Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Діяльність як чинник розвитку особистості

Діяльність завжди реалізується завдяки цілеспрямова­ним зусиллям людини. Суттєвою ознакою її є взаємодія суб'єкта з об'єктом (діяльність є предметною, змістовною, реальною, а не символічною). Суть діяльності полягає у творенні людиною людського світу, суспільних відносин і себе.

Спільна діяльність передбачає взаємну діяльність і вза­ємні дії. Вона є не лише розширенням діяльності індивіду­альної, не простим перенесенням особливостей індивіду­альної діяльності на певну спільність (групу) людей. її уча­сники повинні обговорювати один з одним проблеми, що виникають у процесі спільної діяльності, бути здатними зрозуміти позиції інших, бачити себе очима інших, тобто виробляти в собі саморефлексивність.

Дитина стає індивідуальним суб'єктом не в ролі пасив­ного наслідувача дорослого, а в ролі безпосереднього уча­сника діяльності та учасника групового суб'єкта. Критері­єм розвитку суб'єкта є неповторний вклад у спільну, цілі­сну діяльність, міра участі у «проектуванні, побудові і розвитку» цієї діяльності. Те, що дитина може «задумува­ти» і «конструювати» діяльність нарівні з дорослим, для традиційної педагогіки є неприйнятним, оскільки вона ґрунтується на тому, що дорослий задає та організовує діяльність за певним зразком, а дитина її виконує.

У взаємодії із дорослим дитина здійснює ініціативні, авторські дії, тобто є суб'єктом соціального експерименту­вання, змістом і метою якого може бути зняття чи загострен­ня конфлікту; пізнання особливостей іншої людини; вияв власних інтелектуальних, вольових, особистісних можливо­стей; прогнозування різних соціальних ситуацій. Предметом такого експериментування є людське в людині — духовне, моральне, соціальне, психологічне та інше. Дитяче експери­ментування реалізується як самоцінний спосіб ініціювання та організації спілкування з іншою людиною.

Засвоюючи дію, учень повинен послідовно подолати всі рівні оволодіння нею — від ідеї до здійснення структури. Оволодіння дією відбувається у процесі взаємодії з дорос­лим, тобто у спільній дії суб'єкта навчання, який розви­вається, з іншим суб'єктом — посередником.

Спрощене трактування діяльності створює ілюзію лег­кості її проектування, контролювання, програмування та управління нею. Щоб діяльність стала ефективним чинни­ком розвитку особистості, вона повинна бути належно організованою і одночасно вільною, постійно розвиватися та змінюватися. Це означає, що між суб'єктом та його діяль­ністю має відбуватися постійна взаємодія. Діяльність, спо­нукаючи розвиток її суб'єкта, теж модифікується, впливає на особистість, детермінує її розвиток. На всіх етанах вклю­чення у діяльність дитина (і доросла людина) повинна діяти як повноцінний суб'єкт, що стимулює її розвиток.

Знання педагогом особливостей психіки як відкритої нелінійної системи, властивостей особистості учня (вихо­ванця) та індивідуального і групового суб'єктів, діяльності дитини є теоретичними засадами організації ним освітнього процесу.

 


Читайте також:

  1. III.Цілі розвитку особистості
  2. III.Цілі розвитку особистості
  3. III.Цілі розвитку особистості
  4. IV етап розвитку міжнародної міграції робочої сили розпочав ся після II світової війни і триває понині.
  5. Iсторiя розвитку геодезичного приладознавства
  6. Tип особистості й уявлення про самого себе.
  7. V Потреби та мотиви стимулюють пізнання себе та прагнення до саморозвитку.
  8. V. Діяльність братств та культурно-освітніх осередків (20хв.)
  9. VII. ОСНОВНІ ЕТАПИ РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ У ХХ ст.
  10. VIІ. Соціалізація особистості у сучасній школі
  11. VІ. Практична діяльність учнів.
  12. VІІІ. Проблеми та перспективи розвитку машинобудування.




Переглядів: 959

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Психологічна характеристика суб'єкта | Основні концепції психічного і особистісного розвитку в освітньому процесі

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.