МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Професійна відповідність (придатність) вчителяОсновними психологічними характеристиками професійної відповідності (придатності) педагога є схильність (придатність), готовність і включеність. Схильність пов'язана із неспецифічними, анатомо-фі-зіологічними і психічними особливостями людини. Вона передбачає відсутність протипоказань щодо діяльності за типом «людина-людина» (наприклад, глухуватість), відповідний рівень інтелектуального розвитку, емпатій-ність, позитивний емоційний тон (стенічність емоцій), високий рівень розвитку комунікативно-пізнавальної активності. Така психологічна характеристика професійної придатності, як готовність, свідчить про спрямованість людини на професію типу «людина-людина», її світоглядну зрілість, широку і системну професійно-предметну компетентність, а також комунікативну та дидактичну потреби бути серед інших людей, спілкуватися з ними, відчувати взаємність. Включеність у взаємодію з іншими людьми, у педагогічне спілкування передбачає легкість, адекватність встановлення контакту зі співрозмовником, уміння стежити за його реакцією, правильно реагувати на неї, отримувати задоволення від спілкування. Елементами її є здатність сприймати й інтерпретувати реакцію учнів у класі, аналізувати зорові і слухові сигнали, які надходять каналами зворотного зв'язку. Найвища ефективність діяльності педагога можлива, звичайно, за відповідності усіх планів його індивідуально-особистісних якостей (поєднання придатності, готовності і включеності). Однак у реальному житті існують різні варіанти їх поєднання. Психологічний портрет вчителя утворюють індивідуальні якості (темперамент, задатки, статеві та вікові характеристики тощо); особистісні якості (особливості соціальної, моральної і духовної сфер людини; комунікативні якості); статусно-позиційні особливості (статус, ролі, стосунки у колективі; діяльнісні, поведінкові показники) людини. Найсприятливішими для педагогічної діяльності якостями вчителя є емоційна стійкість, адекватна Я-концепція (висока адекватна самооцінка, задоволеність собою, прийняття соціальних норм, адекватна взаємодія із соціумом), схильність до творчості, експериментування, професійна майстерність. Несприятливі якості педагога: невротизм, авторитарні і параноїдальні тенденції, комплекс неповноцінності, надмірна сензитивність і гіперсамоконтроль. Школярі найбільше цінують ті якості педагога, що демонструють зацікавленість і повагу до них як особистостей, передбачають використання вчителем засобів впливу, які не пригнічують їхньої гідності. Суттєвою умовою успішної професійної діяльності педагога є ступінь його включеності у справи учнівського колективу, що позитивно впливає на задоволеність школярів життям класу і на їхнє ставлення до школи загалом. Основна помилка більшості недостатньо кваліфікованих, малодосвідчених педагогів — використання ними інструментально-рольового підходу до дитини, оцінювання її особистості через призму якості виконуваних нею функцій, ігноруючи індивідуально-вікові особливості учня. Структура професійно значущих якостей особистості вчителя залежить від вікових категорій учнів, з якими він працює, та предмета, що викладає. Наприклад, у початковій школі, крім спеціальних педагогічних здібностей, обумовлених специфікою предмета викладання, велике значення мають здібності організовувати розумову діяльність молодших школярів, взаємодіяти з ними тощо. Для вчителя праці насамперед необхідні технічне мислення, просторова уява, спостережливість, пам'ять, вправність, комбінаторна здатність, почуття практичної доцільності. Спеціальні педагогічні здібності викладача історії пов'язані з особливостями сприйняття історичного матеріалу школярами, умінням вчителя бачити причинно-наслідкові зв'язки між історичними фактами, подіями, явищами, працювати на уроці з документами та картами. Для кваліфікованого учителя математики характерні широкий математичний кругозір, абстрактне мислення, математичні стиль, інтуїція і пам'ять, просторова уява, обчислювальні здібності та інші якості. Узагальнена професіограма вчителя містить такі блоки якостей: 1)педагогічна спрямованість особистості (любов до дітей, психологічна готовність до вчительської праці, психологічно-педагогічна культура тощо); 2)особливості пізнавальної сфери педагога (педагогічна і психологічна спостережливість, здатність довільно концентрувати і розподіляти увагу; творча спрямованість уяви; логічність мислення, здатність переконувати, чуття нового, гнучкість розуму; культура мовлення, багатство словникового запасу тощо); 3)педагогічний вияв емоційно-вольової сфери, виразність і прозорість почуттів, «сердечність розуму» (здатність свідомо керувати емоціями, регулювати свої дії, поведінку, володіти собою; терплячість, самостійність, рішучість, вимогливість, організованість і дисциплінованість); 4)характерологічні і типологічні особливості педагога (сила, врівноваженість і рухливість нервово-психічних процесів; комунікативність; педагогічний оптимізм, гуманність; об'єктивність в оцінюванні учнів і самооцінюванні; схильність до громадської діяльності); 5)протипоказання до педагогічної роботи (дисгармонійна Я-концепція, виражена неврівноваженість, піддатливість гнітючим настроям, підвищена дратівливість; дефекти мови, органів слуху і зору; серцево-судинні захворювання; акцентуації характеру, неврози, психози тощо). Центром структурно-ієрархічної моделі особистості вчителя є такі професійно значущі якості, як педагогічні цілеспрямованість, мислення, рефлексія, такт. Кожна з них становить комбінацію елементарних і специфічних особистісних властивостей, які формуються у діяльності, спілкуванні, певною мірою залежать від спадкових задатків. Учитель повинен на всіх уроках, у кожному своєму вчинку вбачати не тільки безпосередній зміст, а й безліч різнопланових контекстів, водночас усвідомлюючи своє педагогічне надзавдання. Його дії матимуть ефект, якщо регулярно включатиме учня в активну діяльність, допомагатиме йому бути суб'єктом цієї діяльності. Не переакцен-тувавши свою діяльність з авторитарної (об'єктної) педагогіки на педагогіку співробітництва (суб'єктну), учитель потраплятиме в пастку авторитаризму. Успішне розв'язання вчителем педагогічного завдання відбувається завдяки розвиненому професійному мисленню, характерна особливість якого виявляється у яскраво вираженому практичному спрямуванні. Педагогічне мислення забезпечує аналіз конкретних педагогічних ситуацій і перспектив їх розвитку, постановку проблем у конкретних умовах діяльності, створення планів їх розв'язання, регулювання процесу здійснення запланованого, оцінку одержаних результатів. Важливо, щоб учитель володів особливим стилем сучасного педагогічного мислення, основними ознаками якого є: 1)об'єктивність — неупередженість в аналізі освітніх процесів, відсутність схильності розглядати події крізь призму власних інтересів і потреб; 2)активність — інтелектуальна ініціатива (прогнозування, планування, розв'язання проблемних ситуацій, планування дій, що змінюють ситуацію, спрямовують її розвиток тощо); 3)різнобічність — орієнтація на всі аспекти проблеми, аналіз ситуації в різних проекціях і площинах, мисленне-вий експеримент; 4)критеріальність — визначеність, структурованість педагогічного мислення, його «поняттєва забезпеченість»; 5)інтегративність — розгляд кожного факту, явища, ситуації в контексті провідних зв'язків, стійких або ситуативних відносин, побудова гнучких інтегративних моделей; 6)системність — спрямованість на формування системного уявлення про педагогічний об'єкт, з'ясування його структури і зв'язків, відсутність еклектичності; 7)комплексність — уміння долати міжпредметні бар'єри, орієнтуватися на міждисциплінарне пізнання і перетворення педагогічної дійсності; 8)вірогідність — розуміння відносності розгляду педагогічних явищ, усвідомлення того, що вони реалізуються не лінійно (як закон), а вірогідно (як тенденція); 9)ієрархічність — охоплення не лише загальної суті, але і структури педагогічних явищ, вмотивоване рангу-вання їх елементів; 10)домінантність — спрямованість на виокремлення головного в сукупності педагогічних явищ, у зв'язках між ними; 11)перспективна спрямованість — врахування перспективи, що надає сенсу вчинкам і діям, єдиної логіки діяльності вчителя; 12)аналітичність — з'ясування суті подій, забезпечення точності і чіткості їх розгляду; 13)логічна строгість, несуперечливість — відсутність спотворень, зміщень смислів і значень у побудові мисленнєво-мовленнєвих моделей, недопущеність типових логічних помилок, вербальної агресії; 14)критичність і самокритичність — здатність об'єктивно, неупереджено розуміти себе самого, уникати педагогічних помилок. Загальну спрямованість педагогічній діяльності задають провідні психолого-педагогічні ідеї, які визначають спосіб розуміння вчителем конкретних педагогічних ситуацій, допомагають йому виокремлювати характерні для них проблеми тощо. Ідеї мають втілитися у конструктивно-методичні схеми (моделі, проекти) рішень, які б ураховували особливості конкретних педагогічних ситуацій. Педагоги часто переживають страх перед можливими труднощами, спричиненими нововведеннями у своїй діяльності. Зовні ці бар'єри проявляються у захисних висловлюваннях («Усе це загальні слова»; «Це у нас уже було»; «З цього нічого не вийде»; «Це потребує доопрацювання»; «Єй інші пропозиції»). Уникнення та подолання антиінноваційних бар'єрів забезпечують психологічна і професійна стійкість педагога. Психологічна стійкість — здатність зберегти і використати цінний педагогічний досвід як необхідну основу пропонованих інновацій, прагнення конструктивно розв'язувати проблемні педагогічні ситуації. Основним механізмом забезпечення психологічної стійкості педагога є творча особистісна рефлексія, яка створює систему нових життєвих орієнтирів. Сприяючи раціональному вибору оптимальної поведінки у проблемній ситуації, рефлексія стимулює її осмислення та усвідомлення, визначаючи особистісний смисл події. Педагогічна готовність до інноваційної діяльності забезпечується особистісним і професійним вдосконаленням учителя, працею над ствердженням свого Я, вірою у неповторну індивідуальність дитини, бажанням допомагати їй у розвитку, створюванням сприятливої моральної та соціально-психологічної, духовної атмосфери для творчої взаємодії, саморозвитку особистості педагога і школяра. Отже, психологічна характеристика особистості педагога стосується її професійних спрямованості, самосвідомості та придатності. Професійно значущою рисою вчителя є стресостіикість. У здійсненні навчально-виховного процесу педагог повинен володіти розвиненим професійним мисленням, бути здатним до постійної інноваційної діяльності.
Читайте також:
|
||||||||
|