Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Основні концепції психічного і особистісного розвитку в освітньому процесі

На сучасному етапі свого розвитку педагогічна психоло­гія представлена різними концепціями і підходами, що пояснюють особливості психічного та особистісного розвит­ку учня в умовах навчання і виховання.

Біогенетичний напрям у психології. Розвиток дитини представники біогенетичного напряму розглядають відме­жовано від її виховання, яке вважають зовнішнім факто­ром, здатним загальмувати або прискорити процес вия­влення її природних, спадково зумовлених психічних яко­стей. Втручання у природний процес розвитку дитини, за їх переконаннями, є свавіллям. Біогенетизм став психоло­гічним обґрунтуванням педагогічної теорії «вільного виховання», прихильники якої не підкреслювали особли­ве значення активності дитини в її саморозвитку.

Соціогенетичний напрям у психології. Соціогенетичні теорії пояснюють особливості навчання, виховання і розвитку, беручи до уваги структуру суспільства, засоби соціалізації, взаємодію з іншими людьми.

Спільною ознакою біо- і соціогенетичного напрямів є те, що джерела й рушійні сили розвитку вони вбачають у позапсихологічних факторах. Представники біогенетич­ного підходу акцентують на біологічних процесах в орга­нізмі, соціогенетичного — на соціальних процесах, у яких бере участь людина.

Своєрідно тлумачила розвиток дитини педологія, яка охоплювала результати досліджень різних наукових дисциплін, що вивчають розвиток дитини (психології, анатомії, фізіології, педагогіки). Педологи вважали, що психічний розвиток дитини полягає в дозріванні здібностей, рис харак­теру, інтересів, нахилів, задатків, з якими вона народилася. Спадковість вважалася основним чинником розвитку дити­ни. При тому вони стверджували, що швидкість дозрівання успадкованих задатків, рис характеру залежить від оточен­ня (сім'ї, великих соціальних груп, суспільства загалом). Основним показником розвитку, на їх погляд, с швидкість розгортання закладених у дитині задатків; у кожному віці вона повинна досягти певного ступеня розумового розвитку.

Завдяки англійському філософу Джону Локку (1632— 1704) у психології певний час побутувала думка, що дитина нічого не успадковує від своїх батьків, абсолютизувалася роль навчання і виховання. За їх переконаннями розвиток дитини зводиться до оволодіння досвідом, тому вихователь може її «виліпити» за будь-яким взірцем.

Концепція конвергенції (взаємодії) спадковості й оточення у розвитку дитини. Дискусії психологів щодо основних джерел розвитку особистості (спадковість чи ото­чення) спричинили формування теорії конвергенції цих факторів. Вважалося, що психічний розвиток є не простим виявом вроджених властивостей і сприйняттям зовнішніх впливів, а результатом взаємодії внутрішніх задатків із зовнішніми умовами життя. Сучасні теорії відрізняються одна від одної трактуванням взаємодії спадковості та ото­чення, дозрівання і научіння, вроджених і набутих яко­стей у психічному розвитку, навчанні та вихованні.

Когнітивно-генетична теорія. Її представники розгля­дають психічний розвиток як якісний процес, зумовлений внутрішніми законами саморуху (швейцарський психолог ЖанПіаже, 1896—1980). Сучасник Ж. Шаже і його постійний опонент французький психолог Анрі Валлон (1879—1962) стверджував, що бачення в генетичному процесі його етапів не є поясненням самого процесу. Його принципова методологічна настанова полягає у необхідності вивчення конфліктів, анти-номій (суперечностей) у розвитку особистості.

Одна із основних суперечностей психічного розвитку, на його погляд, полягає в особливостях співвідношення тіла і душі, тілесного і психічного, переходу від органічно­го до психічного. А. Валлон визнавав дозрівання важли­вою умовою розвитку. Дозрівання нервової системи забез­печує послідовне розгортання типів і рівнів активності.

Теорія трьох ступенів розвитку дитини. Її автором є австрійський психолог Карл Бюлер (1879—1963). За його твердженням, три ступені розвитку дитини (інстинкт, тре­нування, інтелект) пов'язані не тільки з дозріванням мозку та ускладненням відносин з оточенням, а й з перебі­гом афективних процесів (бурхливих переживань) і пов'язаного з ним задоволення. На першому ступені розвитку (інстинкти) насолода виникає у результаті задоволення інстинктивної потреби (після виконання дії); на другому (тренування, навички) — задоволення переноситься на процес здійснення дії («функціональне задоволення»); на третьому ступені (інтелект), коли існує передбачуване задоволення, відбувається його перехід «з кінця на початок», що є основною рушійною силою розвитку поведінки дитини.

Теорія розвитку вищих психічних функцій. Обґрунту­вав її Лев Виготський (1896—1934), який виходив із твер­дження про визначальну роль праці у пристосуванні люди­ни до природи і природних сил. Розвиток особистості, за його словами, відбувається у процесі оволодіння знаряддя­ми праці, а також шляхом навчання. Тому навчанню нале­жить провідна роль в організації життя, психічному розвитку. Розвиток психіки не можна розглядати поза соціальним середовищем, оволодінням досвідом поперед­ніх поколінь.

У теорії Л. Виготського втілена ідея соціальної сутності людини, сформульований загальний генетичний закон її культурного розвитку, відповідно до якого будь-яка пси­хічна функція в розвитку дитини з'являється спершу в соціальному (зовнішньому), а потім психічному (внутріш­ньому) планах.

Усі вищі психічні функції людини, за твердженням Л. Виготського, генетично пов'язані з її соціальними відно­синами. Спочатку вони виникають у стосунках між людьми, а потім стають психічними функціями дитини. Л. Виготсь­кий обґрунтував поняття «зона найближчого розвитку» («перспектива найближчого розвитку»).

Ідеї Л. Виготського розвинули його послідовники, які доводили, що розвиток і становлення особистості молодої людини, яка засвоює соціальний досвід, відбувається не автоматично, а завдяки зміні її внутрішнього світу, вну­трішньої позиції (Л. Божович), що опосередковує всі вихов­ні впливи. Позиція особистості розглядається як сукупність мотивів діяльності, в яких виявляються її потреби, ідеали, оцінки та самооцінка, сформовані в результаті виховання. Вона робить особистість відносно незалежною від зовнішніх впливів, які переломлюються через внутрішні умови.

На сучасному етапі вчені розрізняють поняття «ріст» і «розвиток», які включають кількісні і якісні зміни будь-якого явища. На фізіологічному рівні ріст організму, мозку (кількісні зміни) нерозривно пов'язаний зі зміною їх структури та функцій (якісні зміни). Нагромадження кількісних та якісних змін в організмі, психіці зумовлює перехід від одних стадій розвитку до інших, якісно вищих.

Причини і рушійні сили розвитку містяться у процесі життя дитини, в його умовах, стосунках дитини з навко­лишнім середовищем (буття).

Багатоманітність процесів навчання, виховання і розвитку особистості на різних вікових етапах, за різних соціальних, історичних, географічних умов, у різних ситуаціях налаштовує психологів на пізнання його специ­фічних особливостей, загальних закономірностей, у про­цесі яких продукуються нові висновки, концептуальні положення, теоретичні відкриття.

 


Читайте також:

  1. CMM. Групи ключових процесів
  2. CMM: зрілість організацій і процесів
  3. I. ОСНОВНІ ЕТАПИ ВИКОНАННЯ КУРСОВОЇ РОБОТИ
  4. II. Основні закономірності ходу і розгалуження судин великого і малого кіл кровообігу
  5. II. Основні засоби
  6. II. ОСНОВНІ ПОВНОВАЖЕННЯ ТРУДОВИХ КОЛЕКТИВІВ
  7. II.3. Основні способи і прийоми досягнення адекватності
  8. III. Основні обов'язки робітників та службовців
  9. III.Цілі розвитку особистості
  10. III.Цілі розвитку особистості
  11. III.Цілі розвитку особистості
  12. IV етап розвитку міжнародної міграції робочої сили розпочав ся після II світової війни і триває понині.




Переглядів: 4959

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Діяльність як чинник розвитку особистості | Роль навчання і виховання у психічному і особистісному розвитку дитини

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.