Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Психологія особистості вчителя

Педагогічна діяльність ставить високі вимоги до особи­стості її суб'єкта — вчителя. Зокрема, називають такі характеристики особистості вчителя, який здатний до ефективної взаємодії у навчально-виховному процесі:

—бачить у кожному учневі не об'єкт педагогічного впливу, а самостійну особистість, яка постійно розвиваєть­ся, має право на самоутвердження, самовираження і самореалізацію;

—уміє жити в реальному світі, об'єктивно сприймати факти, долати власні психологічні захисти;

—орієнтується на сутнісні аспекти педагогічної ситуа­ції, її психологічні основи, здатний передбачати прямі й опосередковані наслідки своїх рішень і вчинків, вбачати у розрізнених подіях цілісний смисл;

—долає деструктивний вплив зовнішніх (організацій­них, бюрократичних, формальних) чинників на розвиток власної особистості і стосунки з учнями;

—особисто відповідає за ситуації, що виникають, усві­домлює необхідність знати, що відбувається з дитиною, намагається їй допомогти;

—уміє дозувати міру втручання в особисте життя учня, розрізняє проблеми, які має розв'язувати дитина і які потребують його допомоги;

—може дозувати свою активність, оптимально розпо­діляючи увагу між усіма дітьми;

—здатний змінюватися і змінювати середовище;

—дбає про свій особистісний потенціал (фізичне і пси­хічне здоров'я, моральний і духовний розвиток).

Такий педагог зможе допомогти школяреві усвідомити своє Я, свою особистість, самоцінність, створити умови для вияву школярем своєї неповторності, самості, само-ідентичності; сприятиме його моральному самостверджен­ню, духовному самовираженню, творчій самореалізації дитини у школі та поза її межами. Такі зусилля стимулю­ватимуть осмислення учнями свого буття, подолання відчуття залежності від обставин, зовнішньої причинності, усвідомлення себе суб'єктами власного життя.

Педагог має розвивати людські сили дитини, духов­ність, потреби, інтереси, цілі, ціннісні орієнтації, задатки, розум тощо. Для цього він повинен володіти потужним духовним потенціалом. Допомагаючи учням складати і реалізовувати індивідуальні життєві проекти, програми людського буття, педагог виводить дітей за межі свого Я, безпосередніх обставин, з теперішнього часу у майбутнє.

Крім того, компетентний педагог у співпраці з учнем допомагає йому:

1)знаходити, вибирати, самостійно створювати особистісні засоби, необхідні для досягнення життєвих цілей (вміння планувати свою діяльність, розподіляти власні зусилля, вмотивовувати себе);

2)оволодіти культурою саморегулювання поведінки і діяльності, вмінням порівнювати свої цілі, засоби, дії та результати, враховувати конкретні умови; культивувати почуття впевненості в успіху, виробляти внутрішню лока­лізацію контролю;

3)стати суб'єктом мотиваційної саморегуляції (оволо­діти здатністю до вольового зусилля у подоланні зовнішніх і внутрішніх перешкод, вміти приймати рішення, реалізо­вувати намір, оцінювати результати, осмислювати свою поведінку, діяльність, вчинки та дії), перетворювати намір на дію, ідеальне на реальне, можливе на дійсне, мету на результат;

4)опанувати культурою рефлексії (самооцінювання, самодіагностування, самокорекції);

5)оволодіти вмінням постійно фіксувати, відтворюва­ти індивідуальний духовно-психологічний досвід, здій­снювати вибіркову активність, створювати духовно-психо­логічну основу для нових життєвих цілей.

Зацікавлений у розвитку своїх вихованців, висококва­ліфікований, досвідчений педагог створює ситуацію взаємозацікавленості, взаємоприйняття переживань, бажань, прагнень. Щирий обмін думками — найкоротший шлях до душі учня. За таких стосунків учителю значно легше обговорювати, моделювати процес пошуку вихованцем засобів досягнення значущих цілей, оцінювати його духовно-психологічні потенції, рівень розвитку активно­сті, задатків та досвіду. Здобувши позицію відповідально­го значущого партнера, вчитель може висловлювати поба­жання, вимагати від учня відповідальності. Він завжди повинен вірити у творчі сили і можливості учня, досягнення ним значущого результату, поступово уступаючи школяреві ініціативу в реалізації учительських планів. Усе це актуалізує виховну роль особистісних якостей педагога.

Особистісні якості педагога по-різному виявляються у педагогічній діяльності та педагогічному спілкуванні. Особистість педагога розглядається в соціально-психоло­гічному і професійно-педагогічному аспектах. Соціально* психологічними характеристиками педагога є цілеспря­мованість, науковий світогляд, громадянська позиція, патріотизм, любов і повага до дітей, педагогічний такт, товариськість, адекватна самооцінка, самовладання; про­фесійно-педагогічними — рівень фахово-теоретичної, методичної та практичної підготовки. Педагог має харак­теризуватися освіченістю, відданістю вихованню дітей, обізнаністю з особливостями та проявами у житті дитячої психології. На користь справи працюють його енергій­ність, доброта, почуття гумору, вимогливість, однак недопустимі злопам'ятність, вимогливість, прискіпли­вість тощо. Вчителю-професіоналу повинні бути прита­манні такі риси: цілеспрямованість, наполегливість, працьовитість, скромність, спостережливість, дотеп­ність, артистичність натури, здатність до емпатії (розу­міння психічного стану учнів, співпереживання), потре­ба в соціальній взаємодії, висока загальна культура, педагогічна майстерність тощо. Не менш важливі педаго­гічні ерудиція, мислення, інтуїція, імпровізація, спосте­режливість, оптимізм, педагогічна спритність, передба­чення і рефлексія.

Загалом педагог має бути достатньо розвиненою зрілою особистістю, повноцінним Я. Тільки такий учитель зможе успішно брати участь у розв'язанні складних духовних, моральних, соціальних і психологічних проблем особисто­сті учня.

 


Читайте також:

  1. III.Цілі розвитку особистості
  2. III.Цілі розвитку особистості
  3. III.Цілі розвитку особистості
  4. IV. Загальна оцінка діяльності вчителя
  5. Tип особистості й уявлення про самого себе.
  6. VIІ. Соціалізація особистості у сучасній школі
  7. А. В. Петровський виділяє три стадії розвитку особистості в процесі соціалізації: адаптацію, індивідуалізацію і інтеграцію.
  8. Активність особистості та її джерела, спрямованість особистості
  9. Активність особистості та самоуправління
  10. АКЦЕНТУЙОВАНІ РИСИ ОСОБИСТОСТІ
  11. Аналітична психологія К. Юнга.
  12. Аналітична психологія К.Г. Юнга




Переглядів: 1830

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Психологія стилів педагогічної діяльності | Психологічна характеристика особистості вчителя

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.055 сек.