Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Суспільна природа свідомості

 

Властивість відображення матерії пройшло тривалу еволюцію: від відображення в неживій природі до біологічного відображення і від нього до соціального і кожний з цих етапів характеризується якісною особливістю і не зводиться до попереднього.

Біологічні передумови виникнення свідомості є необхідними, але недостатніми для формування того, що ми називаємо “мислячий дух”. Вони з можливості перетворилися в дійсність завдяки включенню в антрнопогенез (тобто становлення людини) соціальних чинників, формированию II сигнальної системи, яка передбачає працю, колективний спосіб життя або соціалізацію людини (“вплетіння” людини в систему суспільних відносин) і членороздільну мову.

Переломним моментом в розвитку психіки, що передує становленню свідомості, став розрив рефлекторного кільця: відділення аналітико – синтетичної (відображуючої) функції від рухомо-виконавчої (оперативної). Це лягло в основу формування у людини спеціального коркового механізму – другої сигнальної системи, яка працює за принципом затримки, а не моментального перекиду збудження з органів почуттів на робочі органи. Завдяки такому розділенню ускладнюються функції I сигнальної системи, все активніше відбувається підключення II сигнальної системи.

Основними біологічними передумовами переходу до свідомості як вищої форми відображення є людський мозок, вільні передні кінцівки в поєднанні з прямохожденням і особливий устрій гортані, придатної для членороздільної мови.

Людський мозок володіє далеко не вичерпаними можливостями переробки інформації. У його склад входить більше за 14 млрд. кліток, а кожна клітка має порядку 8 тис. контактів з іншими клітками, до того ж для “запису” і переробки інформації служать молекулярні перебудови всередині кліток мозку. Те, що саме мозок служить органом думки, доводиться зв’язком між органічними пошкодженнями мозку і порушенням свідомості і поведінки. Наприклад, при порушеннях в лобовій частці лівої півкулі головного мозку (центр Брока) виникає агнозія: сприйняття предмета не порушене, але людина не розуміє, що вона бачить, не може правильно витлумачити сприйняте. Нормальний мозок первісної людини вже був готовий до переробки тієї інформації, яку має в своєму розпорядженні сучасне суспільство. Це доводиться тими випадками, коли дитина, взята з племені, що знаходиться на рівні кам’яного віку, і вихована в сучасному суспільстві, стає його повноцінним членом і може добитися значних успіхів в науці, мистецтві і т. д. В той же час мозок шимпанзе такий, що, виховуючи їх малюків так само, як дітей, дослідники наштовхуються на певний бар’єр, далі якого не вдається досягнути людського рівня.

Психіка тварин настільки відрізняється від свідомості у людей, що всі спроби, що неодноразово робилися, олюднити тварин незмінно закінчувалися невдачею. Вже одна ця обставина могла б служити основою для ствердження про те, що свідомість не є просто продуктом природи. Людина не стала б людиною, якби його далекі предки не змінили типи свого спілкування з природою, не вийшли б за рамки того “стилю поведінки”, який характерний для представників тваринного світу. Психічна діяльність тварин зумовлена біологічними закономірностями і служить регулювальником їх адаптивної поведінки, тоді як свідомість людини направлена на перетворення світу.

1. Поява свідомості як вищої форми відображення зв’язується з процесом становлення “людини розумної” (Homo sapiens) і зумовлена передусім трудовою діяльністю. Здібність до праці стала найбільшим якісним стрибком в розвитку психіки, де еволюція в анатомії і фізіології мавпи була лише передумовою виникнення людини, в той час як визначальною умовою даного процесу виявилася праця, природа якої має суто суспільний характер.

Зачатки праці характерні для австралопітеків, праця стала відмітною ознакою у їх наступників – пітекантропів і синантропів - перших людей на землі, що поклали початок виготовленню знарядь і підкоренню вогню. Неандертальська людина значно просунулася вперед у виготовленні і використанні знарядь, збільшила їх асортимент і залучила до виробництва новий природний матеріал: навчилась виготовляти кам’яні ножі, костяні голки, будувала житло, шила одяг з шкір тваринних. І нарешті, людина сучасного типу (кроманьонець або Homo sapiens – розумна людина) підняла рівень техніки на ще більшу висоту. Основні віхи в становленні праці відбилися в зростанні мозкової речовини: у шимпанзе об’єм мозку становив 400 см3, у австралопітеків – 600, у пітекантропів і синантропів – 850-1225, у неандертальців – 1100-1600, у людини сучасного типу – 1400 см3. Паралельно із зростанням мозкової речовини збільшувалася і площа поверхні мозку, що є другим еволюційним показником. Сталося збільшення тім’яних, лобових і скроневих часток мозку, тобто тих дільниць мозкової кори, які пов’язані з життям людини як суспільної істоти і виконують роль внутрішніх гальм його тваринних інстинктів, створюючи тим самим необхідну передумову для узгодженого життя в суспільстві.

Вирішальна роль трудових операцій в формуванні людини і її свідомості отримала своє матеріально фіксоване вираження в тому, що мозок як орган свідомості розвивався одночасно з розвитком руки як органу праці. Саме рука як “сприймаючий” (безпосередньо дотичний з речами) орган давала повчальні уроки іншим органам почуттів, наприклад оку. Активно діюча рука вчила голову думати, перш ніж сама стала знаряддям виконання волі голови, явно плануючої практичні дії. У процесі розвитку трудової діяльності, і передусім вдосконалення руки, уточнювалися і збагачувалися дотикові відчуття, сформувалася здатність сприймати найточніші нюанси звуків людської мови. Логіка практичних дій фіксувалася в голові і перетворювалася в логіку мислення: людина вчилася думати, І перш ніж приступити до справи, вона вже могла уявно представити і його результат, і спосіб здійснення, і засоби досягнення цього результату.

Таким чином, людина удосконалила знаряддя праці, організувала колективні дії. Вона не змінила скільки-небудь істотно свій організм, вона змінила свою діяльність. Людина пристосувала в процесі праці предмети природи для задоволення своїх потреб.

2. Разом з виникненням праці формувалася людина і людське суспільство. Колективна праця передбачає співпрацю людей і тим самим елементарне розділення трудових дій між його учасниками, які осмислюють зв’язок своїх дій з діями інших членів колективу і тим самим з досягненням конкретної мети. Формування свідомості людини пов’язане з виникненням суспільних відносин, соціалізаціею, вплетінням людини в систему суспільних відносин, які вимагали підкорення життя індивіда соціально – фіксованій системі потреб, обов’язків, дисципліні. Коротше кажучи, знадобилася поява не даних від природи засобів праці і спілкування, що проводиться по програмах, створюються людьми. З’явилася так звана соціальна спадковість (засоби праці і спілкування і знання про те, як їх створювати і як ними користуватися), без оволодіння яких новонароджений представник не стає людиною в соціальному значенні цього слова. Проілюструємо це наступним прикладом.

Це трапилося в 1920 р. в Індії. Ректор дитячого притулку здійснював поїздку по віддалених селах, розташованих в джунглях. У одному з сіл йому розказали, що в лісі живуть страшні істоти, мешкаючі з вовками, але не схожі на вовків. Сингх (так кликали ректора) вислідив і виловив цих незвичайних членів вовчої зграї. Ними виявилися дві дівчинки. Одній з них було біля двох років, інший п’ять або шість. Спочатку вони трохи не загинули в селі, оскільки селяни, на піклування яких Сингх залишив їх на декілька днів, просто втекли, полічивши за краще не спілкуватися з “нечистою силою”.

У дитячому притулку протягом довгого часу дівчинки поводилися як вовки: вони спали вдень, виходили в сутінки на карачках, старалися втекти в ліс, подовгу вили, закликаючи своїх “родичів”. Єдиний предмет, до якого вони виявляли якусь цікавість, була їжа. І що кидалося в очі, хто спостерігав за ними (а це спочатку були тільки Сингх, його дружина і приютські діти) – це відсутність свідомості, відсутність людських меж в поведінці. З одного боку, це були дівчинки, народжені жінкою, вони були в цьому значенні люди. Але, з іншого боку, весь склад поведінки цих істот говорив про те, що це не люди, а вовки. І у них вовча психіка.

Молодша з дівчинок, проживши в притулку менше за рік, захворіла і померла. А старша, яку назвали Камала, прожила декілька років, досягши, за оцінкою Сингха і групи лікарів, які були допущені до неї в останні роки її життя, віку 14-15 років. Дружина Сингха затратила роки на те, щоб поставити Камалу на ноги, в прямому значенні цього слова. Вона годинами масажувала її руки і ноги, примушуючи суглоби працювати по-новому, примушуючи Камалу прийняти вертикальне положення. І при цьому вона говорила, говорила і говорила. Спочатку здавалося, що мова її не мала ніякого впливу на дівчинку-вовка, але пізніше, через великий проміжок часу, виявилося. що Камала стала розуміти звернені до неї слова, розуміти і відгукуватися на своє ім’я. А потім навіть стала брати участь в дитячій грі. На жаль, вона рано померла, досягши рівня розвитку приблизно п’ятирічної дитини. Щоденники Сингха, фотографії дівчинок, матеріали, що характеризують умови життя в індійському селі того часу, де, зокрема, було прийнято позбуватися дівчаток, кидаючи їх в джунглях, – все це було опубліковане на англійській мові в Лондоні. Фахівці не ставлять під сумнів аутентичність самого факту і опису Сингха, хоч він допустив до Камали лікарів і журналістів тільки в останні роки її життя, не без основи побоюючись того, що ранній розголос міг би завдати непоправної шкоди дитині, яка волею долі проробила шлях від людини до вовка і від вовка знов до людини.

Отже, висновок з розглянутого факту такий: мало народитися людиною, треба стати людиною, задача ця може бути вирішена тільки в суспільстві. Людина стає людиною, тільки спілкуючись з людьми. Людина набуває свідомісті тільки в контакті з іншими людьми, з носіями свідомості, з носіями мови, з носіями культури даного конкретного суспільства. Мозок людини – дивне створення природи. У нього величезні потенційні можливості, він може сприйняти весь світ, він може навчитися всьому, чому його навчать, але в ньому від природи генетично не закладене нічого (або майже нічого), він все повинен взяти ззовні, з суспільства, від іншої людини. Свідомість окремого індивіда – це не тільки продукт його власного розвитку, але в значно більшій мірі продукт розвитку тієї культури, середовища, в якому росте, розвивається і стає дорослим та або інша конкретна людина.

3. Прямохождення і вільні руки забезпечили людині приток активної інформації, яку вона стала отримувати в процесі праці, перетворювальної діяльності. Оскільки трудова діяльність була спільною і треба було якось координувати взаємні зусилля, що формувалися, люди прийшли до того, що у них з’явилася потреба в мові, третьому соціальному чиннику формування свідомості. Ця потреба, задоволення якої корінним чином перетворювало нашу психіку, могла бути реалізована тільки при наявності розвиненої гортані. Гортань сучасних людиноподібних мавп влаштована інакше, ніж у людей, і тому спроби навчити їх мови не привели до успіху. Однак, коли американські дослідники стали навчати шимпанзе мові жестів, виявилося, що мавпи можуть досить далеко просунутися в галузі утворення абстрактних понять.

Чому ж сучасні людиноподібні мавпи не користуються цими можливостями, чому не застосовують регулярно конструктивну діяльність, не розвивають зачатки мовного спілкування? Та тому, що в цьому немає необхідності. Вони досить добре пристосовані до навколишнього середовища Зачатки і можливості формування свідомості не мають потреби реалізуватися. Так само і людське дитя, що зросло поза суспільством (реальні випадки типу Мауглі), не набуде свідомості природним шляхом, не навчиться мислити, говорити, трудитися. У той же час люди, що формуються в різних соціальних умовах, хоч в принципі володіють однаковими біологічними передумовами, мають абсолютно різний рівень і зміст свідомості (у представників різних епох, культур і т.д.).

Перехід від біологічної до соціальної (суспільно – трудової) життєдіяльності здійснюється тоді, коли, з одного боку, для цього є перераховані раніше біологічні передумови і, головне, коли біологічний спосіб існування виявляється неспроможним, не забезпечує виживання роду. Коротше кажучи, знадобилася поява соціальних чинників, про що говорилося вище.

Таким чином, свідомість – ця вища, властива лише людині форма відображення об’єктивної дійсності, спосіб його відношення до світу і самого себе, опосередкований загальними формами суспільно-історичної діяльності.


Читайте також:

  1. V Практично всі психічні процеси роблять свій внесок в специфіку організації свідомості та самосвідомості.
  2. Бактеріофаг, його природа і практичне застосування. Вплив бактеріофага на мінливість мікроорганізмів.
  3. Банк і його операції. Правова природа банківської діяльності
  4. Боротьба з проявами національної самосвідомості
  5. Види правосвідомості
  6. Виникнення і розвиток свідомості у людини.
  7. Виникнення людської свідомості. Мова і свідомість.
  8. Властивості наукової свідомості людини та систематизація науки
  9. Властивості свідомості та її структура.
  10. Вплив телебачення на трансформацію свідомості аудиторії
  11. Градації стану свідомості при черепно-мозковій травмі.
  12. Для правової свідомості характерні такі риси.




Переглядів: 2075

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Матеріальна єдність світу | Структура свідомості

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.019 сек.