Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Етапи еволюції стратегічного управління

Таблиця 1

Виникнення та становлення стратегії підприємства обумовлено об’єктивними вимогами й умовами і є результатом еволюційного розвитку підходів до управління підприємством. Елементи стратегічного управління були описані ще в перших наукових працях з управління підприємством Г.Емерсоном, Ф.Тейлором, А.Фойолем, а впровадження стратегічного підходу до управління підприємством розпочалося ще в першій половині 20-го сторіччя. У цей період домінувало довгострокове планування і стратегічний підхід до управлінням підприємствам використовувався не системно.

Вступ

ПЕРЕДМОВА

Київ 2005

Частина І

Конспект лекцій

Стратегія підприємства

В.І. Щелкунов, Л.Ф. Мухіна, О.П. Стасюк, Н.Ю. Кривицька

Стратегія підприємства

 

Конспект лекцій

Частина І

 

Київ 2005

 


міністерство освіти і науки україни

Національний авіаційний університет


УДК 65.011.1 (042.4)

ББК У9(4Укр) 0.2я 54(4Укр)

С833

 

Рецензент В.М. Загорулько

Затверджено на засіданні науково-методично-редакційної ради Інститут економіки та менеджменту НАУ протокол №5 від 8 грудня 2004 року.

 

В.І. Щелкунов, Л.Ф. Мухіна, О.П. Стасюк,

Н.Ю. Кривицька

Стратегія підприємства. Курс лекцій. Частина І.

С833 – К.: НАУ, 2005. – 79 с.

 

У конспекті лекцій викладено засади стратегії підприємства, визначено місце стратегії підприємства в системі управління підприємством. Наведено сучасний стан та напрямки розвитку методологічних засад по формуванню і реалізації стратегії оцінювання впливу середовища на подальший розвиток підприємства, розкрито сутність стратегій підприємства.

Для студентів, аспірантів, викладачів та економістів, які цікавляться проблемами формування та реалізації стратегії підприємства.

 

 


 

Перехід України до соціально-орієнтованої ринкової економіки висуває нові вимоги до підготовки спеціалістів з вищою освітою, яким належить вирішувати надзвичайно важливі і складні проблеми підвищення ефективності виробництва та зміцнення конкурентного статусу підприємства.

Головною метою нинішнього стану подальшого розвитку національної освітньої системи є її глибока і гармонійна інтеграція із загальноєвропейською.

З метою забезпечення реалізації цієї мети та у відповідності до галузевого стандарту вищої освіти освітньо-професійної програми бакалавра напряму 0501 – „Економіка і підприємництво”, чинного від 06.06.2002 року укладеного конспект лекцій, що містять добірку лекційного матеріалу із семи тем.

 

Перехід до ринкових економічних відносин ставить нові вимоги до фахівців економістів, управлінців, пов’язані з вмінням приймати оптимальні рішення щодо подальшого розвитку та функціонування підприємства, постійно погоджувати поточний стан підприємства з стратегічними цілями, постійно проводити адаптацію стану підприємства у відповідності до змін середовища підприємства шляхом формування та реалізації стратегій підприємства. Дисципліна „Стратегія підприємства” має важливе теоретичне, практичне та методичне значення для всебічної підготовки фахівців з економіки та управління вищої кваліфікації.

Мета і основні завдання вивчення дисципліни „Стратегія підприємства” – вивчити загальні теоретично-методологічні засади стратегії підприємства, набути практичного досвіду роботи на етапах оцінки, формування та реалізації стратегії підприємства в сучасному турбулентному середовищі.


Тема 1 “Стратегія підприємства: поняття, еволюція, концепції”

 

1.1. Сутність стратегії підприємства

Метою дисципліни є: вивчення теоретичних засад, інструментарію та методів розроблення стратегій підприємств.

Завдання дисципліни: опанування методології розроблення стратегій підприємства, вибору стратегічних альтернатив; набуття навичок стратегічного мислення та практичного застосування методологічного апарату дисципліни, оволодіння методом кейс-аналізу, навичками аналітичного обґрунтування розв’язання стратегічних проблем.

На поточному етапі стратегічне управління являє собою теоретично розроблену науку, яка не має загально визнаної теорії, а існуючі суперечливі концептуальні підходи обумовлюють різне тлумачення категорій стратегічного управління. Вагомий внесок у розвиток стратегічного управління зробили такі вчені: Д.Аекер, І.Ансофф, Х.Віссєма, У.Кінг, Д.Кліланд, Г.Міцберг, А.Дж.Стрі-кленд, О.С.Віханський, В.А.Винокуров, А.П.Градов, П.В.Забєлін, Г.Б. Клейнер, М.І.Круглов, В.Д.Маркова, В.С.Єфремов, В.А.Біло-шанка, В.Г.Герасимчук, А.П.Наливайко, В.С.Понамаренко, О.І.Пу-шкер, О.М.Тридід, М.В.Туленков, З.Є.Шершньова, В.І.Щелкунов та ін.

Зарубіжна та вітчизняна література виділяє наступні підходи до визначення стратегії підприємства:

Ø Процесний;

Ø Функціональний;

Ø Інституціональний;

Ø Концептуальний.

У відповідності до процесного підходу стратегія підприємства – це сукупність дій і рішень у процесі розв’язання стратегічних проблем підприємства, що дає змогу визначити його технологію.

Функціональний підхід визначає стратегію підприємства як сукупність видів діяльності, спрямованих на забезпечення досягнення визначених орієнтирів підприємства, тобто це діяльність по вибору сфери і способу дій щодо досягнення довгострокових цілей організації в постійно мінливих умовах зовнішнього середовища.

Інституціональний підхід – стратегія підприємства це система з безліччю елементів, що дозволяє уявити його структурну побудову.

Прихильник цього підходу Х.Віссєма визначає стратегію підприємства як стиль управління (мотивований споживачами, орієнтований на майбутнє, спрямований на конкуренцію) і методи комунікації, передачі інформації, прийняття рішень і планування, за допомогою яких апарат управління і лінійні керівники вчасно приймають і конкретизують рішення, які стосуються цілей підприємницької діяльності.

Концептуальний підхід з’явився наприкінці 90-х років. У відповідності до нього стратегія підприємства – це програмний спосіб мислення і управління, що забезпечує узгодження цілей, можливостей підприємства й інтересів працівників і акцентує на підвищення мотивацій, зацікавленості всіх працівників у його реалізації.

Таким чином, стратегія підприємства у вузькому розумінні – це процесний, функціональний та інституціональний підходи, а в широкому – концептуальний підхід.

Таким чином, стратегія підприємства – це діяльність що ґрунтується на стратегічній орієнтації, як компоненті філософії підприємства та має спрямованість на досягнення цільових орієнтирів у перспективі, забезпечення конкурентоспроможності, стійкості конкурентних позицій та довготривалого успіху підприємства.

 

1.2. Еволюція концепції стратегії підприємства


Період Зміст концепції Передумови зміни концепцій
Перша пол. 20-го ст. Довгострокове планування. Поява терміну “стратегія” у науці управління і початок його практичного застосування в управлінні підприємствам. -
    60 рр. Модель стратегічного планування “підхід від майбутнього до сьогодення”. Розвиток НТП, поширення меж ринків діяльності, диверсифікація.
70 рр. Поява терміну “стратегічне управління” і початок його практичного застосування Кризові явища в міжнародній економіці, пошук нових факторів успіху, необхідність гнучкого реагування на зміни в зовнішньому середовищі.
80 рр. Формування концепції стратегічного управління, стратегічна орієнтація як складова філософії підприємства. Проблема після кризового виникнення та зростання в умовах посилення конкуренції.
Кін. 90-х рр.–поч. 21 ст. Концепція стратегічного підприємництва. Процес глобалізації, поява транснаціональних корпорацій, посилення загрози поглинання конкурентами.

Читайте також:

  1. ERP і управління можливостями бізнесу
  2. H) інноваційний менеджмент – це сукупність організаційно-економічних методів управління всіма стадіями інноваційного процесу.
  3. III. Етапи розробки програмного забезпечення
  4. III. КОНТРОЛЬ і УПРАВЛІННЯ РЕКЛАМУВАННЯМ
  5. Iсторичне значення революції.
  6. Oracle Управління преміальними
  7. А. Видання прав актів управління
  8. АВТОМАТИЗОВАНІ СИСТЕМИ ДИСПЕТЧЕРСЬКОГО УПРАВЛІННЯ
  9. АВТОМАТИЗОВАНІ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ДОРОЖНІМ РУХОМ
  10. Адаптивні організаційні структури управління.
  11. Адміністративне право і державне управління.
  12. Адміністративний устрій і управління в українських землях під час татаро-монгольського панування.




Переглядів: 1131

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Властивості математичного сподіванння | Різке падіння в безвість Запізніле визнання

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.037 сек.