Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Протидія тероризму та проблеми формування антитерористичного міжнародного права.

Тероризм посягає на демократію відкритим нападом на інститути демократії та підри­вом принципів, на яких вона грунтується. Виникає запитання: як демократичне товариство може ефективно захистити себе, не приносячи в жертву самих цінностей, на якій воно грунтується? З цією метою необхідно встановити належний баланс між правами людини (терориста) або особи, що підозрюється в тероризмі, та інтересами держави в придушенні тероризму.

Зростання тероризму в сучасних умовах, дедалі страшніші наслідки терористичних ак­тів призводять до того, що деякі держави, посилаючись на право на самооборону, підтвер­джене Статутом ООН, вважають за можливе використання будь-яких засобів для покаран­ня терористів, включаючи застосування воєнної сили на території інших держав. Проте пе­редбачене ст. 51 Статуту ООН право на самооборону може бути реалізоване тільки у разі відбиття збройного нападу з боку якоїсь держави. В інших випадках згідно з принципом не-застосування сили, викладеним у Декларації про принципи міжнародного права, що стосу­ються дружніх відносин і співробітництва між державами відповідно до Статуту ООН, дер­жави зобов'язані утримуватися від актів репресалій із застосуванням сили.

Однією з проблем боротьби з тероризмом є відсутність міжнародних судових інститу­цій з юрисдикційними повноваженнями щодо тероризму як злочину міжнародного харак­теру. Відомо, що Парламентська асамблея Ради Європи лише висловилася за створення но­вого міжнародного кримінального суду щодо актів тероризму, подібних до вчинених 11 ве­ресня 2001 р. в США. Процедура створення такого суду пов'язана з прийняттям його статуту і наступною ратифікацією відповідних установчих документів державами — учасни­цями Ради Європи.

Тому кримінальна відповідальність за тероризм нині фактично реалізу­ється на національному рівні (у країні вчинення злочину, у країні затримання терористів або в країні, що найбільше постраждала від терористичних актів). Якщо учасники терористичної групи після вчинення злочину (злочинів) опинилися на території кількох держав, законодавство яких про відповідальність за тероризм або про умо­ви екстрадиції не узгоджується між собою, можуть виникнути певні труднощі як щодо вста­новлення фактичних обставин вчиненого злочину, ролі кожного співучасника в ньому, так і в призначенні справедливого покарання, а також умов відбування покарання, можливості дострокового звільнення.

Неприйнятною, з огляду захисту прав людини і основних свобод, є практика викорис­тання можливостей спецслужб або інших аналогічних підрозділів для фізичного знищення терористів, що маскується «нещасними випадками» або «природною смертю». Виправдан­ням подібної практики не можуть бути ні тягар вчиненого, ні громіздка процедура екстра­диції терористів. Здійснення таких операцій на території іншої держави без відома його компетентних властей є очевидним порушенням принципів і норм міжнародного права, положень міжнародних договорів про боротьбу з тероризмом у частині, що визначає межі просторової юрисдикції держав. До того ж порушується проголошене демократичними дер­жавами право особи на справедливий розгляд його справи в суді.

Позасудові методи покарання за злочини, як і діяльність створюваних з цією метою не передбачених конституцією тієї чи іншої держави квазісудових органів (військово-польових судів, військових комітетів), які, на відміну від цивільних судів, допускають спрощену про­цедуру пред'явлення обвинувачення і розгляду справи по суті, а також обмеження права на правову допомогу і вільний вибір захисника своїх прав тягне за собою зловживання і сваво­лю. Необхідність боротьби з тероризмом не може бути виправданням порушень прав люди­ни. Хоч якими тяжкими не є скоєні злочини, усім особам, що притягаються до відповідаль­ності, у цивілізованому суспільстві мають забезпечуватися установлені національними за­конами, міжнародними актами обсяги і засоби захисту їх прав.

Відповідно до звіту міжнародної правозахисної організації «Міжнародна амністія» у боротьбі з тероризмом уряди багатьох країн безмежно розширили повноваження різних си­лових структур і прийняли нові надзвичайні закони, які погрожують фундаментальним гро­мадянським свободам. Так, у США і Великобританії прийнято закони, які надають можли­вість без рішення суду заарештовувати іноземців, що підозрюються у вчиненні злочинів. У Південній Кореї, Індії та Йорданії служби безпеки отримали надзвичайні повноваження, якими можуть скористатися, прикриваючись досі невизначеним поняттям тероризму.

Загроза міжнародного тероризму призвела до зниження стандарту захисту прав усіх, кого підозрюють у тероризмі: рядові агенти ФБР США дістають нові повноваження і ра­ніше неприпустиму свободу дій. Вони самостійно, без погодження з вищим керівництвом, можуть розпочинати розслідування за статтею «тероризм», без обгрунтування своїх дій від­відувати інтернет-кафе, бібліотеки, релігійні заклади. Справами, пов'язаними із загрозою тероризму, займатимуться 3718 агентів. Загальний штат відомства збільшиться більш як на 900 чоловік.

Окремі дослідники (Р. Дворкін) висловлюють думки щодо превентивного ув'язнення: «Зрештою, наші суспільства були б «безпечнішими», якби поліції дозволили саджати до в'я­зниць тих людей, які, на їх думку, можуть у майбутньому здійснити злочин». Пропозиція, м'яко кажучи, явно помилкова. Не викликає сумніву, що акти тероризму спрямовані на порушення прав людини. Проте необхідність боротьби з цим злочином не може виправдовувати порушення прав людини і основних свобод у ході боротьби з терориз­мом.

Причини терористичних діянь виходять далеко за межі усталених понять про причини злочинності. Тому їх вивчення повинно виходити за межі традиційних кримінологічних до­сліджень, враховувати не тільки правові, а й політичні, соціальні та інші аспекти цього не­безпечного явища як у внутрішньодержавному, так і в міжнародному масштабі. Сьогодні боротьбу проти тероризму державам просто неможливо вести поодинці Важливим фактором ефективного розв'язання цієї проблеми є вивчення економічних, соціальних, політичних та інших умов, за яких тероризм як явище найбільш можливий, а також створення таких передумов, за яких він був би неможливий або його прояви заздале­гідь були б приречені на невдачу. Цьому сприяли б легітимізація міжнародного порядку че­рез політичні союзи, інтернаціоналізація систем захисту від тероризму, створення спе­ціалізованих банків даних про особистість терористів, розроблення і прийняття необхідних нормативно-правових, організаційних та інших заходів боротьби з найманством, що слу­жить джерелом поповнення терористичних груп і організацій, а також легітимний моніторинг міграційних процесів на національному, регіональному, а можливо, й на глобальному рівнях.

Коли ж йдеться про глобалізацію світу, то тут у власному значенні не можна вже вести мову про правове забезпечення глобалізованого життя. Не можна ство­рити такі юридичні закони, які б були обов'язковими для усіх. На практиці, якщо гіпотетично допустити таку ситуацію, то виявилося б, що такими законами ма­ли б бути закони країни, яка перша і най­дальше просунулася на шляху глобаліза­ції. Такою країною, як відомо, є США. Тому й невипадково дехто синонімом глобалізації вважає американізацію. У силу цього це викликатиме шалений опір, що й можна спостерігати в сучасно­му світі, скажімо, в діяльності так званих антиглобалістів. Вихід, мабуть, полягає в тім, щоб знайти якісь універсальні та па­суючі усім народам норми права. Але це нездійсненне в силу особливостей самого юридичного закону. Адже юридичний за­кон має силу (реально може функціону­вати) тільки за умови, коли він у разі не­виконання тягне за собою відповідні сан­кції. Якщо такого не існує, то і практично юридичного закону не існує. Він залиша­ється тільки «моральним» закликом чи побажанням, якого можна дотримувати­ся або не дотримуватися. Щоб діяли одні й ті ж юридичні закони, потрібні ефекти­вні міжнародні санкції та органи, які б їх приводили в дію та здійснювали тоталь­ний контроль. Це ж знову-таки міф, на­віть якщо в останньому випадку викорис­товувати сучасні інформаційні мережі.

Поряд з криміналізацією тероризму, і з цим погоджуються всі науковці, що вивчають цю проблему, має бути прийнятий пакет нормативно-правових актів, які б визначали правові та організаційні положення боротьби з тероризмом, порядок функціонування державних органів у боротьбі з проявами терористичної діяльності. З цього приводу варто звернути увагу на міжнародний досвід законодавчого закріплення боротьби з тероризмом. В Ізраїлі, США, Російській Федерації та ряді інших країн, що зіткнулися з цією проблемою, прийняті базові закони про антитерористичну діяльність, які визначають основні принципи боротьби з тероризмом, суб’єктів боротьби з цим злочином та їхні функції і компетенцію, порядок проведення антитерористичних операцій, а також визначають перелік терористичних організацій світу для здійснення міграційного контролю за іноземцями, які є членами терористичних організацій чи їхнім представниками.

Виходячи з того, що сучасний тероризм є одночасно продуктом і загрозою для всього світового суспільства, В.Антипенко (ветеран антитерористичних бойових дій, захистив дисертацію по цьому питанню) пропонує будувати міжнародне антитерористичне право на засадах загальної відповідальності всіх дієвих факторів міжнародних відносин. Науковець резонно зауважує, що недостат­ня ефективність, а іноді й контрпродуктивність існуючого міжнародного права у сфері протидії терористичним злочинам обумовле­на тим, що воно охоплює лише той сегмент тероризму, який пов'язаний з вчиненням те­рористичних актів як таких. Конвенційний же механізм у сфері боротьби з тероризмом побу­довано так, що дії іншої сторони, які стали умовою, причиною чи передумовою терорис­тичного акту (наприклад, агресія, анексія, ко­лонізація, незаконне відчуження території, ресурсів, економічний тиск, грабіжницькі умови торгівлі тощо) нерідко залишаються за межами впливу права.

Боротьба з тероризмом є складним та багатоаспектним завданням. Вона включає розвідувальну, контррозвідувальну, оперативно-розшукову та аналітичну роботи, правильна постановка яких дозволяє виявляти терористичні організації на стадії їх зародження, та ефективно протидіяти терористичним актам ще у період їх підготовки.

В Україні оперативну роботу з протидії тероризму проводять підрозділи Служби безпеки України, Міністерства внутрішніх справ, Міністерства оборони та ін. Для ліквідації терористичних організацій та знешкодження окремих терористів використовуються підрозділи ОМОНу, спецназу, „Беркута", структури відомчої безпеки та охорони.

 


Читайте також:

  1. V. ЗЕМЕЛЬНІ РЕСУРСИ. ОХОРОНА НАДР ТА ПРОБЛЕМИ ЕНЕРГЕТИКИ
  2. VІІІ. Проблеми та перспективи розвитку машинобудування.
  3. А/. Фізичні особи як суб’єкти цивільного права.
  4. Аграрні проблеми в працях письменників аграрників.
  5. Агроекологічні проблеми розвитку і шляхи їх розв'язання
  6. АДАПТОВАНА ДО РИНКУ СИСТЕМА ФОРМУВАННЯ (НАБОРУ) ОКРЕМИХ КАТЕГОРІЙ ПЕРСОНАЛУ. ВІДБІР ТА НАЙМАННЯ НА РОБОТУ ПРАЦІВНИКІВ ФІРМИ
  7. Аксіологія права у структурі філософсько-правового знання. Соціальна цінність права.
  8. АКТУАЛЬНI ПРОБЛЕМИ І ЗАВДАННЯ КУРСУ РОЗМIЩЕННЯ ПРОДУКТИВНИХ СИЛ УКРАЇНИ
  9. Актуальні проблеми біоетики
  10. Актуальні проблеми економічної безпеки України.
  11. Актуальність проблеми професійної етики соціальної роботи
  12. Актуальність проблеми.




Переглядів: 1333

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Механізм терористичного впливу на національну безпеку. | Правові основи боротьби з тероризмом

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.039 сек.