Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Індивідуальність і професійна деформація педагога

Основою індивідуальності педагога є його природні та соціальні (набуті життєвим і професійним досвідом) яко­сті. У ній особистісні риси (самобутність, неповторність, яскравість, своєрідність вираження почуттів і характеру) поєднуються з індивідуальністю професіонала. Індивіду­альність педагога співвідноситься з основними видами стратегій взаємин із вихованцями.

Умовою збереження особистісної цілісності індивіду­альності педагога виступають попередження, уникнення професійних деформацій. Здебільшого вони спричинені конфліктним поєднанням особистісних характеристик із відповідними особливостями здійснення педагогічної діяльності. Типовими деформаціями педагога є:

а) учитель-комунікатор. Він характеризується зайвою активністю у спілкуванні, балакучістю, схильністю невиправдано скорочувати дистанції з партнером, намаганням усіх повчати;

б) учитель-організатор. Цей педагог надто активний, втручається в особисте життя інших людей, старається вчити всіх «жити правильно», іноді — підкорити їх, незалежно від змісту спільної діяльності та умов спілкування. Вчителі-організатори реалізують свої потреби у громадських організаціях, де їхня активність цілком виправдана;

в) учитель-просвітитель. Такий учитель схильний до мудрування, моралізування, бачить навколо себе лише погане, вихваляє старі часи, дорікає молодим за аморальність, завдяки самоаналізу занурюється в себе, споглядаючи навколишній світ, розмірковує про його недосконалість;

г) учитель-предметник. Його рисами є прагнення недоречно привнести елемент «науковості» у будь-які, навіть побутові, ситуації, неадекватне використання псевдонаукових способів пояснення поведінки, оцінювання інших людей на основі їхніх знань предмета, який він викладає.

Відчутні пізнавальні, емоційні, поведінкові зміни у педа­гога відбуваються під впливом сильного стресу. Наприклад, у пізнавальній сфері знижується сконцентрованість, звужу­ється обсяг уваги; слабшає цілеспрямованість; підвищується здатність до відволікання, погіршується короткочасна і дов­готривала пам'ять; частішають помилкові дії, рішення; по­гіршується якість планування; втрачається логічність ми­слення. В емоційній сфері посилюються психологічне напру­ження, тривожність, чутливість, схильність до самозахисту і ворожості; слабшають моральний самоконтроль, душевні сили; виникає відчуття неспроможності вплинути на події, деформується ставлення до себе; різко знижується самооцін­ка. Невротизована людина проявляє невмотивовану агресію, деструктивну поведінку, стає менше здатною до спонтанної, невимушеної продуктивної активності, вияву ініціативи. В її поведінці інтенсифікуються різноманітні непродуктивні психологічні захисти.

За таких обставин дисгармонізується стиль діяльності, змінюються межі відповідальності, неякісно розв'язують­ся професійні проблеми, здійснюються нехарактерні дії, виникають неадекватні манери поведінки (непередбачува-ність), ігнорується потенційно корисна інформація, запе­речуються нові ініціативи («Я досить зайнятий, щоб хви­люватися з цього приводу»), нехтуються прагнення та життєві цілі, власні захоплення, втрачає свою привабли­вість предмет викладання.

Особливо суттєві зміни відбуваються у спілкуванні педа­гога: знижується активність спілкування, з'являються від­чуженість, самозаглибленість або, навпаки, невмотивовано активізується спілкування. Типовими проявами комуніка­тивних деформацій є конфронтаційний (спрямований на де­зорганізацію системи комунікації); агресивно-конфліктний (порушує логіку спілкування через інтенсивне використан­ня провокаційних запитань і неадекватних вимог) стилі спілкування; експансивність, яка проявляється у претензіях на особливе ставлення до себе у педагогічному спілкуванні.

 


Читайте також:

  1. VII. Професійна кооперація
  2. Абсолютна деформація ділянки бруса тільки від власної ваги визначається за формулою
  3. Взаємодія педагога і психолога
  4. Взаємозв’язок понять індивід, особистість, індивідуальність
  5. Вимоги до кваліфікації педагога
  6. Виховна робота педагога з колективом учнів
  7. Військово-професійна тематика
  8. Військово-професійна тематика
  9. Внутріособистісні конфлікти педагога і їх прояв у професійній діяльності
  10. Глава 4. ПРОБЛЕМЫ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ПОДГОТОВКИ И ЛИЧНОСТНОГО РАЗВИТИЯ ПЕДАГОГА
  11. Глава 4. Психологический анализ урока (занятия) как единство проективно-рефлексивных умений педагога
  12. Готовність майбутнього педагога до професійної діяльності




Переглядів: 2377

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Соціально-психологічні проблеми адаптації молодого вчителя до умов педагогічної діяльності | Внутріособистісні конфлікти педагога і їх прояв у професійній діяльності

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.335 сек.