МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||
Трактування людини в філософії Просвітництва
Характерна еволюція просвітницького світорозуміння виразилася у відношенні до людини. У полеміці з християнським догматом про початкові гріховності людської природи, згідно з яким саме людина є джерело зла в світі, французькі матеріалісти стверджували, що людина по соїй природі добра. Оскільки немає нічого поганого в прагненні людини до самозбереження, вони вважали, що не можна засуджувати і всі ті почуттєві схильності, які суть вираження цього прагнення: любити задоволення і уникати страждання – така природна суть людини, а все природне, по визначенню, добре. Така світоглядна підоснова сенсуалізму просвітників. Не випадково Гельвецій і Кондільяк, в суті, ототожнювали почуття і розум; а Дідро, не погоджуючись з повним їх ототожненням, проте вважав розум “загальним почуттям”. В захист людської природи виступив також Руссо: тільки спотворення і ущемлення цивілізацією природного початку в людині приводить до зла і несправедливості, – таке переконання французького філософа. Руссо захищає тезу, що люди, на відміну від інших тварин, в “природному стані” живуть поодинці. У XVIII віці, таким чином, знову відроджується та тенденція в розв’язанні проблеми індивідуального і загального, природного і соціального, яка була характерна ще для античних філософів. Вони виходили з того, що людина є істота природна, а тому саме чуттєві схильності розглядаються як основне визначення людської істоти. Звідси сенсуалізм в теорії пізнання і гедонізм в етиці матеріалістів-просвітників XVIII віку. Особливістю французького матеріалізму була орієнтація на природознавство XVIII віку, передусім на механіку. Саме механічна картина світу лягла в основу уявлень Гольбаха, Гельвеция, Ламетрі про світ, людину і пізнання. Звідси обмежені уявлення про детермінізм в природі, про поняття закономірності, а також про суть людського пізнання, яке зводилося представниками французького матеріалізму до пасивного відображення зовнішнього світу. У міру того як ідеї просвітників почали здійснюватися насправді, все частіше виникала потреба в їх коректуванні. Сам Дідро в “Племінникові Рамо” розкрив діалектику просвітницької свідомості, поставивши під сумнів улюблену тезу XVIII віку про доброту людської природи самої по собі. Самокритику просвітницької свідомості ми знаходимо також у Руссо, у Канта, який в такій же мірі є носієм ідей Просвітництва, як і їх критиком.
Питання для самоконтролю 1. Які соціально-історичні передумови виникнення філософії Просвітництва? 2. Назвіть представників філософії Просвітництва. 3. Які основні положення французьких матеріалістів відносно матерії і руху? 4. Як визначає Гольбах матерію в своїй роботі “Система природи”? 5. Чому французькі матеріалісти були сенсуалістами у вченні про пізнання світу? 6. Розкажіть, як розглядали рух філософи Просвітництва? 7. Розкажіть про еволюцію просвітницького світорозуміння, що виразилася у відношенні до людини. Читайте також:
|
|||||||||||||||||
|