Психологія авторитету учителя в учнівському колективі
У педагогічній діяльності учителя одне з провідних місць займає авторитет. Як соціально-психологічне явище він виявляється у ставленні вихованців до вихователя, учнів — до вчителя. Педагогічний авторитет органічно пов'язаний з особистістю вчителя, ставлення школярів до нього завжди емоційно забарвлене.
Авторитет багатьох учителів ґрунтується на глибоких знаннях свого предмета, інтелектуальних, емоційно-моральних, духовних і професійних якостях. Це дає їм змогу виконувати свої педагогічні функції на високому рівні майстерності, встановлювати конструктивні і доброзичливі стосунки з учнями, реалізовувати владу свого авторитету.
Учитель може використовувати також статусно-рольову, педагогічну владу. Тоді їх високий і незаперечний авторитет ґрунтується на високій і неухильній вимогливості, яка унеможливлює будь-які поблажки. Часто це супроводжується стандартним проведенням уроків, уніфікованими навчальними завданнями для всіх учнів, суворим покаранням за слабі знання, порушення дисципліни. Низькі бали, покарання тримають у напрузі клас, змушують школярів тривожно чекати на кожен черговий урок. Авторитет влади такого вчителя-адміністратора працює на високу успішність і дисципліну. Однак ігнорування індивідуального підходу до дітей, їхніх потреб та інтересів, небажання розуміти своїх учнів шкодить утвердженню його авторитету.
Також знижують авторитет педагогів панібратство, намагання зав'язати приятельські стосунки з учнями, які часто люблять таких вчителів, але не завжди їх поважають.
Педагогічно непродуктивним є авторитет вчителя-«актора», який прагне справити на учнів яскраве враження, захопити собою. Такі вчителі багато фантазують, приділяють надмірну увагу своїй зовнішності, неприховано милуючись собою. Учні, загалом позитивно оцінюючи їх охайність, часто іронічно, а то й з обуренням ставляться до багатьох неприродних елементів їхньої поведінки.
Учитель, який не здобув справжнього авторитету, не може розраховувати на віру, повагу та сприйняття його вказівок, настанов, порад і побажань учнями.