МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Матеріальна єдність світу
Принцип невичерпності матерії і форм її існування діалектично доповнюється принципом матеріальної єдності світу. Класичне діалектико-матеріалістичне розв’язання проблеми єдності світу дане Ф. Енгельсом в “Анти-Дюринзі”. Полемізуючи з Дюрінгом, Енгельс вказує: “Єдність світу складається не в його бутті, хоч буття є передумова його єдності, бо спочатку світ повинен існувати, перш ніж він може бути єдиним. Буття є взагалі відкрите питання, починаючи з тої межі, де припиняється наше поле зору. Дійсна єдність світу складається в його матеріальності, а ця остання доводиться не парою фокусничеських фраз, а довгим і важким розвитком філософії і природознавства”[18]. Діалектичний матеріалізм є матеріалістичним монізмом – все суще розглядається як вияв єдиної субстанції – матерії. Крім монізму (існує і ідеалістичний монізм, що визнає єдину субстанцію – ідеальну), в історії філософії існували і концепції дуалізму – вчення, що визнає субстанціональний характер і матеріального, і ідеального, і постульовану їх взаємну незалежність. Як правило, послідовно дуалізм ніколи не проводився і в тій або іншій формі зводився до ідеалізму. Так, дуалістична концепція Декарта спирається зрештою на уявлення про бога, що створює у взаємній гармонії матеріальне і духовне, чому, зокрема, пояснюється можливість дедуцирувати з деяких природжених ідей положення, що підтверджуються згодом досвідом. Принцип матеріальної єдності світу в діалектичному матеріалізмі органічно пов’язаний не тільки з принципами матеріалізму, але і з початковими принципами діалектичного погляду на світ. Потрібно підкреслити, що в останнє десятиріччя пройшла універсалізація ідеї розвитку в сучасній науковій картині світу. Раніше ця ідея застосовувалася лише до розвитку живого і соціального, в неорганічній природі – частково в області космології і геології. Фізико-хімічні науки в основному відволікалися від процесів розвитку своїх об’єктів. Таким чином, предметом сучасної науки став світ загалом, що виявляє межі свого існування. Дослідження типових для нього законів в їх єдності, що виражається через принципи симетрії, по відношенню до яких вони інваріантні, дозволяє по-новому зрозуміти і фізично виразити матеріальну єдність нашого світу. Діалектико-матеріалістичне вчення про матерію, що розвивається з пізнанням матеріального світу і що є основою побудови сучасної наукової картини світу, складає підмурівок наукового світогляду.
Питання для самоконтролю 1. Чи є матерія і свідомість абсолютними протилежностями за рамками основного питання філософії? 2. Чи приводить до ідеалізму спроба мислити рух без матерії? 3. Фізичні уявлення про простір і час змінюються. Чи означає це, що простір і час не можна вважати об’єктивними? 4. Що собою являє соціальна форма руху матерії, в чому перебувають її особливості? 5. У чому складається єдність матерії, руху, простору і часу? 6. Чому навколо поняття матерії йшла і продовжує йти гостра боротьба філософських напрямів? 7. Що таке рух матерії і як слід розуміти, що він є способом існування матерії? 8. У чому складається діалектична єдність природних і соціальних явищ?
Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|