Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Соціально-психологічні аспекти педагогічної діяльності

Педагогічна діяльність як складний феномен має кон­структивний, організаторський, комунікативний, проек­тивний, дидактичний, виховний, розвивальний, мобілізую-чий, інформаційний тощо аспекти. Конструктивний аспект педагогічної діяльності виявляється у перетворен­ні умов, змісту і процесу навчально-виховної і розвиваль-ної роботи. Праця педагога — це постійне творче констру­ювання діяльності залежно від завдань, змісту, умов нав­чання та виховання школярів. Вона спрямовується на досягнення позитивних результатів за будь-яких умов навчання і виховання, на запровадження у навчально-ви­ховний процес нових педагогічних технологій (напри­клад, автоматизованих систем навчання), проектування педагогічного процесу на близьку та віддалену перспекти­ви. Це ставить високі вимоги до конструктивної діяльно­сті педагога.

Самостійна композиція матеріалу, добір методичних прийомів є складною творчою діяльністю, яка ґрунтується на вмінні вчителя використати все створене іншими, реалізувавши це по-своєму, не копіюючи його. Творчо налашто­ваний вчитель завжди дбатиме про пристосування досвіду колег до своїх умов і можливостей. Така композиція нав­чального матеріалу забезпечує реалізацію не тільки близь­ких, а й віддалених цілей (розумовий розвиток учнів, під­готовка їх до майбутньої діяльності, життя) педагогічної діяльності.

Попередня конструктивна діяльність педагога робить матеріал доступним, дає змогу передбачати реакцію учнів на його пояснення. Вчителю необхідно володіти почуттям нового, умінням передбачати, використовувати творчі зав­дання, оригінально планувати уроки, здатність пов'язати навчальний матеріал з життям, вміння вивчати особистість учня. Конструктивна діяльність має на меті не тільки добір вчителем матеріалу, а й знання того, як учні сприймати­муть цей матеріал, думки і почуття педагога тощо.

Організаторська діяльність педагога тісно пов'язана з конструктивною, оскільки здійснюється в різноманітних видах організації навчально-виховного процесу: створен­ня умов розвитку, навчання і виховання, планування нав­чальної (класної, позакласної) роботи, організація вихо­вання і самовиховання, громадської діяльності учнів і власної діяльності.

Структурними компонентами цієї діяльності вчителя є організація власної діяльності та поведінки, організація діяльності дітей (класу, групи, окремого учня), організа­ція власної взаємодії з школярами. Учитель повинен вміти організувати працю, гру, навчання, пізнавання і спілку­вання. Це вимагає оволодіння багатьма організаторськими уміннями і навичками, уміння розподілити час, контро­лювати діяльність учнів тощо. У роботі вчителя кожна педагогічна дія до чогось організовує.

Для успішного здійснення організаторської діяльності вчитель повинен виявляти самоорганізованість, допитли­вість, зосередженість, терпляче ставлення до дітей, ініціа­тивність, чуйність. Його вимогливість до учнів повинна поєднуватись з вимогливістю до себе. Він має на власному досвіді знати, наскільки можна виконати його вимогу. Таким умінням володіють далеко не всі педагоги.

Важливим аспектом педагогічної діяльності вчителя є комунікативний аспект, який виявляється у навчально-виховних контактах з учнями, колегами, батьками та гро­мадськістю, вмінні ефективно спілкуватися, встановлюва­ти і підтримувати стосунки.

Проективна діяльність вчителя полягає у плануванні власної пізнавальної діяльності та пізнавальної діяльності школярів: навчаючи інших, педагог повинен постійно вчи­тися сам.

У повсякденній навчальній роботі, в її плануванні та організації, в доборі ефективних технологій методів і засо­бів навчання, в активізації розумової діяльності учнів вия­вляється дидактичний аспект діяльності педагога. Викладання, облік і оцінювання знань потребують глибо­кої обізнаності про вікові та індивідуальні особливості школярів з метою досягнення найвищих успіхів за най­менших затрат сил вчителя та учня.

Виховний аспект стосується всієї діяльності вчителя, адже дітей виховує оточуючий світ: умови навчання, сто­сунки між ними і педагогом, зрілість особистості педагога, соціально-психологічна обстановка в сім'ї, класі, школі.

Умови для становлення різнобічно розвиненої і вну­трішньо несуперечливої особистості, творчих здібностей, індивідуального стилю діяльності тощо покликаний забез­печити розвивальний аспект діяльності вчителя.

Мобілізуючий аспект педагогічної діяльності полягає у тому, що вчитель забезпечує становлення мотивів нав­чання і самовиховання, спонукань до конкретних видів діяльності тощо.

Інформаційний аспект полягає у підборі вчителем необхідної інформації з підручників, посібників, моногра­фій, наукових статей, із засобів масової інформації (радіо, телебачення, преса), Інтернету, системи міжособистісного спілкування з метою передавання 'її учням.

Для того щоб всі ці аспекти педагогічної діяльності ефективно впроваджувалися в практику, педагог повинен мати міцне здоров'я, зважати на те, що його діяльність супроводжується великими фізичними навантаженнями.

Педагогічна діяльність пов'язана з реалізацією педаго­гічних дій у певних педагогічних ситуаціях: перцептивних, мнемічних, комунікативних, предметно-перетворюваль­них, дослідницьких, контрольних (самоконтролювання), оцінювальних (самооцінювання) тощо. Ці дії підпорядкова­ні певним цілям і спрямовані на розв'язання педагогічних завдань. Завдяки їм учитель реалізує психолого-педагогіч-ні функції.

Основним результатом педагогічної діяльності є сфор­мований індивідуальний досвід учня у всій сукупності його складових: аксіологічних (ціннісних), моральних, естетичних, емоційно-значеннєвих, предметних, оцінних.

Результат педагогічної діяльності оцінюється на іспитах, заліках за критеріями розв'язування завдань, виконання навчально-контрольних дій. Він позначається і розкри­вається у особистісному, інтелектуальному розвитку учня, удосконаленні, становленні школяра як особистості і суб'єкта навчальної діяльності тощо.

Основними етапами педагогічної діяльності є:

1)постановка мети і попереднє планування дій (опера­цій). Мета (уявлення про кінцевий результат) має бути посильною, адекватною умовам та соціальним завданням. Рівень та ефективність її реалізації залежать від професіо­налізму вчителя;

2)визначення змісту і послідовності дій. Саме план дій є основою активності вчителя, рівень якої повинен відпові­дати складності і характеру дій. Важливим є добір, форму­лювання завдань і вправ, впорядкування фактів;

3)реалізація конкретизованого плану на уроці, вихов­ній годині, позакласному заході;

4)підсумовування результатів педагогічної діяльності. Воно полягає у реалізації плану уроку, виховної години, визначенні рівня навченості, вихованості, розвитку шко­лярів тощо.

Вибір засобів і способів педагогічних впливів орієнту­ється на учня як головну особу педагогічного процесу, на становлення його духовної, моральної, емоційно-вольової, інтелектуальної сфер, проектування нових рівнів його психічного розвитку, нових зон найближчого розвитку.

Щоб допомогти дитині стати повноцінною особистістю (духовною, моральною, творчою, незалежною, грамотною, ініціативною, самостійною), вчитель також повинен бути особистістю. Він має постійно шукати адекватних прийо­мів, способів реалізації власних можливостей у роботі з дітьми. Для цього обов'язкові його емоційна та особистісна розкритість; довірливість і щирість у вираженні почуттів і ставлень; психологічна налаштованість на оптимальну роботу з конкретним класом і його учнями. З цього приво­ду Л. Виготський зауважував, що там, де вчитель «висту­пає в ролі простого ретротранслятора знань, він з успіхом може бути замінений підручником, словником, картою, екскурсією... Час поставити учня на власні ноги, примуси­ти його ходити і падати, терпіти біль від ударів та вибирати напрям. Оптимальним є не диктат, не тиск на особистість школяра, а шанобливе ставлення до нього, визнання його значущості, відкритий діалог, теплота і дружелюбність».

У сучасному світі, насиченому багатьма потоками інформації, сприймати, переробляти, використовувати її слід так, щоб вона пробуджувала і підтримувала дитячий інтерес, фантазію, вигадку, інтуїцію, почуття, розвивала у них інтерес до знань, формувала прагнення до самоосвіти, самовиховання, саморозвитку, самовдосконалення.

За необхідності вчитель повинен вміти коригувати свою діяльність. Для цього він має навчитися оцінювати ситуацію, змінювати способи і засоби діяльності, ставлен­ня до себе та оточення, переглядати і по-новому оцінювати цілі, переглядати і змінювати еталони і зразки діяльності, оптимізувати об'єкт-суб'єктні та суб'єкт-суб'єктні стосун­ки, умови діяльності тощо. Фахово підготовлений, досвід­чений учитель оцінює себе як учасника діалогу: момент його організації, динаміку, активність учнів у діалозі; ана­лізує помилки, невдачі, педагогічні знахідки, планує і здійснює план професійного розвитку, підвищує свою педагогічну майстерність.

 


Читайте також:

  1. II. Мотивація навчальної діяльності
  2. II. Мотивація навчальної діяльності
  3. II. Мотивація навчальної діяльності
  4. II. Мотивація навчальної діяльності
  5. II. Мотивація навчальної діяльності
  6. II. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми і мети уроку
  7. III. Мотивація навчальної діяльності
  8. III. Мотивація навчальної діяльності
  9. IV. Загальна оцінка діяльності вчителя
  10. IV. НС у природному середовищі та інших сферах життєдіяльності людини
  11. IІI. Формулювання мети і завдань уроку. Мотивація учбової діяльності
  12. L. Ефективність праці: теоретичні аспекти




Переглядів: 5802

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Формальні психологічні характеристики педагогічної діяльності | Педагог як суб'єкт педагогічної діяльності

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.