Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Загальна характеристика моделей ринку.

Існує чотири моделі ринку: ринок вільної конкуренції, ринок монополії, ринок монополістичної конкуренції, ринок олігополії.

1. Ринок вільної (досконалої) конкуренції характеризується наступними основними рисами:

· існування на ринку великої кількості продавців та покупців товару;

· вільний доступ на ринок;

· однорідність товару;

· вільне ціноутворення під впливом попиту та пропозиції.

2. Ринок монополії характеризується наступними рисами:

· єдиний виробник;

· унікальність товару;

· невільне ціноутворення;

· доступ на ринок заблоковано.

Виникнення монополії є історично неминучий процес. Виникненню монополії сприяли процеси концентрації та централізації виробництва та капіталу.

Монополія – це ринкова структура, при якій одне підприємство є єдиним виробником товару.

Виділяють монополії закритого та відкритого видів, а також природні монополії. Закрита монополія – це монополія, яка захищена від конкуренції на законодавчому рівні, при цьому підприємство має виключні права на ведення певного виду діяльності. Відкрита монополія – це монополія, яка виникла внаслідок виходу на ринок з новою продукцією. Природна монополія являє собою ринкову ситуацію, при якій мінімізація витрат виробництва одиниці продукції досягається при наявності однієї єдиної фірми.

Існують такі форми монополії:

Чиста монополія – це ситуація на ринку коли в галузі існує одне підприємство. При чистій монополії слід говорити про унікальність продукту. Крім цього існують великі перепони доступу на ринок. Процес ціноутворення залежить від монополіста. Як правило така ситуація на ринку пов’язана з природною монополією, закритою монополією або з економією на масштабах виробництва.

Монопсонія – існування на ринку одного покупця.

Дуопролія – коли в галузі функціонують лише два виробника.

Двостороння монополія – коли в галузі є єдиний продавець та єдиний покупець товару.

3. Ринок монополістичної конкуренції характрезиується наступними рисами:

· достатня кількість виробників, що сприяє вільному ціноутворенню;

· доступ на ринок вільний;

· економічна боротьба на підставі цінової та нецінової конкуренції;

· диференціація продукту.

Ринок монополістичної конкуренції поєднує риси, як монопольного ринку, так і конкурентного. При цьому даній моделі більш притаманна конкуренція ніж монополія.

Відміною характеристикою монополістичної конкреції є диференціація продукту, як реальна, так й мнима, котра створюється за допомогою реклами, використання торговельних марок та ін.

На ринку монополістичної конкуренції виробництвом продукту займається велика кількість продавців. Але в зв’язку з тим, що продукція кожного підприємства в очах споживачів є унікальної цьому ринку притаманні риси монополії. Контроль над цінами з боку конкретного підприємства незначний. Перепони доступу на ринок продукту незначні або взагалі відсутні.

Для ринку монополістичної конкуренції характерна економічна боротьба на підставі цінової та нецінової конкуренції.

Цінова конкуренція – це боротьба між товаровиробниками за споживача шляхом зменшення витрат виробництва, зниження цін на товари та послуги без суттєвого зміни якості та асортименту товару.

Нецінова конкуренція – це боротьба між товаровиробниками за споживача шляхом впровадження досягнень науково-технічного прогресу в виробництво, що спричиняє покрашення якості продукту та його асортименту.

4. Ринок олігополії.

Олігополія – це ситуація на ринку, коли в галузі існує декілька виробників. При цьому доступ на ринок обмежений перепонами. Характерною рисою олігополії є взаємна залежність виробників друг від друга при вирішені питань ціноутворення. В процесі ціноутворення при олігополії домінує домовленість про ціну або про поділ ринку збуту товару.

Характерні риси олігополістичного ринку:

· декілька виробників;

· контроль над ціною товару обмежений взаємною залежністю;

· існують перешкоди до вступу на ринок товару;

· продукт як стандартний так і диференційований.

 

 


Читайте також:

  1. I. Загальна характеристика політичної та правової думки античної Греції.
  2. II. ВИРОБНИЧА ХАРАКТЕРИСТИКА ПРОФЕСІЇ
  3. II. Морфофункціональна характеристика відділів головного мозку
  4. Ni - загальна кількість періодів, протягом яких діє процентна ставка ri.
  5. Аварії на хімічно-небезпечних об’єктах та характеристика зон хімічного зараження.
  6. Автобіографія. Резюме. Характеристика. Рекомендаційний лист
  7. Автокореляційна характеристика системи
  8. Амплітудно-частотна характеристика, смуга пропускання і загасання
  9. АНАЛІЗ ЛІНІЙНИХ МОДЕЛЕЙ ЕКОНОМІЧНИХ ЗАДАЧ
  10. Аналіз та синтез моделей систем
  11. Аплікація як вид образотворчої діяльності дошкільнят, його характеристика.
  12. Архітектура СЕП та характеристика АРМ-1, АРМ-2, АРМ-3




Переглядів: 1866

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Роль конкуренції в ринковій економіці | Економічні наслідки монополії. Антимонопольна політика України

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.013 сек.