МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||
Право на охорону здоров’я, медичну допомогу та медичне страхування.Право на достатній життєвий рівень для себе і своєї сім’ї, що включає достатнє харчування, одяг, житло.
2.Предмет права соціального забезпечення.
Під предметом права соціального забезпечення, як і в інших галузях права, розуміють певну сукупність однорідних відносин, які піддаються правовому регулюванню. До них належать не всі суспільні відносини, а лише ті, що відповідають таким вимогам: 1) є стійкими і характеризуються повторенням подій і дій людей; 2) за своїми властивостями допускають можливість зовнішнього контролю за ними правовими й іншими засобами з боку держави; 3) існує об'єктивна потреба в їх урегулюванні. До структури предмета права соціального забезпечення входять такі елементи: а) особи, які потребують допомоги, і ті, хто може надати таку допомогу; б) предмети, з приводу яких виникають ці відносини (гроші, речі, знижки, послуги); в) соціальні факти, тобто обставини, що мали місце в певний час та за відповідних умов, які прямо чи побічно впливають на соціальні зв'язки людей щодо матеріальної підтримки окремих з них; г) практична діяльність (поведінка) осіб у сфері соціального забезпечення. Суспільні відносини, що регулюються правом, поділяють на три основні групи: майнові, управлінські та охоронні. Усі ці групи входять до предмета правового регулювання права соціального забезпечення, але серед них головне місце відводиться майновим відносинам, тобто таким, що пов'язані з наданням фізичним особам різних видів соціального забезпечення. У літературі висловлені різні думки щодо комплексу суспільних відносин, які бажано включити до предмета права соціального забезпечення. Пропонувалося їх відбір здійснювати за такими можливими критеріями: 1) надання окремих видів забезпечення із фондів соціального споживання; 2) обов'язок держави щодо утримання й обслуговування певного контингенту громадян; 3) непрацездатність; 4) надання забезпечення за рахунок фондів соціального страхування; 5) завдання, які вирішує дер жава за рахунок суспільних фондів споживання, та спосіб розмежування суміжних груп відносин, що складаються в процесі здійснення цих завдань; 6) характер розподільчих відносин, за допомогою яких задовольняються соціально-економічні потреби людей та зміст об'єктивних підстав, що викликають ці потреби; 7) загальне поняття соціального забезпечення. Характерними рисами суспільних відносин у сфері соціального забезпечення є: Специфічні способи мобілізації, розподілу і використання коштів на соціальне забезпечення. Соціальні фонди формуються за рахунок внесків роботодавців, застрахованих осіб, субсидій держави, коштів органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, фізичних осіб і використовуються тільки за цільовим призначенням. Загальна економічна природа цих відносин, оскільки вони мають розподільчий характер. Зміст зазначених відносин полягає у перерозподілі валового внутрішнього продукту шляхом надання певним суб'єктам матеріальних благ з метою вирівнювання особистих доходів громадян. Специфічне коло суб'єктів цих відносин. До тих, хто має право на одержання матеріальних благ відповідно до норм права соціального забезпечення, належать особи, які втратили заробіток внаслідок страхового випадку, не мають засобів до існування, несуть підвищені витрати або перебувають за межею бідності (діти-інваліди, інваліди, пенсіонери, тимчасово непрацюючі з поважних причин, безпритульні, сім'ї з дітьми). З іншого боку виступає державний чи будь-який інший уповноважений або допущений державою орган, який зобов'язаний чи вправі надавати матеріальне забезпечення фізичним особам. Особливості об'єкта відносин. Це завжди матеріальне благо (пенсія, грошова допомога, компенсація, субсидія, пільга, соціальна послуга). Матеріальне благо надається у грошовій чи натуральній формі. Об'єкт цих відносин має майновий характер. Специфіка соціальних фактів, що можуть вести до виникнення, зміни чи припинення соціально-забезпечувальних правовідносин. їх ще називають складними життєвими обставинами, їх особливість полягає у великомасштабності виникнення, у високій значимості наслідків як для особи, так і для суспільства в цілому. В нормативних актах дається вичерпний перелік таких фактів. Жорстке нормативне регулювання цих відносин. Умови призначення, розмір грошових виплат, обсяг соціальних послуг і пільг, порядок звернення за призначенням та строки розгляду заяв і прийняття рішень чітко закріплені у правових актах і не можуть бути змінені за угодою сторін правовідношення. До предмета права соціального забезпечення входять такі суспільні відносини: з приводу формування соціальних фондів, з яких надаються різні види соціального забезпечення. Вони є фундаментом для виникнення розподільчих відносин. Раніше зазначені відносини належали до предмета фінансового права, але особливості їх регулювання, правова природа коштів, що входять до цих фондів, дають привід віднести їх до предмета права соціального забезпечення; щодо забезпечення фізичних осіб пенсіями за віком, у зв'язку з інвалідністю, у зв'язку з втратою годувальника, за вислугу років та достроковими пенсіями. До цієї групи належать відносини з довічного утримання суддів. Пенсійні відносини у розподільчих відносинах належать до основних, оскільки пенсійні виплати становлять левову частку у витратах суспільства на соціальне забезпечення; із забезпечення фізичних осіб допомогами і, зокрема, такими: 1) державною соціальною допомогою малозабезпеченим сім'ям, які постійно проживають на території України і мають середньомісячний сукупний дохід, нижчий від прожиткового мінімуму для сім'ї; 2) державною допомогою сім'ям з дітьми (у зв'язку з вагітністю та пологами, одноразова при народженні дитини, для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку; на дітей, які перебувають під опікою чи піклуванням; на дітей одиноким матерям); 3) допомога на поховання; 4) допомога в разі безробіття; 5) допомога в разі тимчасової непрацездатності; 6) сімейні допомоги за системою соціального страхування; 7) одноразові цільові допомоги тощо. Соціальні пенсії тепер трансформовані в соціальну допомогу; стосовно надання фізичним особам соціальних послуг, до яких слід віднести: 1) стаціонарне обслуговування громадян похилого віку та інвалідів у будинках-інтернатах та інших стаціонарних установах; 2) надання соціальних послуг за місцем проживання пенсіонерам та одиноким непрацездатним громадянам територіальними центрами та відділеннями соціальної допомоги вдома; 3) забезпечення населення технічними засобами реабілітації; 4) забезпечення інвалідів автомобілями; 5) медична, професійна і соціальна реабілітація інвалідів; 6) забезпечення непрацюючих пенсіонерів санаторно-курортними путівками; 7) надання тимчасового притулку безпритульним; 8) соціальні послуги за видами загальнообов'язкового державного соціального страхування тощо. До речі, треба сказати, що останніми роками збільшилася кількість видів соціальних послуг, що надаються найбільш вразливим верствам населення; щодо здійснення компенсаційних виплат і надання субсидій та пільг за системою соціального забезпечення окремим категоріям громадян; з приводу утримання дітей-сиріт і дітей, які залишилися без батьківського піклування, у дитячих закладах інтернатного типу; щодо утримання дітей у дитячих закладах безоплатно чи з частковою оплатою; щодо надання безоплатно чи зі знижкою медичної допомоги і лікування, забезпечення ліками; стосовно забезпечення житлом малозабезпечених осіб безоплатно чи зі значною знижкою; з приводу безоплатного харчування учнівської молоді; щодо розподілу гуманітарної допомоги серед найбідніших верств населення; з приводу недержавного пенсійного забезпечення (добровільного соціального страхування). Зазначені відносини через їх цільове призначення бажано вилучити із цивільного права і включити у предмет права соціального забезпечення; з надання благодійної допомоги малозабезпеченим громадянам; з приводу матеріального забезпечення через інститути громадянського суспільства. Цей перелік виходить із концепції соціального забезпечення у широкому розумінні. У літературі він значно звужується. Зокрема, зазначається, що суспільні відносини щодо розподілу коштів недержавних соціальних фондів, у тому числі профспілкових, кооперативних, благодійних тощо, до предмета права соціального забезпечення не входять. До предмета права соціального забезпечення також належать процедурні відносини, що виникають у зв'язку: а) із встановленням юридичних фактів, без яких не може виникнути матеріальне правовідношення; б) з реалізацією фізичною особою права на окремий вид соціального забезпечення; в) з оскарженням рішення посадової особи чи органу соціального забезпечення в адміністративному порядку. Порядок оскарження рішень органів соціального забезпечення в судовому порядку регулюється нормами цивільного процесуального права, а не права соціального забезпечення. Суспільні відносини, що регулюються нормами права соціального забезпечення, найчастіше поділяються на три групи: 1) відносини, що виникають з приводу грошових виплат за системою соціального забезпечення; 2) відносини, що виникають з приводу натуральних видів соціального забезпечення; 3) допоміжні відносини процедурного характеру. Таким чином, предмет права соціального забезпечення — це групи суспільних відносин, об'єднані цільовим призначенням, які виникають у зв'язку з акумулюванням і розподілом коштів із соціальних фондів через систему соціального забезпечення.
3.Методи і функції права соціального забезпечення.
У дореволюційній юридичній літературі під методом розуміли способи тлумачення норм права. Поняття метод правового регулювання було запропоновано цивілістами для характеристики цивільного права та відмежування цієї галузі радянського права від інших і, насамперед, від адміністративного права. Метод — слово грецького походження, що означає шлях дослідження, спосіб пізнання. Під цим поняттям розуміють спосіб, прийом чи систему прийомів для досягнення якої-не-будь мети. У праві він розглядається як закріплені у юридичних нормах прийоми впливу на суспільні відносини. Багато вчених вважають, що основними критеріями розмежування норм права за галузями є предмет правового регулювання (матеріальний критерій) і метод правового регулювання (формально-юридичний критерій), і в цьому контексті розглядають усі проблеми методу. Тепер частіше почали говорити не про один галузевий метод правового регулювання, а про систему таких методів. Триває процес зближення поглядів учених з цих питань, зокрема, фахівців національного права соціального забезпечення. Вважається, що механізм правового регулювання складається з таких стадій: а) регламентування суспільних відносин або створення державою юридичних норм, коли формуються юридичні норми, що покликані визначити поведінку фізичних осіб, спрямовувати її в бажане для суспільства русло; б) дія юридичних норм чи виникнення правовідносин, коли на їхній основі виникають права й обов'язки у конкретних осіб; в) реалізація суб'єктивних юридичних прав і обов'язків, коли приписи юридичних норм втілюються в життя. Цим трьом стадіям процесу правового регулювання відповідають головні елементи правового регулювання: правові норми; правовідношення; акти реалізації суб'єктивних юридичних п рав і обов'язків. Саме у цих стадіях найбільше виявляються методи (способи, прийоми) правового регулювання. Поведінка людей регламентується нормами права за допомогою імперативного (владно-авторитарного, директивного) чи диспозитивного (автономного) способів з використанням таких прийомів, як дозвіл, припис (наказ), заборона. Зазначені два методи використовуються тією чи іншою мірою у всіх галузях права. Як художник за допомогою семи кольорів створює неповторні картини, так і законодавець за допомогою одних і тих самих способів і прийомів по-різному регламентує вчинки людей в окремих сферах їхньої діяльності. Методи правового регулювання права соціального забезпечення — це способи впливу за допомогою певних прийомів на поведінку людей у сфері соціального забезпечення, зокрема, при прийнятті державними органами відповідних юридичних норм, виникненні соціально-забезпечувальних правовідносин та реалізації фізичними особами права на конкретний вид соціального забезпечення у разі настання передбаченого законом соціального випадку. У праві соціального забезпечення використовуються два основні методи правового регулювання: диспозитивний та імперативний. Під диспозитивним розуміють децентралізований спосіб впливу на суспільні відносини, за якого правове регулювання здійснюється на засадах автономії, координації юридичної рівності суб'єктів, непідпорядкованості їх між собою. Імперативний метод — це централізований спосіб впливу на суспільні відносини, що базується на відносинах субординації (підпорядкування) між учасниками цих відносин. За допомогою диспозитивного методу в більшості випадків регламентується поведінка громадян, а імперативного — компетенція органів соціального захисту. Правове регулювання суспільних відносин у сфері соціального забезпечення здійснюється за допомогою таких прийомів, як дозвіл, припис, заборона. їхня комбінація складає той чи інший метод права соціального забезпечення. Дозвіл — це наділення фізичної особи (громадянина) такими правами, які дають їй можливість на свій розсуд претендувати чи ні на конкретний вид соціального забезпечення на умовах і в порядку, що вказані в законі чи договорі. Припис (наказ) — це обов'язок громадянина чи органу соціального захисту населення вчинити вказані в законі дії. Так, норми права зобов'язують орган соціального захисту за наявності законних підстав надати особі конкретний вид соціального забезпечення. Закон приписує пенсіонеру повідомляти орган соціального захисту про обставини, що спричиняють зміну розміру пенсії або припинення її виплати. На підопічних будинків-інтернатів покладається обов'язок дотримуватися правил внутрішнього розпорядку в цих соціальних закладах. Заборона — це покладання на суб'єктів соціально-забезпечувальних правовідносин обов'язку утримуватися від вчинення конкретних дій. Цей прийом правового регулювання у праві соціального забезпечення застосовується рідко і найчастіше закріплюється в нормі права не прямо, а опосередковано, наприклад, заборона підприємствам і організаціям видавати недостовірні документи. До характерних рис методів права соціального забезпечення належать такі: 1. Порядок встановлення прав і обов'язків учасників соціально-забезпечувальних правовідносин. За допомогою таких прийомів, як припис (позитивне зобов'язання), дозвіл і заборона правовими нормами визначається коло осіб, які можуть вступити у правовідносини, їхні права й обов'язки, умови, за яких можна реалізувати права і виконати обов'язки, відповідальність за порушення встановлених вимог. Усе це становить предмет права соціального забезпечення. Суспільні відносини у праві соціального забезпечення, в основному, регулюються згори до низу на владно-імперативних засадах. Юридичний припис або, як його зараз називають, позитивне зобов'язання, виражається в покладанні на осіб юридичних обов'язків активного змісту, тобто діяти (чинити), як велить норма права. Незначною мірою у праві соціального забезпечення застосовується децентралізоване регулювання, що здійснюється за допомогою координації учасниками відносин своїх дій. Юридичний дозвіл — це право осіб діяти на власний розсуд у межах правових норм, що регулюють відповідні суспільні відносини. Дозвіл у праві соціального забезпечення адресується тільки фізичній особі і стосується права на той чи інший вид соціального забезпечення, вибору найбільш вигідного для людини варіанта забезпечення тощо. Права й обов'язки суб'єктів соціально-забезпечувальних правовідносин встановлюються нормативним чи договірним шляхом. Головним способом формування змісту цих правовідносин є нормативні акти. Відповідно до п. 6 ст. 92 Конституції України виключно законами України визначаються основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення. Багато питань соціального забезпечення регламентуються підзаконними актами як на центральному, так і на регіональному рівнях. Останніми роками зросла роль соціально-партнерських угод. Цими локальними нормами закріплюється більш високий рівень забезпечення працівників окремих галузей народного господарства чи підприємств. Колективними угодами передбачаються додаткові заходи соціального захисту працівників на випадок непрацездатності, виходу на пенсію, народження дитини, а також з приводу надання безплатно чи на пільгових умовах санаторно-курортної путівки, оплати ліків тощо. Фізична особа має право на укладання договору добровільного пенсійного страхування. При укладанні договору щодо надання соціальних послуг сторони обмежені формою типового договору, тобто не можуть на свій розсуд розширити перелік послуг, змінити вимоги щодо їхньої якості, знизити вартість, підвищити відповідальність за несвоєчасне чи неякісне надання їх, внести інші зміни в умови договору. Договірна форма все ще залишається нехарактерною для права соціального забезпечення. 2. Правовий статус суб'єктів правовідносин у соціальному забезпеченні. Взаємовідносини між суб'єктами, як правило, будуються на принципах рівності або автономії та субординації, або підлеглості один одному. У соціально-забезпечувальних правовідносинах ними, з одного боку, є фізична особа чи сім'я, а з іншого, — орган соціального забезпечення, тобто та установа, що безпосередньо приймає рішення про надання окремого виду соціального забезпечення чи безпосередньо займається їхнім соціальним обслуговуванням. До специфічних рис цих суб'єктів належать такі: 1) хоча соціально-забезпечувальні правовідносини є майновими, але учасники їх не є рівними, як у цивільному праві, і не перебувають між собою у підпорядкуванні, як в адміністративному праві. Суб'єкти цих відносин є економічно нерівними, але й адміністративно незалежними один від одного; 2) майнові права належать фізичним особам, мають абсолютний характер і користуються свободою вибору поведінки, а майнові обов'язки покладаються на органи соціального забезпечення; 3) права людини у сфері соціального забезпечення встановлюються за допомогою правомочних норм і виражені у формі дозволів. Правовий статус органів соціального забезпечення визначається зобов'язуючими нормами. Для їхньої діяльності не характерні диспозитивність і можливість власного розсуду. В обмежених випадках вони можуть визначати конкретний вид державної соціальної допомоги окремим вразливим верствам населення. 3. Підстави виникнення, зміни чи припинення соціально-забезпечувальних правовідносин. Ними є юридичні факти, тобто дії і події. У праві соціального забезпечення юридичними фактами, як правило, виступають події, зокрема, такі, як старість (вік), інвалідність, тимчасова непрацездатність, народження дитини, вагітність і пологи, втрата годувальника, безробіття, наявність дітей, багатодітність, одиноке проживання, вимушене переселення і т. ін. Підстави виникнення, зміни та припинення правовідносин із соціального забезпечення чітко визначені законом. Зазначені відносини виникають не на підставі одного юридичного факту, а за наявності юридичного складу. До останнього найчастіше належать: а) настання соціально-правової підстави забезпечення (досягнення певного віку, встановлення групи інвалідності, вимушена відпустка і т. ін.), що дає право на конкретний вид соціального забезпечення; б) звернення зацікавленої особи до компетентного органу соціального забезпечення; в) прийняття органом соціального забезпечення рішення щодо надання відповідного виду соціального забезпечення. 4. Заходи примусу в праві соціального забезпечення. За порушення вимог норм права соціального забезпечення передбачені певні санкції. Порушення можуть бути як з боку фізичної особи (отримання незаконних виплат внаслідок подання фальшивих документів про стаж, професію, умови праці, заробіток (доходи) і т. ін.), так і з боку органу соціального забезпечення (неправильне визначення розміру виплати, неякісне надання послуги, необґрунтована відмова і т. ін.). Норми права соціального забезпечення встановлюють санкції лише для фізичних осіб. Санкції для працівників органів соціального забезпечення передбачені нормами інших галузей права. У праві соціального забезпечення не передбачені репресивні санкції. За порушення норм права соціального забезпечення до громадян застосовуються санкції двох видів: правовідновлювальні та правообмежувальні. Правовідновлювальні санкції полягають у тому, що особа, яка завдала матеріальної шкоди внаслідок зловживання з її боку чи приховання обставин, від яких залежить розмір отримуваних виплат чи право на отримання їх, зобов'язана відшкодувати збитки в повному розмірі. Обмежена матеріальна відповідальність у праві соціального забезпечення не застосовується. Суть правообмежувальних санкцій полягає у призупиненні реалізації права на деякі види соціального забезпечення на певний термін. Так, у п. 5 ст. 31 Закону України від 2 березня 2000 р. "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" зазначені випадки, що сталися з вини безробітного, за яких тривалість виплати допомоги у зв'язку з безробіттям, матеріальної допомоги у період професійної підготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації та матеріальної допомоги у зв'язку з безробіттям скорочується на термін до 90 календарних днів.
Ми звикли користуватися бібліотеками і не дивуємося, що серед десятків чи сотень тисяч книг бібліотекар швидко знаходить необхідну. Уся література розміщена на стелажах, полицях у певному порядку, що дає можливість будь-коли отримати замовлену книгу чи покласти на відведене місце нову. Такий же порядок існує в кожній галузі права, яка налічує величезну кількість норм. Знаючи систему галузі права, можна легко відшукати потрібну норму. Система права соціального забезпечення — це науково обґрунтована класифікація норм права у сфері соціального забезпечення на окремі групи, що охоплюють однорідні, пов'язані між собою суспільні відносини, та розміщення їх у відповідній послідовності залежно від того, яку роль вона відіграє всередині цієї галузі права. Система права соціального забезпечення дає можливість отримати відповідь на два запитання: з яких частин складається ця галузь права, і як ці частини взаємодіють між собою. Характерними рисами системи права соціального забезпечення є: 1) зумовленість її реально існуючою системою суспільних відносин, що є предметом правового регулювання цієї галузі права; 2) органічна цілісність, єдність і взаємозв'язок усіх правових норм, що належать до цієї галузі права; 3) структурна різноманітність системи галузі права, до якої входять неоднакові за змістом і обсягом елементи. Структурними елементами системи права соціального забезпечення є норми права, інститути права та підгалузі цієї правової галузі. Зазначені елементи перебувають між собою в певних зв'язках (підпорядкуванні, координації, функціональній залежності й т. ін.). Норми є тими цеглинками, з яких побудована галузь права соціального забезпечення. У їхній структурі виділяють від двох до п'яти елементі в: 1) гіпотезу; 2) суб'єкт; 3) характер — вид правомочин, яким наділяється суб'єкт норми; 4) зміст — діяння, щодо якого застосовуються вказані у правовій нормі правомочний суб'єкта норми права; 5) санкція. У системі кожна норма права розглядається як єдине ціле і є об'єктом для групування їх у більш загальні нормативно-юридичні утворення. Інститут права — це основний елемент системи права, що є сукупністю правових норм, які регулюють однорідну групу суспільних відносин у сфері соціального забезпечення. Для нього характерні такі риси: а) регулює вид більш чи менш значущих суспільних відносин; б) є логічно замкнутою відокремленою сукупністю норм; в) функціонує автономно, тобто має можливість здійснювати регулювання суспільних відносин незалежно від інших інститутів права. Юридичним критерієм відокремлення тієї чи іншої сукупності норм у конкретний правовий інститут є: а) юридична єдність правових норм, що входять до правового інституту. Ці норми утворюють єдиний комплекс, що виявляється у загальних положеннях, правових принципах, специфічних правових поняттях; б) однорідність фактичного змісту — правовий інститут, призначений для регулювання самостійної, порівняно відокремленої групи відносин або окремих вчинків, дій людей; в) повнота регулювання конкретної групи відносин. Правовий інститут поєднує різні види правових норм, які можуть бути дефінітивними, уповноважуваними, зобов'язальними, заборонними та ін. Ці правові норми в комплексі всебічно регулюють відповідну групу суспільних відносин. Внаслідок цього кожний правовий інститут є унікальним, виконує тільки йому притаманні функції і не дублюється іншими структурними елементами галузі права; г) як правило, нормативна відокремленість у правових актах у вигляді глав, розділів, частин. Система галузі права дає можливість науково обґрунтовувати розташування правових норм усередині права соціального забезпечення. Основним критерієм тут виступає роль, яку відіграють норми права соціального забезпечення. Одні з них мають значення для всієї галузі права, а інші — лише для окремих правових інститутів чи їх комплексів. За цим критерієм норми права поділяються на загальні та особливі. Дискусії стосовно предмета правового регулювання суттєво впливають на обґрунтування системи права соціального забезпечення. Зазначена галузь ще формується, немає єдиного кодифікованого нормативного акта, що регулював би суспільні відносини у сфері соціального забезпечення. Тому в літературі висловлені різні думки щодо структурних елементів системи права соціального забезпечення. Так, на думку Н.Б. Болотіної, норми права соціального забезпечення об'єднуються в такі структурні частини: загальні положення; право загальнообов’язкового державного соціального страхування; право державної соціальної допомоги; недержавне соціальне забезпечення. Загальна частина права соціального забезпечення складається із загальних правових інститутів, норми яких відображають специфіку цієї галузі. Правові категорії, вироблені наукою, входять до системи науки, але не до системи галузі, яка має справу тільки з нормами права. На думку автора, можна виділити такі структурні елементи Загальної частини права соціального забезпечення: основний інститут-комплекс нормативних приписів, що визначають понятійний апарат, предмет правового регулювання, завдання галузі та галузеві принципи; інститут правосуб'єктності як комплекс нормативних приписів, що регламентують правовий статус суб'єктів соціально-забезпечувальних правовідносин і, в тому числі, їхні основні права й обов'язки у сфері соціального забезпечення; інститут соціальних ризиків та юридичних фактів у сфері соціального забезпечення; інститут стандартів у сфері соціального забезпечення; інститут нормативних актів (джерел) права соціального забезпечення. Окремі фахівці до Загальної частини включають інститут трудового стажу, інститут середньомісячного заробітку, інститут строків. Нині вважають їх інститутами Особливої частини. В Особливій частині, крім правових інститутів, можна виділити ще підгалузі права соціального забезпечення, а саме: пенсійне право, допомогове право, соціально-обслуговувальне право. Слід зазначити, що підгалузь права — це об'єднання кількох правових інститутів, які регулюють споріднені комплекси суспільних відносин, що входять у сферу регулювання права соціального забезпечення. Пенсійне право включає такі правові інститути: 1) пенсії за віком; 2) пенсії у зв'язку з інвалідністю; 3) пенсії в разі втрати годувальника; 4) пенсії за вислугу років; 5) дострокові пенсії; 6) довічне утримання суддів; 7) обчислення пенсій; 8) призначення пенсій. У допомогове право входять такі правові інститути: 1) допомога у зв'язку з тимчасовою непрацездатністю; 2) допомога у зв'язку з вагітністю та пологами; 3) одноразова допомога при народженні дитини; 4) допомога з догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку; 5) допомога на дітей, які перебувають під опікою чи піклуванням; 6) допомога на дітей одиноким матерям; 7) державна соціальна допомога малозабезпеченим сім'ям; 8) грошова допомога біженцям; 9) допомога у зв'язку з безробіттям; 10) допомога на поховання; 11) інші види допомог; 12) субсидії; 13) компенсаційні виплати; 14) обчислення сукупного доходу сім'ї для всіх видів соціальної допомоги; 15) пільги за системою соціального забезпечення. Перелік цих правових інститутів не є вичерпним. До соціально-обслуговувального права належать такі інститути: 1) утримання непрацездатних в інтернатних закладах; 2) соціальне обслуговування пенсіонерів та одиноких непрацездатних громадян за місцем проживання; 3) професійне навчання і працевлаштування інвалідів; 4) забезпечення інвалідів транспортними засобами; 5) забезпечення населення технічними засобами реабілітації; 6) утримання дітей у дитячих закладах; 7) натуральна допомога нужденним членам суспільства; 8) професійна підготовка або перепідготовка, підвищення кваліфікації та профорієнтація; 9) пошук підходящої роботи і сприяння у працевлаштуванні, у тому числі шляхом надання роботодавцю дотації на створення додаткових робочих місць для працевлаштування безробітних та фінансування організації оплачуваних громадських робіт для безробітних; 10) інформаційні та консультаційні послуги, пов'язані з працевлаштуванням; 11) соціальні послуги в системі соціального страхування від нещасних випадків; 12) санаторно-курортне лікування та оздоровлення тощо. Усі названі підгалузі права соціального забезпечення мають основний інститут (Загальну частину). Процес формування цих підгалузей права триває. З них найбільш розвинутою є підгалузь пенсійного права. Крім названих підгалузей, до Особливої частини права соціального забезпечення входять такі правові інститути: безоплатної чи зі знижкою медичної допомоги, лікування, забезпечення ліками, санаторно-курортного лікування; недержавного соціального забезпечення, що складається з благодійництва і гуманітарної допомоги; трудового (страхового) стажу; відповідальності; розв'язання спорів, що виникають із соціально-забезпечувальних правовідносин. Викладач ___________________________Гречанюк-Самойлова С.В.
Читайте також:
|
|||||||||||||
|