Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Матеріальна єдність світу

 

Принцип невичерпності матерії і форм її існування діалектично доповнюється принципом матеріальної єдності світу.

Класичне діалектико-матеріалістичне розв’язання проблеми єдності світу дане Ф. Енгельсом в “Анти-Дюринзі”. Полемізуючи з Дюрінгом, Енгельс вказує: “Єдність світу складається не в його бутті, хоч буття є передумова його єдності, бо спочатку світ повинен існувати, перш ніж він може бути єдиним. Буття є взагалі відкрите питання, починаючи з тої межі, де припиняється наше поле зору. Дійсна єдність світу складається в його матеріальності, а ця остання доводиться не парою фокусничеських фраз, а довгим і важким розвитком філософії і природознавства”[18].

Діалектичний матеріалізм є матеріалістичним монізмом – все суще розглядається як вияв єдиної субстанції – матерії. Крім монізму (існує і ідеалістичний монізм, що визнає єдину субстанцію – ідеальну), в історії філософії існували і концепції дуалізму – вчення, що визнає субстанціональний характер і матеріального, і ідеального, і постульовану їх взаємну незалежність. Як правило, послідовно дуалізм ніколи не проводився і в тій або іншій формі зводився до ідеалізму. Так, дуалістична концепція Декарта спирається зрештою на уявлення про бога, що створює у взаємній гармонії матеріальне і духовне, чому, зокрема, пояснюється можливість дедуцирувати з деяких природжених ідей положення, що підтверджуються згодом досвідом.

Принцип матеріальної єдності світу в діалектичному матеріалізмі органічно пов’язаний не тільки з принципами матеріалізму, але і з початковими принципами діалектичного погляду на світ.

Потрібно підкреслити, що в останнє десятиріччя пройшла універсалізація ідеї розвитку в сучасній науковій картині світу. Раніше ця ідея застосовувалася лише до розвитку живого і соціального, в неорганічній природі – частково в області космології і геології. Фізико-хімічні науки в основному відволікалися від процесів розвитку своїх об’єктів.

Таким чином, предметом сучасної науки став світ загалом, що виявляє межі свого існування. Дослідження типових для нього законів в їх єдності, що виражається через принципи симетрії, по відношенню до яких вони інваріантні, дозволяє по-новому зрозуміти і фізично виразити матеріальну єдність нашого світу.

Діалектико-матеріалістичне вчення про матерію, що розвивається з пізнанням матеріального світу і що є основою побудови сучасної наукової картини світу, складає підмурівок наукового світогляду.

 

  ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ І КАТЕГОРІЇ  
1. МАТЕРІЯ D. Materie E. Matter F. Matiere (f) Es. Materia   “Матерія є філософська категорія для позначення об’єктивної реальності, яка дана людині у відчуттях її, яка копіюється, фотографується, відображається нашими відчуттями, існуючи незалежно від них” (Ленін В.I. Повн. зібр. тв. – Т.18. – c.131).    
2. РУХ D. Bewegung E. Motion F. Mouvement (m) Es. Movimento   У самому загальному вигляді – це зміна взагалі; спосіб існування матерії, внутрішньо характерна їй властивість, її загальний атрибут. Ф. Энгельс виділив п’ять основних форм руху матерії: механічна, фізична, хімічна, біологічна і соціальна.  
3. ПРОСТІР І ЧАС D. Raum und Zeit Е. Space and time F. Espace (m) et temps (m) Es. Espacio у tiempo   Основні форми існування матерій. Простір виражає порядок одночасно існуючих подій, протяжність, структурність, взаємодію матеріальних об’єктів. Час виражає тривалість існування матерії, послідовність існування подій в зміні і розвитку.  
4. МАХІЗМ (емпіріокритицизм) D. Empiriokritizism Е.Machism (empiricocriticism) F. Mecanisme (m) Es. Doctrina de Mach, (machismo)     Суб’єктивно-ідеалістичний напрям в філософії і методології науки, заперечливе вчення про матеріальність світу, ототожнює суб’єкт і об’єкт, матерію і свідомість. Течія виникла на початку XX століття (Мах, Авенаріус і інш.), як повторення старих, найбільш реакційних суб’єктивно-ідеалістичних вчень. Відкидає роль практики, пізнання (емпіріокритицизм – “критика досвіду”).  
5. ТЕОРІЯ СИМВОЛІВ D. Zeichentheorie Е. Theory of signals F. Theorie des simboles Es. Teoria de los simboles Течія, виникаюча в кінці XIX в. на основі кризи в фізиці, що проповідує можливість виникнення і зникнення матерії, заперечує існування об’єктивних законів; стверджує, що наші знання про світ не є відображенням його, а є лише тільки символами.  
6. ФІДЕИЗМ D. Fideismus Е. Fideism F. Fideisme (m) Es. Fideismo   Вчення, що ставить віру на місце знання; характерне для релігійного світогляду; обмежує сферу дії науки.
7. СОЛІПСИЗМ D. Solipsismus Е. Solipsism F. Solipsisme (m) Es. Solipsismo Крайня форма суб’єктивного ідеалізму, згідно з якою існує тільки людина і її свідомість, а весь інший світ і інші люди фактично не існують, а лише усвідомлюються, створюються уявою.  
8. ФЕНОМЕНАЛІЗМ D. Phanomenflismus Е. Phtnomenflism F. Phtnomenasme (m) Es. Fenomenalismo Суб’єктивно-ідеалістичне вчення, згідно з яким пізнання має справу не з об’єктами матеріального світу, існуючими незалежно від свідомості, а лише з сукупністю чуттєвих компонентів (відчуттів і ін.).  
9. “ФІЗИЧНИЙ” ІДЕАЛІЗМ D. Physikalische idealismus Е. Phusical idealism F. Idealism (m) physique Es. Idealismo fisico Течія (рубіж XIX-XX в.), заперечує об’єктивний характер фізичного знання. Згідно з ним застарілі природничонаукові положення видаються за основоположення матеріалізму взагалі (неподільність атома), а нові відкриття (радіоактивність) в фізиці – як доказ “зникнення матерії”.  
       

 

Питання для самоконтролю

1. Чи є матерія і свідомість абсолютними протилежностями за рамками основного питання філософії?

2. Чи приводить до ідеалізму спроба мислити рух без матерії?

3. Фізичні уявлення про простір і час змінюються. Чи означає це, що простір і час не можна вважати об’єктивними?

4. Що собою являє соціальна форма руху матерії, в чому перебувають її особливості?

5. У чому складається єдність матерії, руху, простору і часу?

6. Чому навколо поняття матерії йшла і продовжує йти гостра боротьба філософських напрямів?

7. Що таке рух матерії і як слід розуміти, що він є способом існування матерії?

8. У чому складається діалектична єдність природних і соціальних явищ?

 


Читайте також:

  1. Більш повну практику ціноутворення в сучасних умовах у розвинутих країнах світу допоможе з’ясувати короткий виклад розвитку теорії ціни.
  2. Болонський процесс як засіб інтеграції у вищу освіту європейських країн.
  3. Боротьба українського народу за національну освіту й рідну мову
  4. В орбіті кочового світу. Полтавщина, як частина Дешт-і-Кипчака.
  5. В українському інформаційному просторі аналітична журналістика також повинна відіграти вже зараз видатну роль: збудувати духовну будівлю українського національного світу.
  6. Взаємодія +Це єдність В. і в-ця.
  7. Видатки бюджетів на загальну освіту
  8. Види матеріальної відповідальності. Обмежена матеріальна відповідальність робітників і службовців
  9. Виділяють класичну наукову картину світу, і некласичну (сучасну) наукову картину світу.
  10. Визначення економічного збитку від забруднення лісу, рослинності і тваринного світу.
  11. Виникнення грошей у державах Стародавнього світу
  12. Виробництво яєць в окремих країнах та регіонах світу, тис, т




Переглядів: 5034

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
І їх філософське значення | Суспільна природа свідомості

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.