Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Цінності

Цінності соціальної роботи

Тема №5

Основні питання

1. Цінності та ціннісні орієнтації.

2. Цінності у діяльності соціального працівника.

3. Етичні дилеми та їх особливості.

Цінність- стійке уявлення, переконання про людей, їх цілі, способи досягнення їх та бажані установки життя; ду­ховне формоутворення, що існує через моральні та есте­тичні категорії, теоретичні системи, утопічні образи, суспі­льні ідеали і є критерієм оцінки дійсності людиною та дже­рела смислоутворювальної основи людського діяння (4, 34).

– позитивні – абсолютні – суб'єктивні – моральні

– негативні – відносні – об'єктивні – матеріальні

Ціннісна орієнтація - певна сукупність ієрархічно пов'язаних між собою цінностей, яка задає людині спря­мованість її життєдіяльності. Ціннісні орієнтації - спосіб визначеної диференціації об'єктів індивідом за їхньою зна­чимістю; ідеологічні, політичні, моральні, естетичні та інші оцінювання конкретним суб'єктом навколишньої дійсності й орієнтація в ній. Ціннісні орієнтації не задаються ззовні, а є результатом і передумовою діяльності конкретної людини.

Цінністю соціальної роботи як професійної діяльності є провідна потреба - служити своєю професією на благо оточуючих, - яка орієнтує професійно-особистісну активність соціального працівника у досягненні гуманної мети (3, 33).

Цінності виступають основою моральних норм, етичних принципів, на яких грунтується соціальна робота. Дія соціального працівника має на меті максимально можливе досягнення суспільних ідеалів.

       
 
 
   

 


Серед цінностей соціальної роботи передусім виділяють:

─ повага особистості клієнта та визнання самоцінності кожного індивіда;

─ прийняття клієнта таким, яким він є;

─ неосудливе ставлення до клієнта;

─ повага права клієнта на самовизначення;

─ повага довір'я клієнта;

─ віра у людську здатність до зміни, зростання і покращення;

─ вміння розуміти соціальну природу людини як унікального створіння, яке, однак, залежить від інших людей для здійснення своєї унікальності;

─ індивідуальний підхід до клієнта;

─ повага конфіденційності;

─ емпатія;

─ емоційна відвертість і контрольоване прилучення, тобто вміння досягати емоційного зв'язку з клієнтом, але при цьому контролювати себе;

─ професійний розвиток;

─ зобов'язання працювати в інтересах клієнта;

─ прагнення до соціальної справедливості та інші (4, 34).

Перелік цінностей соціальної роботи можна продов­жувати. При цьому список не буде суперечливим.

Дилема(з грец. двічі і засновок) - переносно: необхідність вибору між двома можливостями. У логіці - це судження, де предмету приписуються дві ознаки, які є протиріччями, і виключають можливість третього (4, 68).

Говорячи, що в житті виникла дилема, маємо на увазі ситуацію, коли людина опиняється перед необхідністю вибору між двома однаковими можливостями. Іншими словами, дилемою називається становище, при якому вибір однієї з двох протилежних можливостей однаково складний. Для усвідомлення людиною дилеми необхідна наявність двох рівноцінних (однаково вигідних) для неї альтернатив. У іншому випадку ситуація буде складною, але не дилемою.

Етична дилема- це ситуація, в якій соціальний працівник у своїй рольовій позиції не може одночасно реалізувати етичні зобов'язання перед двома учасниками процесу без порушення етичної прихильності до одного або іншого (3, 39).

Етична дилема у соціальній роботі відрізняється від дилем, що виникають поза професійною діяльністю. Однак і тут дилемою є ситуація, у якій необхідно зробити вибір між двома рівноцінними можливостями. Необхідність вибору визначається тим, що суб'єкти, які беруть участь у діях соціальної роботи, мають різні, але однаково важливі інтереси, вимоги і цінності. Крім того, особисті та професійні цінності соціального працівника також можуть не співпадати.

У "Міжнародній декларації етичних принципів соціа­льної роботи" виділяються основні проблемні галузі: ви­пробування лояльності соціального працівника на стику конфлікту інтересів; факт діяльності соціального праців­ника в якості помічника та контролера; конфлікт між обо­в'язком соціального працівника захищати інтереси клієнта та необхідністю діяти ефективно, корисно і раціонально.

Поряд із наведеними загальновизнаними проблемними галузями можуть виникати інші етичні дилеми соціальної роботи. Наприклад:

- конфлікт між особистими та професійними цінностями соціального працівника;

- двозначність і невпевненість;

- конфлікт обов'язків та очікувань (сподівань);
- професійні знання соціального працівника та права клієнта;

- поінформованість, обізнаність;

- різні релігійні погляди соціального працівника і клієнта;

- невідповідність етнокультурних традицій учасників соціальної дії;

- розподіл обмежених ресурсів;

- вибір ефективного методу втручання тощо.

 


Читайте також:

  1. Аксіологія як наука про цінності. Філософські концепції цінностей.
  2. Артефакти культури. Знання, цінності і регулятиви як три основних види смислів культури.
  3. Базові (ключові) цінності.
  4. ВАЛЮТА, ВАЛЮТНИЙ КУРС, ВАЛЮТНІ ЦІННОСТІ.
  5. Визначення цінності проекту
  6. Гіпоопіка. Батьківське нехтування та неприйняття дитини може призвести до формування у неї комплексу неповноцінності через відчуття дитини себе небажаною.
  7. До структурних елементів мотивації відносять: потреби, інтереси, цінності, ціннісні орієнтації і мотиви.
  8. Експертиза наукової та практичної цінності документів
  9. Етичні норми і цінності науки
  10. Етичні норми й цінності науки
  11. Лекція 11. Духовні цінності в системі профілактики негативних явищ у суспільстві
  12. ЛЕКЦІЯ 18. КУЛЬТУРА, ЦІННОСТІ, ТВОРЧІСТЬ




Переглядів: 1884

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Принципи професійної етики соціального працівника. | Професійно-етичний кодекс соціального працівника

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.