Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Хід виконання роботи

1.Ознайомитись з методикою складання психограм на основі вимог до психіки професіонала та особливостей ПВЯ професіонала, особливостей видів робіт, де ці властивості є значимими.

2.За допомогою опитувальника Ліпмана{Додаток4.3. } дослідити особливості відчуття і сприйняття (зорові, слухові, нюхові, смакові, тактильні, температурні, просторові, статичні, часові), види відчуття і сприйняття, що найбільш задіяні в роботі професіонала.

Аналіз властивостей уваги (об’єм, концентрація, переключення, розподілення).

3. Дослідити особливості обраної (зорової, слухової, словесно-логічної, логічно-змістовної, емоційної, короткочасної, довготривалої пам’яті).

4. Визначити роль та особливості активної та пасивної , продуктивної репродуктивної уяви в професії і її зв'язок з професійною творчістю.

5. Зробити опис властивостей мислення професіонала (аналіз, синтез, індукція, дедукція, абстрагування) і видів практично-дійового, наочно-образного, словесно-логічного, інтуїтивного, теоретичного, абстрактного мислення.

6. Проаналізувати функції мови в професійній діяльності (активність, чіткість, правильність, чиста мова, словниковий запас, лаконічність, логічність, оптимальна швидкість).

7. Аналіз вольової сфери на предмет особливостей регулярної професійної поведінки (сила волі, енергійність, витримка, впевненість, дисциплінованість, принциповість, обов’язок).

8. Характеристика емоційної сфери працівника (модальність, інтенсивність, збудження, розслаблення, настрій, почуття).

9. Темперамент (холерик, меланхолік, флегматик, сангвінік).

10.Скласти психологічний профіль професії (психолог, соціальний педагог, водій).

 

Література:

1. Курс практической психологии или как научиться работать и добиваться успеха.- М.: АСТ Пресс 2000- 448 с.

2. Психофізіологічний відбір учнів для навчання професіям швейного профілю/ Л. О. Богуш та ін. – К.1985.-29 с.

3. Янцур М.С. Професійна психодіагностика: практикум. ‑ К.: РДПІ, 1995. – 158 с

4. Янцур М.С.Профоріентація та методика профорієнтаційної роботи.-К.:Видавничий Дім”Слово,-2012.-464с.”

5. Формування профорієнтаційної компетентності педагога: теорія і практика: монографія / Зінченко В.П., Харламенко В.Б. [та ін.] / За ред. В.П. Зінченка. – Глухів : РВВ ГНПУ ім. О.Довженка, 2010. – 198 с.

 

 

Додаток 4.1 Психограма

 

Психограма професії – опис тих вимог, які висуває конкретна професія до психологічної сфери особистості, перелік необхідних професійно важливих якостей.

Психограма завжди містить вимоги до психіки професіонала, в ній описуються не тільки характеристики та особливості професійно важливих якостей професіонала, але й перераховуються види робіт, де ці властивості відіграють особливу роль. При описі особливостей відчуття й сприйняття професіонала увага звертається на зорові, слухові, нюхові, смакові, тактильні, дотикові, шкіряні, температурні, органічні, кінестетичні, статичні, просторові, часові, кількісні види відчуття та сприйняття, що найбільш задіяні в роботі. При аналізі властивостей уваги характеризуються об’єм, концентрація, стійкість, переключення, розподіл уваги, що відіграють важливу роль у даній професійній діяльності.

У психограмі також наводяться особливості образної (зорової), слухової, рухової, смакової, словесно-логічної, логічно-змістовної, емоційної, асоціативної, короткочасної, довготривалої пам’яті тощо, необхідної для успішного здійснення праці. Необхідно також визначити роль та особливості активної, пасивної, продуктивної й репродуктивної уяви в певній професії, її взаємозв’язок із професійною творчістю. Значне місце відведено опису властивостей мислення професіонала, подаються характеристики функцій (аналіз, синтез, індукція, дедукція, абстрагування тощо) і видів (практично-дійового, наочно-образного, словесно-логічного, інтуїтивного, теоретичного, оперативного, абстрактного та інших) мислення, притаманних певній професійній діяльності.

Коли аналізуються функції мови у професійній діяльності, то вказуються активність, чіткість, правильність, чистота мови, словниковий запас, оптимальна швидкість, лаконічність, логічність викладення, комунікативність професійної мови. При аналізі вольової сфери необхідно виявити особливості вольової регуляції професійної поведінки, що виявляються у таких властивостях, як: сила волі, енергійність, витримка, наполегливість, рішучість, сміливість, організованість, самостійність, самовладання, впевненість у собі, відповідальність, дисциплінованість, принциповість, обов’язковість. Емоційна сфера працівника характеризується такими параметрами, як: модальність, інтенсивність, тривалість, усвідомленість, глибина, складність емоцій та почуттів, основними з яких є задоволення, незадоволення, збудження, заспокоєння, напруження, розслаблення, самопочуття, настрій.

Важливу роль у професійній діяльності відіграє темперамент. У психограмі необхідно вказати основні вимоги (якщо вони є) до особливостей темпераменту робітника (холерика, сангвініка, меланхоліка, флегматика), інтро- та екстраверсію, нейротизм. Особливості мають бути визначені силою, рухливістю та врівноваженістю нервових процесів. При характеристиці моторної сфери професійної діяльності наводяться особливості рухових дій професіонала у праці: координація, спритність, вправність рухів, їх пластичність і граціозність, швидкодія, сила, темп, точність, ритм рухів.

У психограмі відображають також вимоги до спрямованості працівника. Маються на увазі його інтереси, нахили, погляди, переконання, мотиви професійної праці, відношення до праці, ставлення до себе й до інших людей. Особистісні характеристики можуть відображатись й у рисах характеру професіонала. Особливе місце у психограмі займають вимоги до здібностей і інтелекту, де вказують загальні й спеціальні здібності, вербальний, невербальний чи невизначений інтелект, наявність яких забезпечують якісну і продуктивну роботу фахівця. Досвід працівника відображено у професійних знаннях та вміннях.

Психограма з кількісними показниками характеристик особистості представлена у формі табличного документу, що містить вимоги професії до особистості та організму людини, які виражені кількісними показниками (балами, рангами) у вигляді графіку (профілю), називається психофізіологічним чи психологічним профілем професії.

Психофізіологічний чи психологічний профіль професії – це комбінована форма таблично-графічного документу, де перераховується значущий для певної професії стан психіки, якості особистості, декотрі ключові властивості інтелекту та важливі фізіологічні функції організму професіонала. Ліва частина документу структурно представляє психограму з кількісними показниками характеристик особистості, у правій частині документу на підставі статичного ранжування будується графік оптимальної імовірності придатності людини до професії з мінімально та максимально допустимими параметрами властивостей особистості. Такі профілі професій будуються на основі результатів спеціально проведених досліджень за відповідними методиками. Тому вони можуть мати різноманітні форми й зміст. Для прикладу на рис. 3.2 і 3.3 наведено відповідно психофізіологічний і психологічний профілі професії профконсультанта.

 

 

6.

Додаток 4.2. Психофізіологічний і психологічний профілі професії профконсультанта.

 

 


Читайте також:

  1. I. Аналіз контрольної роботи.
  2. I. ОСНОВНІ ЕТАПИ ВИКОНАННЯ КУРСОВОЇ РОБОТИ
  3. II. Вимоги безпеки перед початком роботи
  4. II. Вимоги безпеки праці перед початком роботи
  5. II. СТРУКТУРА ТА ОБСЯГ КУРСОВОЇ РОБОТИ
  6. II.ТЕОРЕТИЧНІ ПИТАННЯ КУРСОВОЇ РОБОТИ
  7. III ОФОРМЛЕННЯ І ЗАХИСТ РОБОТИ
  8. III. Виконання бюджету
  9. III. Вимоги безпеки під час виконання роботи
  10. III. Вимоги безпеки під час виконання роботи
  11. III. Вимоги безпеки під час виконання роботи
  12. III. ПИТАННЯ ДО ВИКОНАННЯ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ




Переглядів: 389

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Практична робота № 4 | Додаток 4.3

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.