Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



УКРАЇНСЬКИЙ НАЦІОНАЛІЗМ

У XIX ст. посилюється великодержавний тиск з боку Російської та Австро-Угорської імперій, спрямований на асиміляцію українського народу як окремої нації. Знищувалися національна самосвідомість українців, мова, культура, звичаї й традиції.

У 1863 р. виходить циркуляр міністра внутрішніх справ Російської імперії П. Валуєва про накладення заборони надрукування книг українською мовою. До цього в листі до міністра народної освіти П. Валуєв писав: "Ніякої окремої малоросійської мови не було, немає і бути не може". У 1876 р. з'являється Емський указ Олександра II, який забороняв публікацію українських книг, використання української мови в театрі. У 1888 р. Олександр III підписує указ "Про заборону використання в офіційних установах української мови і хрещення українськими іменами".

У 1859 р. Міністерство віросповідань і наук Австро-Угорської імперії заборонило використання українського алфавіту у Східній Галичині та на Буковині, замінивши його латиницею.

Дії влади викликали природний протест українського народу, що привело до активізації національно-визвольного руху.

Наприкінці 50-х років у Києві, Харкові, Полтаві, Чернігові, Одесі виникають напівлегальні громадсько-політичні організації — громади. Перша така громада виникла в Київському університеті. її учасники — В. Антонович, Т, Рильський, Ф. Панченко — пропагували в народі ідеї соціального і національного визволення.

На межі 1860—1861 рр. у Київському університеті було утворене нове таємне товариство — "Українська громада". Ініціаторами його створення були П. Чубинський, І. Касьяненко, М. Драгоманов. Члени громади засновували українські школи, проводили лекції серед населення, пропагували "Кобзар".

Після активізації наступу на українство з боку влади Російської та Австро-У горської імперій громада почала розробляти свою ідеологію, якай отримала згодом назву "український націоналізм".

На початку 70-х років XIX ст. у Києві створюється культурно-просвітницький гурток "Старагромада" на чолі з В. Антоновичем. Члени гуртка — М. Зібер, М. Драгоманов, О. Кониський, М. Старицький, П. Чубинський — брали активну участь у роботі органів місцевого самоврядування, наукових товариств. У1875 р. "Стара громада" придбала російську газет) "Киевский телеграф" і перетворила її в орган, який висвітлював події в Україні.

Новий наступ на українство розпочався після видання Емського указу. Більшість громадівців були заслані або виїхали за кордон. У Женеві М. Драгоманов організував видання збірника "Громада" українською мовою.

У Галичині визвольний рух потрапив під вплив москвофілів, які пропагували ідею єдиної, неподільної Росії і заявляли, що українців як народу не існує.

Представники передової української інтелігенції — народовці —заснували в грудні 1868 р. у Львові культурне товариство "Просвіта". Вони пропагували історичні знання в народі, видавали твори українських письменників, створили мережу бібліотек, читалень, музичних і хорових колективів. Ідеологами народовства були В. Барвінський, А. Вахнянин, В. Антонович, Марко Вовчок, П. Куліш, І. Нечуй-Левицький та ін.

Утвердженню української національної свідомості сприяло і створене у Львові в 1873 р. літературне товариство Ім. Г. Шевченка, яке в 1892 р. було перетворене в Наукове товариство ім. Т. Шевченка (НТШ). У НТШ працювали М. Грушевський, І. Франко, І. Горбачевський, В. Гнатюк. Зусиллями НТШ було видано понад 1100 наукових праць з проблем української історії, культури, мови.

Аналіз діяльності українських націоналістів у XIX ст. показує, що ці люди були передусім патріотами, які віддано любили свій народ, над усе ставили його незалежність, свободу, добробут, піклувалися про розвиток рідної мови, культури, народних традицій. Виходячи з такого розуміння українського націоналізму до націоналістів можна віднести весь цвіт української нації, а не лише тих, хто формально належав до тієї чи іншої націоналістичної організації.

Отже, по-перше, націоналізм—явище історично зумовлене. Український націоналізм виник не на порожньому місці. В його основі — непідкорений волелюбний дух українського народу, його прагнення за будь-яку ціну вирватися з-під колоніального рабства, відродити втрачену в минулому державну незалежність.

По-друге, націоналізм виникає лише в результаті духовного пригнічення однієї нації іншою, є наслідком шовіністичної політики держави. І в цьому відношенні націоналізм і шовінізм невіддільні. Український націоналізм став породженням російського великодержавного шовінізму. Він існував у межах тих державних утворень, де виявлявся шовінізм. Зі зникненням останнього зникав як явище й український націоналізм. Абсурдно говорити про його існування в рамках незалежної української держави. Якщо в державі принижуються й переслідуються інші нації, то це вже не націоналізм, а шовінізм. І навпаки, якщо в державі вживаються всі заходи щодо створення сильного, єдиного, процвітаючого суспільства, без кивків у бік тієї чи іншої нації, то це патріотизм. Дуже добре сказав з цього приводу В. Липинський у листі до Б. Шеметау 1925 р.: "Бути патріотом — це бажати всіма силами душі своєї створення людської, державної і політичної співдружності людей, які будуть жити на Українській землі... Бути патріотом—це означає шукати задоволення не втому, "щоб бути українцем", а в тому щоб було честю носити ім'я українця. Бути патріотом — це означає передусім вимагати від себе достойних вчинків, як від українця, а не ненавидіти інших лише тому, що вони не українці. Нарешті, бути патріотом — це означає, будучи українцем, виховувати в собі передусім суспільні, політичні, державотворчі риси: віру в Бога і слухняність його законам, тобто духовні цінності; далі вірність, твердість, волелюбство, дисципліну, повагу до своєї традиційної влади, кажучи в цілому, лицарство — тобто політичні цінності".

Загальні висновки

Історичні умови розвитку суспільно-політичного ладу і права в Україні в період, який розглядається, не були однорідними ні в часі, ні в просторі Перша половина XIX ст. і для Російської, і для Австрійської імперій характеризувалася кризою феодально-кріпосного ладу та формуванням буржуазних відносин. У сільському господарстві це проявилося перш за все у спрямованості поміщицьких господарств виробляти продукцію на ринок. Крім того, свій зв'язок з ринком вони закріплюють організацією переробки сільськогосподарської сировини, тобто засновують промислові підприємства.

Проте капіталістичні зрушення в сільському господарстві в Російській імперії до 1861 року, а в Австрійській — до 1848 року були слабкими.

Основною сферою, де формувався новий спосіб виробництва, була промисловість, її розвиток супроводжувався змінами у суспільному ладі.

В умовах створення товарного виробництва відбувалося зародження нових соціальних груп—буржуазії та найманих робітників. Кадри робітники формувалися на цей час переважно із селянського середовища. Буржуазні прошарки рекрутувалися з різних соціальних станів: дворян, селян, міщан, купців, що ступили на шлях підприємництва.

Політичний лад України визначався природою імперської державності. За адміністративно-політичним поділом Росії Україна складалася з дев'яти губерній, частина яких була об'єднана в генерал-губернаторства, що дало можливість повністю ліквідувати автономні особливості політичного устрою України. Західноукраїнські землі в цей же час пройшли через встановлення конституційного ладу після революційних подій 1848 року до відновлення абсолютизму.

До 40-х років XIX ст. в Україні збереглася дія місцевого права, джерела якого систематизовані не були. Хоча робота з кодифікації місцевого права була проведена, жодна з кодифікацій в дію введена не була. Царизм поширив на Україну загальноросійське законодавство. Головним джерелом права став Звід законів Російської імперії. Удосконалення правової системи відбувалось і в Австрійській імперії. Так, у 1812 році тут було введено в дію Цивільний кодекс.

Падіння кріпосного права в Росії та в Австрії поклало початок формуванню та розвитку капіталістичних відносин в цих країнах. Патріархально-кріпосницька Україна відходить у минуле, народжується нова, буржуазна Україна. Зміни, які відбувалися в пореформений час у суспільно-політичному ладі України, визначалися загальними для обох імперій закономірностями. Суттєво змінилося перш за все правове становище селянства, яке стало вільним, набуло особистих і соціально-економічних прав.

Не набули реального значення для селян права, визначені земською й Іншими реформами. Всі вони сприяли зміцненню позицій дворянства як в економічній, так і в політичній сферах.

Буржуазні реформи, що передбачали нову судову систему і буржуазні принципи судочинства, земські і міські органи місцевого самоврядування, були проведені не в усіх губерніях України.

Подібні процеси відбувалися і на західноукраїнських землях. Австрія в 1867 році перетворилася в Австро-Угорську імперію. Намісник у Галичині і крайовий президент на Буковині зосередили в своїх руках все управління. Поряд з урядовими органами на західноукраїнських землях існували органи крайового (сейми) і місцевого (повітові, міські і сільські ради) самоврядування, антидемократичний принцип діяльності яких полягав у роздвоєнні функцій урядового управління і самоврядування. Зміни в системі державного апарату торкнулись і системи органів суду, які було відокремлено від адміністрації.

Джерела чинного права в Україні поповнилися новими нормативними актами в окремих галузях права. Отримало розвиток адміністративно-поліцейське і кримінальне законодавство. Дальший розвиток капіталістичних відносин в Австро-Угорщині також привів до перегляду старих і створення нових кодексів.

У другій половині XIX ст. тяжким тягарем на український народ ліг національний гніт. Проте Україні вдалося зберегти мову, культуру, самобутність, все те, що становить основу державності І що в майбутньому допомогло відродженню Української держави. Незважаючи на державні кордони, активно проходив процес консолідації української нації, зростали суспільно-політичні та культурні зв'язки між західноукраїнськими і східноукраїнськими землями. В умовах переслідування російським царизмом української культури поступово зростала роль західноукраїнських земель у національно-культурному русі, в якому також брали участь передові сили Східної України.

Під впливом цього руху зростала національна самосвідомість населення України, посилювалася боротьба за об'єднання всіх українських земель в єдиній соборній демократичній державі.

 

Розділ 9. ВІДРОДЖЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ ДЕРЖАВИ (березень 1917 — квітень 1918 р.)


Читайте також:

  1. Б. Англо-український глосарій типових конструкцій з військового перекладу 1 страница
  2. Б. Англо-український глосарій типових конструкцій з військового перекладу 2 страница
  3. Б. Англо-український глосарій типових конструкцій з військового перекладу 3 страница
  4. Всеукраїнський Центральний Виконавчий Комітет
  5. Громадяни України, український народ
  6. Допрофесійний український театр
  7. Еволюція українського націоналізму
  8. Західноукраїнський економічний район
  9. Західноукраїнський регіон
  10. Значним здобутком для України в період революції 1905-1907 рр. було скасування заборони на український друк. („Валуєвський” (1863 р.) та „Емський” (1876 р.) укази).
  11. Інтернаціоналізми в складі української лексики
  12. Й Всеукраїнський з'їзд Рад. Проголошення Радян­ської влади.




Переглядів: 593

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Правова система | ЗАГАЛЬНИЙ ІСТОРИЧНИЙ ОГЛЯД

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.