МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Роль навчання і виховання у психічному і особистісному розвитку дитиниНавчання є основним чинником і формою прояву розвитку дитини. В умовах навчання відбувається формування наукового світогляду школярів, їх свідомості та самосвідомості, переконань, моральних якостей, розвиток духовності, здібностей. Від змісту, форми і методів навчання залежать темпи переходу дитини від нижчих до вищих ступенів розумового розвитку. За правильного організування навчальної діяльності логічні операції формуються уже в 11—12-річних дітей. Завдяки цьому розширюються вікові можливості засвоєння знань. Розвиток не вичерпується тими змінами у школяра, що виникають у результаті його учіння. Він охоплює переробку, систематизацію, узагальнення знань, які особистість засвоює під час інших видів діяльності, і зумовлює якісні зміни особистості, які проявляються у розширенні її можливостей саморегулювання діяльності, самостійного засвоєння знань. Ефективність навчальної діяльності залежить від інди-В1дуальних відмінностей учнів, їх готовності вчитися. На Цьому ґрунтуються теорія і практика індивідуалізації, диференціації навчання, його роль у психічному та особистісному розвитку учнів. Поява нових психологічних якостей залежить від активності дитини, без діяльності якої неможливе засвоєння нового. Засвоєння матеріалу відбувається по-різному, вимагає різних психолого-педагогічних умов. Нове є елементом її діяльності, яка під керівництвом дорослого зумовлює зміни у внутрішній (ідеальній, психічній) діяльності дитини. Тому навчання має враховувати рівень та особливості досягнутого психічного розвитку, а також його сензитивні періоди. Навчання є важливим чинником виховання учнів, збагачення їх емоційного життя, формування у них стійких інтелектуальних, моральних, естетичних почуттів. За будь-яких умов воно повинне бути тільки розвивальним, сприяти тому, щоб учень залишався його суб'єктом. Розвиток дитини відбувається у процесі виховання, яке повинне стимулювати її прагнення до самовиховання, поєднувати вимоги з повагою до неї. Виховання має не зводитися до зовнішніх впливів (наказів, заборон тощо), а враховувати внутрішні зміни у думках, почуттях, потребах. Зміст психічного розвитку залежить від зовнішніх умов. Дитину оточують не тільки предмети, явища природи, а передусім — люди, їх взаємини, створені ними речі, знаряддя діяльності, мова, духовні цінності. Однак не все, що оточує дитину, є умовами її розвитку. На неї впливають тільки ті зовнішні умови, з якими вона вступає в активний зв'язок, взаємодію. З часом оточення дитини розширюється територіально, збагачується новим змістом. Розвиваючись, дитина стає вибірково сприйнятливою до впливів оточення, опановує нові види і форми діяльності. Соціальне середовище, духовна сфера по-різному впливають на розвиток дитини. Цей вплив залежить від людських стосунків, рівня їх культури, освіти, вболівання дорослих за становлення індивідуальності кожної підростаючої особистості. У психологічному та особистісному становленні дитини виявляються такі основні закономірності розвитку психіки, як безперервність, інтегративність, системність, сензитивність, компенсаторність. Особистісно-діяльнісний підхід як основа організації освітнього процесу. Особистісно-діяльнісний підхід розглядає особистість як суб'єкта діяльності, який, формуючись у діяльності і спілкуванні з іншими людьми, визначає характер цієї діяльності і спілкування. Такий підхід зобов'язує розглядати особистісну і діяльнісну складові в їх єдності. Особистісна складова передбачає, що у центрі розвитку, виховання і навчання є дитина (учень як особистість), її самосвідомість, спонукальна та емоційна сфери, можливості (задатки, здібності, інтелект, знання, вміння та навички), цілі, неповторна індивідуальність. З огляду на це у процесі викладання будь-якого навчального предмета максимально враховують національні, статево-вікові, індивідуально-психологічні, статусні особливості учня. Цій меті підпорядковані зміст і форма навчальних завдань, характер спілкування з учнем, студентом. Особистісна і діяльнісна складові нерозривно пов'язані між собою, оскільки особистість є суб'єктом діяльності, що разом із дією інших факторів зумовлює її особистісний розвиток. Наприклад, педагог і учень є суб'єктами педагогічної і навчальної діяльності. Соціалізація особистості та освітній процес. Соціальність людини виявляється на рівні індивідуальної творчості, духовного служіння, громадянської поведінки тощо, в усіх її взаємодіях зі світом (суспільством, природою, іншими людьми та ін.). Такі якості є результатом η соціалізації. Соціалізація (лат. socialis — суспільний) — результат освіти, процес опанування, відтворення соціального досвіду, норм і цінностей, засвоєних особистістю у навчанні і вихованні, а також в умовах стихійної та організованої дії чинників соціального оточення. Полягає вона у засвоєнні особистістю різних соціальних ролей. Основним її механізмом є культурна трансмісія — передавання соціальних і культурних цінностей, норм, способів поведінки новим членам суспільства. Від кожної особистості очікують певних зразків поведінки. Ці очікування відповідають певним поведінковим ознакам людини, що проявляються у її спілкуванні. Виховуючись, особистість самоактуалізується. З віком змінюється її Я-концепція (уявлення про себе). Для успішної адаптації до предметного і соціального оточення дитина має створити власну суб'єктивну концепцію світу, уявити себе в ній активним суб'єктом. Для цього в°на повинна упорядкувати свої уявлення про навколишній світ, виділити в ньому фізичні та соціальні (наділені психікою) об'єкти, виявити закономірності своєї взаємодії із предметним та соціальним світом. Одночасно у неї формується Я-концеиція. Вирішальне значення для успішної соціалізації дитини мають її прихильні стосунки з матір'ю. Прихильність — стосунки дитини з матір'ю, які забезпечують їй надійну безпеку та емоційну підтримку. У когнітивному розвитку порушення прихильних стосунків негативно позначаються на пошуковій, дослідницькій поведінці і стилі розв'язання завдань. Дитина, яка не відчуває проблем щодо стосунків прихильності, опановує складніші форми дослідницької поведінки, виявляє пізнавальний інтерес, завзятість у досягненні цілей, задоволення від розв'язання проблемних ситуацій. Якість прихильності в дитинстві є джерелом емоційного благополуччя, успішності соціальної адаптації дитини і навчальних успіхів у підлітковому віці. Наявність (відсутність) надійної прихильності у ранньому дитинстві проявляється навіть у дорослому віці, наприклад у ставленні матерів до розлуки з дитиною. Мати, яка боїться залежних стосунків із чоловіком, сильно тривожиться з приводу розлуки з дитиною. Упевнені матері не бояться бути покинутими чи залежними. їхня тривога з приводу розлуки тим більша, чим менш адаптивною вони вважають дитину. На формування Я-концепції дитини відчутно виливають культурні умови. Так, Я в українському суспільстві с менш автономним і більш «соціоцентричним», на відміну від «егоцентрично-договірного» Я індивіда в західному суспільстві. Одним із важливих способів соціалізації в дитинстві є гра, передусім такі її різновиди, як гра за правилами, рольова гра, під час яких у дітей формуються адекватні уявлення про рольові позиції і відповідну до них поведінку. У шкільному віці дитина опиняється у сфері значно вимогливішої системи соціально-нормативних впливів (навчання). Для неї неабияку значущість має взаємодія з однолітками, особливо в підлітковому віці, коли відбувається інтенсивне формування соціальної ідентичності, зокрема статевої та особистісної. Найхарактерніша особливість соціалізації в підлітковому віці полягає в переході від дитинства до дорослості. Чим більше відмінностей у рольовій поведінці, правах і обов'язках дитини та дорослих, тим сильніше вона переживає підліткову кризу. Значною мірою це залежить і від культурних традицій та настанов. Головна роль у соціогенезі психіки дитини належить дорослому як носію культурних засобів, що опосередковують її взаємодію зі світом.
Читайте також:
|
||||||||
|