Управління беззбитковістю діяльності підприємства в умовах впливу фінансових ризиків
Аналіз взаємозв’язку «витрати – обсяг – прибуток» - метод системного дослідження взаємозв’язку витрат, об’єму випуску та прибутку підприємства з метою визначення:
об’єму продаж, який забезпечує відшкодування всіх витрат та отримання бажаного прибутку;
розміру прибутку при визначеному обсязі продаж;
впливу зміни розміру витрат, обсягу та ціни реалізації на прибуток підприємства;
оптимальної структури витрат.
Аналіз взаємозв’язку «витрати – обсяг – прибуток» здійснюється за допомогою різних методів (рис. 11.4)
Рис. 11.4 Методи аналізу «витрати – обсяг – прибуток»
Важливим елементом аналізу взаємозв’язку «витрати – об’єм – прибуток» є аналіз беззбитковості.
Аналіз беззбитковості заснований на розподілі витрат на постійні та змінні, а також на розрахунку крапки беззбитковості, яка виявляє критичний обсяг продажу.
Крапка беззбитковості – це обсяг продажу, при якому:
доходи підприємства дорівнюють його витратам;
маржинальний дохід дорівнює постійним витратам.
Крапка беззбитковості може бути виражена в натуральних (кількість продукції), грошових (виручка) одиницях або в процентах до нормальної потужності.
Розрахунок крапки беззбитковості здійснюється за допомогою рівняння:
(11.1)
(11.2)
Маржинальний метод визначення крапки беззбитковості:
(11.3)
(11.4)
Аналіз взаємозв’язку «витрати – обсяг – прибуток» може бути здійснений за допомогою графіка беззбитковості (рис.11.5).