Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Зміна структури земельного фонду за формами власності, станом на 1 січня

Роки Землі, які перебувають у власності згідно з державними актами
державній приватній колективній
тис. га % тис. га % тис. га %
60 354,8* 100,0 - - - -
36 310,5 60,2 1 925,4 3,2 2 2118,9 36,6
29 265,5 48,5 4 327,3 7,2 2 6762,0 44,3
30 166,5 50,0 29 109,2 48,2 1 079,1 1,8
30 027,1 49,7 29 807,0 49,4 520,7 0,9
29 872,2 49,5 30 178,0 50,0 304,6 0,5
29 796,8 49,4 30 326,3 50,2 231,7 0,4

* Загальна площа земель України.

3. Трансформація організаційно-правової структури сільського господарства у процесі реструктуризації недержавних підприємств

Види підприємств Станом на 2004 р. до
01.01.2000 р. 01.01.2001 р. 01.01.2004 р. 2000 р., % 2001 р., %
Кількість, тис. од. Питома вага, % Кількість, тис. од. Питома вага, % Кількість, тис. од. Питома вага, %
КСП 7,1 64,0 0,3 2,0 0,3 1,0 4,2 100,0
Господарські товариства 1,5 14,0 6,7 45,0 7,8 48,0 5,1 р. б. 116,4
Приватні (приватно-орендні) підприємства 0,4 4,0 2,9 20,0 3,7 23,0 9,2 р. б. 127,6
Кооперативи 0,2 2,0 3,3 23,0 2,4 15,0 12 р. б. 72,7
Фермерські господарства - - 1,2 8,0 1,8 11,0 - 125,0
Інші (колгоспи, спілки селян, агрофірми) 1,9 16,0 0,3 2,0 0,4 2,0 21,0 133,3
Всього 11,1 100,0 14,7 100,0 16,4 100,0 145,0 109,5

 

даними обстеження стану реформування аграрного сектора, проведеного Державним комітетом статистики України, на земельних площах колишніх КСП збереглося 56,9 % єдиного масиву новостворених формувань, а 79,5 % набули право ко­ристування цілісним майновим комплексом. Середній розмір сільсько­господарських угідь з розрахунку на одне підприємство був найбіль­шим у закритих акціонерних товариствах (2874 га), а найменшим – у фермерських господарствах (79,1 га).

Отже, суцільна реструк­туризація КСП у першій половині 2000 р. відбулася з урахуванням досві­ду, набутого в попередні роки, без надмірного їх подрібнення, із збере­женням новоствореними приватними формуваннями цілісності господар­ського використання землі та майна на основі оренди земельних і майно­вих паїв селян. Щодо вибору певної форми підприємства, то експерти да­ють різні оцінки стосовно гарантування захисту інтересів селян залежно від організаційно-правового статусу господарських одиниць та потенцій­них можливостей ефективного функціонування в ринкових умовах. Зокре­ма, виділяються: а) приватні підприємства, у яких працівники зайняті на умовах трудового найму і не мають права на участь в управлінні та розпо­ділі доходів; б) колективні підприємства, засновані на спільній частковій власності колишніх членів КСП на умовах обов'язкової трудової участі і номінального управління в їх діяльності.

Найбільш логічним з погляду реалізації довгострокових еконо­мічних і соціальних інтересів селян - власників земельних і майнових паїв було завершення процесу оформлення реального передавання землі і майна колишнім членам КСП у приватну власність незалежно від правового статусу підприємства, що використовувало колективну форму ор­ганізації виробництва.

Підтвердженням цієї думки є результати соціологічного дослідження, яке було проведено Центром соціальних експертиз і прогнозів Інституту соціології НАН України у квітні-травні 1999 і 2000 рр., тобто під час еволюційного етапу реформ і при адміністративному тиску для завершен­ня реструктуризації КСП. За рік серед 1 тис. опитаних селян (власни­ків земельних і майнових паїв) кількість прихильників реструктуризації КСП зменшилася удвічі – від 44 до 22 %.

За висновками аналітиків, причиною зростання не­гативного ставлення селян до реструктуризації КСП, порівняно з пері­одом до 2000 р., був прискорений характер, спричинений натискними методами і відсутність прозорості доленосних для них процедур з розподілу землі та майна. Крім то­го, істотно зросла кількість невдоволених селян через неможливість реалізувати на практиці задеклароване право і виділити земельні час­тки (паї) в натурі.

Суттєвою подією в рамках другого етапу реорганізації аграрних під­приємств стало підписання Меморандуму про взаєморозуміння між уря­дами України та США щодо ініціативи з видачі державних актів на право приватної власності на землю (жовтень, 2001 р.). Метою цього документа є, зокрема, сприяння видачі близько 1,8 млн державних актів на землі сільськогосподарського призначення. Для цього Сторони зобов'язалися: а) удосконалити процедури з видачі державних актів; б) розвивати норма­тивно-правову базу для функціонування інфраструктури земельного ринку; в) поширювати інформацію про права власників земельних ділянок та розвитку земельних відносин; г) розробити єдині екологічні вимоги до ви­дачі державних актів на землю.

Логічним кроком у контексті зазначеного Меморандуму став Указ Президента України від 17 лютого 2003 р. № 134 «Про заходи щодо ство­рення єдиної державної реєстрації земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них у складі державного земельного кадастру». Ним доручено уряду до 2006 р. забезпечити всіх громадян, які мають право на земельну частку (пай), державними актами. Законом України від 5 червня 2003 р. «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних часток (паїв)» визначено організаційні та правові засади цієї роботи. У подальшому еволюційним шляхом відбувалася поглиблена реструктуризація підпри­ємств – правонаступників КСП, яка здійснювалася з метою адаптації їх до вимог ринкового середовища. Після завершення цього періоду мож­ливе остаточне врегулювання земельних і майнових питань, які виникли внаслідок масової реструктуризації КСП, формування раціонального землекористування та оптимальне розміщення виробництва в масштабах усієї держави.

Указ Президента від 26 липня 2006 р. «Про деякі питання організаційно-правового забезпечення формування та регулювання ринку землі та захисту прав власників земельних ділянок» передбачає прискорене створення в Україні правових засад для повноцінного функціонування ринку землі як важливого фактора підвищення ефективності сільськогосподарського виробництва, поліпшення умов для залучення інвестицій в аграрний сектор економіки, збільшення надходжень до державного та місцевих бюджетів, раціонального використання земельних ресурсів. Указом доручається Держкомзему створити у 2006 – 2007 рр. загальнодержавний, регіональні і місцеві банки даних про результати експертної грошової оцінки та ціну земельних ділянок. Крім цього в указі викладено орієнтири для вдосконалення законодавства у сфері ринку земель, а саме:

1) забезпечення захисту прав на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави і особливо інтересів національного сільськогосподарського виробника;

2) вдосконалення існуючих та формування нових механізмів формування та реалізації державної політики у сфері земельних відносин, особливо щодо оцінки вартості земельних ділянок, охорони та організації раціонального використання земель, землеустрою, економічного регулювання обороту земель на ринку тощо;

3) прискорений розвиток інфраструктури ринку земель, особливо сільськогосподарських.

У ході обговорення шляхів реалізації пріоритетів, викладених в указі, було запропоновано створити інститут сільських товариств з регулювання обороту земель сільськогосподарського призначення, задля чого прийняти відповідний Закон «Про сільські товариства з регулювання обороту земель сільськогосподарського призначення». Обґрунтовано потребу встановити обмеження на площі сільськогосподарських земель, що можуть бути придбані у приватну власність (Земельним кодексом передбачене таке обмеження до 2010 р. площею 100 га); необхідність правового закріплення вимог до покупця земельної ділянки сільськогосподарського призначення (наприклад, наявність сільськогосподарської освіти і проживання на території місцевого самоуправління). Нагальну необхідність має прийняття законів України «Про ринок земель», «Про державний земельний кадастр», що пройшли перше читання та «Про сільські товариства з регулювання обороту земель сільськогосподарського призначення».

 



Читайте також:

  1. III. Процедура встановлення категорій об’єктам туристичної інфраструктури
  2. Автоматизована система ведення державного земельного кадастру
  3. Адаптивні організаційні структури управління.
  4. Адміністративна відповідальність за порушення земельного законодавства
  5. Алгоритм формування статутного фонду банку
  6. Аналіз асортименту й структури випуску продукції.
  7. Аналіз використання фонду робочого часу.
  8. Аналіз динаміки і структури валового нагромадження.
  9. Аналіз динаміки і структури витрат підприємства
  10. Аналіз динаміки та структури банківських доходів
  11. Аналіз динаміки та структури валютних операцій
  12. Аналіз показників складу, структури й технічного стану основних фондів.




Переглядів: 792

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Етапи реформування економічних відносин в аграрному секторі | Мета і пріоритети аграрної політики України

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.012 сек.