Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Внутріособистісні конфлікти педагога і їх прояв у професійній діяльності

Нерідко у професійній діяльності вчителя різною мірою проявляються внутріособистісні конфлікти, що призводить до деформації Я-концепції, руйнування Я-об-разу, зміни самооцінки особистості. За неможливості кон­структивного вирішення проблем особистість вдається до психологічного захисту.

Внутріособистісні конфлікти — амбівалентне (суперечливе) ста­влення до одного й того самого явища, боротьба різноспрямова-них мотивів, переживання труднощів при виборі однієї з рівно­значних тенденцій тощо.

Для зниження напруженості переживань особистість використовує психологічні захисти: витіснення, формування реакції, заміщення, заперечення, роздвоєння, примітив­на ідеалізація, проективна ідентифікація, відступ тощо.

Витіснення полягає в активному усуненні зі свідомо­сті болісних спогадів, почуттів, імпульсів. Схильність до нього блокує розв'язання проблем, особливо в емоційно напружених ситуаціях, заперечує власну некоректну по­ведінку, образливі висловлювання. Сперечатися з такою людиною марно, бо це лише поглибить непорозуміння.

Формування реакції проявляється у прагненні прихо­вати недолік або провину через протилежні (контрастні) прояви.

Людина із сильним відчуттям своєї неповноцінності поводиться агресивно, сором'язливо-визивно. Контрастні захисні реакції неприродні, нав'язливі і жорстко детермі­новані.

Заміщення відбувається через зміну об'єкта, який ви­кликав ці почуття, перенесення їх з об'єкта або події, що спричинили неприємність, на інші (нейтральні, безпечні), сподіваючись на позбавлення травматичного впливу.

Симптомами роздвоєння є розділення позитивного і не­гативного в Я-концепції, що проявляється у коливаннях рівня самооцінки (висока — низька), чергуванні періодів з низьким і високим рівнем самоповаги.

Примітивна ідеалізація проявляється у перебільшен­ні сили і престижу іншої людини, вірі в її всемогутність.

Проективна ідентифікація — проекція своїх почуттів на іншу людину, над якою потім встановлюється кон­троль. Найчастіше вона реалізується у формі приписуван­ня іншим людям виявлених у себе негативних якостей.

Людина, яка відчуває, що не зможе впоратися з певним завданням, обирає відступ як спосіб захисту: припиняє активні дії, знаходячи цьому свої виправдання (намагаєть­ся применшити значущість ситуації, оголосити проблему такою, що принципово не може бути розв'язана).

Ізоляція переживання є свідченням того, що людина змусила себе не думати про неприємні події; ізоляція обме­ження супроводжується припиненням міжособистісних контактів.

Сублімація — спосіб зняття напруги шляхом виконан­ня діяльності, в якій ця напруга вивільняється; перенесен­ня енергії на іншу справу або об'єкт.

Раціоналізація полягає у виправданні дій або відмові від них. Це дає змогу перекласти провину на обставини, щоб заспокоїти сумління, зняти необхідність негативно оцінити власні дії.

Поширеним засобом психологічного захисту є фанта­зії — створення нових образів завдяки вільному комбіну­ванню елементів реальності.

Механізми психологічного захисту спрацьовують, коли під загрозою опиняються Я-концепція, Я-образ, само­оцінка особистості.

Коригування пізнавальної і емоційно-комунікативних деформацій учителя відбувається завдяки поліпшенню самоусвідомлення (збільшення інформації про власну осо­бистість, професійно-педагогічні проблеми); переоцінці власної особистості і свого професійного статусу; оволодін­ню навичками комунікативної взаємодії у системі «педа­гог — вихованець».

Найскладніше психологічне завдання педагога поля­гає в оптимізації власного внутрішнього світу, подоланні слабкості власної Я-концепції, розумінні схильності до по­будови неоптимального психічного захисту. Розвинена особистість цілковито реалізує свої індивідуальні можли­вості, вступає у відкриті, не ускладнені недоцільним захи­стом стосунки, самоактуалізує себе. Учитель повинен умі­ти поважати себе, вірити в унікальність власної особисто­сті, не зосереджуватися на своїх негативних якостях, рівноправно взаємодіяти з оточенням.

Педагогічна діяльність займає особливе місце у системі виховання. Вона реалізує багато функцій, характеризуєть­ся спеціальною психологічною структурою (предмет, цілі, мотиви, дії, результати). Педагог як суб'єкт педагогічної діяльності наділений педагогічними вміннями, педагогіч­ними здібностями, педагогічною майстерністю та стилями діяльності. Його особистісними якостями є професійна спрямованість особистості, професійна самосвідомість, стресостійкість, професійна придатність. Важливе завдан­ня вчителя полягає у взаємодії із соціальним оточенням, адаптації до учнівського і педагогічного колективів, педа­гогічної діяльності, розвитку своєї індивідуальності та по­передженні професійної деформації як наслідку деструк­тивного вирішення внутріособистісних конфліктів, вико­ристання непродуктивних психологічних захистів.

 

 

Запитання. Завдання

1.Охарактеризуйте предмет педагогічної діяльності.

2.Що входить до структури зовнішніх і внутрішніх мотивів педаго­гічної діяльності?

3.З'ясуйте відмінність професії типу «людина-людина» від про­фесій інших типів.

4.Які індивідуальні властивості (задатки) забезпечують схильність людини до педагогічної діяльності, її готовність і включеність у неї?

5.Чим можна пояснити включення мотиву влади до структури мотивації педагогічної діяльності?

6.Проаналізуйте функції педагогічної діяльності.

7.Визначте основні суб'єктні властивості педагога.

 

8.Охарактеризуйте особливості суб'єкт-суб'єктної взаємодії у педагогічній діяльності.

9.Опишіть складові педагогічних здібностей.

 

10.Які є рівні педагогічної майстерності? У чому їх особливості?

11.Чим різняться стилі діяльності і стилі поведінки?

12.Які існують основні стилі педагогічної діяльності залежно від її характеру? Що лежить в їх основі?

13.Прокоментуйте особливості вищої педагогічної освіти.

14.Охарактеризуйте основні психологічні проблеми у підготовці до педагогічної діяльності.

15.Проаналізуйте складові педагогічної професійної діяльності.

16.У розв'язанні яких освітніх завдань вирішальне значення має особистість учителя?

17.Поясніть сутність професійної спрямованості особистості вчи­теля та вкажіть її види.

18.Охарактеризуйте Я-концепцію вчителя.

19.У чому полягають основні функції діяльності вчителя?

20.Прокоментуйте особливості педагогічного мислення.

21.З якими проблемами стикається педагог, взаємодіючи із со­ціальним оточенням?

22.Які труднощі виникають у адаптації молодого вчителя до про­фесійної діяльності?

23. Визначте соціально-психологічні бар'єри, що заважають

ефективній взаємодії між вчителем і учнями.

24.У чому виявляється професійна деформація вчителя?

25.З якими соціальними групами доводиться взаємодіяти пе­дагогу?

26.З'ясуйте, від чого залежить авторитет учителя в учнівському колективі.

27.Розкрийте основні типи помилкового авторитету вчителя.

28.Обгрунтуйте труднощі й особливості адаптації вчителя до уч­нівського колективу.

29.Які існують основні типи адаптації вчителя до змісту педагогіч­ної діяльності? У чому їх суть?

 

 


Читайте також:

  1. II. Мотивація навчальної діяльності
  2. II. Мотивація навчальної діяльності
  3. II. Мотивація навчальної діяльності
  4. II. Мотивація навчальної діяльності
  5. II. Мотивація навчальної діяльності
  6. II. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми і мети уроку
  7. III. Мотивація навчальної діяльності
  8. III. Мотивація навчальної діяльності
  9. IV. Загальна оцінка діяльності вчителя
  10. IV. НС у природному середовищі та інших сферах життєдіяльності людини
  11. IІI. Формулювання мети і завдань уроку. Мотивація учбової діяльності
  12. S. БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ В УМОВАХ НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ




Переглядів: 1033

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Індивідуальність і професійна деформація педагога | Наукові основи управління психічним і особистісним розвитком дитини

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.