, на відміну від інших тварин, в “природному стані” живуть поодинці. У XVIII віці, таким чином, знову відроджується та тенденція в розв’язанні проблеми індивідуального і загального, природного і соціального, яка була характерна ще для античних філософів. Вони виходили з того, що людина є істота природна, а тому саме чуттєві схильності розглядаються як основне визначення людської істоти. Звідси сенсуалізм в теорії пізнання і гедонізм в етиці матеріалістів-просвітників XVIII віку. Особливістю французького матеріалізму була орієнтація на природознавство XVIII віку, передусім на механіку. Саме механічна картина світу лягла в основу уявлень Гольбаха, Гельвеция, Ламетрі про світ, людину і пізнання. Звідси обмежені уявлення про детермінізм в природі, про поняття закономірності, а також про суть людського пізнання, яке зводилося представниками французького матеріалізму до пасивного відображення зовнішнього світу. У міру того як ідеї просвітників почали здійснюватися насправді, все частіше виникала потреба в їх коректуванні. Сам Дідро в “Племінникові Рамо” розкрив діалектику просвітницької свідомості, поставивши під сумнів улюблену тезу XVIII віку про доброту людської природи самої по собі. Самокритику просвітницької свідомості ми знаходимо також у Руссо, у Канта, який в такій же мірі є носієм ідей Просвітництва, як і їх критиком.
Питання для самоконтролю 1. Які соціально-історичні передумови виникнення філософії Просвітництва? 2. Назвіть представників філософії Просвітництва. 3. Які основні положення французьких матеріалістів відносно матерії і руху? 4. Як визначає Гольбах матерію в своїй роботі “Система природи”? 5. Чому французькі матеріалісти були сенсуалістами у вченні про пізнання світу? 6. Розкажіть, як розглядали рух філософи Просвітництва? 7. Розкажіть про еволюцію просвітницького світорозуміння, що виразилася у відношенні до людини. Читайте також:
|
|||||||||||||||||
|