МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Середньовічна філософія як синтез античної філософії та християнстваСередньовічна філософія – це філософія феодального суспільства, що розвивалось в епоху від краху Римської імперії (Vст., або 476р. – падіння Риму, захоплення його варварами) і до виникнення ранніх форм капіталістичного суспільства (ХІV-ХVст.). Філософія середньовіччя орієнтувалась на духовно-ідеальне тлумачення світу і перед нею повстало завдання: допомогти церкві поясненні і в обґрунтуванні догматів віри. Для філософської парадигми Середньовіччя характерні такі позиції: - реальність є «образом і подобою» духа, а людина – «образом і подобою» Бога – одухотворена, творча, а не просто тілесна істота; - реальність предметного світу – видима, неістотна реальність; а істинна фундаментальна реальність – духовний світ; - Бог – джерело духовності, а тому найголовнішим знанням є теологія; єдино вона розкриває суть буття; - зовнішні, тілесні характеристики людини є неістотними, а головне – духовні характеристики; - світ – це «двоїсте» буття: справжнє – Божественне, духовне, небесне, безгрішне і вічне (церква і духовна діяльність); несправжнє – людське, тілесне, земне, гріховне і тимчасове (держава і матеріальне життя). Дві вітки християнства (з 1054р.): православ’я і католицизм. Середньовічну філософію можна зрозуміти за допомогою таких понять: - Схоластика (від лат. schola – школа) – середньовічна філософія в Європі ХІ-ХІVст., що прагнула дати теоретичне обґрунтування релігійному світогляду. Основна ідея – дати «раціональне» обґрунтування релігійних догм шляхом використання логічних методів доказу. Філософію розглядала як «служницю богослов’я». - Теологія (гр. theos – Бог і logos – вчення) – богослів’я або система обгрунтування і захисту вчення про Бога. - Апологетика (гр. apologetikos – захист) – галузь теології, метою якої є захист і виправдання віровчення за допомогою доведень, що звернуті до розуму. Апологетика включається в систему і католицького і православного богослів’я (протестанти заперечують її, виходячи з верховенства віри над розумом). - Патристика (від лат. patres – «отці церкви») – християнське богослів’я ІІ-VІІІ ст., яке відстоювало догмати християнства в боротьбі з язичництвом (до ІІІ ст.), а з ІІІ ст. намагалось пристосувати античну філософію до християнства (неоплатонізм). - Неоплатонізм – вчення про містичну еманацію (походження) світу з духовного начала. - Фідеїзм (лат. fides – віра) – напрям філософської думки, що обґрунтовує необхідність релігійної віри поряд із знанням (наукою). - Пантеїзм (гр. pan – все, theos – Бог) – філософське вчення, що максимально зближує поняття «Бог» і «природа» з тенденцією до ототожнення. - Середньовічний реалізм і номіналізм – протилежні напрями схоластики, що вели боротьбу між собою: Середньовічний реалізм – напрям в середньовічній схоластиці, представники якого стверджували, що загальні поняття (універсалії) мають реальне існування і передують існуванню одиничних речей. Це продовження лінії Платона (ідеї передують появі речей). Номіналізм (лат. nomen – ім’я) – напрям в середньовічній схоластиці, представники якого на перше місце ставили існування речі з її індивідуальними властивостями, а імена (поняття) вважали похідними від речей і створеними людським мисленням. - Містика і містицизм (від гр. mystikos – таємничий) – в середньовічній філософії представники містики закликали не чинити насильства над розумом, а самим життям заслужити на Божу милість і Божу благодать. Шлях до пізнання Бога лежить не через розум, а через почуття і спілкування з Богом. Подібне спілкування досягається через озаріння, екстаз, одкровення. Характеристика поглядів середньовічних філософів Квінт Тертулліан (160-220 рр.) з Карфагена, визначний християнський церковний діяч, не був канонізований по причині радикальних (крайніх) поглядів, представник апологетики Основні праці: «Про тіло Христове», «Про душу». Філософські ідеї: - Філософія античних філософів (Арістотель, Геракліт, Платон, Епікур) є безплідною і лише породжує суперечки. - Після Христа і Євангелія не треба ні філософів, ні філософствування, оскільки Христос показав єдино істинну Божественну мудрість і Євангеліє замінило всі філософські вчення і теорії. - Християнська мудрість настільки глибока, що здається на перший погляд абсурдною. Висунув тезу «Вірю, тому що абсурдно». Глибина Божого вчення доступна лише глибокій вірі. У розвитку схоластики існує два періоди: 1. До ХІІ ст. – домінують погляди Августина Блаженного, пов’язані з неоплатонізмом (августиніанство). Августин Блаженний (353-430 рр.) – єпископ Гіппонський в Північній Африці. Основні праці: «Сповідь», «Про град Божий». Висунув гасло: «Без віри немає знання, немає істини». Вважає, що людина від природи знає, що таке добро, але воля її не підкоряється добру і вона робить те, чого не хотіла б робити. Отже, душа людини роздвоєна, і це є її хворобою. Щоб подолати цю хворобу, людина повинна звертатись до Бога, і він допоможе їй своює благодаттю. Дає філософське пояснення часу. Час – це є властивість людської душі. Є душа – є час. Час має три рівні: очікування – звернуте в майбутнє, увага – прикута до теперішнього, пам'ять – спрямована в минуле. Створює вчення про Божу благодать. Розвинув християнську концепцію всесвітньої історії. У пізнанні Бога перевагу надає вірі перед розумом. 2. З ХІІІ по ХV ст.: у цей час поширюються ідеї Фоми Аквінського, який пристосував вчення Арістотеля до потреб зміцнення позицій католицизму (томізм). Фома Аквінський (1225-1274 рр.) – італійський монах-домініканець, енциклікою папи Лева ХІІІ (1879 р.) неотомізм оголошено єдиною істинною філософією Ватикану. Основні праці: «Сума філософії», «Сума теології», «Про владу монархів». Вважає, що все в світі розташоване по сходинках: спочатку нежива природа, людина, ангели, святі і Бог. Вся система прагне до Бога. Висуває 5 доведень існування Божого. Земля – нерухомий центр світу, навколо неї рухається Сонце та інші планети (геоцентризм). Людину тлумачить як неповторну індивідуальну істоту, що знаходить свій вияв у неповторності індивідуальної людської душі. Благословляє людську нерівність, підніматись вище свого стану грішно. В праці «Про владу монархів» пише: «Наскільки душа вища за тіло, настільки влада Папи Римського вища за владу земних монархів». Отже, церковна влада повинна бути вище світської влади. Висуває «принцип гармонії віри і розуму» (в пізнанні Бога відіграє роль і розум і віра). Йоган Екхарт (1260-1327 рр.) – його називали Майстер (вчитель) – монах-домініканець, представник середньовічної містики і містичного пантеїзму, теософ. Основна праця «Проповіді і міркування». Теософія (гр. theos – Бог і Sophia – мудрість) – богопізнання за допомогою містичної інтуїції, яка доступна обраним. Філософські ідеї: - Бог присутній у всьому, але жодне існування, за винятком людини, не помічає цієї присутності. - Людина «помічає» Бога в собі, але не шляхом раціональних роздумів, а за допомогою безпосереднього і мовчазного «переживання». - Душа – це частинка Бога в людині. Вона вічна, тому можливе єднання людини з Богом. - Бога людина пізнає за допомогою містичної інтуїції. Читайте також:
|
||||||||
|