Друга фаза являє собою глибокий діагноз розв'язуваної проблеми, основою якого є ретельне вивчення і аналіз фактів. Під час цієї фази сторони разом встановлюють, які зміни потрібні. Чи є основна проблема технологічною, організаційною, інформаційною, психологічною або інша? Якщо вона практично всеосяжна, який аспект є вирішальним? Як в організації відносяться до змін: чи усвідомлюється їх необхідність або буде потрібно переконувати людей, що зміни потрібні? Результати узагальнюються і можна вирішити, як зорієнтувати роботу на запропоновані заходи, щоб розв'язати реальну проблему й отримати запланований ефект.
Збираючи дані, консультант уже впливає на систему клієнта, і люди можуть почати змінюватися в результаті присутності консультанта в організації.
Планування дій
Мета третьої фази — знайти вирішення проблеми. Вона включає роботу із альтернативним вирішенням і їх оцінки, розробку плану здійснення змін і представлення пропозицій клієнту для ухвалення рішення.
Вибір методів дуже широкий, особливо якщо клієнт бере активну участь у цій фазі. Для планування дій потрібні уява і творчі здібності, а також системний підхід до виявлення і вивчення можливих альтернатив. При цьому потрібно виключити пропозиції, які можуть привести до тривіальних і марних змін, і вирішити, які рішення варто прийняти.
Важливий аспект планування дій — розробка стратегії і тактики здійснення змін, важливо, наприклад, врахувати очікувані проблеми з боку службового персоналу і перебороти опір змінам.