Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Тема 4. Державне казначейство України, його завдання в організації обліку виконання бюджету

Тема 3. Органи Міністерства фінансів України, їх структура та роль в організації бюджетного процесу

 

План

1. МФУ як провідний орган оперативного управління державними фінансами

2. Організаційна структура системи МФУ

3. Головне фінансове управління, його завдання та функції

 

1. МФУ як провідний орган оперативного управління державними фінансами

 

Провідну роль у системі органів оперативного управління бюджетом відіграє Міністерство фінансів. Головними напрямами його діяльності є розроблення та реалізація фінансової політики держави, забезпечення бюджетного процесу, регулювання фінансового ринку й організація випуску державних цінних паперів, забезпечення міжнародних фінансових відносин держави, організація фінансових відносин у суспільстві, матеріальному виробництві, сфері послуг. У цій діяльності стрижневою основою є бюджет. З одного боку, всі напрями діяльності Міністерства фінансів так чи інакше відобра­жаються в бюджеті, з іншого – саме через бюджет значною мірою реалізуються поставлені завдання та функції.

У своїй діяльності Міністерство фінансів керується Конституцією і законами України, постановами Верховної Ради, указами і розпорядженнями Президента України, декретами, постановами і розпорядженнями Кабінету Міністрів України. У межах своїх повноважень Міністерство здійснює систематичний контроль за виконанням вимог законодавства України у фінансовій сфері. Воно узагальнює практику застосування законодавчих актів з питань, що входять до його компетенції.

Діяльність Міністерства фінансів регламентується спеціальним документом — «Положенням про Міністерство фінансів України». Згідно з ним основними завданнями, які покладено на Міністерство фінансів, є:

а) розроблення основних напрямів державної фінансової політики;

б) складання і забезпечення виконання Державного бюджету;

в) концентрація фінансових ресурсів на пріоритетних напрямах розвитку економіки, фінансового забезпечення державних гарантій щодо соціального захисту населення та створення державних фінансових резервів;

г) розроблення нових і вдосконалення діючих форм фінансових відносин:

— держави з іноземними державами та міжнародними фінансовими організаціями;

— держави з підприємствами, установами, організаціями всіх форм власності на основі економічних методів управління, проведення гнучкої податкової політики, спрямованої на створення належних умов для розширення виробництва, здійснення заходів щодо розвитку і регулювання фінансового ринку;

д) удосконалення фінансового механізму, методів фінансового і бюджетного планування та фінансування витрат шляхом широкого використання довгострокових фінансових норм і нормативів.

Відповідно до цих завдань Міністерство фінансів виконує такі основні функції:

1) реалізує державну фінансову політику, бере участь у розробленні балансу фінансових ресурсів, платіжного балансу, зведеного валютного плану України з неторговельних операцій, а також бюджетів державних цільових фондів, готує пропозиції щодо їх обсягу і порядку створення та використання;

2) організовує роботу, пов'язану зі складанням проекту Державного бюджету, за дорученням Кабінету Міністрів України визначає порядок і термін подання центральними органами державної виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями матеріалів для підготовки проекту Державного бюджету і прогнозних розрахунків для визначення частини загальнодержавних податків, зборів і платежів, що зараховуються до бюджетів Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя, і подає їх на розгляд Кабінету Міністрів України;

3) організовує виконання Державного бюджету за доходами і видатками, здійснює фінансування видатків у межах наявних фінансових ресурсів у Державному бюджеті, веде облік касового виконання Державного бюджету. Разом з іншими міністерствами, відомствами, Радою міністрів Республіки Крим, обласними, Київською і Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконкомами місцевих Рад народних депутатів забезпечує надходження доходів до Державного бюджету та вживає заходів, спрямованих на ефективне витрачання бюджетних коштів;

4) забезпечує захист фінансових інтересів держави та фінансових прав підприємств, установ, організацій (незалежно від форм власності) та громадян, здійснює у межах своєї компетенції контроль за виконанням нормативних актів;

5) здійснює методичне керівництво роботою у сфері територіального фінансово-бюджетного планування, розробляє порядок надання з Державного бюджету субвенцій, дотацій, субсидій;

6) складає поквартальний розпис доходів і видатків, забезпечу виконання Державного бюджету, затвердженого Верховною Радою України, здійснює в установленому порядку взаємні розрахунки Державного бюджету з бюджетами Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя, в межах своїх повноважень здійснює обслуговування державного внутрішнього і зовнішнього боргів;

7) здійснює контроль за виконанням Державного бюджету і за дотриманням установами Національного банку та комерційними банками правил касового виконання Державного бюджету. Установлює порядок ведення бухгалтерського обліку і складання звітності про виконання Державного і місцевих бюджетів, кошторисів видатків бюджетних установ, установлює форми обліку і звітності щодо касового виконання бюджетів;

8) складає звіт про виконання Державного бюджету, розробляє та виносить на розгляд Кабінету Міністрів України пропозиції щодо ефективного використання коштів Державного бюджету;

9) розробляє проект правил складання і виконання Державного та місцевих бюджетів і подає його на затвердження Кабінету Міністрів України, затверджує класифікацію доходів і видатків цих бюджетів;

10)розробляє пропозиції про вдосконалення податкової політики, спрямованої на зміцнення державних фінансів, забезпечення оптимальних фінансових умов для виробничо-господарської діяльності підприємств, установ, організацій усіх форм власності та підприємницької діяльності громадян;

11)здійснює методологічне керівництво роботою державних податкових адміністрацій з питань формування і виконання дохідної частини бюджетів, ведення обліку та звітності, удосконалення податкового законодавства;

12)разом із Національним банком і Міністерством економіки та з питань європейської інтеграції України реалізує заходи, спрямовані на зміцнення грошового обігу, забезпечення збалансованості грошових доходів громадян та їх витрат;

13)здійснює контроль за випуском і обігом державних цінних паперів;

14)організовує виготовлення цінних паперів і документів суворого обліку, затверджує нормативно-технічну документацію з цих питань;

15)бере участь у роботі керівних органів фондових бірж і контролює дотримання положень статуту та правил фондової біржі;

16)організовує роботу щодо формування державного фонду дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, складає баланси дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, здійснює контроль за використанням, збиранням та переробленням брухту і відходів дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, обліком і збереженням дорогоцінних металів та дорогоцінного каміння на підприємствах, в установах і організаціях (незалежно від форм власності);

17) готує пропозиції з фінансових питань, пов'язаних зі зміною державної власності, демонополізацією виробництва, розвитком підприємницької діяльності в різних галузях економіки та в регіонах;

18) розробляє пропозиції про економічні методи регулювання спільної підприємницької діяльності, бере участь у підготовці пропозицій щодо створення і функціонування спеціальних віль­них економічних зон;

19) бере участь у формуванні та реалізації державної інвестиційної політики;

20)вивчає валютно-фінансові проблеми, пов'язані з міжнародним економічним співробітництвом і вдосконаленням валютно-економічних відносин з іноземними державами, розробляє пропозиції щодо збільшення валютних ресурсів держави, удосконалення механізму економічного стимулювання підприємств для збільшення експорту і підвищення його ефективності. Готує і по­дає до Кабінету Міністрів України пропозиції щодо вступу України до міжнародних фінансових організацій та її членства в них, є фінансовим агентом держави при здійсненні всіх фінансо­вих операцій відповідно до угод з міжнародними організаціями;

21)аналізує вплив на фінансовий стан галузей економіки та на бюджет процесів, пов'язаних з переходом на нові принципи ціноутворення, та готує відповідні пропозиції;

22)бере участь у виробленні пропозицій щодо вдосконалення структури органів державної виконавчої влади та контролює витрачання коштів на їх утримання. Аналізує витрати на утримання органів законодавчої, виконавчої та судової влади і готує пропо­зиції щодо їх оптимізації, бере участь у розробленні умов оплати праці працівників органів виконавчої та судової влади, правоохо­ронних органів, закладів освіти, охорони здоров'я і соціального забезпечення, культури та інших бюджетних установ;

23)забезпечує впровадження єдиних методологічних засад бухгалтерського обліку і звітності на підприємствах, в установах і організаціях усіх форм власності (крім банків), затверджує за погодженням з Державним комітетом статистики форми бухгал­терської звітності, типові плани рахунків і форм бухгалтерського обліку та інструкції про порядок їх застосування, бере участь у встановленні переліку витрат, що входять до собівартості продукції (робіт, послуг), у розробленні типових форм первинного обліку і типових програм автоматизації бухгалтерського обліку;

На зальному рівні (в Автономній Республіці Крим та областях і їх районах) і в містах державного й обласного підпорядкування та їх районах. У містах районного підпорядкування, селах і селищах фінансові органи не створюються, а функції забезпечення бюджетного процесу покладаються, з одного боку, на районні фінансові органи, а з іншого – на відповідні місцеві Ради.

Територіальні фінансові органи мають систему подвійного підпорядкування. Так, обласні фінансові управління підпорядковуються по вертикалі Міністерству фінансів, а по горизонталі входять до складу обласної державної адміністрації. Районні фінансові управління відповідно підпорядковані головним фінансовим управлінням обласних державних адміністрацій і входять до складу районних державних адміністрацій.

Провідну роль у системі органів Міністерства фінансів відіграє центральний апарат, тобто безпосередньо Міністерство. Воно забезпечує втілення в життя державної фінансової політики шляхом розроблення економічних методів і важелів впливу на збільшення внутрішнього валового продукту і національного доходу, підвищення ефективності суспільного виробництва, аналізує показники розвитку економіки країни, здійснює заходи щодо оздоровлення фінансового стану галузей національної економіки та збільшення доходів бюджету. Міністерство фінансів організовує і координує роботу зі складання і виконання Державного бюджету, здійснює методичне керівництво роботою в галузі бюджетного планування і фінансування, розробляє пропозиції щодо встановлення нормативів відрахувань від загальнодержавних податків і зборів до бюджетів Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя.

Разом з Міністерством економіки та з питань європейської інтеграції України Міністерство фінансів розробляє проект зведеного балансу фінансових ресурсів і використовує його показники для розроблення проекту Державного бюджету та розрахункових обсягів бюджетів Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя.

Міністерство фінансів веде значну законодавчу й методологічну роботу: розробляє проекти законів України, указів Президента, декретів, постанов і розпоряджень Кабінету Міністрів, накази й інструкції та бере участь у розробленні їх іншими органами з питань, що належать до компетенції Міністерства фінансів; роз­робляє проект нормативів бюджетної забезпеченості на одного жителя з урахуванням рівня розвитку соціальної інфраструктури регіонів. Воно також роз'яснює порядок застосування законодавчих та інших нормативних актів з питань фінансів.

Центральний апарат Міністерства фінансів бере участь у розробленні нових механізмів і форм господарювання, аналізує тенденції та фінансові аспекти їх діяльності, взаємовідносини з бюджетом і готує відповідні пропозиції з цих питань. Є активним учасником роздержавлення власності, демонополізації економіки, проведення земельної реформи, створення ринку цінних паперів та вивчає вплив цих процесів на зміцнення фінансового стану економіки.

На центральний апарат покладено завдання надавати практичну і методичну допомогу галузевим міністерствам, відомствам, виробничим об'єднанням, державним корпораціям, асоціаціям, консорціумам, підприємствам та організаціям з фінансових питань упровадження ринкових відносин, а також місцевим фінансовим органам в організації їх роботи. Він систематично вивчає тенденції соціально-економічного розвитку країни і регіонів, бере участь у науковому обґрунтуванні соціально-економічних програм та інших заходів. Подає доповіді, довідки та іншу інфор­мацію Верховній Раді, Президенту та Уряду країни з фінансових питань діяльності міністерств, відомств, об'єднань, підприємств і відповідні пропозиції.

Відповідно до затверджених у Державному бюджеті призначень Міністерство фінансів організовує фінансування виробничого і невиробничого будівництва, геологорозвідувальних і проектно-пошукових, природоохоронних та інших робіт, заходів у галузі освіти, науки, культури, охорони здоров'я, фізичної культури, соціального захисту населення. За рахунок коштів Державного бюджету фінансуються органи державної влади і державного управління, суди, правоохоронні органи, різноманітні соціально-культурні програми. Міністерство фінансів бере участь у розробленні пропозицій щодо вдосконалення валютно-економічних відносин з іноземними країнами; аналізує ефективність інвестицій при підготовці угод із зарубіжними інвесторами про захист інвестицій; узагальнює договірно-правову практику з цих питань в інших країнах і готує пропозиції щодо сприяння залученню іно­земного капіталу в Україну і його ефективного використання.

Міністерство фінансів здійснює методичне керівництво бухгалтерським обліком, готує інструктивні матеріали, дає роз'яснення про порядок ведення бухгалтерського обліку і складання звітності. Контролює раціональне і цільове використання коштів, виділених з Державного бюджету за всіма напрямами і видами витрат; у встановленому законом порядку проводить ревізії і перевірки в концернах, асоціаціях, акціонерних, орендних, спільних підприємствах, кооперативах та інших організаціях.

До функцій Міністерства фінансів належать також фінансування в установленому порядку фінансових органів країни, контроль за правильним використанням ними асигнованих коштів. Міністерство складає зведені звіти й баланси за видами діяльності. Здійснює заходи щодо вдосконалення структури центрального.

 

2. Організаційна структура системи міністерства фінансів

 

Структура центрального апарату Міністерства фінансів визначається основними завданнями і функціями, які покладені на дане відомство.

Міністр фінансів є керівником Міністерства та членом Кабінету

Міністрів України. Він призначається та звільняється з посади Президентом України. Міністр фінансів виконує такі основні функції:

— відповідає за якість і терміни складання проекту Державного бюджету України;

— визначає організаційно-методичні засади бюджетного планування, які покладені в основу підготовки бюджетних запитів;

— приймає рішення щодо обсягу доходів і видатків проекту Державного бюджету України;

— представляє проект Закону «Про Державний бюджет» на пленарному засіданні Верховної Ради України;

— затверджує розпис Державного бюджету України і забезпечує його відповідність установленим бюджетним призначенням;

— є головним розпорядником коштів Міністерства фінансів України;

— представляє звіт Кабінету Міністрів України про виконання Закону «Про Державний бюджет України» перед Верховною Радою України.

Через міністра фінансів Кабінет Міністрів України спрямовує і координує діяльність Державної податкової адміністрації, Державної митної служби, Головного контрольно-ревізійного управ­ління та Державного казначейства України.

Відповідно до Указу Президента України «Про заходи щодо запобігання легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом» у складі Міністерства фінансів України утворено Державний департамент фінансового моніторингу як урядовий орган державного управління.

Голова Держфінмоніторингу здійснює керівництво Департаментом і несе персональну відповідальність перед міністром фінансів за виконання покладених на Держфінмоніторинг завдань, основними з яких є:

— участь у реалізації державної політики у сфері протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом;

— збір, обробка й аналіз інформації про фінансові операщії, що підлягають обов'язковому фінансовому контролю, та інші операції, пов'язані з легалізацією (відмиванням) таких доходів;

— створення єдиної інформаційної системи і ведення бази даних у сфері протидії легалізації доходів, одержаних злочинних шляхом;

— налагодження співробітництва, взаємодії та інформаційного обміну з органами державної влади, компетентними органами іно­земних держав та міжнародними організаціями в зазначеній сфері;

— забезпечення представництва України в установленому порядку в міжнародних організаціях з питань протидії легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом.

Для погодженого вирішення найважливіших питань, що належать до компетенції Міністерства фінансів, створюється колегія у складі міністра (голова колегії), заступників міністра та інших керівних працівників Міністерства.

До складу колегії можуть входити керівники інших центральних органів виконавчої влади, а також представники відповідних громадських організацій (з правом дорадчого голосу).

Членів колегії затверджує та звільняє від виконання обов'язків Кабінет Міністрів України за поданням міністра.

Міністерство фінансів поділяється на департаменти, а ті, у свою чергу — на управління, відділи.

Кожний департамент так чи інакше бере участь у виконанні всіх функцій Міністерства фінансів. Водночас кожен із них має свою специфічну сферу діяльності.

За ознакою ролі в забезпеченні бюджетного процесу департаменти можна розділити на три блоки: 1) ті департаменти, що організовують і здійснюють бюджетний процес; 2) департаменти, які виконують більш широкі функції у сфері фінансової діяльності в цілому і пов'язані тільки з окремими етапами і частинами бюджетного процесу; 3) департаменти, не пов'язані з бюджетним процесом.

Розглянемо функції' окремих департаментів за напрямами їхньої діяльності та відношенням до бюджетного процесу.

Провідну роль у методичному й організаційному забезпеченні відіграють департаменти, які організовують і здійснюють бюджетний процес.

Головна мета їх діяльності — ефективне управління фінансовими ресурсами, збалансування доходів та видаткової частини державного бюджету; здійснення перспективного фінансового планування і прогнозування фінансової бази економічного і соціального розвитку країни; формування бюджетних взаємовідно­син між державним бюджетом і бюджетами Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, забезпечення аналізу стану виконання державного бюджету для ефективного управління фінансовими ресурсами. Департаменти виконують такі функції:

• забезпечення проведення Міністерством єдиної державної фінансової, бюджетної, податкової політики, участь у розроблен­ні законодавчих проектів, нормативно-правових актів, державних програм у частині фінансового забезпечення за рахунок коштів бюджету та державних позабюджетних цільових фондів;

• складання проекту, розгляд, прийняття та контроль за вико­нанням Державного бюджету України, місцевих бюджетів, пото­чний моніторинг і підготовка пропозицій щодо збалансування ресурсів та витрат загального фонду державного бюджету і внесення змін до закону про Державний бюджет України. Відсте-ження ходу реалізації вимог Бюджетного кодексу України;

•розроблення фіскальної стратегії, загальнодержавних прогнозних та програмних документів, зведеного балансу фінансових ресурсів, аналіз та прогнозування макроекономічних показників;

•координація роботи з Державним казначейством України;

•зведений аналіз виконання показників бюджету;

•проведення аналізу взаємозв'язку фінансово-бюджетних і соціально-економічних показників, складання і поширення даних статистики державних фінансів;

• забезпечення розроблення та впровадження єдиних методологічних засад бухгалтерського обліку і фінансової звітності на підприємствах, в об'єднаннях і організаціях усіх форм власності (крім банків та бюджетних установ);

•організація взаємодії Міністерства фінансів України з Головним контрольно-ревізійним управлінням.

Метою діяльності другого блоку департаментів є ефективне використання всіх інструментів, за допомогою яких можна мінімізувати навантаження державного боргу на бюджет і забезпечити здійснення фінансової експертизи всіх міжнародних угод та адаптацію законодавства з питань оподаткування і фінансових послуг до міжнародних стандартів.

Департаменти виконують такі функції:

• розроблення стратегії щодо внутрішніх і зовнішніх запозичень держави, погашення та обслуговування державного боргу і забезпечення її реалізації;

• участь у розробленні проекту, прогнозних показників, забезпеченні виконання Державного бюджету України в частині фінансування бюджету за рахунок державних запозичень і погашення та обслуговування державного боргу;

• забезпечення проведення державної фінансової політики у сфері банківської діяльності та взаємодії з Національним банком України;

• забезпечення міжнародного співробітництва у сфері оподаткування, моніторинг податкових угод і взаємодія з міжнародними фінансовими органами у сфері бюджетної та податкової політики;

• проведення заходів з євроінтеграційної політики та з питань вступу й участі України у Світовій організації торгівлі;

• забезпечення співробітництва України в рамках СНД і ГУУАМ та їх органів, а також в інших міждержавних об'єднаннях;

• фінансове забезпечення зовнішньоекономічної і зовнішньо­політичної діяльності України.

Третій блок забезпечує ефективну організацію роботи структурних підрозділів Міністерства фінансів, взаємодію з Верховною Радою України та народними депутатами України, із Секретаріатом Кабінету Міністрів України, узгоджує проекти нормативно-правових актів, що розробляються Міністерством із центральними органами виконавчої влади, а також організовує діяльність підприємств та установ, що належать до сфери управління Міністерства фінансів.

До головних функцій цього блоку відносяться:

• організація роботи структурних підрозділів Міністерства та координація організаційної роботи з місцевими фінансовими органами;

• моніторинг і організація контролю за виконанням документів;

• внутрішньовідомчий контроль;

• організація роботи з кадрами;

• запобігання корупційним проявам серед працівників центрального апарату Міністерства та його місцевих органів;

• здійснення заходів щодо організації обліку призовників та військовозобов'язаних і бронювання військовозобов'язаних;

• організація роботи, переговорів та зустрічей з іноземними делегаціями;

•розвиток і модернізація фінансової системи;

• модернізація та розвиток інформаційно-аналітичних систем бюджетного процесу;

• упровадження й адміністрування корпоративної мережі;

• організація та ведення обліку програмно-технічних засобів;

• ведення центральної бази даних бюджетної інформації;

• забезпечення технічного захисту інформації;

• розроблення перспективних планів і проектів модернізації бюджетного процесу;

• забезпечення взаємодії з Верховною Радою України та народними депутатами України;

• ведення моніторингу звернень і запитів народних депутатів України;

• організація підготовки й узагальнення висновків, інформаційно-аналітичних довідок до законопроектів;

• ведення моніторингу проходження проектів законодавчих актів;

• взаємодія з Адміністрацією Президента України з питань компетенції Міністерства;

• координація роботи структурних підрозділів Міністерства при підготовці матеріалів для розгляду на засіданнях Кабінету Міністрів України, урядових комітетів тощо;

• забезпечення взаємодії керівництва Міністерства з керівниц­твом місцевих державних адміністрацій та органів місцевого са­моврядування;

• здійснення організації особистого прийому та розгляду пи­сьмових звернень громадян;

• ведення реєстру постійних І тимчасових урядових комітетів і консультативних, дорадчих та інших органів, утворених Кабіне­том Міністрів України;

• здійснення контролю за своєчасним проходженням і розгля­дом звернень громадян у структурних підрозділах Міністерства;

• забезпечення проведення державної політики у сфері видо­бутку, виробництва, використання і зберігання дорогоцінних ме­талів і дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органоген­ного утворення та напівдорогоцінного каміння;

• здійснення державного контролю за обігом та обліком доро­гоцінних металів і дорогоцінного каміння;

• формування і поповнення Державного фонду дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння;

• міжгалузева координація діяльності суб'єктів видобутку, ви­робництва, перероблення та реалізації дорогоцінних металів і до­рогоцінного каміння;

• формування і реалізація єдиної технічної політики у сфері розроблення технологій, устаткування та матеріалів для вироб­ництва бланків цінних паперів і документів суворого обліку;

• організація виготовлення бланків цінних паперів і докумен­тів суворого обліку для потреб міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, підприємств, установ і організацій;

• розроблення засобів захисту і технології їх застосування при виготовленні бланків цінних паперів і документів суворого облі­ку, державний контроль за їх виготовленням та документообігом;

• проведення експертизи та контроль бланків цінних паперів і документів суворого обліку, які виготовляються підприємствами України, перевірка бланків, виготовлених за кордоном, при їх ввезенні в Україну;

• координація діяльності Державної пробірної служби, Державного сховища дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння України Державного гемологічного центру України, Музею коштовного і декоративного каміння, державних підприємств: поліграфічний комбінат «Україна», «Київська офсетна фабрика».

Реалізація завдань і функцій Міністерства фінансів в адміністративних утвореннях держави здійснюється територіальними органами, які базуються на типовій структурі.

Органи місцевого самоврядування.У сфері фінансової діяльності вони наділені такими повноваженнями:

- розробляють, затверджують та виконують відповідні місцеві бюджети;

- вільно використовують додатково отримані фінансові ресурси у процесі виконання місцевих бюджетів;

- визначають обсяг та цільове самоврядування фінансових ресурсів на соціально-культурний розвиток у межах планових доходів місцевого бюджету;

- визначають величину дотацій та субвенцій для їм підпорядкованих бюджетів нижчого рівня;

- у межах чинного законодавства запроваджують місцеві податки та збори;

- встановлюють додаткові пільги щодо оподаткування у межах коштів, що надходять до їх бюджетів;

- утворюють позабюджетні цільові фонди;

- випускають позики місцевого значення, лотереї та цінні папери, отримують та надають позики іншим бюджетам на тимчасові потреби з їх обов'язковим погашення до кінця бюджетного року;

- створюють комерційні банки та інші фінансово-кредитні установи, виступають гарантами кредитів підприємств комунальної форми власності, розміщують кошти у банках та отримують по них відсотки.

Усі органи управління фінансами як частки єдиної фінансової системи взаємопов'язані за такими елементами управління, як фінансове планування, виконання фінансових планів, фінансовий контроль тощо.

 

3. Головне фінансове управління, його завдання і функції

 

Головне фінансове управління відповідно до завдань, які воно має розв'язувати, виконує такі функції:

— бере участь у розробленні балансу фінансових ресурсів регіону, аналізує і визначає тенденції розвитку його фінансової бази та враховує їх під час складання обласного (міського) бюджету;

— організовує роботу, пов'язану зі складанням проекту обласного (міського) бюджету, за дорученням обласної (міської) рад, визначає порядок і термін подання обласними (міськими) управ­ліннями і відділами, районними (міськими) радами матеріалів для підготовки проектів обласного (міського) бюджету і прогноз­них розрахунків для визначення частини загальнодержавних податків, зборів і платежів міст обласного підпорядкування і районів області (міста). Складає проект обласного (міського) бюджету, готує пропозиції про нормативи відрахувань частини загальнодержавних податків, зборів і платежів у бюджети міст і районів і подає їх на розгляд обласних (міських) рад;

— організовує виконання обласного (міського) бюджету за доходами і видатками. Разом з обласними (міськими) управліннями і відділами, районними (міськими) радами забезпечує надходження доходів до обласного (міського) бюджету та вживає заходів щодо ефективного витрачання бюджетних коштів;

— забезпечує захист фінансових інтересів держави та фінансових прав підприємств, установ, організацій (незалежно від форми власності) і громадян, здійснює у межах своєї компетенції контроль за виконанням актів законодавства;

— розробляє порядок надання з обласного (міського) бюджету субвенцій, дотацій, субсидій бюджетам міст обласного підпорядкування, районів;

— складає розпис обласного (міського) бюджету з помісячним розподілом, забезпечує виконання обласного (міського) бюджету, приймає рішення про переказування коштів у межах річних бюджетних асигнувань, здійснює в установленому порядку взаємні розрахунки обласного (міського) бюджету з державним бюджетом і з бюджетами районів, міст обласного підпорядкування;

— здійснює контроль за виконанням обласного (міського) бюджету і за додержанням установами Національного банку України та комерційними банками правил касового виконання бюджету за видатками;

— веде облік виконання обласного (міського) бюджету й облік змін, що вносять у встановленому порядку до затверджених призначень за доходами і видатками обласного (міського) бюджету, бюджетів районів, міст обласного підпорядкування;

— розглядає звіти про виконання бюджетів районів, міст обласного підпорядкування, кошторисів видатків обласних управ­інь і відділів, складає зведення про виконання бюджетів, що входять до бюджетної системи областей (міста), і подає його Міністерству фінансів України. Звітує перед обласною (міською) радою про хід виконання обласного (міського) бюджету і подає їй річний звіт про виконання обласного (міського) бюджету для затвердження;

— здійснює облік коштів резервного фонду обласної (міської) Ради і цільових фондів;

— контролює правильність проведення виплат і відшкодування коштів за рахунок державного і місцевих бюджетів, передбачених чинними законодавчими актами;

— готує пропозиції обласній (міській) раді про встановлення місцевих податків, платежів і зборів;

— за дорученням обласної (міської) ради розглядає матеріали про надання окремим категоріям платників пільг за податками і платежами, які надходять до обласного (міського) бюджету, та готує відповідні пропозиції з цього питання, за висновками Державної податкової адміністрації розглядає питання про відстро­чення платежів і надання податкового кредиту і приймає відповідне рішення;

— на підставі статистичних і бухгалтерських звітів, аналітичних та прогнозних розрахунків аналізує економічний та фінансовий стан галузей економіки, тенденції та динаміку розвитку різних форм власності, готує пропозиції щодо відшукання та мобілізації додаткових фінансових ресурсів;

— бере участь у формуванні та реалізації інвестиційної політики областей (міста);

— готує пропозиції з фінансових питань, бере участь у їх вирішенні, а також у справах, пов'язаних зі зміною форм загальнодержавної і комунальної власності та розвитком підприємницької діяльності в області (місті);

— бере участь у роботі зі створення ринку цінних паперів в області (місті), аналізує його вплив на фінансовий стан господарства і грошовий обіг. Веде реєстрацію й облік випуску цінних паперів в області (місті);

— організовує контроль за раціональним використанням, обліком і зберіганням дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння на підприємствах, в установах і організаціях незалежно від форм власності;

— готує пропозиції про випуск в обіг для розміщення серед населення місцевих виграшних позик, місцевих грошових, речо­вих і грошово-речових лотерей і контролює цю роботу;

— разом з установами Національного банку України, комерційними банками вивчає питання грошового обігу в регіоні, бере участь у розробленні балансів грошових доходів і витрат населення;

— аналізує валютно-фінансові питання, пов'язані із зовнішньоекономічною діяльністю об'єднань, підприємств, організацій, та розробляє відповідні пропозиції про збільшення валютних ре­сурсів держави;

— вивчає вплив на фінансовий стан місцевого господарства та бюджет області (міста) процесів, пов'язаних з новими принципами ціноутворення, та готує відповідні пропозиції;

— відповідно до затверджених у бюджеті призначень здійснює фінансування в межах наявних фінансових ресурсів, заходів щодо розвитку місцевого господарства, агропромислового комплексу та охоронно-природних заходів, соціально-економічних програм, освіти, охорони здоров'я, соціального захисту населення, молодіжних заходів і спорту, науки і культури, місцевих ор­ганів державної виконавчої влади і регіонального самоврядування;

— забезпечує на підприємствах, в організаціях і установах комунальної власності додержання єдиних методологічних основ бухгалтерського обліку і звітності стосовно виконання рішень обласних, Київської і Севастопольської міських рад та виконавчих органів;

— бере участь у розробленні пропозицій про вдосконалення структури місцевих органів державної виконавчої влади та здійснює контроль за витрачанням коштів на їх утримання. Готує пропозиції про чисельність, фонд оплати праці працівників і витрат на утримання місцевих органів державної виконавчої влади;

— вивчає, аналізує і вживає заходи щодо вдосконалення діяльності підпорядкованих йому фінансових відділів районних (міських) рад;

— фінансує в установленому порядку підвідомчі фінансові органи, контролює правильність використання ними виділених коштів, складає зведені звіти й баланси;

— організовує професійну підготовку і перепідготовку кадрів для фінансових органів, контролює цю роботу в підпорядкованих організаціях та установах.

Структура головних фінансових управлінь в обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністраціях у цілому аналогічна структурі Міністерства фінансів. Відмінності полягають у тому, що, по-перше, не створюються служби, які мають загальнодержавні повноваження, а, по-друге, деякі напрями діяльності об'єднані в одних службах.

До складу головного фінансового управління входять такі підрозділи:

— управління з бюджету;

— управління бухгалтерського обліку та звітності;

— управління фінансів виробничої сфери;

— управління бюджетних програм охорони здоров'я та соціального захисту населення;

— управління кадрів та фінансів правоохоронних органів;

— відділ фінансів місцевих органів влади й управління;

— загальний відділ.

Управління з бюджету організовує складання проекту обласного бюджету та бюджету області, фінансування з бюджету установ та організацій обласного підпорядкування, контролює хід виконання обласного бюджету та бюджету області, витрачання бюджетних коштів, вишукує можливості збільшення доходів бюджету. Це управління також розробляє пропозиції щодо вдосконалення організації роботи зі складання і виконання бюджету, систематично здійснює заходи, спрямовані на підвищення ефективності та якості бюджетної роботи.

З метою забезпечення правильного планування доходів і видатків управління систематизує планові й звітні показники бюджету за минулі роки, визначає очікуване виконання бюджету поточного року за доходами і видатками й очікуваний на кінець року стан мережі, штатів і контингентів бюджетних установ на підставі звітності про виконання бюджету, оперативних даних про виконання плану доходів і видатків, звітності статистичних органів, матеріалів перевірок. Управління з бюджету також готує вказівки відділам та управлінням облдержадміністрації, райдержадміністрації, міським (міст обласного підпорядкування) радам щодо складання кошторисів видатків, проектів місцевих бюджетів, розробляє форми розрахунків показників, необхідних для складання проекту бюджету, розглядає подані проекти кошторисів установ, що фінансуються з обласних бюджетів, а також проекти бюджетів районів і міст (обласного підпорядкування) області, надає практичну допомогу райміськфінуправлінням у роботі зі складання бюджетів.

Управління з бюджету готує зауваження і пропозиції щодо проекту розмірів відрахувань, від загальнодержавних податків і розмірів видатків з бюджету області, одержаних від Міністерства фінансів України, розробляє пропозиції про розміри відрахувань від загальнодержавних доходів між обласним та районними і мі­ськими (міст обласного підпорядкування) бюджетами, доводить ці пропозиції до райдержадміністрації і рад.

Важливою функцією управління є підготовка необхідних матеріалів для складання проекту бюджету, який подається на розгляд обласної ради. При цьому управління розробляє проект рішення сесії про бюджет області з відповідними додатками.

У процесі виконання бюджету управління готує необхідні розрахунки і забезпечує своєчасне фінансування з бюджету в межах асигнувань, передбачених у бюджеті, здійснює контроль за своєчасністю виплати заробітної плати працівникам установ, що фінансуються з обласного бюджету.

Управління визначає суми доходів, додатково одержаних у процесі виконання бюджету, і готує необхідні матеріали для аналізу використання цих сум, а також вільних залишків коштів минулих років, перевищення доходів над видатками, передбаченого бюджетом. Воно розглядає кошториси на додаткові видатки для обласного бюджету і готує висновки за клопотанням про виділення додаткових коштів районним і міським (міст обласного підпорядкування) бюджетам.

Управління з бюджету розглядає й аналізує періодичні та річні звіти розпорядників коштів обласного бюджету, звіти про виконання бюджетів нижчих рівнів і складає до них відповідні висновки. Воно перевіряє дані звітів про виконання плану по мережі, контингентах і штатах соціально-культурних установ, розробляє пропозиції щодо найдоцільнішого розміщення і використання мережі соціально-культурних установ (підвищення наповнюваності класів, зайнятості ліжок тощо), аналізує річні й квартальні звіти про виконання бюджету області та готує матері­али для доповіді обласній раді про хід виконання бюджету.

Управління з бюджету систематично стежить за виконанням бюджетів нижчих рівнів і надає практичну допомогу в організації фінансово-бюджетної роботи органам влади на місцях; організовує перевірки і ревізії виконання кошторисів бюджетних установ та бере в них участь відповідно до плану економічної і контрольної роботи головного фінансового управління, розробляє пропозиції щодо ефективнішого й раціональнішого витрачання бюджетних коштів.

Управління здійснює планування і прогнозування доходів обласного бюджету і бюджету області, бере участь у розробленні балансу фінансових ресурсів регіону.

Воно одержує, обробляє й аналізує необхідні для складання проекту надходжень до бюджету розрахунки, інформацію, стати­стичні дані від галузевих управлінь (відділів), підприємств, орга­нізацій, установ і місцевих фінансових органів, складає річний з помісячним розподілом розпис доходів обласного бюджету; аналізує стан надходження доходів до бюджету за видами та в тери­торіальному розрізі, а також за конкретними платниками. Управління також готує інформацію і пропозиції облдержадміністрації для вжиття необхідних заходів щодо забезпечення виконання дохідної частини відповідного бюджету.

Управління бухгалтерського обліку та звітності веде бухгалтерський облік доходів і видатків обласного бюджету і виконання кошторису видатків на утримання апарату головного фінансового управління, спеціальних коштів, а також товарно-матеріальних цінностей. Воно нараховує та виплачує заробітну плату працівникам головного фінуправління, а також стягує податки із заробітної плати і перераховує в бюджет; здійснює розрахунки з організаціями й установами, відділами та управліннями облдержадміністрації, а також переказує кошти на утримання підвідомчих фінансових органів.

Важливими функціями управління бухгалтерського обліку і звітності є забезпечення своєчасного одержання від обласних управлінь та відділів, установ, що ведуть облік самостійно і фінансуються з обласного бюджету, звітів про виконання кошторисів видатків, а від фінансових органів, підзвітних області, — звітів про виконання місцевих бюджетів.

Управління також складає й аналізує звіт про виконання обласного бюджету і кошторисів видатків, забезпечує складання зведеної періодичної та річної звітності про виконання місцевих бюджетів області і подає її (звітність) Міністерству фінансів України.

Управління фінансів виробничої сфери:

— бере участь у розробленні основних напрямів державної фінансової політики, спрямованої на підвищення ефективності галузей промисловості, будівництва, транспорту, зв'язку, житлово-комунального господарства, торгівлі, постачання і послуг;

— забезпечує концентрацію фінансових ресурсів на пріоритетних напрямах розвитку економіки, розроблення нових і вдосконалення діючих форм фінансових взаємовідносин держави з об'єднаннями, підприємствами й організаціями на основі еконо­мічних методів управління та гнучкої податкової політики, спрямованої на створення належних умов для розширення виробництва і сфери послуг, здійснення заходів щодо соціального захисту населення та розвитку і регулювання ринку;

— вивчає економіку і фінанси підконтрольних об'єднань, обласних управлінь та відділів, підвідомчих їм підприємств, тенденції та динаміку їх розвитку в умовах ринкових відносин, лібералізації цін та впровадження нових форм господарювання підприємств різних форм власності з метою виявлення та мобілізації резервів виробництва, зміцнення фінансового стану і збільшення доходів бюджету;

— бере участь у роботі Управління економіки облдержадміністрації з формування прогнозних показників, що визначають обсяги видатків бюджету з капітальних вкладень, цільових державних і галузевих програм розвитку підконтрольних галузей, готує зауваження і пропозиції з цих питань, бере участь у складанні проектів розрахункових балансів доходів і видатків підконтроль­них галузей, які подає управлінню з бюджету для урахування їх у відповідних розділах проекту обласного бюджету;

— розробляє і подає бюджетному управлінню розрахунки, необхідні для встановлення нормативів відрахувань від загальнодержавних податків, зборів і платежів до районних та міських бюджетів;

— складає помісячний розпис видатків по підприємствах місцевого господарства, забезпечує виконання обласного бюджету по видатках, фінансує в установленому порядку обласні управління, відділи, окремі організації в межах, передбачених бюджетом асигнувань;

 

— здійснює в обласних управліннях і відділах, виробничих об'єднаннях, установах та організаціях перевірки фінансово-бухгалтерських документів, звітів, планів, кошторисів та інших до­кументів, пов'язаних з використанням коштів обласного бюджету;

— вимагає від керівників та інших посадових осіб підприємств і організацій, що перевіряються, ліквідації виявлених порушень, контролює їх усунення, вносить на розгляд керівництва головного фінансового управління пропозиції про обмеження, а в необхідних випадках припинення фінансування з обласного бюджету об'єднань, підприємств та організацій за наявності фактів незаконного витрачання ними коштів. Аналогічні заходи відділ вживає також у разі неподання підприємствами та організаціями звітів про витрачання раніше виданих їм коштів та іншої встановленої звітності, з повідомленням про це їхніх керівників, і в межах своєї компетенції застосовує інші санкції, встановлені чинним законодавством;

— подає методичну допомогу галузевим управлінням і відділам, об'єднанням, підприємствам і організаціям з питань фінансового й бюджетного планування, бере участь у розробленні пропозицій з надання дотацій та кредитів за рахунок бюджетних коштів, у проведенні аналізу фінансово-господарської діяльності, проводить інформаційні наради з працівниками економічних служб.

Управління бюджетних програм охорони здоров'я та соціаль­ного захисту населення:

— здійснює розподіл бюджетних коштів між медичними установами, підвідомчими обласним (міським) державним адміністраціям;

— контролює якість складання кошторисів і ефективність використання коштів установ охорони здоров'я;

— забезпечує фінансування витрат, пов'язаних з виплатою компенсацій і наданням пільг громадянам, які постраждали внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, виплат населенню допомоги та компенсацій сім'ям з дітьми, грошової допомоги малозабезпеченим верствам населення;

— організовує фінансування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та пічного побутового (рідкого) палива, а також виплат та компенсацій реабілітованим згідно із Законом України «Про реабілітацію жертв політичних репресій»;

— готує необхідні розрахунки стосовно фінансування видатків, пов'язаних із соціальним захистом населення, систематизує й аналізує відповідні дані; розробляє пропозиції щодо вдосконалення системи фінансування соціального захисту населення;

— проводить перевірки в обласних управліннях, відділах, ор­ганізаціях, установах, підприємствах, районах та містах області щодо правильності й ефективності використання бюджетних коштів, виділених на соціальний захист населення;

— подає практичну допомогу державним адміністраціям у районах та виконкомах місцевих рад, у роботі з фінансування соціального захисту населення.

Управління кадрів та фінансів правоохоронних органів:

— забезпечує комплектування структурних підрозділів фінансового управління спеціалістами відповідного фаху і кваліфікації, готує матеріали та організовує атестацію працівників фінуправління і керівних працівників підвідомчих фінансових органів;

— вивчає ділові, моральні якості керівних працівників та вно­сить пропозиції щодо формування резерву кадрів із перспективних, компетентних спеціалістів;

— здійснює заходи щодо підвищення кваліфікації керівних працівників і спеціалістів, визначає потребу фінансових органів регіону в молодих спеціалістах;

— веде особисті справи працівників, облік військовозобов'язаних, учасників ліквідації аварії на ЧАЕС та ін.;

— організовує впровадження розроблених на ЮЦ Міністерства фінансів АРМів, окремих задач термінальних комплексів у фінансовому управлінні, районних та міських фінансових відділах, забезпечує їх системними програмними продуктами;

— створює локальні обчислювальні мережі та багатотермі-нальні комплекси, забезпечує інформаційний обмін між обласним фінансовим управлінням та виконавчими органами державного управління, створює системи телекомунікаційної мережі на рівні області, міста, району;

— здійснює контроль за роботою міських та районних відділів з упровадження та використання АРМів, програм і засобів електронної пошти, зі створення необхідних умов для функціонування комп'ютерної техніки та ефективного її використання, роботу з удосконалення діючих АРМів та створення нових з урахуванням виробничої потреби;

— проводить семінари та наради з організації й упровадження інформаційних систем АРМів та програм.

Відділ фінансів місцевих органів влади йуправління:

— забезпечує фінансування витрат, пов'язаних з утриманням місцевих органів влади й управління, розробляє пропозиції щодо вдосконалення структури місцевих органів державної виконавчої влади і самоврядування та здійснює контроль за витрачанням коштів на їх утримання;

— готує необхідні розрахунки стосовно фінансування видатків, пов'язаних з утриманням органів влади й управління, систематизує й аналізує відповідні дані;

— проводить перевірки в обласних управліннях (відділах), а також в районах з питань правильності й ефективності використання бюджетних коштів;

— подає керівництву облфінуправління пропозиції щодо обмеження, а в необхідних випадках — припинення фінансування за наявності фактів незаконного витрачання коштів;

— складає для подання Міністерству фінансів України необхідні звіти про використання коштів на утримання місцевих органів влади;

— надає практичну допомогу управлінням, відділам, іншим підрозділам облдержадміністрації та райміськфінвідділам у застосуванні чинного законодавства та його підзаконних актів.

Загальний відділ здійснює матеріально-технічне забезпечення фінансового управління.

 

 

План

1. Державне казначейство, структура, завдання і функції

2. Єдиний казначейський рахунок, його структура та значення для виконання бюджету

3. Облік виконання державного бюджету за доходами

4. Облік виконання державного бюджету за видатками

1. Державне казначейство, структура, завдання і функції

Указом Президента України „Про Державне казначейство України” від 27 квітня 1995р. №335 зі змінами, внесеними згідно з Указами Президента від 27січня 1999р. №70/99 та від 15 лютого 1999р. № 173/99, з метою забезпечення ефективного управління коштами Державного бюджету України, підвищення оперативності у фінансуванні видатків у межах наявних обсягів фінансових ресурсів у Державному бюджеті України було створено Державне казначейство України при Міністерстві фінансів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 21 грудня 2005 р. № 1232 затверджено Положення про Державне казначейство України.

Державне казначейство України (далі – Казначейство) є урядовим органом державного управління, що діє у складі Мінфіну і йому підпорядковується.

Казначейство є учасником системи електронних платежів Національного банку.

Основними завданнями Казначейства є:

1) забезпечення казначейського обслуговування державного та місцевих бюджетів на основі ведення єдиного казначейського рахунка, що передбачає:

· розрахунково-касове обслуговування розпорядників і одержувачів бюджетних коштів;

· контроль за здійсненням бюджетних повноважень при зарахуванні надходжень, прийнятті зобов’язань та проведенні платежів за цими зобов'язаннями;

· в межах своїх повноважень контроль за дотриманням учасниками бюджетного процесу бюджетного законодавства;

· ведення бухгалтерського обліку і складення звітності про виконання державного та місцевих бюджетів;

2) управління наявними фінансовими ресурсами, що ним обліковуються;

3) визначення механізму казначейського обслуговування державного та місцевих бюджетів, установлення єдиних правил бухгалтерського обліку і звітності про виконання державного та місцевих бюджетів, кошторисів розпорядників бюджетних коштів, визначення порядку і строків подання звітів про виконання кошторисів державних цільових фондів.

Функціїказначейства:

1) здійснює розрахунково-касове обслуговування розпорядників, одержувачів бюджетних коштів та інших клієнтів, операцій з коштами бюджетів, спільних з міжнародними фінансовими організаціями проектів через систему електронних платежів Національного банку;

2) управляє наявними фінансовими ресурсами, що ним обліковуються, у тому числі в іноземній валюті, у випадках, передбачених законодавством, надає на зворотній основі позики за рахунок тимчасово вільних коштів єдиного казначейського рахунка;

3) відкриває, веде та закриває рахунки в органах Казначейства;

4) провадить безспірне списання коштів з рахунків, на яких обліковуються кошти державного та місцевих бюджетів і бюджетних установ, за рішенням, яке було прийняте державним органом, що відповідно до закону має право на його застосування;

5) повертає кошти, помилково або надмірно зараховані до бюджету, за поданням органів стягнення, яким відповідно до законодавства надано право стягнення до бюджетів податків, зборів (обов’язкових платежів) та інших надходжень;

6) нараховує штрафи за неповне або несвоєчасне повернення суми надмірно сплачених податків відповідно до законодавства;

7) здійснює розподіл коштів між державним бюджетом, бюджетами Автономної Республіки Крим, областей, мм. Києва та Севастополя, а також між рівнями місцевих бюджетів відповідно до нормативів відрахувань, визначених бюджетним законодавством, і перерахування розподілених коштів за належністю;

8) проводить взаємні розрахунки між державним бюджетом та бюджетами Автономної Республіки Крим, областей, мм. Києва та Севастополя, а також між рівнями місцевих бюджетів у порядку, встановленому законодавством;

9) веде базу даних про зведену мережу розпорядників і одержувачів бюджетних коштів, розподіл показників зведених кошторисів та зведених планів асигнувань у розрізі розпорядників і одержувачів бюджетних коштів;

10) подає розпорядникам і одержувачам бюджетних коштів витяг з розпису державного бюджету та зміни до нього;

11) веде бухгалтерський облік операцій з виконання державного та місцевих бюджетів, складає звітність про виконання державного, місцевих і зведеного бюджетів, та подає звітність органам законодавчої і виконавчої влади у обсязі та у строки, визначені бюджетним законодавством;

12) здійснює за дорученням Мінфіну погашення та обслуговування державного боргу в національній та іноземній валюті;

13) у випадках, передбачених Бюджетним кодексом України та іншими актами законодавства, видає за погодженням з Міністром фінансів нормативно-правові акти з питань, що належать до його компетенції;

14) забезпечує функціонування багаторівневої інформаційно-обчислювальної системи, внутрішньої платіжної системи, вживає заходів до захисту інформації;

15) у межах своїх повноважень виконує контрольні функції, пов’язані із:

− здійсненням бюджетних повноважень при зарахуванні надходжень;

− відповідністю кошторисів розпорядників бюджетних коштів розпису державного та місцевих бюджетів;

− відповідністю платежів узятим зобов’язанням та бюджетним асигнуванням;

− витрачанням бюджетних коштів у процесі проведення перевірки відповідності підтвердних первинних документів розпорядників бюджетних коштів бюджетним асигнуванням та вимогам бюджетного законодавства;

− дотриманням правил валютного контролю за операціями, що проводять у національній валюті через кореспондентські рахунки банків-нерезидентів бюджетні установи, які обслуговуються органами Казначейства;

− дотриманням порядку проведення державних лотерей з використанням електронних систем прийняття оплати за участь у лотереї в режимі реального часу;

− дотриманням єдиних правил ведення бухгалтерського обліку, складенням звітності про виконання бюджетів та кошторисів бюджетних установ;

− здійсненням інших повноважень учасників бюджетного процесу відповідно до законодавства;

16) надає консультаційну допомогу учасникам бюджетного процесу з питань, що належать до його компетенції;

17) розробляє пропозиції щодо вдосконалення законодавства і вносить їх на розгляд Мінфіну;

18) виконує відповідно до законодавства контрольно-наглядові функції, пов’язані із роботою його територіальних органів;

19) здійснює добір, розстановку та підвищення кваліфікації працівників Казначейства;

20) виконує інші функції, що випливають з покладених на нього завдань.

Казначейська система України має трирівневу структуру i складається з:

а) Державного казначейства України, яке розташовується у столиці держави i представляє його центральний рівень;

б) Головних управлінь Державного казначейства (ГУДКУ) обласного значення, розміщених таким чином:

1 Головне управління – в Автономній Республіці Крим;

2 Головних управління – у містах Києві та Севастополі;

24 Головних управління функціонують в областях.

в) районних (міських, районних у містах) управлінь (відділень) Державного казначейства (УДК), які налічують 633 одиниці, зосереджених у найважливіших місцевих адміністративних центрах.

 

2. Єдиний казначейський рахунок, його структура та значення для виконання бюджету

 

Єдиний казначейський рахунок (ЄКР) – є основним рахунком держави для проведення фінансових операцій та ефективного управління коштами державного та місцевих бюджетів. ЄКР – це рахунок, відкритий Державному казначейству в НБУ для обліку коштів та здійснення розрахунків у СЕП НБУ.

Цей рахунок об’єднує кошти субрахунків, що відкриті у Казначействі (центральний рівень), його управлінням в Автономній Республіки Крим (АРК), областях, містах Києві і Севастополі (далі територіальні управління). Оскільки лише Державне казначейство України має повноцінний ЄКР, він є безпосереднім учасником СЕП НБУ. Територіальним управлінням рахунки у НБУ не відкриваються.

Функціонування єдиного казначейського рахунка забезпечує:

· Можливість швидкої мобілізації коштів, які протягом дня надходять на рахунки, відкриті в органах Державного казначейства, та використання їх для проведення бюджетних видатків і здійснення інших операцій, що не суперечать законодавству України;

· Надання оперативної інформації органам законодавчої та виконавчої влади про операції, здійснені за ЄКР;

· Оптимальні можливості для прийняття представниками законодавчої та виконавчої влади оперативних рішень щодо забезпечення ефективного використання коштів бюджету.

Взаємодію Державного казначейства та банківської системи відображено на схемі 1.

Для відображення операцій, проведених через СЕП протягом банківського дня, Державне казначейство та його територіальними управліннями у регіональних розрахункових палатах (РРП) НБУ відкриваються технічні рахунки, а на балансі Державного казначейства – відповідні субрахунки територіальних управлінь.

Операції проведені через СЕП, відображаються як на технічних рахунках Державного казначейства і територіальних управлінь, так і на відповідному ЄКР Казначейства і субрахунках територіальних управлінь.

Державне казначейство має право встановлювати ліміт технічного рахунку та ліміт початкових оборотів у СЕП, чим забезпечує контроль і управління видатковими операціями територіальних управлінь. Для прийняття управлінських рішень про проведення фінансових операцій необхідна інформація щодо фактичної наявності коштів. Ця інформація формується у Казначействі шляхом складання щоденного оборотно-сальдового балансу рахунків.

 

 

Органи Державного казначейства відкривають рахунки:

· Для зарахування надходжень, передбачених законодавством України;

· Розпорядникам та одержувачам бюджетних коштів, іншим клієнтам;

· Підприємствам, установам і організаціям за операціями, що не належать до операцій з виконання бюджетів, але, згідно з чинним законодавством обслуговуються в Державному казначействі.

Ефективне управління бюджетними коштами забезпечує Порядок управління ЄКР, затверджений наказом Державного казначейства №23 від 11.02.2002 року, який регламентує як саму процедуру запозичення (поновлення) коштів з ЄКР управлінь, так і особливості проведення операцій на рівні Державного казначейства і його територіальних управлінь.

Державне казначейство здійснює запозичення з ЄКР на підставі реєстрів на виділення коштів з ЄКР центральному апарату казначейства та іншим його управлінням, а також у випадку, перерахування центральному апарату коштів, що перевищують встановлений ліміт ЄКР.

Поновлення ЄКР територіальних управлінь здійснюється на підставі реєстрів чи розпоряджень Державного казначейства:

· На поновлення ЄКР за рахунок доходів державного бюджету, належних до перерахування центральному апарату казначейства;

· На перерахування коштів з ЄКР іншим управлінням Казначейства;

· На перерахування коштів з рахунка Казначейства на рахунки його територіальних органів.

Реєстри та зведені реєстри на виділення бюджетних асигнувань формує управління міжбюджетних відносин та управління видатків державного бюджету Державного казначейства згідно з Порядком виконання державного бюджету за видатками.

 

 

3. Облік виконання державного бюджету за доходами

 

 

У процесі виконання державного та місцевих бюджетів за доходами органи Державного казначейства виконують такі функції:

1. Встановлюють порядок відкриття та відкривають рахунки для зарахування податків і зборів (обов’язкових платежів) до бюджетів та цільових фондів у розрізі видів платежів, що зараховуються до бюджетів усіх рівнів;

2. Ведуть бухгалтерський облік доходів бюджетів відповідно до плану рахунків бухгалтерського обліку виконання державного та місцевих бюджетів;

3. Здійснюють розподіл платежів до державного бюджету відповідно до нормативів відрахувань, затверджених Законом України «Про бюджет на поточний рік» а за місцевими бюджетами – між рівнями місцевих бюджетів, визначених Бюджетним Кодексом та рішеннями відповідної ради;

4. Здійснюють розподіл інших платежів, що зараховуються до бюджетів різних рівнів, визначених законодавством, та перераховують розподілені кошти за призначенням;

5. Готують розрахункові документи і проводять повернення надмірно або помилково сплачених платежів до бюджетів усіх рівнів відповідно до висновків податкових органів, рішень судів та інших органів, які здійснюють контроль за нарахуванням та сплатою платежів до бюджету;

6. Здійснюють відшкодування з державного бюджету податку на додану вартість на підставі висновки податкової служби і рішень судових органів;

7. Складають щоденну, щомісячну та річну звітність за доходами, відповідно до кодів бюджетної класифікації доходів, та подають її відповідним органам, що здійснюють контроль за нарахуванням і сплатою платежів до бюджетів та державних цільових фондів.

Рахунки для зарахування доходів відкриваються на балансі обласного управління Державного казначейства. Платники податків здійснюють належні платежі через банківські установи, в яких вони обслуговуються, у безготівковій або готівковій формах.

При безготівковій формі оплати, розрахункові документи, що подаються до банківської установи, мають бути оформлені відповідно до вимог Інструкції Національного банку України «Про безготівкові розрахунки в господарському обороті України»

Операції з обробки платежів здійснюються в такій послідовності:

- Повернення зайво або помилково сплачених коштів;

- Відшкодування платниками податку на додану вартість за рахунками державного бюджету;

- Розподіл коштів між бюджетами різних рівнів відповідно до нормативно-правових актів;

- Відрахування дотацій місцевим бюджетам за рахунками державного бюджету;

- Перерахування до державного бюджету коштів, що передаються з місцевих бюджетів - фондів;

- Відрахування дотацій і субвенцій відповідним бюджетам.

 

 

4. Облік виконання державного бюджету за видатками

 


Читайте також:

  1. II. Класифікація видатків та кредитування бюджету.
  2. III. Виконання бюджету
  3. III. Вимоги безпеки під час виконання роботи
  4. III. Вимоги безпеки під час виконання роботи
  5. IV. Закономірності структурно-функціональної організації спинного мозку
  6. PR-відділ організації: переваги і недоліки
  7. V Практично всі психічні процеси роблять свій внесок в специфіку організації свідомості та самосвідомості.
  8. V. Виконання вправ на застосування узагальнювальних правил.
  9. V. Завдання.
  10. VІ. Підсумки уроку і повідомлення домашнього завдання.
  11. Автоматизовані форми та системи обліку.
  12. АГЕНТ З ОРГАНІЗАЦІЇ ОБСЛУГОВУВАННЯ АВІАПЕРЕВЕЗЕНЬ




Переглядів: 914

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Лекція 2.3. Управління фінансами державного сектору | Тема 5. Державна податкова адміністрація України, її функції в організації виконання доходної частини бюджету

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.097 сек.