Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Трактування людини в філософії Просвітництва

 

Характерна еволюція просвітницького світорозуміння виразилася у відношенні до людини. У полеміці з християнським догматом про початкові гріховності людської природи, згідно з яким саме людина є джерело зла в світі, французькі матеріалісти стверджували, що людина по соїй природі добра. Оскільки немає нічого поганого в прагненні людини до самозбереження, вони вважали, що не можна засуджувати і всі ті почуттєві схильності, які суть вираження цього прагнення: любити задоволення і уникати страждання – така природна суть людини, а все природне, по визначенню, добре. Така світоглядна підоснова сенсуалізму просвітників. Не випадково Гельвецій і Кондільяк, в суті, ототожнювали почуття і розум; а Дідро, не погоджуючись з повним їх ототожненням, проте вважав розум “загальним почуттям”. В захист людської природи виступив також Руссо: тільки спотворення і ущемлення цивілізацією природного початку в людині приводить до зла і несправедливості, – таке переконання французького філософа. Руссо захищає тезу, що люди, на відміну від інших тварин, в “природному стані” живуть поодинці.

У XVIII віці, таким чином, знову відроджується та тенденція в розв’язанні проблеми індивідуального і загального, природного і соціального, яка була характерна ще для античних філософів. Вони виходили з того, що людина є істота природна, а тому саме чуттєві схильності розглядаються як основне визначення людської істоти. Звідси сенсуалізм в теорії пізнання і гедонізм в етиці матеріалістів-просвітників XVIII віку.

Особливістю французького матеріалізму була орієнтація на природознавство XVIII віку, передусім на механіку. Саме механічна картина світу лягла в основу уявлень Гольбаха, Гельвеция, Ламетрі про світ, людину і пізнання. Звідси обмежені уявлення про детермінізм в природі, про поняття закономірності, а також про суть людського пізнання, яке зводилося представниками французького матеріалізму до пасивного відображення зовнішнього світу.

У міру того як ідеї просвітників почали здійснюватися насправді, все частіше виникала потреба в їх коректуванні. Сам Дідро в “Племінникові Рамо” розкрив діалектику просвітницької свідомості, поставивши під сумнів улюблену тезу XVIII віку про доброту людської природи самої по собі. Самокритику просвітницької свідомості ми знаходимо також у Руссо, у Канта, який в такій же мірі є носієм ідей Просвітництва, як і їх критиком.

ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ І КАТЕГОРІЇ
1. МЕХАНІЦИЗМ D. Mechanizismus Е. Mechanicism F. Mecanicisme Es. Mecanicismo   Односторонній метод пізнання, заснований на визнанні механічної форми руху матерії, єдино об’єктивної. Механіцизм переносить поняття механіки в галузь фізики, хімії, біології. Виступає основою механістичного, метафізичного матеріалізму.  
2. СЕНСУАЛІЗМ D. Sensualismus Е. Sensualism F. Sensualisme(m) Es. Sensualismo   Напрям в теорії пізнання, згідно з яким чуттєвість є головною формою достовірного пізнання. Прагне вивести весь зміст пізнання з діяльності органів почуттів. Близький до емпіризму.  
3. РАЦІОНАЛІЗМ D. Rationalismus Е. Rationalism F. Rationalisme(m) Es. Racionalosmo   Філософський напрям, що визнає розум основою пізнання і поведінки людей. Наукове знання досяжне засобами розуму – джерела і критерію істини. Раціоналізм заперечує сенсуалізм.  
4. ДЕТЕРМІНІЗМ D. Determinismus Е. Determinism F. Determenisme(m) Es. Determinismo   Вчення про загальну причинну, матеріальну обумовленість природних, суспільних і психічних явищ.  

Питання для самоконтролю

1. Які соціально-історичні передумови виникнення філософії Просвітництва?

2. Назвіть представників філософії Просвітництва.

3. Які основні положення французьких матеріалістів відносно матерії і руху?

4. Як визначає Гольбах матерію в своїй роботі “Система природи”?

5. Чому французькі матеріалісти були сенсуалістами у вченні про пізнання світу?

6. Розкажіть, як розглядали рух філософи Просвітництва?

7. Розкажіть про еволюцію просвітницького світорозуміння, що виразилася у відношенні до людини.


Читайте також:

  1. II. МЕХАНІЗМИ ФІЗІОЛОГІЧНОЇ ДІЇ НА ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ.
  2. V Такі негативні особистісні утворення, як самовпевненість і нерозвиненість автономії та ініціативи, обумовлюють неадаптивне старіння людини.
  3. А. Це наявність в однієї людини кількох ліній клітин з різним набором хромосом.
  4. Адвокатура — неодмінний складовий елемент механізму забезпечення прав людини.
  5. Актуальність безпеки життєдіяльності. Сталий розвиток людини
  6. Актуальність і завдання курсу безпека життєдіяльності. 1.1. Проблема безпеки людини в сучасних умовах.
  7. Акустичні поля людини
  8. Аналіз ризику в життєдіяльності людини.
  9. Аналіз умов ураження людини електричним струмом.
  10. Аналізатори людини та їхні властивості.
  11. Аналізатори людини та їхні властивості.
  12. АНАЛІЗАТОРІВ У ПРОЦЕСІ РОСТУ ТА РОЗВИТКУ ЛЮДИНИ.




Переглядів: 602

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
І матеріалізм XVIII віку | Система і метод філософії Гегеля

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.