МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Тема 6. Європейська філософія Нового часу1. Особливості соціально-культурних і духовних процесів та їх вплив на трансформацію філософського знання. 2. Теорія пізнання та методології філософії XVII ст. 3. Вчення про субстанцію. 4. Антропоцентризм і раціоналізм філософії Просвітництва 5. Соціальні теорії в філософській думці XVII – XVIII ст.
Новий час : XVI – XIX ст. Етапи : 1. Період філософії XVII ст. – пов язаний з науково-технічним розвитком,розвитком науки,посилення її ролі. 2. Просвітництво – XVIIІ ст. здійснюються соціальні революції,буржуазне суспільство,не тільни наукові проблеми,а і соціальні 3. Німецька класична філософія – ІІ пол.XVII – ІІ пол.ХІХ ст. Поступовий перехід до буржуазного суспільства,акцент – на міста.Бурхливий розвиток науки,формування національностей,держав,свободи людини,що впливає на гуманітарну сферу.Виникають академії наук,мистецтв – потреба організації (світської).Орієнтація на розум : логіка,прагнення чіткої побудови системи знань.Пануюча роль належить науці. Основний об єкт науки – природа.Поділ світу на суб єкт і об єкт.Особливе місце в суспільстві займає філософія,яка формується як наука,як дійсне обгрунтування знання (а не любов до мудрості).Внесення математичного методу в філософії (філософами стають науковці). Зміни в розвитку філософії : 1. Філософія прагне стати наукою, тому важливе місце займають проблеми гносеології та методології, але є проблеми онтології, гносеології, виникає розгляд історії). 2. Тісний зв язок у розвитку з науками (XVІІІ – хімія,біологія,психологія). 3. Здійснюється перехід від філософування латиною до національною мовою : особливості в різних країнах (національні особливості). 4. Формування філософських шкіл і систем.Декарт – картеріанство,Лейбніц – школа Лейбніца-Вольфа,система Канта... Декарт : дерево.Філософські погляди Нового часу є продовженням попередніх тенденцій.На Новий час вплинула античність і епоха Відродження (Декарт,Спіноза). Механічне спрямування - обмеженість в тлумаченні людини.Ідея людини,як гвинтика (марксизм) є уже в Просвітництві. Пізнання. «Знання – це сила» (Ф.Бекон). Людина стає машиною,але здатна пізнавати і перетворювати світ.Спіноза «Етика» - місце обєкта... Гімн розуму,прблема свободи і необхідності (перевага – необхідності).Можна все пізнати,прорахувати будь-яку необхідність.Продовження культури традицій,філософські традиції,формування як науки.Але ці проблеми розглядаються через призму методологічних проблем Теорія пізнання. 2 напрямки : 1) Пізнавальний оптимізм 2) Пізнавальний песимізм Оптимізм – визнання істинності людського пізнання та обгрунтування способів досягнення такого пізнання.Взаємодіють такі напрямки,як сенсуалізм,емпіризм та раціоналізм.Досліджують можливості почуттів,досвіду та розуму в досягненні істинних знань.При цьому важлива проблема – пошук методу отримання знання («який метод є більш істинним»?).Ф.Бекон і Р.Декарт Бекон опирається на почуття і досвід та експеримент як основу істинного пізнання (наука).Виділяє «плодоносне» і «світлоносне» знання.Розум без досвіду не може дати істинного пізнання.»Новий органон».Критика старої логіки.Бджола,мураха,паук. Індуктивнийметод пізнання як найдосконаліший (рух від одиничного до загального): 1) Не зупинятись на одних фактах 2) Не зосереджуватись лише на одному виді діяльності 3) Не користуватись тільки тим,що наявне Не стояти на різних полюсах Декарт – можливості раціонального пізнання.Емпіричний досвід мінливий,нестійкий,за допомогою почуттів людина сприймає світ залежно від обставин,тому потрібно виробити певні закони і правила,які б найповніше могли розкрити можливості людського інтелекту.Пізнання залежить від інтелекту,а не навпаки.Принцип сумніву – сумнів гарантує,що розум не буде «самозакоханим».Аксіоматичний метод - розум повинен перевірити все.Родоначальник лінії самосвідомості у європейській філософії «Я мислю,отже я існую». 4 правила методу розуму,що сприяє правильності роботи інтелекту : Дедуктивний метод (рух від загального до індивідуального).Розум у всіх людей однакові.Якщо пізнання залежить від розуму,він повинен містити в собі певні початки ідей. 3 види ідей,які існують в розумі : 1) вроджені (ідея Бога,буття,часу,тілесності,свободи волі,свідомості,існування самих понять,аксіоматичні судження,ідеї про ідеї; 2) ті,що виникають з чуттєвого досвіду; 3) ті,які формує сама людина. Т.Гоббс намагається узгодити їх ідеї.Теорія пізнання,в якій поєднує сенсуалізм,емпіризм та раціоналізм.Індукція і дедукція – 2 взаємопов язаних методи пізнання.Критикує вроджені ідеї Декарта,вважає,що основою,пізнання будь-яких закономірностей,є виявлення таких властивостей речей,як : протяжність,місце,рух,якість Джон Локк заперечував існування вроджених ідей,свідомість як чиста дошка (tabula rasa).Від народження мозок людини здатний лише бути органом пізнання і мислення.Рефлексія – одне з джерел пізнання (розсудок,спосіб поєднання відчуттів) : операції розрізнення і ототожнення. Пізнавальний песимізм : - скептицизм - агностицизм Д.Берклі,П.Бейль,Д.Юм. Сенсуалізм,емпіризм – приходять до протилежних позицій.Комплекс відчуттів.Критерію їх перевірки немає.Агностицизм Берклі – відсутність істини.Ідея саліпсизму – «Хто буде сприймати нас?».Ідея Бога. Наголошується,що лише відчуття можуть беззаперечно засвідчувати факт існування будь-чого.Бути – означає бути сприйнятим. Існування можливе лише в трьох аспектах : 1) коли світ сприймаю я; 2) коли світ сприймає хтось; 3) коли світ сприймається у розумі Бога як сукупність ідей,а ці ідеї становлять єдину можливу основу людських відчуттів Юм,Бейль – скептицизм – наполягає на недосконалості як людських відчуттів,так і розуму.Юм : практична корисність результатів,які ми отримуємо.Мораль і корисність,яку потім заперечить Кант.Інший вимір здорового глузду : практичність результатів. Проблема субстанції розглядається як проблема першоначала. Субстанція – те,що лежить в основі і визначається через себе.Підходи : 1) Монізм (XVIІ ст.) – як матеріалістичний.В основі світу – матеріальна субстанція.Вона є первинна до духовної (ідеалістичний) 2) Дуалістична позиція (Декарт) – існування двох незалежних субстанцій : мислячої і протяжної.Математичне пояснення існування Бога (вищі ідеї).Спіноза,щоб подолати дуалізм Декарта,змушений повернутися до пантеїзму. 3) Пантеїзм.Спіноза – системне вчення.Субстанція може бути лише одна.Бореться з дуалізмом.Субстанція – злиття Бога і природи,при цьому як фундамент,цілісність буття виступає як природа,а як причина і самопричина – як Бог. 2 атрибути субстанції (взаємопов язані) : протяжність і мислення. Зв язок за рахунок вічного модусу (руху),який забезпечує «існування субстанції» як причини самої себе. Деїзм.Намагання пояснити розвиток субстанції з неї самої.Раціоналіст Геометричний метод ,який опирається на певні аксіоми,істинність яких засвідчена найвищою розумовою очевидністю. 3 рівні пізнання : 1) Чуттєве сприйняття 2) Судження розуму 3) Істинне (інтуїтивне) аналітичне знання,яке здобувається безпосередньо розумом і незалежне від чуттєвого досвіду. Воля.Спіноза розглянув активну властивість людини – волю- як здатність перевершувати розум,і тому бажання та пристрасті можуть збивати людину зі шляху істини. «Свобода є усвідомленною необхідністю».Тобто людина повинна здолати силу бажань і пристрастей для того,щоб бути здатною до свободи.Свобода унікально розширює світогляд людини,дозволяє поглянути під кутом вічності,людина оволодіває своїми інтелектуальними можливостями (інтелект,інтуіція) на вищому рівні. Це дає подолати всі дуалізми.Ставить його в стороні від механістичності. Лейбніц виступає як раціоналіст,який творить свою систему,опираючись на прагнення до охоплення всіх аспектів багатоманітності буття світу.Якщо правильно пізнати,то в принципі філософії не буде потреби 4. Плюралізм. Світ складається з множинності монад,які є одночасно духовними і конструктивними елементами буття (тілесні і духовні,вічні незнищувані,неповторні,самодостатні і активні).Монади замкнуті і не взаємодіють між собою.Хоче подолати дуалізм Декарта,духовне і пантеїстичну лінію.Взаємозвязок між монадами існує за рахунок наперед установленої гармонії (Божественної гармонії). Принципи : 1. Усузагальної відмінності 2. Неперервності 3. повноти і всезагальної досконалості 4. Усезагального зв язку (гармонії). Взаємозвязок цих принципів у пізнанні : в аналогії,формуванні теоретичних законів.Ідея антропного принципу – передбачає існування людини у світі.Лейбніц – подолання ідеї детермінізму Філософія Просвітництва виникає в XVIII ст. і характерна увагою до раціоналістського вирішення організації суспільно-нолітичного розвитку,а не тільки теоретичному пізнанню проблем.Організація суспільного життя на засадах розуму.Дж.Толланд,Г.Лессінг,Гердер,Вольтер,Монтеск є,Руссо,Дідро. Раціоналізм – опирається на розум,організація світу і держави на засадах розуму. Антрипоцентризм – розуміння людини як природної і колективної істоти (на відміну від індивідуалізму Відродження) Філософія Історії – ідея прогресу як поступального удосконалення людського розуму. Детеологізація світоглядних основ суспільства і атеїзм.Звільнення від впливу релігії Матеріалізм – механістична картинка світу Детеологізація (напрямки) : 1. Критика релігійного догматизму і фанатизму.Неспівпадання норм,які проголошуються ідейною ідеологією і рисами,які втілюються її носіями (священниками ) Вольтер.Релігійний догматизм веде до фанатизму : «Якби релігії не було,її варто булоб видумати».- форма управління масами.Акцент – щоб релігія не мела вплив на державника. 2. Атеїзм – критика основ релігії, Євангелія. Голюбах, Гельвецій, Ламетрі. Тенденція боротьби з релігійною ідеологією.Вплив на Маркса,Леніна,атеїзм французських просвітників.Ленін оцінював їх як войовничих матеріалістів,пропонував їх перекладати.Ідеологічне підгрунтя.Формування останньої цілісної матеріалістичної системи класифікації філософії – механістичний матеріалазм (Дідро, Даламбер – енциклопедія).Ідеї виражені в роботах «Людина-машина»,філософські принципи роботи і руху (Дідро) «Про розум», «Про людину,її розум,здібності та виховання», «Про систему природи».Ламетрі – матеріалізм – єдина форма філософії,систематизує ідеї Г.Необхідність створення цілісної матеріалістичної системи. Основні принципи матеріалізму : 1. Світ існує об єктивно і він матеріальний.Матерія вічна,є основною субстанцією,яка складається з атомів і молекул і нескінченна в просторі і часі.Властивість матерії : протяжність,внутрішня активність,здатність до відчуття.Це все те,що якимось чином діє на наші відчуття. 2. Рух – атрибутивна властивість матерії і характеризує її активність.Все відбувається на основі механістичних законів.Початок активності – ідея першопоштовху (деїзм) 3. Свідомість – властивість високоорганізованої матерії (мозку).Ідея є основою теорії відображення.(Ленін розвиває).Перша спроба пояснення виникнення свідомості (матеріалістична) 4. Теорія пізнання – намагання подолати однобокість сенсуалізму,емпіризму,раціоналізму.Виявлення зв язку між ними.Критика агностицизму.Дідро : ідея скептичного розуму,який спирається на чуттєві враження і експерименти і є основним знаряддям пізнавання дійсності.Розмежування сфери розуму і сфери віри. 5. Проблема співвідношення свободи і необхідності або свободи і причинності.Все причинно обумовлено,пізнання – це вивчення цих причин.Свобода не має підгрунтя у філософській системі,бо не має вибору (механіцизм).,до того ж провідною є механічна форма руху.Деїзм,хоча є вже ідея саморуху.Підхід до людини : природа має свідомість,але людське буття природне до природних закономірностей.Матеріалізм хоч і є системний,але носить механістичний характер. 6. Проблеми соціальної філософії : розуміння суспільства,його розвитку,проблема історії (філософія історії – Вольтер),співвідношення людини,держави і права.Людина – природна і колективна істота. 2 системи права : - натуральне - державне Натуральне – приподна істота. Державне – ідея суспільного договору,щоб люди могли існувати як колективні істоти. Думки правлять світом.Проблема для всіх представників – проблема виховання,його ролі у формуванні людини.Виховання спрямоване на формування громадянина.Естетична проблеметика.Один з перших теоретиків реалістичного методу в мистецтві.Філософія історії : місце нового буржуазного суспільства. Підходи до тлумачення історії : 1. Теорія суспільного круговороту (Віко) – італ. П. щоб зроб. предметом,треба виявити закономірність. 3 етапи розвитку історії : епоха богів,героїв,людей,які повторюються. Боги – мова наочна Герої – мова поетична,фаталізм,рок Люди – мова прозаїчна Аморальність,епоха закінчується.Починається нова. 2. Руссо був предтечею Шплендера.Культура гине,коли розвивається цивілізація. 3. Ідея прогресивного розвитку суспільства (Кондорсе).Розвиток суспільства – нескінченний прогрес розуму.Виділяє 10 епох,найвища – буржуазне суспільство. Вплив на Німецьку класичну філософію. Кант спочатку виступав як просвітник.
Читайте також:
|
||||||||
|