Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Опорний конспект лекції

Життєвий цикл -це період між однаковими фазами розвитку двох або більшої кількості послідовних поколінь. У багатоклітин­них організмів індивідуальний розвиток завершується природною смертю. Безперервність життєвого циклу організмів забезпечують гамети (статеві клітини), які передають спадкову інформацію орга­нізмам дочірнього покоління.

Тривалість життєвого циклу у різних організмів може бути різною. Наприклад, у бактерій або дріжджів проміжок між двома поділами клітини часто не перевищує ЗО хвилин, тоді як у багатьох вищих рослин і хребетних тварин він триває багато років. Так, сос­на звичайна починає розмножуватись лише на 30-40-му, риба білуга - на 12-18-му роках життя. Тривалі життєві цикли спостері­гають і в деяких безхребетних тварин. Напрклад, личинки одного з видів південноамериканських цикад розвиваються протягом 17 років.

Тривалість життєвого циклу залежить від кількості поколінь, які послідовно змінюють один одного протягом одного року, або кількості років, протягом яких розвивається одне покоління.

Розрізняють прості та складні життєві цикли. За простого життєвого циклу всі покоління не відрізняються один від одного. Прості життєві цикли характерні для різних тварин: гідри, молочно-білої план арії, дощового черв'яка, павука- хрестовика, плазунів, птахів, ссавців.

Складні життєві цикли супроводжуються закономірним чергуванням різних поколінь або складними перетвореннями орга­нізму під час розвитку. Так, у деяких водоростей (бурих, червоних) чергується статеве покоління, переважно гаплоїдне, з нестатевим, переважно диплоїдним. Серед вищих рослин лише у мохоподібних переважає статеве покоління, тим часом як у інших (папоротеподіб­ні, хвощеподібні, плауноподібні, голонасінні, покритонасінні) - статеве.

Складні життєві цикли, які супроводжуються зміною різних поколінь спостерігають у різних групах тварин. Так, у життєвому циклі багатьох найпростіших (форамініфери, споровики) і кишко­вопорожнинних відбувається закономірне чергування поколінь, які розмножуються статевим і нестатевим способами.

Наприклад, життєвий цикл медузи аурелії де нестатеве поко­ління цієї тварини - поліпи - розмножується брунькуванням, утворюючи нові поліпи. За допомогою поперечного поділу поліпи дають початок особинам статевого покоління - медузам. Чоловічі й жіночі особини медуз розмножуються статевим способом. Із зап- лідненної яйцеклітини розвивається личинка, яка деякий час плаває за допомогою війок, а згодом осідає на дно і перетворюється на поліп.

У інших тварин (наприклад, представників плоских червів - сисунів, у деяких членистоногих - попелиць, дафній) у життєвому циклі чергуються покоління, які розмножуються статевим спосо­бом і партеногенетично.

Наприклад, самки дрібних рачків дафній тривалий час розмножуються партеногенетично, відкладаючи незапліднені яйця. З них виходить наступне покоління самок, які знову відкладають незапліднені яйця. Але за певних змін умов довкілля (зниження температури, нестача їжі, підвищення солоності води тощо) з незапліднених яєць виходять не тільки самки, а й самці. У самок формуються яйця, розвиток яких можливий лише після запліднен­ня. Ці яйця містять значні запаси поживних речовин (жовток), після запліднення вкриваються щільною оболонкою і здатні переживати періоди несприятливих умов. З настанням сприятливих умов із них виходить нове покоління самок, які розмножуються партеногенез- тично. подібний тип життєвого циклу спостерігають і у комах - попелиць.

Чергування поколінь, які розмножуються статевим способом і партеногенетично, має важливе біологічне значення для тих орга­нізмів, які мешкають у мінливих умовах довкілля і не можуть переживати несприятливі періоди в активному стані. Статеве роз­множення забезпечує безперервність існування виду, а партеноге­нез дає змогу повною мірою використовувати сприятливі періоди для швидкого зростання чисельності виду.

Чергування поколінь, які розмножуються різними способами (статевим і нестатевим, статевим і партеногенетично), підсилює

мінливість, яка забезпечує здатність виду мешкати в різних умовах довкілля і швидко реагувати на їхні зміни.

 

Матеріали для самоконтролю

А. Питання для самоконтролю:

1. Що таке життєвий цикл?

2. Яка можлива тривалість життєвих циклів багатоклітинних організмів?

3. Які життєві цикли рослин і тварин називають простими, а які складними?

4. У яких групах рослин спостерігають складні життєві цикли?

5. Які варіанти чергування поколінь спостерігають у ході складних життєвих циклів тварин?

6. У чому полягає біологічне значення явища зміни поколінь протягом складного життєвого циклу?

7. У квіткових рослин, як і в інших вищих рослин, статеве і нестатеве покоління закономірно змінюють одне одного. Чим представлені ці покоління?

 

Б. Тести для самоконтролю.

Тест 1.

A. Визначте здатність виду існувати в різних умовах довкілля.

Б. Що сприяє чергуванню поколінь і зміні способів розмноження?

B. За яких умов статеве розмноження забезпечує неперервність існування виду?

Г. За яких умов види тварин розмножуються партеногенетично? Д. Який розвиток безхребетних забезпечує краще використання ними ресурсів довкілля?

1. Екологічна пластичність. 3. Сприятливих. 5. Прямий.

2. Комбінативна мінливість. 4. Нестабільних. 6. Непрямий.

Тест 2.

A. Самки яких безхребетних тварин за сприятливих умов розмно­жуються партеногенетично?

Б. Яка медуза розмножується брунькуванням?

B. В яких тваринах статеве статеве розмноження чергується з партеногенетичним?

Г. У життєвому циклі яких тварин роздільностатеве покоління чергується з гермафродитним?

Д. Які тварини за сприятливих умов розмножуються партеногенез- тично, а за несприятливих - статевим способом?

1. Круглі черви. 3. Дафнії. 5. Плоскі черви.

2. Аурелія. 4. Попелиці.

Тест 3.

Який гамето фіт у вищих рослин складається:

А - з трьох гаплоїдних клітин?

Б - з восьми клітин?

В - з шести гаплоїдних клітин?

Г - має одну гаплоїдну клітину?

Д - має одну вегетативну клітину?

1. Простий. 3. Жіночий. 5. Чоловічий.

2. Складний. 4. Однодомний. 6. Дводомний.

 

Тест 4.

В яких життєвих циклах:

А - чергування поколінь відсутнє?

Б - статеве покоління (гаплоїдне) чергується з нестатевим?

В - на одній і тій самій особині формуються як чоловічі, так і жі­ночі статеві органи?

Г - чоловічі статеві органи і жіночі формуються окремо на різних особинах?

Д - диплоїдний спорофіт чергується з гаплоїдним гаметофітом?

 

1. Однодомний. 3. Дводомний. 5. Середній.

2. Складний. 4. Простий.

 

Самостійна робота на тему:


Читайте також:

  1. Більш детально про інвестиційну взаємодію в наступному Додатку до цієї Лекції.
  2. В лекції висвітлюються питання використання мережних структур, їх недоліки та переваги.
  3. Валютне регулювання ЗЕД розглянуто окремо в наступній лекції «Валютне регулювання ЗЕД.
  4. Вибір остаточного варіанта плану лекції. Робота над формою викладу.
  5. ГИСТОЛОГИЯ. КОНСПЕКТ ЛЕКЦИЙ.
  6. ДОДАТОК до Лекції № 12
  7. Документальні колекції науково-історичних товариств в Україні 19 – початку 20 ст.
  8. Електронний конспект лекцій
  9. За опорний меридіан прийнятий магнітний меридіан аеродрому вильоту.
  10. Закріплення матеріалу лекції
  11. Закріплення матеріалу лекції
  12. Закріплення матеріалу лекції




Переглядів: 1216

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Опорний конспект лекції | Опорний конспект лекції

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.