Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Громадяни України, український народ

Структура недержавної системи забезпечення національної безпеки

Недержавним структурам приділяється окрема увага, зокрема, існує думка, що на них доцільно покласти функції щодо здійснення демокра­тичного цивільного контролю над системою управління національ­ною безпекою, а також розробити форми їх сприяння і безпосеред­ньої участі у забезпеченні національної безпеки. Причому даний контроль разом із різними видами державного контролю (парла­ментський, адміністративний, прокурорський, судовий) має висту­пати складовим елементом загальної системи контролю системи забезпечення національної безпеки.

У свою чергу місцеві органи виконавчої влади, які здійснюють діяльність із забезпеченні національної безпеки, а також органи місцевого самоврядування у межах делегованих ним Кабінетом Міністрів повноважень є нижчою ланкою забезпечення національної безпеки. Вони забезпечують національну безпеку відповідно до потреб тієї місцевості, управління якою вони здійснюють. Та­ким чином дані органи є органами локального забезпечення національної безпеки.

Проблема формування недержавної системи безпеки ще не ста­ла об'єктом спеціальних досліджень в Україні. Наразі можна кон­статувати лише про поодинокі спроби деяких дослідників та авто­рів розглядати окремі її аспекти. Тому доцільним буде звернутись до тих напрацювань, які вже існують в інших країнах, зокрема в Росії. У якості суб'єктів недержавної системи забезпечення націо­нальної безпеки російські дослідники виділяють: органи місцевого самоврядування; недержавний нотаріат; адвокатура; недержавні охоронні служби та детективні агентства; громадські об'єднання і окремих громадян.

Водночас, на нашу думку, даний перелік може мати дещо інший вигляд і складатися із наступних компонентів недержавної систе­ми забезпечення безпеки:

• український народ;

• органи місцевого самоврядування;

• органи самоорганізації населення;

• об'єднання громадян;

• професійні спілки;

Отже, проаналізуємо більш детально зміст діяльності кожного з цих компонентів.

Слід зазначити, що основним суб'єктом недержавної системи забезпечення національної безпеки є громадяни. Без їх активної участі у розбудові незалежної держави, без їх відданості Україні, свідомому та патріотичному служінню ідеалам української нації функціонування надійної системи забезпечення національної без­пеки є неможливим. Отже безпека нації починається з безпеки кон­кретної особи, але левова частка уваги має бути зосереджена на усвідомленні кожного громадянина необхідності активної і безпо­середньої участі у забезпеченні безпеки. Лите такий підхід пере­творить громадян із пасивних спостерігачів на активних учасників, надасть можливості найповнішій реалізації права громадян на життя та здоров'я. Отже, забезпечення національної безпеки стає справою не лише державних інституцій і громадських формувань, а й конк­ретного громадянина.

Безпосередньо даний процес регулюється Законом України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кор­дону» . Згідно зі ст. 1 даного Закону громадяни України відповідно до Конституції України мають право створювати в установленому цим Законом порядку громадські об'єднання для участі в охороні громадського порядку і державного кордону, сприяння органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам, Прикордон­ним військам України та органам виконавчої влади, а також поса­довим особам у запобіганні та припиненні адміністративних право­порушень і злочинів, захисті життя та здоров'я громадян, інтересів суспільства і держави від протиправних посягань, а також у рятуванні людей і майна під час стихійного лиха та інших надзвичай­них обставин.

Відповідно до ст. З даного Закону громадські формування з охо­рони громадського порядку і державного кордону створюються і діють у взаємодії з правоохоронними органами, Прикордонними військами України, органами виконавчої влади та органами місце­вого самоврядування. Координацію діяльності громадських форму­вань з охорони громадського порядку і державного кордону здійсню­ють відповідно місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування. Повсякденна (оперативна) діяльність таких фор­мувань організовується, спрямовується і контролюється відповід­ними органами внутрішніх справ, підрозділами Прикордонних військ України.

Відповідно до ст. 9 Закону основними завданнями громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону є:

1) у сфері охорони громадського порядку:

• надання допомоги органам внутрішніх справ у забезпеченні громадського порядку і громадської безпеки, запобіганні адмініст­ративних проступків і злочинів;

• інформування органів і підрозділів внутрішніх справ про вчи­нені або ті, що готуються, злочини, місця концентрації злочинних угруповань;

• сприяння органам внутрішніх справ у виявленні і розкритті злочинів, розшуку осіб, які їх вчинили, захисті інтересів держави, підприємств, установ, організацій, громадян від злочинних пося­гань; участь у забезпеченні безпеки дорожнього руху та боротьбі з дитячою бездоглядністю і правопорушеннями неповнолітніх;

2) у сфері охорони державного кордону:

• надання допомоги підрозділам Прикордонних військ України у виявленні та затриманні осіб, які порушили або намагаються порушити державний кордон, чи провадять іншу протиправну діяльність на кордоні;

• сприяння військовослужбовцям Прикордонних військ Украї­ни в охороні державного кордону, виключної (морської) економіч­ної зони України, а також здійснення контролю за дотриманням режиму державного кордону, прикордонного режиму і режиму в пунктах пропуску через державний кордон, проведення разом з ними пропуску громадян до місць відпочинку і роботи;

• надання допомоги підрозділам Прикордонних військ України у виявленні умов та причин, які можуть призвести до злочинної діяльності на кордоні, і вжиття заходів до їх усунення; участь у спостереженні за місцями роботи і відпочинку побли­зу кордону та за прикордонними інженерними спорудами;

• участь у заходах Прикордонних військ України з профілакти­ки порушень або спроб порушення державного кордону і режиму в пунктах пропуску через державний кордон, незаконного переміщен­ня через державний кордон вантажів, предметів, матеріалів та іншого майна;

3) у разі виникнення надзвичайних ситуацій:

• надання невідкладної допомоги особам, які потерпіли від не­щасних випадків чи правопорушень;

• участь у рятуванні людей і майна, підтриманні громадсько­го порядку у разі стихійного лиха та інших надзвичайних обста­вин.

Характерною рисою даного закону є те, що у ньому безпосеред­ньо у ст. З наголошується на тому, що громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону не мають пра­ва займатися підприємницькою або іншою діяльністю з метою одер­жання прибутку. На нашу думку, дана обставина значно звужує потенціал і можливості застосування громадських формувань при забезпеченні національної безпеки. І передусім така обережність законодавця пов'язана із відсутністю оновленої концепції націо­нальної безпеки України, в якій знайшли б адекватне відображення положення щодо необхідності формування недержавної системи безпеки, що надало б поштовху для подальшої законотворчої робо­ти з упорядкування діяльності кожного суб'єкта недержавної підси­стеми забезпечення національної безпеки. Поки в нашій країні не визначена ця система, більш того, заборонено брати участь на дого­вірній основі у охороні громадського порядку, що є одним з елементів забезпечення національної безпеки, казати про ефективність діяль­ності недержавної підсистеми не доводиться.

Водночас позитивним і важливим є закріплення у даному Зако­ні положення щодо обов'язку з боку місцевих державних адмініст­рацій, органів місцевого самоврядування та правоохоронних орга­ни надавати всіляку допомогу та підтримку у створенні громадсь­ких формувань з охорони громадського порядку і державного кор­дону (ст. 4). А ретельний аналіз основних завдань, наведених вище, дає усі підстави казати про стійку взаємодію державних і недер­жавних інституцій у забезпеченні національної безпеки, що у більш загальному плані ще раз підтверджує взаємонеобхідність і взаємодоповнюваність державної і недержавної підсистем забезпечення національно безпеки.

Органи місцевого самоврядування створюють необхідні умови для нормальної життєдіяльності громадян, реалізують гнучку сис­тему управління, пристосовану до місцевих особливостей і умов безпеки, сприяють розвитку ініціативи та самостійності у грома­дян.

Правові основи місцевого самоврядування визначаються Кон­ституцією України, законами України та іншими нормативно-пра­вовими актами. Важливими актами, що вирішують принципові питання місцевого самоврядування, є статути конкретних муніци­пальних утворень. Статути визначають також структуру і порядок формування органів місцевого самоврядування, найменування і повноваження виборчих та інших органів місцевого самоврядуван­ня, посадових осіб місцевого самоуправління.

Органами місцевого самоврядування в Україні є сільські, селищні, районні, міські, районні у містах і обласні ради. Вони наділяються власною компетенцією щодо забезпечення національної безпеки, в межах якої діють самостійно. Голови сільських, селищних, район­них, міських, районних у містах і обласних рад і очолювані ними виконавчі комітети у порядку і в межах, визначених Законом, здійснюють делеговані їм повноваження державної виконавчої вла­ди у сфері забезпечення національної безпеки.

Правовий статус органів місцевого самоврядування характери зується тим, що вони відділені від держави і не входять до системи органів державної влади, взаємодіють з ними на основі права, їх загальний статус, принципи організації, основні варіанти організа­ційних форм, а також важливі повноваження встановлені правом; органам місцевого самоврядування надано право вирішувати само­стійно питання місцевого значення, володіння, користування і роз­порядження муніципальною власністю в межах Конституції і за­конів України; загальні принципи і гарантії місцевого самоуправ­ління встановлені Конституцією України і не можуть бути само­вільно обмежені будь-яким органом державної влади.

Органи місцевого самоврядування самостійно визначають напря­ми використання і витрачання коштів своїх бюджетів, а також збільшують в межах наявних у них коштів норми видатків на утри­мання органів внутрішніх справ, які є складовим елементом дер­жавної системи забезпечення національної безпеки. Доходи, додат­ково одержані при виконанні бюджетів місцевого самоврядування, а також суми перевищення доходів над видатками, що утворюють­ся в результаті перевиконання доходів або економії у видатках, залишаються в розпорядженні органів місцевого самоврядування, вилученню не підлягають і використовуються за їх розсудом, а отже, органи місцевого самоврядування можуть спрямовувати дані кош­ти на посилення заходів і зміцнення системи забезпечення націо­нальної безпеки.

Органи місцевого самоврядування мають право створювати підприємства для здійснення господарчої діяльності. Вони визна­чають цілі, умови та порядок їх діяльності, здійснюють регулюван­ня цін і тарифів на їх продукцію, затверджують їх статути, призна­чають керівників. Що стосується питань забезпечення безпеки, без­перечно, важливе значення має віднесення до повноважень місце­вого самоуправління таких функцій, як: отримання від підприємств, розташованих на території муніципального утворення, необхідних відомостей про проекти планів підприємств, обов'язкове узгоджен­ня цих планів у відповідних органах структури місцевого самовря­дування; внесення пропозицій по проектах планів промислових підприємств з питань, пов'язаних із задоволенням потреб населен­ня: розгляд планів розташування, розвитку і спеціалізації під­приємств; створення за рахунок коштів, що є, промислових під­приємств змішаного типу; підготовка пропозицій про приватиза­цію муніципальних підприємств; розміщення підприємств на підвідомчій території; створення підприємств для здійснення гос­подарської діяльності, визначення порядку їх діяльності, затверд­ження їх статутів; надання у довічне спадкове володіння, постійне і тимчасове користування земельних ділянок; реєстрування права власності на землю; планування і контроль за використанням зе­мель; отримання платні за користування землею.

Велика робота проводиться щодо створення екологічно безпеч­них умов життя громадян. Взагалі можна зазначити, що органи місцевого самоврядування покликані забезпечувати життєво не­обхідні інтереси особи.

У цілому ж можна резюмувати, що органи місцевого самовря­дування є важливою складовою недержавної системи забезпечен­ня національної безпеки. Даний висновок підкріплюється не лише аналізом основних функцій даних органів, а й їх органічним взає­мозв'язком у сфері забезпечення національної безпеки із елемента­ми державної системи, зокрема з органами внутрішніх справ.


Читайте також:

  1. VII. ТЕСТИ З ДИСЦИПЛІНИ «МІЖНАРОДНА
  2. А/. Форми здійснення народовладдя та види виборчих систем.
  3. Антифеодальна боротьба українського народу
  4. Античні міста-держави на півдні України, їх культурні традиції.
  5. АРХІТЕКТУРА НАРОДНОГО ЖИТЛА В УКРАЇНІ.
  6. Асфіксія новонароджених.
  7. Б. Англо-український глосарій типових конструкцій з військового перекладу 1 страница
  8. Б. Англо-український глосарій типових конструкцій з військового перекладу 2 страница
  9. Б. Англо-український глосарій типових конструкцій з військового перекладу 3 страница
  10. Б. Громадсько-політичний рух 60-90 рр. ХІХ ст. інтелігенції Росії та України, в центрі уваги яких був народ, селянська община та соціальна революція.
  11. Банк міжнародних розрахунків
  12. Битва за визволення України, рух Опору




Переглядів: 1148

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Верховна Рада України | Органи самоорганізації населення

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.014 сек.