Управлінське консультування як професійна служба і метод здійснення змін не обмежується організаціями й економічними або діловими ситуаціями якого-небудь визначеного типу. У ході еволюції консультування охоплювало все нові області людської діяльності, країни і регіони.
Хворі або зразкові організації?Колись звертання до консультанта вважалося останнім засобом і було рівноцінно визнанню своєї некомпетентності і нездатності справитися із ситуацією силами самої організації. Таке відношення подекуди ще зберігається. Поки справи йдуть нормально, витрачати гроші на консультантів вважається марнотратством. Якщо справи погіршуються, тиск обставин може ставати настільки великим, що з небажанням приходиться звертатися до консультанта, але тоді вже може бути занадто пізно. Не дивно, що консультанти дотепер розглядаються деякими керівниками в основному як “аварійні монтери”, “лікарі для компанії”, “зцілителі для бізнесу” тощо.
Це відношення суперечить існуючій практиці багатьох, у цілому процвітаючих, корпорацій із сильним керівництвом. Навіть найбільші корпорації, що володіють талановитим керівництвом і персоналом, зробили регулярним звертання до консультантів з питань управління нормальною практикою. Досвід показує, що навіть сильні і великі організації виробляють багато програм дій і використовують сприятливі економічні можливості за допомогою консультантів.
В залежності від якості або рівня ситуації, з якою зіткнулась організація-клієнт, консультанта можуть попросити виправити ситуацію, що погіршилася (задача на виправлення), поліпшити існуючу ситуацію (задача на удосконалення) або створити зовсім нову ситуацію (задача на створення).
Наприклад, на конкретному підприємстві можуть виникнути проблеми з маркетингом. Обсяг продажу товару, що вироблявся і продавався успішно протягом ряду років, зненацька падає, і це починає створювати серйозні фінансові труднощі. Причини не зовсім ясні. Усі згодні, що це невідкладна проблема, що вимагає негайної дії.