Особливі прийоми, які допомагають краще засвоїти зміст матеріалу:
· зустріч екскурсантів з одним з учасників історичних подій - прийом, що робить екскурсію більш документальною, доказовою. При цьому повинна забезпечуватися документальність виступів учасників подій. Фактичний матеріал, який вони використовують, ретельно перевіряється;
· прийом дослідження. Наприклад: глибина колодязя визначається за допомогою палаючого аркуша паперу, який, падаючи, висвітлює спочатку стінки, потім далеке дно; глибина ущелини виміряється кинутим камінчиком. Прийом дослідження сприяє активізації сприйняття змісту екскурсії її учасниками, частіше він використовується на екскурсіях з дітьми й підлітками;
· прийом демонстрації наочних матеріалів включенихв «портфель екскурсовода». Найбільше поширення одержав ілюстративний прийом - розповідь екскурсовода супроводжується показом посібника. Прийом коментарію - показ експоната передує розповіді. Розповідь є лише поясненням до експоната з «портфеля» ( при показі будівлі демонструється фотографія його внутрішнього оздоблення з наступними коментарями екскурсовода та ін.) Прийом контрасту, коли фотографія (або малюнок) показується для того, щоб переконати екскурсантів у тому, як змінилося історичне місце (площа, вулиця, будівля), яке в цей момент оглядають екскурсанти;
· використання технічних засобів - магнітофона, відеоапаратури та ін. З їхньою допомогою глибше розкривається тема, підсилюється зоровий ряд екскурсій. Можуть бути прослухані виступи учасників подій у магнітофонному записі. При проходженні групи по місцях, де жили й творили видатні письменники, поети, композитори, в екскурсію включають виконання їхніх творів. Такі музичні й літературні записи не повинні бути тривалими. Вони є частиною екскурсії, підлеглі її темі й не являють собою самостійного заходу.
Ключові слова та поняття теми:
· Методичний прийом;
· Екскурсійний показ;
· Екскурсійна розповідь;
· Особливі методичні прийоми
Контрольні питання:
1. Класифікація екскурсійних методичних прийомів.
2. Сутність та парадоксальність екскурсійного показу.
3. Умови для показу.
4. Послідовність показу.
5. Вказівки при показі.
6. Особливості автобусного показу.
7. Методичні прийоми показу.
8. Розповідь на екскурсіях, її вимоги, форми та завдань.
9. Особливості розповіді на екскурсіях.
10. Методичні прийоми розповіді.
11. Характеристика особливих методичних прийомів та їх застосування.