Основна задача діагностики виявити сили і фактори, що викликають проблему. На початку роботи є деяка попередня інформація або припущення про її можливі причини. Вони допомагають висунути гіпотези, причому чим більше, тим краще, але не поверхневого характеру. Це — основа для досліджень. Збір даних і їх аналіз потім сконцентрується в основному на гіпотетичних причинах, крім гіпотез, що не можуть бути обґрунтовані на підставі фактів, і додаючи нові, виникаючі в ході бесіди з клієнтом або з інших джерел. Варто застосовувати строгий науковий підхід. Наприклад, якщо важко знайти дані в підтримку гіпотези, це не означає, що її варто виключити. Нарешті, консультант повинен виявити дійсні причини серед безліч факторів, зв'язаних із проблемою.
Здатність клієнта вирішити проблему
Можливості клієнта мають кілька сторін. Необхідно з'ясувати, чи володіє він матеріальними і фінансовими ресурсами, а також технічною кваліфікацією, яка необхідна для вирішення проблеми. Важливе значення має фактор часу. Який досвід клієнта у вирішенні інших проблем і здійсненні організаційних змін різного характеру й обсягу? Як організація-клієнт сприймає зміни? Який можливий розвиток ресурсів клієнта в майбутньому у зв'язку з проблемою, що розв’язується? Чи може він мобілізувати інші ресурси? Які робилися спроби вирішити дану проблему? Чи були попередні спроби успішними? Чому вони провалилися?
Значна увага повинна приділятися відношенню клієнта до даної проблеми. Як люди (на різних рівнях і стосовні до різних категорій) сприймають проблему? Чи розуміють вони її, і чи хочуть змін? Чи знаходилися вони під дією даної проблеми так довго, що пристосувалися до неї?