Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Матеріальна єдність світу

 

Принцип невичерпності матерії і форм її існування діалектично доповнюється принципом матеріальної єдності світу.

Класичне діалектико-матеріалістичне розв’язання проблеми єдності світу дане Ф. Енгельсом в “Анти-Дюринзі”. Полемізуючи з Дюрінгом, Енгельс вказує: “Єдність світу складається не в його бутті, хоч буття є передумова його єдності, бо спочатку світ повинен існувати, перш ніж він може бути єдиним. Буття є взагалі відкрите питання, починаючи з тої межі, де припиняється наше поле зору. Дійсна єдність світу складається в його матеріальності, а ця остання доводиться не парою фокусничеських фраз, а довгим і важким розвитком філософії і природознавства”[18].

Діалектичний матеріалізм є матеріалістичним монізмом – все суще розглядається як вияв єдиної субстанції – матерії. Крім монізму (існує і ідеалістичний монізм, що визнає єдину субстанцію – ідеальну), в історії філософії існували і концепції дуалізму – вчення, що визнає субстанціональний характер і матеріального, і ідеального, і постульовану їх взаємну незалежність. Як правило, послідовно дуалізм ніколи не проводився і в тій або іншій формі зводився до ідеалізму. Так, дуалістична концепція Декарта спирається зрештою на уявлення про бога, що створює у взаємній гармонії матеріальне і духовне, чому, зокрема, пояснюється можливість дедуцирувати з деяких природжених ідей положення, що підтверджуються згодом досвідом.

Принцип матеріальної єдності світу в діалектичному матеріалізмі органічно пов’язаний не тільки з принципами матеріалізму, але і з початковими принципами діалектичного погляду на світ.

Потрібно підкреслити, що в останнє десятиріччя пройшла універсалізація ідеї розвитку в сучасній науковій картині світу. Раніше ця ідея застосовувалася лише до розвитку живого і соціального, в неорганічній природі – частково в області космології і геології. Фізико-хімічні науки в основному відволікалися від процесів розвитку своїх об’єктів.

Таким чином, предметом сучасної науки став світ загалом, що виявляє межі свого існування. Дослідження типових для нього законів в їх єдності, що виражається через принципи симетрії, по відношенню до яких вони інваріантні, дозволяє по-новому зрозуміти і фізично виразити матеріальну єдність нашого світу.

Діалектико-матеріалістичне вчення про матерію, що розвивається з пізнанням матеріального світу і що є основою побудови сучасної наукової картини світу, складає підмурівок наукового світогляду.

 

  ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ І КАТЕГОРІЇ  
1. МАТЕРІЯ D. Materie E. Matter F. Matiere (f) Es. Materia   “Матерія є філософська категорія для позначення об’єктивної реальності, яка дана людині у відчуттях її, яка копіюється, фотографується, відображається нашими відчуттями, існуючи незалежно від них” (Ленін В.I. Повн. зібр. тв. – Т.18. – c.131).    
2. РУХ D. Bewegung E. Motion F. Mouvement (m) Es. Movimento   У самому загальному вигляді – це зміна взагалі; спосіб існування матерії, внутрішньо характерна їй властивість, її загальний атрибут. Ф. Энгельс виділив п’ять основних форм руху матерії: механічна, фізична, хімічна, біологічна і соціальна.  
3. ПРОСТІР І ЧАС D. Raum und Zeit Е. Space and time F. Espace (m) et temps (m) Es. Espacio у tiempo   Основні форми існування матерій. Простір виражає порядок одночасно існуючих подій, протяжність, структурність, взаємодію матеріальних об’єктів. Час виражає тривалість існування матерії, послідовність існування подій в зміні і розвитку.  
4. МАХІЗМ (емпіріокритицизм) D. Empiriokritizism Е.Machism (empiricocriticism) F. Mecanisme (m) Es. Doctrina de Mach, (machismo)     Суб’єктивно-ідеалістичний напрям в філософії і методології науки, заперечливе вчення про матеріальність світу, ототожнює суб’єкт і об’єкт, матерію і свідомість. Течія виникла на початку XX століття (Мах, Авенаріус і інш.), як повторення старих, найбільш реакційних суб’єктивно-ідеалістичних вчень. Відкидає роль практики, пізнання (емпіріокритицизм – “критика досвіду”).  
5. ТЕОРІЯ СИМВОЛІВ D. Zeichentheorie Е. Theory of signals F. Theorie des simboles Es. Teoria de los simboles Течія, виникаюча в кінці XIX в. на основі кризи в фізиці, що проповідує можливість виникнення і зникнення матерії, заперечує існування об’єктивних законів; стверджує, що наші знання про світ не є відображенням його, а є лише тільки символами.  
6. ФІДЕИЗМ D. Fideismus Е. Fideism F. Fideisme (m) Es. Fideismo   Вчення, що ставить віру на місце знання; характерне для релігійного світогляду; обмежує сферу дії науки.
7. СОЛІПСИЗМ D. Solipsismus Е. Solipsism F. Solipsisme (m) Es. Solipsismo Крайня форма суб’єктивного ідеалізму, згідно з якою існує тільки людина і її свідомість, а весь інший світ і інші люди фактично не існують, а лише усвідомлюються, створюються уявою.  
8. ФЕНОМЕНАЛІЗМ D. Phanomenflismus Е. Phtnomenflism F. Phtnomenasme (m) Es. Fenomenalismo Суб’єктивно-ідеалістичне вчення, згідно з яким пізнання має справу не з об’єктами матеріального світу, існуючими незалежно від свідомості, а лише з сукупністю чуттєвих компонентів (відчуттів і ін.).  
9. “ФІЗИЧНИЙ” ІДЕАЛІЗМ D. Physikalische idealismus Е. Phusical idealism F. Idealism (m) physique Es. Idealismo fisico Течія (рубіж XIX-XX в.), заперечує об’єктивний характер фізичного знання. Згідно з ним застарілі природничонаукові положення видаються за основоположення матеріалізму взагалі (неподільність атома), а нові відкриття (радіоактивність) в фізиці – як доказ “зникнення матерії”.  
       

 

Питання для самоконтролю

1. Чи є матерія і свідомість абсолютними протилежностями за рамками основного питання філософії?

2. Чи приводить до ідеалізму спроба мислити рух без матерії?

3. Фізичні уявлення про простір і час змінюються. Чи означає це, що простір і час не можна вважати об’єктивними?

4. Що собою являє соціальна форма руху матерії, в чому перебувають її особливості?

5. У чому складається єдність матерії, руху, простору і часу?

6. Чому навколо поняття матерії йшла і продовжує йти гостра боротьба філософських напрямів?

7. Що таке рух матерії і як слід розуміти, що він є способом існування матерії?

8. У чому складається діалектична єдність природних і соціальних явищ?

 


Читайте також:

  1. Більш повну практику ціноутворення в сучасних умовах у розвинутих країнах світу допоможе з’ясувати короткий виклад розвитку теорії ціни.
  2. Болонський процесс як засіб інтеграції у вищу освіту європейських країн.
  3. Боротьба українського народу за національну освіту й рідну мову
  4. В орбіті кочового світу. Полтавщина, як частина Дешт-і-Кипчака.
  5. В українському інформаційному просторі аналітична журналістика також повинна відіграти вже зараз видатну роль: збудувати духовну будівлю українського національного світу.
  6. Взаємодія +Це єдність В. і в-ця.
  7. Видатки бюджетів на загальну освіту
  8. Види матеріальної відповідальності. Обмежена матеріальна відповідальність робітників і службовців
  9. Виділяють класичну наукову картину світу, і некласичну (сучасну) наукову картину світу.
  10. Визначення економічного збитку від забруднення лісу, рослинності і тваринного світу.
  11. Виникнення грошей у державах Стародавнього світу
  12. Виробництво яєць в окремих країнах та регіонах світу, тис, т




Переглядів: 4971

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
І їх філософське значення | Суспільна природа свідомості

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.