МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ПЕРЕДМОВАЗМІСТ З
Принципи ринкової економіки активно проявляються у процесах використання робочої сили, зумовлюють формування системи нових сощально-трудових відносин, організації та оплати праці, формування доходів працівників, зростання рівня та якості життя населения України. Знания основ економіки праці у соціально-трудовій сфері допомагає визначати, розраховувати, аналізувати показники та резерви зростання продуктивності та ефективності праці, джерела формування фонду оплати праці та його ефективного використання на підприємствах, сучасні тенденції розвитку трудового потенщалу, проблеми продуктивної зайнятості та ринку праці; досліджувати механізм функціонування системи соціально-трудових відносин та вплив глобалізаційних процесів на розвиток економіки країни. Курс "Економіка праці та соціально-трудові відносини" вивчають студенти всіх економічних спеціальностей вищих навчальних закладів, що свідчить про важливість та значимість цієї дисципліни. Мета дисципліни:формування комплексу теоретичних знань і умінь студентів щодо системного оцінювання діяльності організацій, виявлення внутрішніх резервів раціонального використання матеріальних трудових і фінансових ресурсів, забезпечення цілеспрямованого використання персоналу підприємства. Завданнями дисципліниє теоретична підготовка студентів з таких питань: • вивчення економічних законів, що регулюють розподільчі відносини в ринковій економіці; • оволодіння методами вивчення витрат робочого часу, нормування праці; • з'ясування механізму зростання продуктивності й ефективності праці; • дослідження механізму соціального партнерства; • надання студентам ґрунтовних знань з питань оплати праці та регулювання заробітної плати; • вивчення механізмів регулювання ринку праці; • дослідження процесів відтворення робочої сили. Відповідно до мети та завдань дисципліни, а також згідно з нормативною програмою вивчення дисципліни побудовано зміст навчально-методичного посібника "Економіка праці та соціально-трудові відносини". Тематичний план дисципліни поділено на три змістові модулі: I. Праця та трудовий потенціал у системі соціально-трудових відносин. II. Організація, ефективність та оплата праці: їх планування, III. Тенденції формування й розвитку ринку праці та діяльність Міжнародної організації праці. Мета навчально-методичного посібника "Економіка праці та соціально-трудові відносини" - сприяти формуванню у студентів наукового світогляду і глибоких знань з економіки праці та соціально-трудових відносин, набуттю вмінь і навичок для здійснення конкретної економічної діяльності. У посібнику викладено теоретичні основи та практичні методи дослідження соціально-економічних та виробничих відносин на рівні підприємств, організацій. Значну увагу приділено вивченню питань формування та функціонування соціально-трудових відносин на основі соціального партнерства, регулювання попиту і пропозиції робочої сили на ринку праці; проблемам інтеграції соціально-трудових відносин України в систему відносин, визнану Міжнародною організацією праці. Посібник розраховано на студентів усіх економічних спеціальностей денної та заочно-дистанційної форм навчання вищих навчальних закладів, викладачів, аспірантів та фахівців, які займаються питаниями економіки, організації та нормування праці, управління персоналом. Дисципліна "Економіка праці та соціально-трудові відносини" тісно пов'язана з такими дисциплінами: "Економіка підприємства", "Організація праці", "Охорона праці", "Управління трудовими ресурсами", "Ринок праці", "Соціологія праці", "Економічна теорія", "Мотивація персоналу", "Менеджмент персоналу". Авторами розділів навчально-методичного посібника є: доктор економічних наук, професор В. Я. Брич (тема 16); кандидат економічних наук, доцент О. П. Дяків (теми 10, 13, 14, 17); старший викладач С. А. Прохоровська (теми 1, 2, 3, 4, 5); кандидат економічних наук, доцент Н. М. Слівінська (теми 6, 7, 8, 11, 12) кандидат економічних наук, доцент В. М. Островерхов (теми 11, 15); кандидат економічних наук, доцент С. А. Надвиничний (тема 9). Автори висловлюють поляку кандидату філологічних наук, старшому викладачові, кафедри документознавства та інформаційної діяльності ТДЕУ Олені Ігорівні Костецькій за літературне редагування навчально-методичного посібника. Автори з вдячністю приймуть критичні зауваження, побажання та пропозиції, які будуть враховані в подальшій роботі над структурою та змістом навчально-методичного посібника. ТЕМА 1. ОБ'ЄКТ, ПРЕДМЕТ I ЗАВДАННЯ ДИСЦИПЛШИ "ЕКОНОМІКА ПРАЦІ ТА СОЦІАЛЬНО-ТРУДОВІ ВІДНОСИНИ" 1.1. Еволюція поглядів на категорію "праця". 1.2. Праця й соціально-трудові відносини як предмет наукового економічного дослідження. 1.3. Завдання, об'єкт, предмет вивчення дисципліни "Економіка праці та соціально-трудові відносини". 1.1. Еволюція поглядів на категорію "праця" 3 моменту виникнення людини та об'єднання у спільноту з метою виживання праця стала не лише основою її життєдіяльності, але й основною сферою її формування та розвитку. Сьогодні неможливо заперечити важливість праці у господарському поступі. Погляди на роль цього поняття змшювались ще здавна, впродовж тисячоліть, разом з еволюцією економічного світогляду. Так, людський чинник був присутній майже в усіх трактатах і повчаннях Стародавнього Сходу, його належно описано у літературі Месопотамії, Індії, Китаю та інших країн. Лейтмотивом багатьох світоглядних концепцій різних народів на початку цивілізації виступала праця як основний засіб існування. Такі погляди висвітлювали мислителі античності, зокрема як Ксенофонт (430 - 355 рр. до н.е.), Платон (427 - 347 рр. до н.е.), Аристотель (384 - 322 рр. до н.е.). Так, Ксенофонт, вважаючи рабство нормальним станом, вихваляв сільськогосподарські роботи, які тренують силу селян, роблять їх прекрасними воїнами, спрямовують їх на шлях взаємодопомоги, забезпечують їх усім необхідним. Аристотель розробив "науку рабства", згідно з якою рабів сприймали як знаряддя, що вміє говорити. Відстоюючи рабство, мислитель водночас виправдовував позаекономічні методи стимулювання праці. Крім того, як засіб стимуляції він радив використовувати контроль, традиції, звичаї, закони. До того ж Аристотель відстоював поділ праці, розуміючи його ефективність. В епоху середньовіччя Фома Аквінський (1225-1279) оцінював працю з позиції християнської традиції, праця виступала необхідною умовою життя, зміцнення моралі і т.д. Детально досліджував проблеми праці англійський вчений Г. Спенсер. Він докладно проаналізував різні види праці: складну працю, вільну працю, становления і розвиток капіталу, діяльність робітничих союзів, організацію та оплату праці при капіталістичній кооперації, працю рабів, селян, робітників. За мізерну винагороду люди працювали по 12 - 15 годин на добу, а наукою, мистецтвом могли займатись лише аристократи, діти багатих людей і т.д. Невипадково в багатьох мовах слово "праця", "робота", "раб" мають однакові корені. А за дослідженням Аристотеля, "раб" - живе знаряддя, а знаряддя - "неживий раб". Досліджуючи роль праці, відомі мислителі, вчені, філософи, економісти дійшли висновку, що праця - це сутність людини, головна і необхідна умова існування людського суспільства. Вона не залежить від тих чи інших суспільних форм, є вічною природною необхідністю і без неї не був би можливим обмін речовин між людиною і природою, тобто не було б можливе саме людське життя. Впливаючи на навколишнє середовище та змінюючи його, люди змінюють власну людську природу: розвивають здібності до праці; збагачують свої знания та розширюють можливості їх використання; удосконалюють сам процес праці. Праця виступає основою для виникнення таких людських властивостей як спілкування, свідомість, мова, формування духовних цінностей. Будучи цілеспрямованою діяльністю, в процесі якої людина впливає на природу з допомогою засобів праці, праця з самого початку виступає як спільна діяльність, яка передбачає певні форми соціальної організації, завдяки яким досягається необхідна узгодженість індивідуальних і групових дій, скерованих на досягнення життєвих цілей. Питания економіки праці, зокрема проблеми природи й організації заробітної плати, почали предметно досліджуватися представниками класичної буржуазної політекономії. Проблеми, які формують предмет економіки праці, проаналізовані у 1776р. у праці Адама Сміта "Багатство нації". Дослідник обґрунтував зв'язок між економічним розвитком та процесом поділу праці, показав об'єктивну необхідність існування та розвитку товарних ринків, що є незаперечною умовою шдвищення продуктивності праці, наймання працівників, проаналізував роль заробітної плати, величина якої визначається на ринковій основі внаслідок взаємодії сторін трудових відносин. Проблеми економіки праці проаналізовані К. Марксом у "Капіталі" (1867р.). У праці Маркс дійшов висновку про те, що розвиток капіталістичної економіки обов'язково супроводжується посиленням експлуатації праці, що є вираженням класових суперечностей. За дослідженнями Маркса ніяка рівність сторін не може приховати факт існування експлуатації найманих працівників, зумовленої підпорядкованістю їх у процесі праці та відсутністю у них власності на засоби виробництва. Згідно з теорією марксизму вирішення всього комплексу проблем праці та економіки може бути досягнуте лише за умови глибинного перетворення основних характеристик трудового процесу, що передбачає знищення капіталістичного устрою [2]. Предметом наукового дослідження, праця постала відносно пізно, лише в XX ст. Однак, на сьогоднішній день, не має жодної наукової дисципліни, котра б не досліджувала працю так чи інакше. Різноманітні проблеми трудової діяльності людей стали об'єктом дослідження багатьох наукових економічних, соціальних, правових, психологічних дисциплін, зокрема "Економічної теорії", "Теорії менеджменту", "Психології та фізіології праці", "Ринку праці", "Соціології праці", "Соціальної політики", "Наукової організації праці", "Управління персоналом", "Економіки підприємств", "Трудового права", "Охорони праці" та інших. Важливе місце серед них посідає "Економіка праці й соціально-трудові відносини". Це функціональна наука, яка досліджує суспільні виробничі відносини, що виникають у процесі організації суспільної праці і відтворення робочої сили. Вона вивчає конкретні форми і методи свідомого використання суспільством економічних законів у сфері підвищення ефективності виробництва, його матеріального та морального стимулювання, відтворення робочої сили. Читайте також:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|