Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Роль навчання і виховання у психічному і особистісному розвитку дитини

Навчання є основним чинником і формою прояву розвитку дитини. В умовах навчання відбувається форму­вання наукового світогляду школярів, їх свідомості та самосвідомості, переконань, моральних якостей, розвиток духовності, здібностей. Від змісту, форми і методів навчан­ня залежать темпи переходу дитини від нижчих до вищих ступенів розумового розвитку. За правильного організу­вання навчальної діяльності логічні операції формуються уже в 11—12-річних дітей. Завдяки цьому розширюються вікові можливості засвоєння знань.

Розвиток не вичерпується тими змінами у школяра, що виникають у результаті його учіння. Він охоплює перероб­ку, систематизацію, узагальнення знань, які особистість засвоює під час інших видів діяльності, і зумовлює якісні зміни особистості, які проявляються у розширенні її можливостей саморегулювання діяльності, самостійного засвоєння знань.

Ефективність навчальної діяльності залежить від інди-В1дуальних відмінностей учнів, їх готовності вчитися. На Цьому ґрунтуються теорія і практика індивідуалізації, диференціації навчання, його роль у психічному та особистісному розвитку учнів.

Поява нових психологічних якостей залежить від активності дитини, без діяльності якої неможливе засвоєн­ня нового. Засвоєння матеріалу відбувається по-різному, вимагає різних психолого-педагогічних умов. Нове є еле­ментом її діяльності, яка під керівництвом дорослого зумо­влює зміни у внутрішній (ідеальній, психічній) діяльності дитини. Тому навчання має враховувати рівень та особли­вості досягнутого психічного розвитку, а також його сензитивні періоди.

Навчання є важливим чинником виховання учнів, зба­гачення їх емоційного життя, формування у них стійких інтелектуальних, моральних, естетичних почуттів. За будь-яких умов воно повинне бути тільки розвивальним, сприяти тому, щоб учень залишався його суб'єктом.

Розвиток дитини відбувається у процесі виховання, яке повинне стимулювати її прагнення до самовихован­ня, поєднувати вимоги з повагою до неї. Виховання має не зводитися до зовнішніх впливів (наказів, заборон тощо), а враховувати внутрішні зміни у думках, почут­тях, потребах.

Зміст психічного розвитку залежить від зовнішніх умов. Дитину оточують не тільки предмети, явища приро­ди, а передусім — люди, їх взаємини, створені ними речі, знаряддя діяльності, мова, духовні цінності. Однак не все, що оточує дитину, є умовами її розвитку. На неї вплива­ють тільки ті зовнішні умови, з якими вона вступає в активний зв'язок, взаємодію. З часом оточення дитини розширюється територіально, збагачується новим змі­стом. Розвиваючись, дитина стає вибірково сприйнятли­вою до впливів оточення, опановує нові види і форми діяльності.

Соціальне середовище, духовна сфера по-різному впливають на розвиток дитини. Цей вплив залежить від людських стосунків, рівня їх культури, освіти, вболіван­ня дорослих за становлення індивідуальності кожної підростаючої особистості.

У психологічному та особистісному становленні дити­ни виявляються такі основні закономірності розвитку пси­хіки, як безперервність, інтегративність, системність, сензитивність, компенсаторність.

Особистісно-діяльнісний підхід як основа організації освітнього процесу. Особистісно-діяльнісний підхід роз­глядає особистість як суб'єкта діяльності, який, формуючись у діяльності і спілкуванні з іншими людьми, визна­чає характер цієї діяльності і спілкування. Такий підхід зобов'язує розглядати особистісну і діяльнісну складові в їх єдності. Особистісна складова передбачає, що у центрі розвитку, виховання і навчання є дитина (учень як особи­стість), її самосвідомість, спонукальна та емоційна сфери, можливості (задатки, здібності, інтелект, знання, вміння та навички), цілі, неповторна індивідуальність. З огляду на це у процесі викладання будь-якого навчального пред­мета максимально враховують національні, статево-віко­ві, індивідуально-психологічні, статусні особливості учня. Цій меті підпорядковані зміст і форма навчальних завдань, характер спілкування з учнем, студентом.

Особистісна і діяльнісна складові нерозривно пов'язані між собою, оскільки особистість є суб'єктом діяльності, що разом із дією інших факторів зумовлює її особистісний розвиток. Наприклад, педагог і учень є суб'єктами педаго­гічної і навчальної діяльності.

Соціалізація особистості та освітній процес. Соціаль­ність людини виявляється на рівні індивідуальної творчо­сті, духовного служіння, громадянської поведінки тощо, в усіх її взаємодіях зі світом (суспільством, природою, інши­ми людьми та ін.). Такі якості є результатом η соціалізації.

Соціалізація (лат. socialis — суспільний) — результат освіти, про­цес опанування, відтворення соціального досвіду, норм і цінно­стей, засвоєних особистістю у навчанні і вихованні, а також в умо­вах стихійної та організованої дії чинників соціального оточення.

Полягає вона у засвоєнні особистістю різних соціаль­них ролей. Основним її механізмом є культурна трансмі­сія — передавання соціальних і культурних цінностей, норм, способів поведінки новим членам суспільства.

Від кожної особистості очікують певних зразків пове­дінки. Ці очікування відповідають певним поведінковим ознакам людини, що проявляються у її спілкуванні. Вихо­вуючись, особистість самоактуалізується. З віком зміню­ється її Я-концепція (уявлення про себе).

Для успішної адаптації до предметного і соціального оточення дитина має створити власну суб'єктивну концеп­цію світу, уявити себе в ній активним суб'єктом. Для цього в°на повинна упорядкувати свої уявлення про навколиш­ній світ, виділити в ньому фізичні та соціальні (наділені психікою) об'єкти, виявити закономірності своєї взаємодії із предметним та соціальним світом. Одночасно у неї фор­мується Я-концеиція.

Вирішальне значення для успішної соціалізації дити­ни мають її прихильні стосунки з матір'ю.

Прихильністьстосунки дитини з матір'ю, які забезпечують їй надійну безпеку та емоційну підтримку.

У когнітивному розвитку порушення прихильних сто­сунків негативно позначаються на пошуковій, дослідниць­кій поведінці і стилі розв'язання завдань. Дитина, яка не відчуває проблем щодо стосунків прихильності, опановує складніші форми дослідницької поведінки, виявляє пізна­вальний інтерес, завзятість у досягненні цілей, задоволен­ня від розв'язання проблемних ситуацій.

Якість прихильності в дитинстві є джерелом емоційно­го благополуччя, успішності соціальної адаптації дитини і навчальних успіхів у підлітковому віці. Наявність (відсут­ність) надійної прихильності у ранньому дитинстві про­являється навіть у дорослому віці, наприклад у ставленні матерів до розлуки з дитиною. Мати, яка боїться залежних стосунків із чоловіком, сильно тривожиться з приводу роз­луки з дитиною. Упевнені матері не бояться бути покину­тими чи залежними. їхня тривога з приводу розлуки тим більша, чим менш адаптивною вони вважають дитину.

На формування Я-концепції дитини відчутно вилива­ють культурні умови. Так, Я в українському суспільстві с менш автономним і більш «соціоцентричним», на відміну від «егоцентрично-договірного» Я індивіда в західному суспільстві.

Одним із важливих способів соціалізації в дитинстві є гра, передусім такі її різновиди, як гра за правилами, рольова гра, під час яких у дітей формуються адекватні уявлення про рольові позиції і відповідну до них поведінку.

У шкільному віці дитина опиняється у сфері значно вимогливішої системи соціально-нормативних впливів (навчання). Для неї неабияку значущість має взаємодія з однолітками, особливо в підлітковому віці, коли відбу­вається інтенсивне формування соціальної ідентичності, зокрема статевої та особистісної. Найхарактерніша осо­бливість соціалізації в підлітковому віці полягає в перехо­ді від дитинства до дорослості. Чим більше відмінностей у рольовій поведінці, правах і обов'язках дитини та дорос­лих, тим сильніше вона переживає підліткову кризу. Значною мірою це залежить і від культурних традицій та настанов. Головна роль у соціогенезі психіки дитини нале­жить дорослому як носію культурних засобів, що опосе­редковують її взаємодію зі світом.

 


Читайте також:

  1. III.Цілі розвитку особистості
  2. III.Цілі розвитку особистості
  3. III.Цілі розвитку особистості
  4. IV етап розвитку міжнародної міграції робочої сили розпочав ся після II світової війни і триває понині.
  5. IV. Зміст навчання
  6. IV. Зміст навчання
  7. IV. Зміст навчання
  8. IV. Зміст навчання
  9. IV. Зміст навчання
  10. IV. Зміст навчання
  11. IV. Зміст навчання
  12. IV. Зміст навчання




Переглядів: 6350

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Основні концепції психічного і особистісного розвитку в освітньому процесі | Основні теорії виховання і навчання

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.