Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Взаємодія учителя із соціальним оточенням, адаптація його до умов професійної діяльності

У своїй діяльності учителеві доводиться постійно взає­модіяти із різними соціальними групами, які здійснюють на нього тиск, що спричинює конфлікт, за амбівалентності цих груп. Педагогу доводиться адаптуватися до різних со­ціально-психологічних умов, перебуваючи під впливом вимог груп із протилежними ціннісними орієнтаціями. Зо­крема, такими соціальними групами, що найбільше впли­вають на діяльність педагога, є:

а) адміністрація школи, яка зацікавлена у вчителях з яскравою індивідуальністю, які водночас були б слухняними виконавцями, що дотримуються загальної стратегії шкільного життя;

б) методисти, які дбають, щоб учителі працювали натхненно, з ентузіазмом, максимально розкриваючи і реалізовуючи свій потенціал, і одночасно, щоб їхня діяльність відповідала загальнопедагогічним нормам, методичним вимогам;

в) колеги по роботі, які зацікавлені в тому, щоб інший педагог був компетентним, володів майстерністю, але не вступав з ними у конкурентні стосунки, оскільки це може завдати шкоди їхньому авторитету;

г) батьки, які вимагають підвищеної уваги до своєї дити­ни (щоб учитель її «виправляв», «перевиховував», «змушу­вав виконувати те, що потрібно»), а також щоб її берегли;

ґ) учні, які хочуть навчатися, отримувати знання, на­бувати досвіду міжособистісної взаємодії, але не менше часу приділяють улюбленим справам, розвагам, прогулян­кам тощо.

На діяльність учителя також чинять вплив прагнення самореалізуватися у професійній діяльності, потреби та ін­тереси його сім'ї, особисті захоплення, прагнення до неза­лежності від чужих думок і бажань, що змушує робити ви­бір між цінностями різних еталонних груп. Для подолан­ня внутрішніх суперечностей йому доводиться, знижувати рівень внутрішнього конфлікту, ігноруючи деякі альтер­нативи.

Педагог не тільки об'єкт соціального тиску, оскільки може приймати або ігнорувати зовнішні очікування, зне­цінювати їх або підпорядковувати їм свою поведінку. Вхо­дженню вчителя в соціальні групи сприяють такі стереоти­пи поведінки:

—сором'язливість і скромність, підкореність обов'язку і наказам, готовність за необхідності визнати свою провину;

—репрезентація залежності від інших, звернення до них за допомогою, схильність некритично вірити;

—прагнення до злагоди, поступливість, готовність відповідати взаємністю;

—намагання бути корисним людям, швидко приходи­ти на допомогу, брати відповідальність на себе.

Протилежні характеристики педагога утруднюють це входження. Зокрема, інтеграції індивіда у групу можуть завадити:

—виявлення недовіри у ставленні до інших, їхніх на­мірів, небажання зрозуміти людину, скептицизм;

—мстивість, задоволення від створення неприємно­стей оточуючим, агресивність у стосунках;

—намагання самоствердитися, заперечуючи співро­бітництво та використовуючи інших людей у власних цілях;

—прагнення до влади, завоювання поваги до себе, від­чуття переваги над іншими, управління ними, здійснення контролю за ситуацією;

—болісне самолюбство, прагнення до визнання, від­сутність ідентифікації себе з групою.

За певних обставин збереження автономії педагога над­то важливе, адже буває, що соціальне оточення задає такі вимоги, які індивід не може виконати, не відчувши при цьому особистісних втрат. Тому вчителю залежно від кон­кретної ситуації слід проявляти терплячість та рішучість, свідомо керуючи емоціями і поведінкою, залишатись об'єктивним і неупередженим у будь-яких обставинах.

 


Читайте також:

  1. II. Мотивація навчальної діяльності
  2. II. Мотивація навчальної діяльності
  3. II. Мотивація навчальної діяльності
  4. II. Мотивація навчальної діяльності
  5. II. Мотивація навчальної діяльності
  6. II. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми і мети уроку
  7. III. Мотивація навчальної діяльності
  8. III. Мотивація навчальної діяльності
  9. IV. Загальна оцінка діяльності вчителя
  10. IV. НС у природному середовищі та інших сферах життєдіяльності людини
  11. IІI. Формулювання мети і завдань уроку. Мотивація учбової діяльності
  12. S. БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ В УМОВАХ НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ




Переглядів: 1134

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Професійна відповідність (придатність) вчителя | Психологія авторитету учителя в учнівському колективі

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.012 сек.