МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||
Об’єкт, предмет і завдання географії населення[1].С/р удь-яка галузь права є складовою єдиного національного права. Як частина цього цілого, вона тісно пов'язана з іншими галузями права, взаємодіє з ними через комплексні правові інститути, глибоко проникає в окремі з них. Не є винятком і право соціального забезпечення, яке у системі права України займає самостійну нішу. Оскільки право соціального забезпечення взаємодіє з низкою галузей права, то виникає потреба у визначенні місця цієї галузі права у правовій системі України або, іншими словами, необхідність з'ясувати, як співвідноситься зазначена галузь права з іншими. Це сприяє уточненню предмета правового регулювання окремих галузей права, зокрема, таких, як конституційне, адміністративне, фінансове, цивільне, трудове, медичне, соціальне та деяких інших. Конституційне право вважається провідною галуззю права по відношенню до права соціального забезпечення. У його нормах закріплені ознаки соціальної держави та її соціальна функція, соціальна спрямованість економіки, органи, що визначають та реалізують соціальну політику держави, механізм захисту прав і свобод фізичної особи тощо. Предметом конституційного права є також суспільні відносини між людиною і державою, але не будь-які, а такі, що встановлюють основоположні принципи правового статусу особи. Серцевиною цього статусу є основні права, свободи й обов'язки особи та ступінь їх гарантованості з боку держави. До соціальних (ст. 43—52 Конституції України) належать права, які забезпечують мінімальну можливість нормального фізичного існування людини в суспільстві. Особливе місце серед цих прав посідає право на соціальне забезпечення, яке зафіксоване у ст. 46 Основного Закону як право на соціальний захист. Конституційне право роз робляє теоретичні основи права на соціальне забезпечення як природного і невідчужуваного, що належить кожному з моменту народження, і незалежного від волі конкретної держави, вказує на ті умови й засоби, які забезпечують його фактичну реалізацію та надійний захист. Право соціального забезпечення конкретизує зміст суб'єктивного права на соціальне забезпечення, форми і види соціального забезпечення, визначає порядок і умови, за яких надається конкретний вид матеріального забезпечення, його розмір. Адміністративне право регулює управлінські відносини і, в тому числі, у сфері соціального захисту населення. Це право визначає поняття й структуру соціальної сфери в цілому і соціального захисту населення, зокрема, адміністративно-правовий статус суб'єктів виконавчої влади у сфері соціального захисту населення. Норми адміністративного права закріплюють повноваження щодо соціального захисту населення, Президента України, Кабінету Міністрів України, центральних органів виконавчої влади (Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України та ін.), соціальних фондів, місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування. Норми адміністративного права передбачають систему органів соціального захисту населення, порядок видання ними актів нормативного і ненормативного характеру, актів застосування норм права та здійснення організаційних дій. До предмета адміністративного права належать суспільні відносини, що виникають при створенні, легалізації та діяльності об'єднань інвалідів, ветеранів праці і війни, інших соціально незахищених груп населення, здійснення державного нагляду і контролю за їхньою роботою. Значна увага приділяється правовому статусу громадян як суб'єктів адміністративного права. Розкривається зміст прав і обов'язків фізичних осіб у сфері державного управління соціальним захистом населення, особливо права на звернення до органів, що займаються соціальним забезпеченням громадян. В органах соціального захисту населення введено посади державних службовців. Адміністративне право передбачає умови вступу на державну службу в ці органи, порядок її проходження в органах соціального захисту населення, правила користування службовими документами, повноваження посадових осіб щодо організації трудового процесу. Таким чином, предметом адміністративного права є суспільні відносини, що виникають між органами виконавчої влади і місцевого самоврядування як по вертикалі, так і по горизонталі з приводу їхньої виконавчо-розпорядчої діяльності з організації соціального забезпечення громадян. Предмет регулювання права соціального забезпечення — суспільні відносини, які виникають між органом соціального захисту населення, з одного боку, і фізичною особою, з другого, з приводу надання останній конкретного виду соціального забезпечення, тобто перевірки наявності права на конкретний вид матеріального забезпечення та дотримання встановленого порядку реалізації цього права. В чистому вигляді окремих галузей права не існує. Кожна з них містить норми іншого галузевого профілю. Не є винятком і право соціального забезпечення. Тут доречно нагадати, що адміністративне право є материнським щодо права соціального забезпечення. Саме від нього відбрунькувалися норми, що регулювали забезпечення пенсіями і допомогами військовослужбовців та інших держслужбовців, а також допомогами осіб, діяльність яких не була пов'язана з виробництвом. Адміністративно-правовий характер мають процедурні відносини зі встановлення юридичних фактів, реалізації права на той чи інший вид соціального забезпечення та захисту порушеного права. У літературі їх однозначно віднесено до права соціального забезпечення. Предметом фінансового права є суспільні відносини, що виникають у процесі акумуляції, розподілу і використання коштів, тобто фінансова діяльність держави. У навчальній літературі підкреслюється, що відносини, пов'язані з акумулюванням і витрачанням коштів різних соціальних фондів, не є предметом права соціального забезпечення, а належать до фінансового права. Кошти соціального страхування формуються за рахунок трьох джерел: страхових внесків працівників, внесків роботодавців, субсидій держави. Формування й використання коштів соціальних фондів — це дві сторони однієї медалі. Зараз збирання коштів і фінансування соціальних програм зосереджується в одних руках. Соціальне страхування передбачає встановлення державою переліку страхових соціальних фондів, їхнього призначення, сфери застосування, джерел формування, участі громадськості у їх створенні та управлінні ними. Запровадження й використання індивідуальних пенсійних накопичень мають свої особливості. Це саме стосується персоніфікованого обліку внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування. Усе це свідчить, що фінансові відносини з приводу формування соціальних фондів і здійснення з них соціальних виплат тяжіють більше до права соціального забезпечення, ніж до фінансового права. Названі відносини під відповідним кутом зору є предметом правового регулювання цих двох галузей права. Трудове право щодо права соціального забезпечення також є материнською галуззю. Раніше вважалося, що відносини із забезпечення робітників і службовців, а також членів їхніх сімей у старості, з настанням непрацездатності, втрати годувальника є об'єктом регулювання трудового права. Висловлювалися думки, що право соціального забезпечення є підгалуззю трудового права. Ці галузі права мають спільне історичне коріння. Обидві галузі права довгий час вживали термін трудовий стаж, але з урахуванням свого предмета регулювання. Так, у трудовому праві тривалість трудового стажу має значення при виникненні права на винагороду за вислугу років чи премії за результатами роботи підприємства за рік, а спеціальний стаж є однією з умов просування по службі. У праві соціального забезпечення від тривалості загального трудового стажу залежав розмір пенсії за віком та допомоги в разі тимчасової непрацездатності, а від спеціального стажу — пенсії за вислугу років, а також пенсії за віком на пільгових умовах. У процесі реформування соціального забезпечення термін трудовий стаж замінюється на страховий стаж. У літературі підкреслюють безперечний тісний зв'язок трудового права і права соціального забезпечення. Ці дві галузі близькі одна до одної і в ряді випадків переплітаються, межі між ними не завжди чітко окреслені. Наприклад, попередження нещасних випадків на виробництві — це сфера трудового права, а надання пенсій та допомог жертвам виробничих травм — сфера права соціального забезпечення. Відносини зайнятості й працевлаштування є комплексними за своєю юридичною природою: вони входять до предмета адміністративного, трудового права і права соціального забезпечення. До останньої галузі права відносять відносини між підприємствами і Фондом загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття щодо страхування від безробіття працівників підприємств, відносини між службою зайнятості й громадянами щодо надання послуг із працевлаштування, профорієнтації, підшукування відповідної роботи, профнавчання, перенавчання, підвищення кваліфікації, надання статусу безробітного з виплатою допомоги у зв'язку з безробіттям, а також матеріальної допомоги в період профпідготовки за рахунок коштів Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття. До адміністративного права належать відносини щодо бронювання робочих місць для інвалідів. Між трудовим правом і правом соціального забезпечення є істотні відмінності: 1) предметом трудового права є трудові відносини між працівником і роботодавцем, а право соціального забезпечення регулює суспільні відносини, що складаються в процесі матеріального забезпечення громадян у разі настання соціальних випадків, внаслідок яких особа втрачає здоров'я, роботу та засоби до існування через незалежні від неї обставини; 2) трудові відносини виникають внаслідок реалізації права на працю, а соціально-забезпечувальні — у результаті здійснення права на соціальне забезпечення; 3) трудове право має справу з громадянами, що працюють, а право соціального забезпечення, — в основному, з особами, що не працюють; 4) трудове право регулює оплату праці з однойменного фонду підприємства, установи, організації, а право соціального забезпечення передбачає виплату пенсій і допомог громадянам зі спеціальних централізованих соціальних фондів; 5) трудовому праву властивий договірний порядок виникнення правовідносин та поєднання централізованого і локального регулювання відносин. Громадяни отримують матеріальне забезпечення на підставі імперативних норм права, що приймаються компетентними державними органами і не можуть змінюватися й конкретизуватися угодами сторін. Існує певний зв'язок між правом соціального забезпечення і цивільним правом. Останнє регулює майнові та особисті немайнові відносини, засновані на юридичній рівності, вільному волевиявленні, майновій самостійності її учасників. Перш за все, такий зв'язок вбачається в нормах, що регулюють соціальне страхування (право соціального забезпечення) та особисте страхування (цивільне право). Видами соціального страхування є страхування пенсій за віком, у зв'язку з інвалідністю, на випадок втрати годувальника; страхування конкретних видів допомог (ст. 4 Основ законодавства України про загальнообов'язкове державне соціальне страхування). Видами особистого страхування є: змішане страхування життя; страхування на випадок смерті чи втрати працездатності; страхування додаткової пенсії; страхування від нещасних випадків; індивідуальне страхування тощо. Види обов'язкового страхування зазначені у ст. 6 Закону України "Про страхування". Особливе місце в особистому страхуванні посідає страхування додаткової пенсії, адже воно не належить ні до страхування від нещасних випадків, ні до страхування життя, а також медичне страхування, оскільки у формі обов'язкового воно набуває рис соціального страхування, а у формі добровільного — особистого. Останніми роками в Україні почали створюватися недержавні інститути страхування від соціальних ризиків. Це стосується, перш за все, недержавного пенсійного забезпечення. Окремі дослідники соціального права вважають, що відносини, які тут виникають, слід вважати цивільно-правовими і такими, що не мають відношення до права соціального забезпечення. Справді, недержавне соціальне забезпечення здійснюється на добровільній основі, а отже, належить до цивільно-правових відносин. Ці відносини мають багато спільного із соціально-забезпечувальними правовідносинами, спрямовані на забезпечення гідного життя непрацездатних, є додатком до державного соціального забезпечення. Усе це спонукає до висновку, що ці відносини слід віднести до предмета регулювання права соціального забезпечення. Норми, що стосуються відшкодування у разі заподіяння каліцтва чи іншого ушкодження здоров'я, не належать до права соціального забезпечення. Відповідальність у цьому разі полягає у відшкодуванні потерпілому заробітку (доходу), втраченого ним внаслідок втрати чи зменшення професійної працездатності, а також у відшкодуванні додаткових витрат, спричинених ушкодженням здоров'я (посилене харчування, санаторно-курортне лікування, придбання ліків, протезування, сторонній догляд тощо). Відносини з відшкодування шкоди, що стала наслідком порушення роботодавцем правил охорони праці, не є ні соціально-забезпечувальними, ні трудовими, а належать до цивільно-правових. З інститутом соціального обслуговування непрацездатних багато спільного має інститут довічного утримання (догляду), який регулюється статтями 744—758 Цивільного кодексу України. Різниця між цими двома інститутами полягає в тому, що соціальне обслуговування здійснюється безплатно спеціально створеними для цього соціальними установами, а довічне утримання — на оплатній основі набувачем майна. Ще однією галуззю права називають соціальне право. Термін соціальне право вживається давно. У нього вкладався і вкладається різний зміст: сукупність норм, що регулюють торговий обіг або приватне право; частина публічного права; самостійна галузь права; сукупність галузевих навчальних дисциплін тощо. Найчастіше соціальне право розглядають як сукупність правових норм, які регулюють суспільні відносини в галузі праці, соціального забезпечення, освіти, охорони здоров'я тощо. У цьому розумінні право соціального забезпечення є підгалуззю соціального права. Серед дослідників суспільних відносин у сфері охорони здоров'я немає єдності щодо їх галузевої належності та назви комплексу норм, що їх регулюють. Ці норми об'єднують у медичне або лікарське чи охоронно-оздоровче право і відносять до цивільного права чи права соціального забезпечення або до самостійної галузі права. Під медичним правом слід розуміти сукупність норм права, які регулюють суспільні відносини з надання закладами охорони здоров'я фізичним особам медичної допомоги лікарськими засобами і визначають правовий статус медичного працівника та пацієнта. Предметом права соціального забезпечення є надання фізичним особам медичних послуг безкоштовно чи на пільгових умовах. Відносини з медичного страхування повністю входять до предмета цієї галузі права. Немає підстав для вилучення з права соціального забезпечення і відносин із забезпечення окремих вразливих груп населення лікарськими засобами, протезно-ортопедичними, засобами коригування, слуховими апаратами та з приводу проведення медико-соціальної експертизи втрати працездатності. Право соціального забезпечення пов'язане й з іншими галузями права. Співвідношення різних галузей права з правом соціального забезпечення допоможе уточнити їхні об'єкти правового регулювання та місце у правовій системі України.
Вивчення населення є необхідною ланкою в контексті комплексних географічних досліджень території поряд з вивченням особливостей природного середовища і господарства. Населення (або народонаселення) – це природно-історична сукупність людей, яка неперервно самовідновлюється в процесі самовідтворення безпосереднього життя. Таким чином населення виступає головним матеріальним компонентом людського суспільства. До моменту остаточного становлення географії населення як науки (перша половина ХХ століття) підходи до вивчення населення в різні періоди часу були відмінними. До ХVІІІ століття включно географи вивчали населення в межах країнознавства. Лише у ХІХ столітті в країнах Західної Європи в складі географії відокремилися такі наукові напрями як антропогеографія (Німеччина) та «географія людини» (Франція, Італія, Бельгія). Антропогеографія базувалася на позиціях географічного детермінізму, намагаючись пояснити всі проблеми географії населення, у тому числі відмінності в розміщенні та відтворенні населення, виключно особливостями природного середовища. Відомий німецький географ Фрідріх Ратцель (1844-1904) вважав, що основне завдання антропогеографії полягає у встановленні особливостей впливу природи на дух і тіло окремих осіб та цілих народів. Сама ж антропогеографія розглядалася як галузь біогеографії. На думку антропогеографів, не тільки людина, а й цілі країни розвиваються за законами природи. Антропогеографи механічно трактували зростання густоти населення, розглядаючи його головним чинником переходу від нижчих до вищих форм господарювання. Це помилковий підхід. Зрозуміло, що виходячи лише з природних особливостей, неможливо правильно пояснити специфіку розселення людей та закони народонаселення. Засновниками іншого наукового напряму – «географії людини» – були французькі вчені Поль Відаль де ла Блаш (1845-1918), Я. Брюн (1869-1930) та А. Деманжон (1872-1940). Представники цієї наукової школи вбачали своє завдання у вивченні взаємовідносин та взаємовпливу природи і суспільства, відзначаючи при цьому, що пояснення багатьох явищ в галузі географії населення слід шукати не тільки в дії природних чинників. Разом з тим вони не зовсім правильно трактували закони суспільного розвитку. На рівних правах і цілком ізольовано представники «географії людини» розглядали найрізноманітніші природні, історичні, економічні й інші фактори. При цьому не враховувалася провідна роль способу виробництва та його вплив на розселення. Натомість особлива увага зверталася на вивчення тих аспектів життя людей, котрі знаходять своє відбиття у ландшафті. Звідси посилена увага приверталася до зовнішнього вигляду поселень, житла, тоді як зовсім не зверталася увага на їх функціональну роль. Рамки «географії людини» були надто широкими: від вивчення біологічних основ людини до географії мов і релігій, географії транспорту, торгівлі, міграцій тощо. Пізніше, вже у ХХ столітті, з «географії людини» у Франції виокремилися такі наукові дисципліни як географія міст, географія сільського розселення, географія міграцій. Значний внесок у становлення географії населення зробив Петро Петрович Семенов-Тян-Шанський. Під його керівництвом був складений п’ятитомний географо-статистичний словник, де було вміщено опис всіх народів і найбільших поселень Російської імперії того часу. П.П. Семенов-Тян-Шанський очолював протягом 33 років статистичний департамент Росії, був ініціатором та організатором першого в Російській імперії перепису населення 1897 року. Зародження географії населення безпосередньо на українських теренах відбувалося спочатку в межах досліджень етнографічної та демографічної спрямованості. Вже на початку ХІХ століття з’являється перша робота ініціатора створення Харківського університету Василя Назаровича Каразіна, присвячена регіональним соціолого-демографічним проблемам. Вперше в Україні він порушив і частково розв’язав проблему вивчення природного приросту населення в різних соціальних групах людей, зокрема В.Н. Каразін встановив особливості природного руху міського населення, кріпосних і державних селян. З середини ХІХ століття провідним центром української етнографії стає Київ, де з 1834 р. діє університет Св. Володимира (зараз – ім. Т.Г. Шевченка). Помітний внесок у розвиток етнографії зробив перший ректор Київського університету М.О. Максимович. У 60-х роках ХІХ століття в межах України проводилася етнографо-статистична експедиція «У Західноруський край». Керував нею видатний український вчений-народознавець Павло Платонович Чубинський (1839-1884). Науковими результатами цієї експедиції стали 7 томів матеріалів про звичаї, обряди, народну творчість, матеріальну культуру українців. За цю роботу Паризький Міжнародний географічний конґрес нагородив П.П. Чубинського медаллю другого класу, а Російське Географічне Товариство малою золотою медаллю. У 1873 р. в Києві відкривається Південно-Західний відділ Російського Географічного Товариства (проіснував всього 3 роки та був закритий з політичних причин, але саме від цієї дати веде свій родовід Українське Географічне Товариство). Ним була проведена значна робота з вивчення населення України. У роботі відділу брали активну участь Павло Чубинський, Михайло Драгоманов, Михайло Старицький та інші. Важливу роль у зборі і публікації матеріалів із статистики населення в цей час відіграли губернські статистичні комітети, а також Генеральний штаб, який здійснював військово-статистичний опис Росії, у тому числі і дев’яти українських губерній. Серед робіт кінця ХІХ століття певної уваги заслуговує книга Л.І. Мечникова «Цивілізація та великі історичні річки», в якій автор намагався висвітлити велике значення водних шляхів у поширенні людської цивілізації. Вагомий внесок у становлення географії населення зробив відомий кліматолог О.І. Воєйков (1842-1916). Насамперед заслуговує на увагу його робота «Розподіл населення Землі в залежності від природних умов і діяльності людини» (1906 р.). Використовуючи значний обсяг статистичної інформації, О.І. Воєйков розглянув загальні закономірності розподілу населення, відзначивши при цьому, що вирішальним фактором у розселенні населення є не стільки природа, скільки сама людина. В СРСР, у порівнянні з іншими галузями суспільної географії, географія населення почала розвиватися відносно пізно. Це було обумовлено тим, що у 20-30-х роках ХХ століття основна увага приділялася вивченню господарства. У зв’язку з цим М.М. Баранський зазначав: «… розділ про населення безслідно випав, провалився між природою і господарством, між фізичною та економічною географією. Людину забули…». Проте вже з початку 50-х років минулого століття дослідження з географії населення стають пріоритетними в складі економічної географії. Наріжне значення для розвитку географії населення того часу мали праці М.М. Баранського, Р.М. Кабо, В.В. Покшишевського, М.І. Лялікова, Ю.Г. Саушкіна. Саме вони довели необхідність вивчення населення, розробили методику характеристики населених пунктів, написали перші наукові роботи та підручники з географії населення. Насамперед це стосується Рафаїла Михайловича Кабо (1886-1957), який ще у 1941 р. виступив з програмною статтею «Елементи географічного вивчення населення». Отже, сучасна географія населення – невід’ємна частина системи географічних наук. Адже населення і як головна виробнича сила, і як кінцевий споживач всіх вироблених товарів і послуг, – тісно пов’язано з усіма галузями господарства. Тобто населення приймає активну участь у всіх явищах і процесах, що вивчаються економічною та соціальною географією. Таким чином, географію населення можна визначити як галузь соціально-економічної (суспільної) географії, яка вивчає склад і розміщення населення і населених пунктів. Фахівці користуються коротшим та більш зручним визначенням: географія населення – це наука про населення та форми його розселення. Але цей підхід передбачає володіння специфічним поняттєво-термінологічним апаратом. Зокрема, терміном «розселення» позначається і процес розміщення населення на досліджуваній території (1), і результат цього процесу у вигляді системи поселень (2). Інтегральне тлумачення цієї ключової категорії може виглядати наступним чином: розселення – це розподіл населення по території та форми його територіальної організації у вигляді населених пунктів (поселень).Відомий грецький архітектор К. Доксіадис запропонував ввести до наукового обігу термін «екістика», який має позначати науку про розселення. Існують й інші варіанти визначення географії населення, але в будь-яких випадках вони чітко відбивають «двуєдність» об’єкту дослідження – це і саме населення, і населені місця, в яких воно живе і працює. Хотілося б звернути увагу на те, що сьогодні наука зветься не «географія людини», а «географія населення». Таким чином підкреслюється та обставина, що розглядаються не біологічні одиниці (для цього існують анатомія, фізіологія, медицина та інші науки), не окремі люди без соціального середовища, без історичного досвіду (філософи твердять: жити в суспільстві та бути вільним від нього – неможливо); а все ж таки територіальні групи людей, як складові частини суспільства[2]. Географія населення, як синтетична наука, взаємодіє з цілою низкою географічних та негеографічних дисциплін. Особливо тісні зв’язки, звичайно, з першими: географією промисловості, сільського господарства, сфери обслуговування та іншими науками суспільно-географічного циклу. Скажімо, промислове виробництво є суттєвим фактором розселення (напрямок міграції із сільської місцевості до міст пов’язаний з більш широким набором в останніх місць прикладання праці), а останнім часом концентрація населення у великих містах, в свою чергу, перетворилася на фактор розміщення виробництва (виник навіть термін «трудомісткі галузі»; важливим фактором розміщення окремих галузей став «фактор споживача»). Географія сфери обслуговування також починає процес дослідження з вивчення різноманітних структур населення, яке споживає відповідні послуги (скажімо, «молоде» місто-новобудова може мати 1-2 аптеки, але 8-10 дитячих садочків, а «старе» місто з такою ж чисельністю населення потребує значно більшої кількості аптек та медичних установ, а дошкільних закладів вистачить і 3-5. Спробуйте самостійно пояснити цей факт). Важливими є зв’язки з дисциплінами природничо-географічного циклу. Фізична географія вивчає природно-територіальні комплекси, але останні формуються і під впливом людської діяльності також. На даний час практично не залишилось суто природних ландшафтів, вони поступово перетворені на природно-антропогенні (наприклад, в Україні агроландшафти займають близько 70% території) та антропогенні (техногенні геосистеми, урболандшафти, «транспортні коридори» тощо). Всім відомий факт, що температура повітря в центрах великих міст може бути вищою на 5-7оС, ніж на околицях. Приклади можна продовжувати. У свою чергу, природні умови істотно впливають на розміщення населення: більше половини населення світу проживає на висотах менше 200 метрів над рівнем моря та на відстані менше 200 км від узбережжя морів. Цей феномен отримав назву «зсув вниз і до моря»[3]. Водночас, великі ділянки Канадського Арктичного архіпелагу, Гренландії, Аравійського півострову, центральної частини Австралії практично не заселені. Через екстремальність природних умов цілий континент – Антарктида – взагалі не має постійного населення. Серед негеографічних дисциплін найтісніші зв’язки з географією населення мають соціологія, демографія, етнографія. Соціологія– вчення про закони розвитку суспільства. Соціологія вивчає відношення між окремими групами людей. Якщо ці групи виділити за територіальною ознакою, то соціологія може суттєво допомогти географії населення, наприклад, в розумінні причин міграції населення. «Демографія» – цей термін утворений від грецького слова «демос» (народ взагалі, народні маси). Демографія вивчає чисельність населення, його статеву, вікову та інші структури, а також мобільність з кількісної сторони (відповідний розділ статистики так і називається – демографічна статистика). «Етнографія» – термін утворений від грецького «етнос» (народ у вузькому розумінні, певна територіальна сукупність людей). Етнографія – це історична наука, яка вивчає походження, культуру та побут народів світу. Кожен етнос має свої специфічні традиції (наприклад, араби не вживають свинини), особливості виробничих навичок, які обов’язково слід враховувати в політичній та економічній географії, менеджменті та маркетингу. На стику географії населення, економічної і соціальної географії та етнографії сформувалася етногеографія – наука, що вивчає геопросторову організацію етносів, їх територіальну взаємодію, чинники, які впливають на розміщення і просторову мобільність етносів та їх представників. Ігнорування етнічних (національних) особливостей було одним з елементів механізму гальмування соціально-економічного розвитку в межах колишнього СРСР, фактично ж – головною причиною його розпаду. В історії розвитку господарства СРСР було чимало випадків, коли створення нових промислових або транспортних об’єктів, освоєння нових територій, масові переселення та інші починання викликали негативну реакцію у місцевого населення. В результаті господарські проблеми обтяжувалися національними. Наприклад, нове будівництво в Середній Азії не допомогло вирішити там проблему надлишку трудових ресурсів, оскільки воно носило індустріальний характер, який не відповідав кваліфікаційному рівню корінного населення. Отже, довелося стимулювати трудову міграцію росіян, українців, білорусів до й без того трудонадлишкових районів, що постійно загострювало соціальні проблеми (нестача житла, землі, води та ін.). На жаль, трудові навички і традиції корінного населення в радянський період оцінювалися не адекватно, швидше як екзотика, ніж конкретна економічна категорія. Між тим, традиційне господарство місцевого населення – один з чинників економічної диференціації господарських комплексів, спеціалізації їх окремих ланок. Як приклади можна навести китобійний промисел в Гренландії, оленярство у ескімосів, рибальство в ісландців, терасне землеробство на Кавказі, ткання килимів в Ірані або Пакистані. Навіть в епоху НТР без врахування таких особливостей неможливе ефективне господарювання. Скажімо, вирощування рису в Україні (Приазов’я та Північний Крим) досі не наблизилося по якісним характеристикам та ефективності до світових стандартів. Або масове зселення горців Таджикистану в долини «на бавовник» не дало бажаного результату, тому що мешканці гір не мають досвіду землеробства в оазисах. Більше того, це привело до занепаду господарства в горах (яке також вимагає спеціальних навичок) та перенаселення в долинах, а потім і до кривавих конфліктів (ферганські події в Узбекистані наприкінці 80-х років ХХ століття). Таким чином, сучасне розуміння предмету дослідження географії населення, зберігаючи певні історичні традиції, дедалі повніше відбиває комплекс процесів, пов’язаних з багатогранною суспільною діяльністю людей у просторовому аспекті. При вивченні регіональних відмінностей соціальних процесів, причин їх виникнення та змін, виявляються закономірності їх динаміки у просторі і часі. Зростання ролі людського (соціального) фактору в розвитку суспільства посилює необхідність розширення уяви про предмет географії населення. Теоретико-методологічні передумови дослідження населення в новій соціально-економічній ситуації базуються не на покомпонентному (екістичні, геодемографічні, трудоресурсні та інші процеси), а на комплексному підході. У цьому випадку природна, соціальна і екістична сутність розвитку територіальних спільностей людей як об’єкту географічного дослідження розглядається у взаємозв’язку і взаємозумовленості, що найповніше відбиває особливості їх суспільного життя в просторі і часі. Отже, предметом дослідження стало виявлення закономірностей розвитку територіальних спільностей людей та особливостей їх життєдіяльності в сукупності зв’язків і залежностей. Дослідження територіальної організації життєдіяльності людей дає найповнішу картину їх суспільного існування, розкриває особливості функціонування соціумів. Ці особливості проявляються в соціальній та демографічній структурі населення, характері його відтворення, просторових формах організації, видах праці та рівні зайнятості, стосунках з природним середовищем тощо – розгляд цих питань передбачається у наступних лекціях. [1] Більш точно цей розділ суспільної географії слід було б називати «Географія населення і поселень». Ще М.М. Баранський казав, що «в географії не можна вивчати населення, яке вигнали з його житла». [2]Такі територіальні спільності людей мають власну назву – «соціум». Основою цілісності соціумів різних рівнів виступає спільне проживання на території в межах одного чи декількох близько розташованих поселень (останні в такому випадку утворюють локальну систему розселення). [3] Загалом тільки в трьох країнах світу є постійні населені пункти з абсолютною висотою більше 5 км – в Болівії, Перу та Китаї. Болівія є найбільш «високогірною» країною світу, ¾ населення тут мешкає вище 3700 метрів, до того ж фактична болівійська столиця Ла-Пас є «найвищою» в світі – 3620 м. Найвищим поселенням світу став ламаїстський монастир в тибетській частині Китаю – 5200 м; порівняйте: в Україні найвищий населений пункт – с. Синевирська Поляна Закарпатської області має позначки трохи більше 1000 м над рівнем моря. Читайте також:
|
|||||||||
|