МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Поняття стадії судового розгляду адміністративної справи та її особливості
Після підготовки справи до судового розгляду суд переходить до розгляду та вирішення адміністративної справи по суті. Розгляд і вирішення справ адміністративної юрисдикції адміністративними судами представляє собою окрему процесуальнустадію,тобто відносно відокремлену, чітко визначену у часі сукупність процесуальних дій, об'єднаних конкретною процесуальною метою. Відповідно до КАС (Глава З „Судовий розгляд справи” Розділ III „Провадження в суді першої інстанції”) вона отримала назву судового розгляду справи.Розглянемо її типові ознаки: - складається із сукупності об'єднаних спільною процесуальною метою процесуальних дій; - зміст стадії та порядок здійснення процесуальних дій визначено КАС; - судовим розглядом справи, як правило, справа адміністративної юрисдикції завершується; - судовий розгляд справи – обов'язкова, центральна стадія адміністративного процесу, під час якої суд розглядає та вирішує справи по суті, постановляє ухвали чи постанови; - на даній стадії остаточно розв'язується спір між його учасниками, визначаються взаємні права і обов'язки сторін; - розгляд адміністративної справи у судовому засіданні обмежений процесуальними строками; - перелік учасників судового розгляду справи адміністративної юрисдикції чітко визначений законодавством; - стадія судового розгляду справи адміністративної юрисдикції складається з таких частин: 1) підготовча частина (ст.ст. 124-134); 2) розгляд справи по суті (ст.ст. 135-151); 3) судові дебати (ст. 152); 4) ухвалення й проголошення судового рішення у справі (ст.ст. 153, 154, 160, 167 КАС); - судовий розгляд справи адміністративної юрисдикції – інститут адміністративного процесуального права, інакше кажучи – система норм права, які регулюють суспільні відносини між суддею (судом) і іншими учасниками процесуальної діяльності при розгляді та вирішенні по суті справи адміністративної юрисдикції; - судовий розгляд справи має місце під час провадження в суді першої інстанції, апеляційного та касаційного провадження, провадження за винятковими та нововиявленими обставинами. Тобто, якщо рішення суду першої інстанції у справі переглядається у порядку апеляційного, касаційного провадження, у порядку провадження за винятковими обставинами або провадження за нововиявленими обставинами, то у межах цих проваджень також має місце стадія судового розгляду адміністративної справи; - значення стадії розгляду адміністративної справи визначається змістом діяльності суду першої інстанції і виконуваних ним функцій у цій частині розвитку адміністративного судочинства. Шляхом розгляду адміністративних справ здійснюються функції правосуддя та виконуються завдання адміністративного судочинства – захист прав, свобод і законних інтересів фізичних, юридичних осіб; - судовий розгляд адміністративної справи відбувається у формі судового засідання, яке є зовнішньою формою судового розгляду. Судовому розгляду справи передують стадії порушення справи адміністративної юрисдикції(відкриття провадження в адміністративній справі) (ст.ст. 104-107) та підготовки справи до судового розгляду(ст.ст. 110-121). Характеризуючи судовий розгляд адміністративної справи, зупинимось на загальних правилах здійснення цієї стадії. 1. Строк розглядуадміністративної справи визначений ст. 122 КАС. Так, ч. 1 ст. 122визначено, що адміністративна справа має бути розглянута і вирішена протягом розумного строку, але не більше місяця з дня відкриття провадження у справі, якщо інше не встановлено цим Кодексом. Справи щодо прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби розглядаються та вирішуються протягом розумного строку, але не більше двадцяти днів з дня відкриття провадження у справі.(нова редакція). Як роз'яснено у п. 11 ч. 1 ст. 3 КАС, розумний строк – найкоротший строк розгляду і вирішення адміністративної справи, достатній для надання своєчасного (без невиправданих зволікань) судового захисту порушених прав, свобод та інтересів у публічно-правових відносинах.Винятками з цього правила слід вважати випадки, передбачені ч. 7 ст. 171, ч. 11 ст. 172, ч. 4 ст. 173, ч. 5 ст. 174, ч. 5 ст. 175, ч. 10 ст. 176, ч. 2 ст. 180, ч. 5 ст. 181, ч. 4 ст. 182, ч. 3 ст. 183 КАС. Строки розгляду адміністративних справ, вказаних у перелічених статтях, становлять від 2 днів до 1 місяця або ж мають виконуватися невідкладно (ч. 4 ст. 173 КАС). Зменшення строку розгляду адміністративної справи у зазначених статтях обумовлюється:специфікою справ та певною потребою. Специфіка.До таких адміністративних справ відносять: 1) оскарження законності (крім конституційності) постанов Верховної Ради України, указів та розпоряджень Президента України, постанов і розпоряджень Кабінету Міністрів України, постанов Верховної Ради АРК; 2) оскарження законності та відповідності правовим актам вищої юридичної сили нормативно-правових актів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади. Ради міністрів АРК, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, інших суб'єктів владних повноважень; 3) оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій; 4) провадження у справах щодо уточнення списку виборців; 5) провадження у справах про дострокове припинення повноважень народного депутата України в разі невиконання ним вимог щодо несумісності; 6) провадження у справах з приводу рішень, дій або бездіяльності державної виконавчої служби; 7) провадження у справах за адміністративними позовами суб'єктів владних повноважень про обмеження щодо реалізації права на мирні зібрання; 8) провадження у справах за адміністративними позовами про усунення обмежень у реалізації права на мирні зібрання; 9) провадження у справах за адміністративними позовами про примусове відчуження земельної ділянки, інших об’єктів нерухомого майна, що н ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності; 10) провадження у справах за зверненнями органів державної податкової служби (нова ст. 183-3 КАС доповнено ЗУ № 2756-VI від 02.12.2010); 11) провадження у справах за зверненнями Служби безпеки України щодо накладення арешту на активи, що пов’язані з фінансуванням тероризму та стосуються фінансових операцій, зупинених відповідно до рішення, прийнятого на підставі резолюцій Ради Безпеки ООН, зняття арешту з таких активів та надання доступу до них (нова ст. 183-4 КАС доповнено ЗУ № 3266-VI від 21.04.2011); 12) провадження у справах за адміністративними позовами з приводу видворення іноземців та осіб без громадянства (нова ст. 183-5 КАС доповнено ЗУ № 3796-VI від 22.09.2011). Потреба.Метою скорочення строку розгляду справи є необхідність: - негайно поновити стан, який існував до порушення законних прав, свобод, інтересів громадян України, - запобігти негативним наслідкам таких порушень (неможливість реалізувати виборче право, неправомірна, помилкова дія нормативно-правового акта органу виконавчої влади). 2. Місцем розгляду адмінсправивідповідно до ч. 3 ст. 122 є спеціально обладнане приміщення – зал судових засідань. Але в разі необхідності окремі процесуальні дії можуть вчинятися за межами приміщення суду. 3. Учасниками розглядусправи є такі основні групи суб'єктів: 1) суб'єкти, які здійснюють правосуддя в адміністративній справі – суддя або суд (ст.ст. 23-25 КАС); 2) суб'єкти, які беруть участь у розгляді адміністративної справи: а) з метою захисту власних прав, свобод, інтересів – сторони, треті особи (ст.ст. 47, 50, 53 КАС); б) з метою захисту прав, свобод, інтересів інших осіб – процесуальний представник. Уповноважений Верховної Ради України з прав людини, прокурор, органи державної влади, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи (ст.ст. 56, 60 КАС); 3) суб'єкти, які сприяють здійсненню правосуддя, тобто які особисто не беруть участі у справі, однак своїми діями допомагають здійсненню правосуддя в адміністративній справі. (секретар судового засідання, судовий розпорядник, свідок, експерт, спеціаліст, перекладач) (ст. 62 КАС). 4.Учасники звертаються до судді "Ваша честь".Таке звернення дисциплінує учасників, формує у них поважне ставлення, як до особистості судді, так і до органу державної влади – суду (ст. 134 КАС). 5. Ходом судового засідання керує суддя,який здійснював підготовче провадження (ст. 123 КАС); він забезпечує дотримання послідовності та порядку вчинення процесуальних дій, здійснення учасниками адміністративного процесу їхніх процесуальних прав і виконання ними обов'язків, спрямовує судовий розгляд на забезпечення повного, всебічного й об'єктивного з'ясування обставин у справі, усуваючи із судового розгляду все, що не має значення для вирішення справи. 6. Правосуддя в адміністративних судах здійснюється гласноі відкрито.Гласність і відкритість процесу (ст. 12 КАС) полягає у тому, що: - особи, які беруть участь у справі, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси чи обов'язки, не можуть бути обмежені у праві на отримання в адміністративному суді, як усної, так і письмової інформації щодо результатів розгляду справи. Ніхто не може бути обмежений у праві на отримання в адміністративному суді інформації про дату, час і місце розгляду своєї справи та ухвалені в ній судові рішення. Звернення особи, яка бере участь у справі, не підлягає розгляду та не потребує відповіді, якщо у ньому не зазначено місце проживання чи місцезнаходження (для юридичних осіб) або не підписано автором (авторами), а також якщо неможливо встановити його авторство, або таке, що містить вислови, що свідчать про неповагу до суду (ч. 1 ст. 12 із змінами, внесеними згідно із Законом № 4054-VI від 17.11.2011); - кожен має право знайомитися в установленому законодавством порядку із судовими рішеннями у будь-якій розглянутій у відкритому судовому засіданні справі, які набрали законної сили. Це право може бути обмежено відповідно до закону в інтересах нерозголошення конфіденційної інформації про особу, державної чи іншої таємниці, що охороняється законом; - розгляд справ в судах проводиться відкрито. Суд ухвалою може оголосити судове засідання або його частину закритими з метою нерозголошення державної чи іншої таємниці, що охороняється законом, захисту особистого та сімейного життя людини, в інтересах малолітньої чи неповнолітньої особи, а також в інших випадках, установлених законом; - розгляд справи в закритому судовому засіданні проводиться з дотриманням усіх правил адміністративного судочинства. Під час розгляду справи в закритому судовому засіданні можуть бути присутні лише особи, які беруть участь у справі, а в разі необхідності – експерти, спеціалісти, перекладачі та свідки; - якщо під час закритого судового засідання буде встановлено, що інформація з обмеженим доступом є суспільно значимою або доступ до інформації обмежено з порушенням закону, суд постановляє ухвалу про її дослідження у відкритому судовому засіданні; - під час судового розгляду справи в судовому засіданні забезпечується повне фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу; - особи, присутні в залі судового засідання, можуть використовувати портативні аудіотехнічні засоби. Проведення в залі судового засідання фото- і кінозйомки, відео-, звукозапису із застосуванням стаціонарної апаратури, а також транслювання судового засідання по радіо і телебаченню допускаються на підставі ухвали суду за наявності згоди на це осіб, які беруть участь у справі, крім тих, які є суб'єктами владних повноважень; - судове рішення, ухвалене у відкритому судовому засіданні, проголошується прилюдно. Якщо розгляд відбувався у закритому судовому засіданні, прилюдно проголошується лише резолютивна частина рішення. 7. Суд відкладає розглядсправи у випадках, встановлених КАС, а також у разі неможливості розгляду справи у зв'язку з необхідністю заміни судді (внаслідок задоволення заяви про відвід чи з інших причин) або залучення до участі у справі інших осіб (ст. 150 КАС). Суд оголошує перерву у зв'язку з необхідністю одержання нових доказів або в інших необхідних випадках. Тривалість перерви встановлюється судом залежно від обставин розгляду справи. Суд, відкладаючи розгляд справи або оголошуючи перерву її розгляду, встановлює дату і час новогосудового засідання, про що повідомляє під розписку осіб, які беруть участь у справі, свідків, експертів, спеціалістів, перекладачів, які були присутніми в судовому засіданні. Особи, які беруть участь у справі, свідки, експерти, спеціалісти, перекладачі, які не прибули або яких суд вперше залучає до участі в адміністративному процесі, викликаються в судове засідання повістками. У разі відкладення розгляду справи суд повинен допитати свідків які прибули. Тільки у виняткових випадках за ухвалою суду свідків не допитують і викликають знову. Якщо розгляд справи було відкладено, новий її розгляд починаєтьсяспочатку. У разі, коли сторони не наполягають на повторенні наданих раніше пояснень осіб, які беруть участь у справі якщо склад суду не змінився і до участі в справі не було залучено третіх осіб, які заявляють самостійні вимоги на предмет спору, суд продовжує провадження у справі зі стадії, на якій розгляд справи було відкладено. Читайте також:
|
||||||||
|