Переваги непрямих податків
| | Недоліки непрямих податків
| |
| Організаційні – для непрямих податків характерна простота сплати та регулярність надходження до бюджету. Утримання і контроль надходження непрямих податків не вимагає розширення податкового апарату
|
|
| Обтяження для багатосімейних – фактично оплата податку здійснюється головою сім'ї, а формується всіма членами сім'ї. Прямі податки обкладають середню податкоспроможність, непрямі ж здійснюють принцип самооподаткування, оскільки за допомогою непрямих податків платник сам регулює індивідуальну податкоспроможність
| |
|
| |
Бюджетні – оскільки непрямі податки збільшують доходи держави за рахунок зростання населення або його добробуту, то вони вигідніші для країн, що прогресують в економічних відносинах
| |
|
|
| Політичні – оскільки право стягування непрямих податків майже ніколи не оспорюються. Об'єктом політичної боротьби, як правило, виступає прибутковий податок і податок на прибуток
| |
| |
Поліцейські – податки впливають на сукупне споживання|вжиток| шляхом дорожчання того або іншого продукту. При цьому особливо важливо|поважно| стримуюче дію держави на споживання|вжиток| продуктів, шкідливих для здоров'я нації і моральності
| |
|
|
| Соціально-економічні – непрямі податки лягають на окремих осіб непропорційно їх капіталу або доходу, надмірно обтяжуючи низькооплачувані верстви населення
| |
| |
Політичні – прямі податки, з позиції обивателя, сплачуються державі дарма|задарма|, непрямий же податок завуальований у ціні товару і якщо платник і усвідомлює, що ціна збільшена податком, то все одно він одержує|отримує| натомість необхідний продукт
| |
|
|
| Підприємницькі – непрямі податки в умовах розвинених ринкових відносин обмежують розмір прибутку підприємництва, оскільки в умовах конкуренції не завжди можливо підвищення ціни на величину непрямих податків, особливо у випадках підвищення ставок цих податків
| |
| |
Економічні – для кінцевого|скінченного| споживача непрямі податки зручні тим, що визначаються розміром споживання|вжитки|, зручністю сплати|виплати| в часі, близькістю до місця внесення, відсутністю примусового характеру|вдачі|, відсутністю втрати часу для внеску, не вимагають накопичення певних сум, не пов'язані з екзекуційними заходами
| |
| | |
Переваги прямих податків
| | Недоліки прямих податків
| |
| Економічні – прямі податки дають можливість встановити пряму залежність між доходами платника і його платежами до бюджету
|
|
| Організаційні – пряма форма оподаткування вимагає складного механізму стягування податків, оскільки пов'язана з достатньо складною методикою ведення бухгалтерського обліку і звітності
| |
|
| |
Регулюючі – в країнах з|із| розвиненою ринковою економікою пряме оподаткування є|з'являється,являється| важливим|поважним| фінансовим важелем регулювання економічних процесів (інвестицій, накопичення капіталу, сукупного споживання|вжитку|, ділової активності та ін.)
| |
|
|
| Контрольні – контроль надходження прямих податків вимагає істотного розширення податкового апарату і розробки сучасних методів обліку і контролю платників
| |
| |
Соціальні – прямі податки сприяють розподілу податкового тягаря таким чином, що великі податкові витрати мають ті члени суспільства|товариства|, у|в,біля| яких вищі доходи. Такий принцип оподаткування більшістю економістів світу|світу| вважається|лічиться| найбільш справедливим
| |
|
|
| Поліцейські – прямі податки пов'язані з можливістю ухилення від сплати податків через недосконалість фінансового контролю і наявності комерційної таємниці
| |
| |
| |
| Бюджетні – пряме оподаткування вимагає певного розвитку ринкових відносин, оскільки|тому що| тільки|лише| в умовах реального ринку може формуватися реальна ринкова ціна, а отже, і реальні доходи (прибуток), проте|однак| з|із| такою ж
вірогідністю|ймовірністю| можуть мати місце і збитки. Тому прямі податки не можуть бути|з'являтися,являтися| стабільним джерелом доходів бюджету
| |
| |