МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Тема 4. Філософська думка Зх.Європейського Середньовіччя1. Соціально-культурні підвалини.Основні риси і періоди філософської думки середніх віків 2. Патристика : сутність,основні ідеї. 3. Схоластика і містика як провідні напрями середньовічної філософії.Реалізм і номіналізм. 4. Основні риси вчення Фоми Аквінського.
Середньовічна філософія повязана з феодальними релігіного світогляду. Апологетики і патристики ІІ – ІХ ст. н.е.Апологети– захист християнства від моральних принціпів язичництва. Патристика – включає вчення апостолів,діячів церкви. Схоластики і містики ІХ – ХVІ ст. Схоластика– виникає як шкільна шкільна філософія,а виступає як система впорядкування християнського вчення. Підперіоди : 1) рання схоластика - ІХ – ХІІ ст.; 2) зріла схоластика - ХІІ – ХІV ст.; 3) пізня схоластика - ХІV – XVI ст.; Риси : 1. Середньовічна філософія – релігійного характеру.Людина – духовна особистість,віра пов язана з волею. 2. Панування ідеї творіння світу з нічого (креаціонізм). 3. Теїзм– ідея творення світу Богом Філософія середніх віків характеризується теоцентризмом.Онтологія середніх віків буття Бога,співвідношення «Бог людина».Проблема логіки – питання донесення основного смислу книг;розкриття через співвідношення філософія-релігія,взаємозв язку віри-філософії,істини,раціональних і містичних шляхів досягнення Бога – проблема. Проблема людини : Людина – Бог,душа – тіло,духовна сутність. Схоластика виникає через розрив неоплатоніків і проникнення матеріалістичного осмислення Арістотеля.Співвідношення понять філософія,теологія,релігія: Філософія + релігія = теологія - проміжна сфера між філософією і релігією. Ідейна частина релігії,що покликана узгодити основні релігійні догмати,не відкидаючи філософію мови і методології. Апологетика(2 підходи до «античної філософії») : 1) позитивізм (Климент Алексанрійський,Юстин,Оріген) 2)негативний( Тертуалін) Суть першого – визнавання грецької філософії,пропонували використовувати для формування теології. Аргументи на підтримку античної філософії : - єдність – Бог один : всі шляхи до нього - універсальність – християнство для всіх - простота - авторитет - давнина Патристика (Григорій Нільській,Василій Великий) – основну увагу приділяє проблемам монотеїзму,ірраціоналізму,теодицеї,еодицеї,ідеї трансцендентності Бога.Мета – формуваннч теології як системи.Намагаються приєднати античністьІоан Доміанський дає визначення філософії: «Це – пізнання сущого. Пізнання божественого ілюдського. Роздуми про життя і смерть, уподоблення Богу через доброчинність, мистецтво мистецтв і наука наук. Це любов до мудрості,бо любов – це Бог,а це істинна мудрість. Поділ філософії на «умоосяжну» (богословя, фізіологія, математика) і практичну (етика,політика). Аврелій Августин «Сповідь»,»Град Божий». Поділ філософії на фізику (теологічну)логіку,етику.Бог як вище начало світобудови.Розглядає проблему «Бог – людина»,при цьому наголошує на невиправні діяння людини (гріх як суттєве для майбутнього).Людина така,що існує в часі (Час починається від гріхопадіння людини) і рух до досконалого суспільства – християнського.Граду Божого.Людина як взаємозв язок душі (внутрішня людина) і тіла.Відкидає переселення душі.Основні атрибути душі : розум,воля,пам ять.Память як здатність існувати в часі.Розум не понад волю.Воля – основа,найбільший дар людини,віра поєднує душу і тіло. Схоластика формується як типрелігійної філософії,це формально-логічна раціональна систематизація релігійної догматики. 325р. – затвердження християнських догматів. Схоластика і містика як провідні ідеї Середніх Віків формуються в Х ст. як варіанти релігійної філософії,що опирається на незаперечний авторитет Святого Письма.Відмінність між ними полягає у ставленні до можливості людського розуму в процесі богопізнання.В схоластиці можливості розуму визнаються і наголошуються на ролі логіки.Містика стверджує,що розум і роздуми ведуть до гріха.Шлях до Бога пов язаний з почуттям любові до Бога,здатності самозречення. 1) знання і віра – антиподи (Тертуліан «Вірую,бо абсурдно») 2) знання і віра можуть співіснувати і взаємно,оскільки розкривають різні аспекти і можливості людини.Філософські і теологічні істини не повинні взаємовиключати одна одну.Втілена в «теорії подвійної істини»,стверджує можливість автономної істини,науки і богослов я відносно Бога. - по методу : наука – індукції,богослов я – дедукції; - філософія і наука – сфери теорії,богослов я – практики,етики; - знання і віра,філософія і теологія повинні об єднатися в спрямованості на реалізацію позитивного богословя. Проблема природи універсалій: Реалізм – існують самі по собі,до матеріального світу.Номіналізм – існують лише в мисленні речі окремо,поняття – окремо (імена речей).Концептуалізм (крайній номіналізм) – П.Абеляр.Слова н7аповнені значенням. Фома Аквінський (1226 – 1274 р.р.) Ідеї : 1) Концепція симфонії (співзвучності) : - віри і розуму.Розглядається у виді істин : а) ті,що можна осягнути розумом (наука і філософія) б) ті,що перевершують можливості людини (божествене об явлення) в) ті,що можна розуміти і за допомогою віри,і за допомогою розуму (єдність теології і філософії) 3 види знань : - теологічне об явлення - природна теологія - філософія,що об єднує решту наук. 2) Синтетичний спосіб мислення – поєднання існуючих позицій 3) Поміркований реалізм.Універсалії існують трояко : до речей (Божий промисел); в речах (результат творення); після речей (як результат пізнання в поняттях) 4) Доведення буття Бога. Дав 5 тверджень. Бог як першопричина,абсолютно необхідна причина,абсолютне мірило і ступінь досконалості,цілеспрямованості причин 5) Людина – єдність душі і тіла,неповторна і єдина.Душа – формуюче начало. Людина має свободу волі через поєднання дій Бога з діями людини.
Читайте також:
|
||||||||
|