Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Соціально-психологічні проблеми адаптації молодого вчителя до умов педагогічної діяльності

Період адаптації молодого педагога до професійної діяльності є дуже складним. Педагогічна діяльність відбу­вається за багатьма напрямами, що посилює напруженість учительської праці, погіршує самопочуття (відчуття вну­трішнього дискомфорту, невпевненості, психічна напру­женість, підвищена тривожність), часто породжує прихо­ваний конфлікт із соціальним оточенням.

На індивідуальному рівні труднощі адаптаційного пе­ріоду поглиблюють несформованість умінь і навичок само­організації, саморегуляції поведінки і діяльності; нездат­ність усвідомлювати вимоги до діяльності; особистісна схильність фіксуватися на негативних аспектах повсяк­денного життя (зосередженість на своїх недоліках, які по­силюються у нових умовах); розлука із сім'єю, друзями; побутові труднощі, незадовільне матеріальне становище; сумніви у правильності вибору професії, недостатня психо­логічна підготовленість до педагогічної діяльності, не­сформованість професійної позиції, проблемні стосунки із старшими колегами, відсутність позапрофесійного спілку­вання; обмежені можливості у встановленні неформаль­них стосунків; відсутність спрямованості на конструктив­не подолання труднощів.

Незадовільна адаптація створює навантаження на пси­хіку людини, негативно впливаючи на її розвиток та пору­шуючи Я-концепцію особистості, деструктурує її.

Професійна адаптація відбувається у період незавер­шеності розвитку молодої людини, за відсутності у неї до­статнього досвіду самостійного, відповідального життя. Вона тільки починає освоювати соціальний і професійний простір, шукає стратегію життя і професійної діяльності, власну систему поглядів і ставлень.

Адаптація до педагогічного колективу. Молодому вчи­телеві, який вступає у нову систему взаємин, відразу важ­ко пізнати та зрозуміти особливості колективу. Він кон­тактує з окремими вчителями, переживає певні враження, намагається розібратися у багатьох ситуаціях. Зрозуміти особливості офіційного керівництва, заданий ним стиль відносин (авторитарний, демократичний, ліберальний) молодий учитель зможе відразу. Значно важче збагнути стиль колективу, якщо на стосунки в ньому впливає не­формальний лідер, який нерідко діє всупереч офіційному керівництву. Таким лідером може бути вчитель, який працює у школі багато років, визнаний професійний лідер (заслужений учитель, учитель-методист).

Головне завдання вчителя на початку професійного шляху — сформувати власну, неповторну систему педаго­гічної діяльності, вжитися у педагогічний колектив, іден­тифікувати себе з ним, сприймати процеси, що відбува­ються у ньому, як події свого життя.

Адаптація до учнівського колективу. Найважливішим фактором у професійному становленні педагога є стосунки з учнями. Саме у стосунках з ними реалізується фаховий потенціал або зазнають краху сподівання вчителя, якщо вибір професії зроблено неправильно. Оскільки конфлікти з педагогічним колективом ще залишають надію на їх по­долання чи на кращі стосунки в іншому, то стійкі негатив­ні стосунки з учнями найчастіше лише підштовхують до рішення покинути педагогічну роботу.

Перший контакт із дітьми пов'язаний зі значним нер­вовим навантаженням, з яким учитель не завжди може впоратись. Нерідко такий стан поглиблюють соціально-психологічні бар'єри:

1) вікові, що виявляються у відмінностях у потребах, уявленнях, мотивах, зумовлені різними етапами індивіду­ального розвитку, що виникають як результат розбіжно­стей у засобах життєвої реалізації дорослих і дітей;

2) соціальні, зумовлені статусами і ролями сторін, які взаємодіють. Більшість учителів намагається контролюва­ти життя і поведінку дітей, навіть у делікатних справах. Звичка педагогів до домінування часто поширюється на сі­мейні стосунки, спілкування з незнайомими людьми, вза­ємини з друзями. Саме вчителі належать у спілкуванні до категорії «важких», привносячи у стосунки постійне на­пруження. Передумовами цього є професійна перекона­ність у непогрішимості своїх дій, нездатність визнати власні помилки, упереджене сприйняття інших людей, ригідність думок, ставлень, переконань;

3) ситуативні — розбіжності у часі інтересів, потреб, видів занять. Часто вчитель викладає складний теоретичний матеріал, коли учні прагнуть почути цікаву інформа­цію, наприклад факти з біографії відомих людей;

4)просторово-часові, що виявляються у протиставлен­ні місця вчителя у просторі місцю учнів. Молодому вчите­леві іноді складно навіть стояти перед класом, адже учні спостерігають за кожним його рухом;

5)біологічні, що виникають через необхідність учителя заради навчання блокувати природні потреби дитини (у їжі, руховій активності, відпочинку та ін.), внаслідок відмінно­стей у роботі функціональних систем організму, вищої нер­вової діяльності вчителів і дітей, а також статевих відмінно­стей (жінки-педагоги вразливіші, емоційніше реагують на обставини, ніж чоловіки-педагоги);

6) мовні, породжені відмінностями у володінні вербальними засобами спілкування (абстрактні поняття учні засвоюють зі значними відхиленнями від загальноприйнятих значень, діти різних вікових груп суттєво відрізняються за рівнем мовної компетентності);

7)естетичні, що проявляються у різних смаках, крите­ріях краси. Старше покоління не завжди толерантно ста­виться до того, чим захоплюється молодь;

8)моральні і духовні, спричинені наявністю у мораль­ній структурі особистості не лише загальнолюдських, мо­ральних і духовних цінностей, а й цінностей і норм різних спільнот, з якими вона себе ідентифікує;

9) інтелектуальні, які виникають найчастіше через брак досвіду, знань, недостатню сформованість у дитини абстрактно-логічного мислення. Вчитель може логічно будувати свої думки, вважати, що з його аргументами не можна не погодитись, а дитина реагує переважно на ефективний компонент спілкування, не розуміючи логічних доказів.

Адаптація до учнівського колективу відбувається ус­пішно тоді, коли вчитель починає бачити не лише аб­страктний клас, а й кожного конкретного учня, однак це приходить із досвідом.

Емпіричним критерієм завершення адаптації до учнів­ського колективу є прагнення вчителя спілкуватися з уч­нями. Якщо після закінчення уроку він не поспішає до вчительської, якщо вдала ідея, цікавий факт викликають бажання розповісти про них дітям, якщо несподівана від­міна уроку засмучує, то адаптація до учнівського колекти­ву вже відбулася.

Адаптація до змісту педагогічної діяльності. За пози­тивної адаптації кожна людина шукає і знаходить власну стратегію діяльності, прагне не лише досягти певних про­фесійних результатів, а й отримати задоволення від робо­ти. Добре, якщо педагог через професійну діяльність задо­вольняє базові особистісні потреби, постійно розвивається.

У педагогічній діяльності переплітаються орієнтації на процес і результат. Своїми діями вчитель прагне досягти педагогічної мети в такий спосіб, щоб процес навчання був приємним для дітей, не травмував їх. Він не лише виконує свої професійні обов'язки, а й проводить у школі більшу частину життя, дбаючи про поєднання власних вимог з ін­тересами і потребами учнів.

Відповідно до індивідуальних особливостей людини розрізняють такі типи адаптації до змісту педагогічної діяльності:

1) намагання вчителя передусім розвивати особистість дитини, використовуючи емоційний та соціальний чинни­ки, дотримуючись гнучкої програми, не обмежуючись змі­стом предмета. Йому приманні невимушена манера викла­дання, щирість, приязність, дружній тон. Ознаками дез-адаптованості є відчуження від учнів, егоцентричність, стриманість у стосунках;

2)зацікавленість учителя лише в розумовому розвитку дітей, суворе дотримання змісту предмета, детально розро­бленої програми, висока вимогливість до учнів, підвище­ний контроль за рівнем засвоєння навчального матеріалу, дотримання дистанції у спілкуванні, надання переваги професійній взаємодії. Ознаки дезадаптованості — неорга­нізованість, недбалість;

3)прагнення своєю творчістю, винахідливістю захопи­ти учнів, збудити у них інтерес, намагання розкрити свої здібності. Ознаки дезадаптованості — нецікавість, тради­ційна манера роботи.

Адаптація молодого вчителя до умов педагогічної діяльності буде позитивною, якщо він досягне наскрізного, багатовимірного бачення своєї професійної діяльності, пов'язуватиме з нею власні життєві смисли, створить інди­відуальну стратегію стосунків з учнями та іншими соціаль­ними групами.

Ефективна професійна діяльність вчителя неможлива без його авторитету в учнівському та педагогічному колек­тивах, адаптації до них. Молодому педагогу необхідно умі­ти долати різноманітні соціально-психологічні бар'єри. Конструктивний тип адаптації характеризується намаган­ням педагога удосконалювати свою діяльність і себе як особистість.

 


Читайте також:

  1. II. Мотивація навчальної діяльності
  2. II. Мотивація навчальної діяльності
  3. II. Мотивація навчальної діяльності
  4. II. Мотивація навчальної діяльності
  5. II. Мотивація навчальної діяльності
  6. II. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми і мети уроку
  7. II. Найважливіші проблеми, що визначають розвиток місцевого самоврядування і є спільними для будь-яких урядових систем.
  8. III. Мотивація навчальної діяльності
  9. III. Мотивація навчальної діяльності
  10. III. Проблеми репатріації експатріантів
  11. IV. Загальна оцінка діяльності вчителя
  12. IV. НС у природному середовищі та інших сферах життєдіяльності людини




Переглядів: 4589

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Психологія авторитету учителя в учнівському колективі | Індивідуальність і професійна деформація педагога

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.021 сек.