Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник






Західноукраїнські землі в 20-30 рр.

Формування тоталітарного режиму

Термін «тоталітаризм» вперше було вжито для характеристики фашистського режиму Муссоліні в Італії. З 1929 р. цей термін став застосовуватися і для характеристики політичного режиму в СРСР.

Будучи формально демократичною країною, СРСР фактично перетворився на тоталітарну державу з режимом особистої влади Сталіна. Про зміцнення тоталітаризму в Україні у 20-30 рр. свідчать такі тенденції і процеси:

1. Утвердження монополії комуністичної ідеології. Право на істину визнавалося лише за марксизмом. За допомогою цензури більшовики контролювали пресу, радіо, освіту і маніпулювали свідомістю населення.

2. Монополізація влади більшовицькою партією, усунення з політичної арени інших політичних партій. До Конституції СРСР 1936 р. вперше увійшло положення про керівну і спрямовуючу роль комуністичної партії. Відбулося зрощення правлячої партії з державним апаратом: ключові пости у владних структурах могли належати лише членам комуністичної партії. Опорою влади стали профспілки і комсомол.

3. Встановлення жорсткого контролю держави над суспільним життям.

4. Встановлення монопольного контролю партійно-державного апарату надекономічною сферою. Одержавлення всіх форм власності, централізація керівництва економікою, утворення адміністративно-командної системи.

5. Масові репресії (у тому числі, розкуркулення, голодомор, депортації, боротьба з «націоналістичними елементами», боротьба проти релігії і церкви, гоніння проти діячів культури) були важливою умовою функціонування тоталітарного режиму. В політичній сфері вони придушували будь-яку опозицію сталінському режиму, в економічній сфері – сприяли підтриманню страху як основного стимулу до праці, забезпечували систему дармовою робочою силою, у соціальній сфері – розколювали суспільство, створювали атмосферу підозри і недовіри, забезпечували дисципліну, абсолютну покору та єдність. Органи НКВС посилювали пошук «ворогів народу», яких судили без захисту, без свідків і навіть без підсудного. Мільйони українців були ув’язнені в таборах НКВС та фізично знищені.

Таким чином, Українська РСР перебувала у складі Радянського Союзу з тоталітарним комуністичним режимом. Модернізація України, яку здійснювали комуністи, супроводжувалася придушенням національно-визвольного руху, примусовою колективізацією, голодомором, масовими репресіями.

 

У міжвоєнний період західноукраїнські землі знаходилися у складі іноземних держав: під владою Польщі перебували Галичина і Західна Волинь, під окупацією Румунії – Північна Буковина і Бессарабія, до Чехословаччини було приєднано Закарпаття.

Уряд Польщі забороняв вживання української мови в державних установах. Румунська влада здійснювала політику тотальної румунізації: було заборонено вживання української мови, українська преса, закривалися українські школи.

В економічній сфері важливу роль відігравав аграрний сектор. Однак розвиток сільського господарства гальмувався колонізаторською політикою іноземних держав. Аграрні реформи, проведені у 1919 р., мали на меті передачу землі польським, румунським і чеським колоністам. Отже, економіка регіону перебувала у застої. Соціальне становище населення було також тяжким: низький рівень життя, високий рівень безробіття, захворюваності, смертності.

В центрі уваги національно-визвольного руху стало визначення шляхів національного визволення і побудова української держави. Найбільш масова партія Галичини Українське національно-демократичне об’єднання (УНДО) прагнула здобуття Україною незалежності та її демократичного розвитку.

У 1929 р. була утворена Організація українських націоналістів (ОУН). Організатором і керівником у 1929-1938 рр. був Є. Коновалець. Проголошувалася перевага національних інтересів над індивідуальними, метою боротьби вбачалося утворення незалежної соборної української держави будь-яким способом, у т.ч. терористичними методами боротьби. Політична система мала ґрунтуватися на владі однієї націоналістичної партії. У 1938 р. ОУН розкололася на революційне крило (ОУН-Б, С. Бандера) та помірковане крило (ОУН-М, А. Мельник).

Процесам національного відродження сприяв митрополит греко-католицької церкви А. Шептицький. Український політичний рух на Закарпатті розвивався в руслі москвофільства, русинства та українофільства.

Отже, західноукраїнські землі в 20-30 рр. ХХ ст. були об’єктом соціально-економічного і національного гноблення. Колонізаторська політика Польщі, Румунії і Чехословаччини викликала широкий національно-визвольний рух.

В цілому, між двома війнами територія України була поділена на 4 частини. Більшість земель як УРСР перебувала у складі Радянського Союзу з тоталітарним комуністичним режимом і зазнала жахів голодомору, депортацій та репресій. Західноукраїнські землі входили до складу Польщі, Румунії і Чехословаччини та зазнавали економічних і політичних утисків.

 

 

Тема 8. Україна в роки Другої світової війни (1939-1945 рр.)

 


Читайте також:

  1. Біосфера Землі, її характерні властивості
  2. Будова Землі
  3. Величина доходу від використання праці, землі й капіталу визначається величиною їхнього граничного внеску у виробництво певних товарів чи послуг.
  4. Випишіть держави, що у ХІУ ст. вели боротьбу за спадщину королів із династії Романовичів. Зазначте, на які землі претендували нижче згадані держави і на якій підставі.
  5. Вторгнення на Русь почалося восени 1237 р., коли основнісили монголо-татар, перейшовши ріку Воронеж, рушили на руські землі.
  6. Галицька та Волинські землі. Утворення Галицько - Волинського князівства.
  7. Геофізичні явища зумовлені обертанням Землі навколо осі
  8. Глибинна будова Землі
  9. Глобальна екологія вивчає біосферу Землі в цілому, її структуру і функції, глобальні екологічні процеси і проблеми.
  10. Договір оренди землі
  11. Жодне тіло вмерлого не повинно бути поховано у землі (морі або спалено) без належного пізнавання і констатації факту смерті.
  12. З якою швидкістю повинен рухатися космічний корабель, щоб його шлях при вимірюванні з Землі був у 2 рази менший?




Переглядів: 515

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Політика коренізаціі в Україні | Українське питання» в міжнародній політиці у 30-40 рр. ХХ ст.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.027 сек.