МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Матеріальна єдність світу
Принцип невичерпності матерії і форм її існування діалектично доповнюється принципом матеріальної єдності світу. Класичне діалектико-матеріалістичне розв’язання проблеми єдності світу дане Ф. Енгельсом в “Анти-Дюринзі”. Полемізуючи з Дюрінгом, Енгельс вказує: “Єдність світу складається не в його бутті, хоч буття є передумова його єдності, бо спочатку світ повинен існувати, перш ніж він може бути єдиним. Буття є взагалі відкрите питання, починаючи з тої межі, де припиняється наше поле зору. Дійсна єдність світу складається в його матеріальності, а ця остання доводиться не парою фокусничеських фраз, а довгим і важким розвитком філософії і природознавства”[18]. Діалектичний матеріалізм є матеріалістичним монізмом – все суще розглядається як вияв єдиної субстанції – матерії. Крім монізму (існує і ідеалістичний монізм, що визнає єдину субстанцію – ідеальну), в історії філософії існували і концепції дуалізму – вчення, що визнає субстанціональний характер і матеріального, і ідеального, і постульовану їх взаємну незалежність. Як правило, послідовно дуалізм ніколи не проводився і в тій або іншій формі зводився до ідеалізму. Так, дуалістична концепція Декарта спирається зрештою на уявлення про бога, що створює у взаємній гармонії матеріальне і духовне, чому, зокрема, пояснюється можливість дедуцирувати з деяких природжених ідей положення, що підтверджуються згодом досвідом. Принцип матеріальної єдності світу в діалектичному матеріалізмі органічно пов’язаний не тільки з принципами матеріалізму, але і з початковими принципами діалектичного погляду на світ. Потрібно підкреслити, що в останнє десятиріччя пройшла універсалізація ідеї розвитку в сучасній науковій картині світу. Раніше ця ідея застосовувалася лише до розвитку живого і соціального, в неорганічній природі – частково в області космології і геології. Фізико-хімічні науки в основному відволікалися від процесів розвитку своїх об’єктів. Таким чином, предметом сучасної науки став світ загалом, що виявляє межі свого існування. Дослідження типових для нього законів в їх єдності, що виражається через принципи симетрії, по відношенню до яких вони інваріантні, дозволяє по-новому зрозуміти і фізично виразити матеріальну єдність нашого світу. Діалектико-матеріалістичне вчення про матерію, що розвивається з пізнанням матеріального світу і що є основою побудови сучасної наукової картини світу, складає підмурівок наукового світогляду.
Питання для самоконтролю 1. Чи є матерія і свідомість абсолютними протилежностями за рамками основного питання філософії? 2. Чи приводить до ідеалізму спроба мислити рух без матерії? 3. Фізичні уявлення про простір і час змінюються. Чи означає це, що простір і час не можна вважати об’єктивними? 4. Що собою являє соціальна форма руху матерії, в чому перебувають її особливості? 5. У чому складається єдність матерії, руху, простору і часу? 6. Чому навколо поняття матерії йшла і продовжує йти гостра боротьба філософських напрямів? 7. Що таке рух матерії і як слід розуміти, що він є способом існування матерії? 8. У чому складається діалектична єдність природних і соціальних явищ?
Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|